• Deeelicious

    Lättkränkta 80 och 90-talister?

    En sak som jag tycker man ser mer och mer av i Sverige nuförtiden är denna lättkränkthet. Tror knappast att jag är den enda som lagt märke till detta och är övertygad om att vi är fler som undrar vad i hela friden det är som pågår egentligen?

    Tycker inte att man ser detta beteende hos den äldre svenska befolkningen utan märker det hos de yngre och främst kvinnor, gissningsvis runt 35 och yngre.

    Min gissning är delvis att det bottnar sig i att de som känner sig kränkta för ditten och datten har väldigt lågt självförtroende då de tror att alla menar något illa.

    Vad tänker ni om min reflektion av detta ökande beteende?

  • Svar på tråden Lättkränkta 80 och 90-talister?
  • Deeelicious

    OBS! Tråden handlar inte om huruvida det är lättkränkt att tjejer upplever killar/mäns beteende som obehagligt! Det är om NÅGOT viktigt att reagera på och är absolut inte ok! Självklart är det en orsak att känna sig kränkt då det ÄR en kränkning. Vad får er att tro att det är just detta beteende jag menar?

  • Anonym (Usch)
    KittyK80 skrev 2021-11-10 19:03:29 följande:
    Gick själv i skolan på 90-talet. Då var det vanligt och helt okej att några killar höll fast en tjej och en annan kille drog upp tröjan och tog henne på brösten. Tycker att det är helt fantastiskt att sånt inte tillåts i yngre generationer.
    Ja, fyfan vad mycket tafsande det var när man var liten. :/ Håller med dig. 
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-10 20:06:06 följande:

    Ts trådstart verkar uppfattas lite olika. Jag uppfattar det som att det handlar om lite mer vardagliga grejer. Som tex när jag snällt påpekade för en ung vikarie att det inom vårt yrke i vår kommun inte är godkänt att jobba med lösnaglar. Hon var sur på mig i flera veckor. Eller när jag skulle jobba med en person som presenterade sig som ickebinär. Jag må ha levt under en sten i en ort som gud glömde för länge sen men jag visste inte vad ickebinär betydde. Jag hade hört uttrycket men dittills inte haft tillfälle att fortbilda mig i ordets betydelse och tyckte att vad kan vara bättre än att fråga någon som verkligen vet vad och hur det är. Personen ifråga blev väldigt kränkt över min fråga och tyckte att det borde alla veta och om man inte vet så ska man absolut inte fråga någon som hen för det är tydligen kränkande.


    Såhär uppfattade jag frågeställningen också.

    Inte att TS skulle tycka det är att vara lättkränkt att inte gå med på att bli sexuellt trakasserad av kreti och pleti.
  • Anonym (Jadu)

    Apropå det jag skrev i mitt första inlägg föresten.

    Om hur folk inte har tid till att tillexempel läsa ordentligt, försäkra sig om intention och överväga kontext. Utan man hugger hej vilt på ord, som om man har någon slags trigger i hjärnan, och så spårar det ur.

  • Anonym (X)
    Deeelicious skrev 2021-11-10 20:18:22 följande:
    Så det har alltså hänt att någon blottat en tjejs bara bröst och klämt på dem? Tror knappast att någon vuxen på 90-talet tyckte att detta var okej. Är själv född 94. Har snarare med brist på respekt mot personen i fråga. Tillåter flickans familj beteendet så förstår jag om inte skolan har makt att stoppa det.
    Skolan ansvarade, även då, för elevernas säkerhet.

    Vad menar du med att flickans familj tillåter beteendet, vad tillåter de..?
  • JodiBabe
    Deeelicious skrev 2021-11-10 20:18:22 följande:
    Så det har alltså hänt att någon blottat en tjejs bara bröst och klämt på dem? Tror knappast att någon vuxen på 90-talet tyckte att detta var okej. Är själv född 94. Har snarare med brist på respekt mot personen i fråga. Tillåter flickans familj beteendet så förstår jag om inte skolan har makt att stoppa det.
    Du måste ha skrivit fel. Du menar ju givetvis, tillåter "pojkarnas familjer beteendet..." för i exemplet var det ju pojkarna som utsatta flickan för en kränkning.

    Men när eleverna går i skolan är det skolan som har ansvar.

    Jag tror för övrigt att kvinnor som tar för sig gärna kallas för gnälliga och lättkränkta. Och att andra grupper som inte haft särskilt mycket talan under lång tid, uppfattas som kränkta när de säger ifrån.

    Min observation är att det snarare är medelålders män och äldre som är det verkligt lättkränkta.
  • momjanet

    Det pågår ju en epidemi av narcissism. Självklart blir narcissisten kränkt när den inte får ha rätt eller får sin vilja fram.

    Även om det kanske är vanligare bland yngre människor är den mycket vanlig även hos äldre. För även de är starkt på verkade av egocentreringen som gäller i samhället.

    Så nej, lågt självförtroende är fel analys. Det handlar snarare om megalomani.

  • Anonym (Jadu)
    JodiBabe skrev 2021-11-11 12:27:10 följande:

    Du måste ha skrivit fel. Du menar ju givetvis, tillåter "pojkarnas familjer beteendet..." för i exemplet var det ju pojkarna som utsatta flickan för en kränkning.

    Men när eleverna går i skolan är det skolan som har ansvar.

    Jag tror för övrigt att kvinnor som tar för sig gärna kallas för gnälliga och lättkränkta. Och att andra grupper som inte haft särskilt mycket talan under lång tid, uppfattas som kränkta när de säger ifrån.

    Min observation är att det snarare är medelålders män och äldre som är det verkligt lättkränkta.


    Fast vad har kvinnor som tar för sig med lättkränkhet att göra? Att ta plats är inte att vara lättkränkt. Jag är kvinna, 34, tar för mig och har aldrig någonsin blivit kallad för lättkränkt. Däremot har jag upplevt att många totalt skiter i att läsa eller lyssna på det man faktiskt säger, eller utgår ifrån att alla har elaka intentioner, så dom börjar tjafsa om någonting som allt som oftast är ett missförstånd ifrån deras sida. Man tror att personen sagt/menat något som ger en orsak till att bli kränkt, men verkligheten kan vara en helt annan. Det är bara ett missförstånd.

    Folk blir arg, upprörd, kränkta och smått hysteriska av allt möjligt nu för tiden och det gärna helt i onödan. Eftersom man inte bemödat sig att tänka till, innan man slängde ur sig sin impulskommentar. Man blir gärna även kränkt å andras vägnar (oftare yngre generationer som pysslar med detta specifikt).
  • nytt eller gammalt
    Anonym (Feminister) skrev 2021-11-10 19:17:49 följande:

    Det har aldrig tillåtits heller. Det var olagligt även då.

    Att det skulle ha varit accepterat och lagligt då är en feministisk myt.


    Ja, jag gick i skolan på 80-talet och inget sådant förekom i någon av de skolor jag gick i. Tror att det mer handlar om att det blir olika kultur i olika skolor.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Jadu) skrev 2021-11-11 13:56:48 följande:

    Fast vad har kvinnor som tar för sig med lättkränkhet att göra? Att ta plats är inte att vara lättkränkt. Jag är kvinna, 34, tar för mig och har aldrig någonsin blivit kallad för lättkränkt. Däremot har jag upplevt att många totalt skiter i att läsa eller lyssna på det man faktiskt säger, eller utgår ifrån att alla har elaka intentioner, så dom börjar tjafsa om någonting som allt som oftast är ett missförstånd ifrån deras sida. Man tror att personen sagt/menat något som ger en orsak till att bli kränkt, men verkligheten kan vara en helt annan. Det är bara ett missförstånd.

    Folk blir arg, upprörd, kränkta och smått hysteriska av allt möjligt nu för tiden och det gärna helt i onödan. Eftersom man inte bemödat sig att tänka till, innan man slängde ur sig sin impulskommentar. Man blir gärna även kränkt å andras vägnar (oftare yngre generationer som pysslar med detta specifikt).


    Jag tror JodiBabe menar att kvinnor UPPLEVS som gnälliga när dom tar för sig eftersom det fortfarande är så ovant bland en del med kvinnor som inte skäms för sig så att säga
  • Anonym (H)

    De mest lättkränkta som finns är antingen:

    1. Människor med barn, oavsett ålder, eller

    2. Män som blir som galna för att man råkar påpeka att feminism är något positivt för oss alla och jo, det är oftast män som våldtar så det är inte så konstigt om man som kvinna blir nervös ibland.

  • Anonym (Nej håller inte med)

    Nej, det håller jag inte med om.

    Menar du lättkränkt generellt eller gällande något specifikt? Håller oavsett inte med och tycker inte att 80-talister eller 90-talister är mer lättkränkta än oss andra som tillhör något annat årtionde.

  • Anonym (Maja)
    nytt eller gammalt skrev 2021-11-11 14:04:41 följande:

    Ja, jag gick i skolan på 80-talet och inget sådant förekom i någon av de skolor jag gick i. Tror att det mer handlar om att det blir olika kultur i olika skolor.


    Så du tror att utbreddheten av fenomenet är likadan i dag som då? Att det bara är kulturen på den enskilda skolan som avgör, inte tidsandan/ hur sådana ämnen diskuteras mer offentligt idag?
  • Anonym (Maja)

    Som svar på ts fråga är det inget som jag reflekterat över, så det känner jag nog inte igen. Skillnader som jag kan se är väl det som fler lyft att fler personer idag är medvetna om sina rättigheter (att slippa sexuella trakasserier tex) och att sådana frågor lyfts mer. Det tycker jag är bra.

    En annan sak som kanske tangerar ämnet är att jag upplever att de yngre generationerna är mycket mer "planerade", har mer fasta föreställningar om hur saker ska vara och kanske därför "sämre" på att hantera oväntade saker. Min bild är att yngre förväntar sig att man ska kunna göra allt på rätt sätt, utan misstag, att man kan planera sig från livets jävligheter och annars har man brustit i sitt personliga livsansvar. . Tänker på alla trådar här tex där "man får skylla sig själv" är som ett mantra. Jag tänker att om toleransen både för sina egna och andras brister sänks kan det kanske uppcattas som "lättkränkthet"? Eller så är jag helt ute och cyklar och tolkar ts alldeles för fritt :)

Svar på tråden Lättkränkta 80 och 90-talister?