• Anonym­sju
    Wed 10 Nov 2021 22:12
    2600 visningar
    8 svar
    8
    2600

    Är detta ok av rektor?

    Ringde till rektorn på min dotters förskola angående att et har hänt flera olyckor (två där vi behövt åka till sjukhuset) på kort tid och vid alla gånger har ingen pedagog sett händelserna. Santalet rörde en viss oro och kritik över att ingen sett när det hänt olyckor.

    Rektorn tog allvarligt på det och berättade direkt för förskolepersonalen om vad jag tycker, utan att fråga mig först om det var ok att "outa" mig?

    Jag står för det jag uttrycker, men undrar om det är ok att en rektor gör så?

  • Svar på tråden Är detta ok av rektor?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 11 Nov 2021 08:14
    #5
    Hyllemor skrev 2021-11-11 01:41:07 följande:

    Men vadå "outa" dig? Varför ringde du till ledningen om du inte vill att de ska prata med sin personal om vad som har inträffat? 


    Det går ju att sköta på andra sätt. Blev paff när jag får samtal samma dag av personalen. Trodde de ringde för att kolla hur det gick med dottern men då hade rektorn ringt och berättat hur jag känner med vissa rutiner osv.

    Vet flera andra vårdnadshavare på förskolan som har pratat med rektorn om liknade åsikter och även annan kritik, då har rektorn tagit det med personalen på tex apt men mer generellt, alltså dolt vårdnadshavarens namn.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 11 Nov 2021 08:25
    #6
    Mortiscia80 skrev 2021-11-11 06:15:28 följande:

    Naturligtvis måste rektorn prata med sin personal om att de ska vara mer vaksamma över barnen! Speciellt om det händer allvarliga olyckor kring barnen. Menar du att hen sa ditt namn, vet du verkligen att det gick till så? Så brukar man inte göra, istället säger man att en "vårdnadshavare" eller liknande har ringt och påpekat eller varit orolig eller...


    Ja eftersom en pedagog ringde mig dagen efter och ville prata om det jag upplever. Hon berättade vad de skulle göra för åtgärder osv.

    Jag vet flera andra vårdnadshavare på förskolan som pratat med rektorn och då har det gått till så som du beskriver.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 11 Nov 2021 20:42
    #8
    Magical skrev 2021-11-11 07:25:53 följande:

    Jag ser inga fel i detta. Det blir svår för en rektor att prata om händelser utan att referera till vilket barn som drabbats. Så det är klart att personalen förstår att det är du eller barnets andra förälder som varit i kontakt, även om denne inte skulle ha sagt ditt namn. 

    Man får nog inte vara så konflikträdd, om man tar upp sådana här saker. Klagomål är aldrig kul men personalen får ju se det som konstruktiv kritik så att de kan förbättra rutiner, vilket så klart gynnar alla barnen. 

    Blir saker bättre av att du reagerat blir du snarast en hjälte - du får tänka så. Du har anmält för barnens bästa. 


    Absolut jag förstår vad du menar! Det är nog mest jobbigt att jag själv inte fick styra över vad som blev sagt till pedagogerna, jag vet ju inte hur rektorn framfört min kritik. Jag fick ju formulera det själv till en pedagog i telefon, men jag vet ju inte hur de andra tolkar det.

    Jag är själv förskollärare. Jag har aldrig fått kritik som rör barnens säkerhet eller sådana saker. Vi får ju däremot ibland orimlig kritik som att kläder blir fläckiga osv. Jag vill inte vara "den" förälden på mitt barns förskola. Men att skriva till politikerna att minska barngrupperna tar nog längre tid än att meddela rektorn.
Svar på tråden Är detta ok av rektor?