• Anonym (Frustrerad)

    Svår mensvärk ej endometrios

    Hoppas kunna få någon form av råd här, eller i alla fall känslan av att inte vara ensam om mitt problem. Förlåt för långt inlägg.

    Haft jobbig mens sen jag fick den vid ca 10-11 års ålder. Även mamma, syrran, moster, mormor, osv har det. Tydligen inte samma typ som jag, har jag förstått nu..

    Har ont i brösten 1-2 veckor innan mens, kan inte sova på magen, att springa är helt uteslutet.

    Ca 25-30 dagars cykel. Ont under ägglossning, molvärk under pmsen... Misstänker pmds men vet inte om det är relevant här. Mensen har blivit värre ju äldre jag blivit, är nu 24.

    Receptfria smärtlindrande hjälper inte och har testat typ allt, ipren, Alvedon, naproxen osv.. Gått ner i vikt, dragit ner på koffein, funkar inte.

    P-piller, p-stav osv är helt uteslutet. Har testat och mått skit, offrar inte fler år av mitt liv till det, kommer göra bröstvärken värre, och är dessutom i riskzon för proppar och cancer så det är uteslutet ändå.

    Mensvärken är alltid jobbig, behöver citodon för att ta mig genom de första 4-5 dagarna, men den värsta kommer ca 1 gång i kvartalet.

    Då blir värken värre med värme, kan inte använda tampong när det är som värst. Mensen kommer alltid sent när det gör så ont. Får näsblod kvällen innan.

    När det är som värst kan jag inte göra annat än att bara försöka hitta en ställning där det inte gör ont, kan knappt andas, mår illa, kallsvettas, kall om fötterna, fryser, nedre delen av ryggen gör ont, gör ont under naveln och ner, strålar mot låren. Idag har inte ens citodon hjälpt..

    I år bestämde jag mig för att jag måste söka hjälp. Fick då även citodon utskrivet, vilket har hjälpt oerhört mycket, räddat så många mensar.

    Blev remitterad till gyn som gjorde undersökning och uteslöt endometrios.

    Lösningen enligt denna läkare var att skriva ut p-piller (vilket jag inte tål och sa till läkaren) och skicka hem mig. H*n verkade endast intresserad av att följa upp på hur p-pillren funkat.

    Nu sitter jag här igen med denna värk, har fått stanna hemma från skolan för hade helt enkelt inte kunnat ta mig dit, och kan inte förstå hur en läkare bara kan skicka hem en utan att försöka utesluta andra sjukdomar. Det är inte endometrios så då är det vanlig mensvärk liksom, annat vore ju uteslutet?

    Är jag ensam om denna smärta utan endometrios? Någon som fått hjälp, fått en läkare som gett sig fan på att ta reda på vad som är fel, sluppit de j*vla hormonerna?

    Ni som har myom t.ex, hur uppträder det, vilken hjälp får ni?

    Om ni sökt vård på akuten, upplever ni att ni blivit tagna på allvar?

  • Svar på tråden Svår mensvärk ej endometrios
  • Anonym (G.)

    Jag har inte varit i din situation och beklagar att du ska behöva ha så ont, det är inte okej! Jag tänker att om du orkar så ska du kontakta vården igen, stå på dig, be om en annan läkare. En del läkare är så nonchalanta. Ditt tillstånd är ju inte förenat med en dräglig vardag och borde tas mer på allvar. Tyvärr finns det för lite forskning och intresse för kvinnosjukdomar, så de vet inte och därför skickar hem en med p-piller för det tar ju ofta bort mensen och då besvären även om det inte går till botten med problemet.

    Jag har haft myom men det var inget som gav mig några symtom direkt mer än lite störta blödningsmängd och ev lite mer mensvärk första dagen. Men inget som inte gick att bota med vanlig Alvedon. Det verkar även försvunnit efter min tredje graviditet, då ingen hittade myomet i slutet av graviditeten.

    Blöder du mycket oxå? Det är väll ett tecken på myom tror jag. Kollade inte läkaren efter det heller? Tänker även att endometrios kanske kan visa sig på lite olika sätt, be fler läkare kolla då alla kanske inte faller inom samma mall.

  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (G.) skrev 2021-11-13 06:40:45 följande:

    Jag har inte varit i din situation och beklagar att du ska behöva ha så ont, det är inte okej! Jag tänker att om du orkar så ska du kontakta vården igen, stå på dig, be om en annan läkare. En del läkare är så nonchalanta. Ditt tillstånd är ju inte förenat med en dräglig vardag och borde tas mer på allvar. Tyvärr finns det för lite forskning och intresse för kvinnosjukdomar, så de vet inte och därför skickar hem en med p-piller för det tar ju ofta bort mensen och då besvären även om det inte går till botten med problemet.

    Jag har haft myom men det var inget som gav mig några symtom direkt mer än lite störta blödningsmängd och ev lite mer mensvärk första dagen. Men inget som inte gick att bota med vanlig Alvedon. Det verkar även försvunnit efter min tredje graviditet, då ingen hittade myomet i slutet av graviditeten.

    Blöder du mycket oxå? Det är väll ett tecken på myom tror jag. Kollade inte läkaren efter det heller? Tänker även att endometrios kanske kan visa sig på lite olika sätt, be fler läkare kolla då alla kanske inte faller inom samma mall.


    Tack för svar! Man tappar hoppet helt när man söker hjälp och det blir så, bara än en gång man blivit förminskad och förlöjligad liksom :(

    Det låter ju som myom.. Hade du ont i ryggen också? Var satt smärtan? Kände du av det något under äl eller pms? Hur gick du veta att du hade myom, var de snabba på att luska ut vad det var?

    Ja jag blöder alltid mer under den här sortens mens, gick igenom 5 super plus tamponger och ett paket nattbindor igår, men också mer utspätt blod än vanligtvis.

    Nej läkaren gjorde undersökning och kollade endometriallagret samt gjorde ultraljud. Vet inte vad jag ska tro...
  • Anonym (G.)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2021-11-13 11:33:09 följande:

    Tack för svar! Man tappar hoppet helt när man söker hjälp och det blir så, bara än en gång man blivit förminskad och förlöjligad liksom :(

    Det låter ju som myom.. Hade du ont i ryggen också? Var satt smärtan? Kände du av det något under äl eller pms? Hur gick du veta att du hade myom, var de snabba på att luska ut vad det var?

    Ja jag blöder alltid mer under den här sortens mens, gick igenom 5 super plus tamponger och ett paket nattbindor igår, men också mer utspätt blod än vanligtvis.

    Nej läkaren gjorde undersökning och kollade endometriallagret samt gjorde ultraljud. Vet inte vad jag ska tro...


    Jag visste inte ens vad myom var innan jag var gravid med tredje barnet och var på vul på grund av småblödningar. Då hittade de ett misstänkt myom men det försvann som sagt senare men hade haft lite rikligare blödning samt lite mer mensvärk. Dock sitter den oftast i magen, kan gå ut lite i ryggen men inte så farligt. Nu är jag gravid igen så är ett tag sen jag hade mens. Men lider inte av pms och har heller aldrig haft ont vid äl.

    Tycker dock det är väldigt olika vilken hjälp man får beroende på vilken läkare man får träffa. En del är väldigt duktiga och vill hitta rätt diagnos medens andra gör en snabb koll och ställer felaktig diagnos.. så tycker du ska söka hjälp igen tills du får en kompetent läkare som tar sig på allvar. Det är inte meningen att ens vardag ska bli så påverkad av mensen.
  • Anonym (A)

    Utan att öppna/lapo(tappat ordet haha) ska det inte gå att utesluta endo.

  • Anonym (Sök hjälp igen)
    Anonym (A) skrev 2021-11-13 16:44:56 följande:

    Utan att öppna/lapo(tappat ordet haha) ska det inte gå att utesluta endo.


    Ja, precis utan titthålsoperation går det ej att utesluta. Jag har själv endometrios och sökte hjälp i 8 år innan diagnos. Den upptäcktes till slut men det krävdes en titthålsoperation. Sök hjälp ända tills du får hjälp, du ska inte behöva ha så här!

    Jag träffade massor av läkare och flera gynekologer innan min diagnos. En gynekolog rekommenderade mig t o m att testa miniform mot gaser i magen (fast jag inte har några sådana problem alls)! Nu är jag smärtfri och kan leva som vanligt tack vare medicinering. Om du går med endometrios länge så blir det värre för saker kan börja växa ihop t ex var min blindtarm fastvuxen i magväggen (eller vad det heter) p g a en endometrioshärd. Inte ens detta upptäcktes innan titthålsoperation så stå på dig och sök om och om igen även om du tycker det är jobbigt och/eller känner dig dumförklarad av vården
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (G.) skrev 2021-11-13 11:58:53 följande:

    Jag visste inte ens vad myom var innan jag var gravid med tredje barnet och var på vul på grund av småblödningar. Då hittade de ett misstänkt myom men det försvann som sagt senare men hade haft lite rikligare blödning samt lite mer mensvärk. Dock sitter den oftast i magen, kan gå ut lite i ryggen men inte så farligt. Nu är jag gravid igen så är ett tag sen jag hade mens. Men lider inte av pms och har heller aldrig haft ont vid äl.

    Tycker dock det är väldigt olika vilken hjälp man får beroende på vilken läkare man får träffa. En del är väldigt duktiga och vill hitta rätt diagnos medens andra gör en snabb koll och ställer felaktig diagnos.. så tycker du ska söka hjälp igen tills du får en kompetent läkare som tar sig på allvar. Det är inte meningen att ens vardag ska bli så påverkad av mensen.


    Är inte så påläst om myom, vet du om det brukar försvinna vid graviditet? Vill inte ha barn så känns frustrerande om det vanligaste är om det försvinner så, är väl hormoner då som gäller för att få bukt med det :(

    Känner mig sjukt maktlös, haft en bra bm och en bra läkare under den tid jag varit "involverad" i kvinnovården, känns som alla försöker förminska, trycka på hormoner, inte ta en på allvar :(
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (A) skrev 2021-11-13 16:44:56 följande:

    Utan att öppna/lapo(tappat ordet haha) ska det inte gå att utesluta endo.


    Så även om hon inte sett det via ultraljud och undersökning så kan det finnas? Har övervägt att lägga en anmälan, borde jag göra det då om det inte går att utesluta så som hon gjort?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Sök hjälp igen) skrev 2021-11-13 17:24:22 följande:

    Ja, precis utan titthålsoperation går det ej att utesluta. Jag har själv endometrios och sökte hjälp i 8 år innan diagnos. Den upptäcktes till slut men det krävdes en titthålsoperation. Sök hjälp ända tills du får hjälp, du ska inte behöva ha så här!

    Jag träffade massor av läkare och flera gynekologer innan min diagnos. En gynekolog rekommenderade mig t o m att testa miniform mot gaser i magen (fast jag inte har några sådana problem alls)! Nu är jag smärtfri och kan leva som vanligt tack vare medicinering. Om du går med endometrios länge så blir det värre för saker kan börja växa ihop t ex var min blindtarm fastvuxen i magväggen (eller vad det heter) p g a en endometrioshärd. Inte ens detta upptäcktes innan titthålsoperation så stå på dig och sök om och om igen även om du tycker det är jobbigt och/eller känner dig dumförklarad av vården


    Är inte hundra på om det är just det, har undrat om det kan vara cystor eller myom i och med att det kommer typ 1 gång i kvartalet. De andra mensarna hjälper ju inte receptfritt heller, men jag kan iaf gå till skola jobb osv.. Men om jag får fråga, hur är det för dig? Får du lika ont varje gång? Var sitter smärtan? Hur länge är den som värst? Hur lång är din cykel? Får du feberfrossa, illamående, yrsel? Vilken behandling får du? Hur är det för dig vid äl och pms?

    Läkaren nu skrev även ut laxerande till mig då jag nämnt att jag ibland blir hård i magen i samband med mens (men ibland får jag ju motsatsen också). Ville jag skulle hoppa på p-pillerna trots att jag sa att jag inte tål dem, och tyckte på att det ju var så mycket värre att gå på citodon (vilket är det enda jag fått utskrivet som funkar).

    Känns också som att dom inte tar det på allvar om det inte är endometrios, som att det är den enda möjliga anledningen till jobbig mensvärk, så alla andra alternativ räknas bort? :(
  • Anonym (G.)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2021-11-13 17:45:48 följande:

    Är inte så påläst om myom, vet du om det brukar försvinna vid graviditet? Vill inte ha barn så känns frustrerande om det vanligaste är om det försvinner så, är väl hormoner då som gäller för att få bukt med det :(

    Känner mig sjukt maktlös, haft en bra bm och en bra läkare under den tid jag varit "involverad" i kvinnovården, känns som alla försöker förminska, trycka på hormoner, inte ta en på allvar :(


    Nä, jag vet faktiskt inte. Tror de både kan växa och minska vid graviditet. Min syster har stora myom som är på gränsen så hon måste operera bort livmodern om de växer mer. Men tänker att de inte borde missa myom om de är kunniga och gör ul. Jag upplever som sagt att man får väldigt olika bemötande beroende på vem man träffar.

    Är ju som sagt typiskt detta när det kommer till kvinnosjukdomar. Det finns för lite forskning och kunskap, därför det blir såhär tyvärr. Men som övriga skriver ge inte upp, stå på dig, va jobbig. Du har rätt att mår bra och få rätt vård. Ta inte emot p-piller om du inte tål det, även om det hjälper mot de ena så uppstår ju då andra problem.
  • Anonym (A)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2021-11-13 17:47:18 följande:
    Så även om hon inte sett det via ultraljud och undersökning så kan det finnas? Har övervägt att lägga en anmälan, borde jag göra det då om det inte går att utesluta så som hon gjort?
    Jag vet inte vad du tänkte anmäla, det skulle jag nog inte gjort men du behöver se någon som är mer kunnig i endo :)
Svar på tråden Svår mensvärk ej endometrios