• Mon 15 Nov 2021 15:05
    5588 visningar
    4 svar
    4
    5588

    Litet embryo

    Äl-test visar ju positivt före äl sker så du hade äl dagen efter eller tom 2 dagar efter testet var positivt. Då hamnar du på 8+2 eller 8+1 dagen för VUL. Vården räknar endast hela veckor så det stämmer inte med hur vi vanliga räknar. Då felar det alltså endast några dagar.

  • Mon 15 Nov 2021 16:34
    #3
    svansmamman skrev 2021-11-15 16:22:55 följande:
    Det kanske är jag som missförstår men vårdens räknesätt är väl inte alls olikt ts. Att vara i 8+3 innebär ju åtta hela veckor och tre dagar, dvs vecka 9. Om BM beräknade att ts var i vecka 7 innebär ju det 6 hela veckor och x antal dagar. Eller pratar vi äpplen och päron här nu? Det kan vara jag som är lite måndagstrött. 

    Som jag förstår det kan det diffa upp till två veckor mellan beräkning från BM och TS, eftersom det bara framgår att embryot motsvarade ca vecka 7 (6+?) är det ju dock inte möjligt att veta exakt hur många dagar som skiljer. Däremot är det ju långtifrån alltid som beräkningen från sista mens överensstämmer med verkligheten då man inte vet exakt när ÄL var, när befruktning skedde osv. 

    Jag tycker inte du ska oroa dig innan du har skäl att göra det. Pratade du om detta med personen som gjorde VULet? Jag tänker om du kunde få några lugnande besked därifrån. 

    Jag gjorde VUL i torsdags den 11/11. Enligt min och min BMs beräkning var jag då i vecka 9 (8+3), vid VULet flyttades jag fram tre dagar och beräknades vara i vecka 9 (8+6). Hon som gjorde mitt VUL sa dock att det såklart inte är någon exakt vetenskap utan en preliminär bedömning. För mig gjordes dock VULet för att fastställa ett levande embryo och inte för att tidsbestämma, hon la därför ingen tid på att fastställa hur långt gången jag var utan sa det mest i förbifarten. 
    Vården räknar att man är 7 veckor långt gången ända till man är i v.7+6. Vi andra säger dock v.8 om hela veckan. Vissa Mvc och b. räknar dagarna också och säger som vi.

    Instämmer helt med att VUL inte är en exakt vetenskap. Det brukar dock inte misstämma så mycket i början utan då är det troligare att man räknat fel. Några dagar, kanske en vecka om man är väldigt lite långt gången för det är svårt att se.

    Syns hjärtat slå är m.f-risken oerhört låg. 
Svar på tråden Litet embryo