• malinmyra

    Hur ofta vabbar ni?

    Sonen började fsk i augusti och med handen på hjärtat har vi vabbat minst 10 dagar/månad sedan dess. Det är låååångdragna förkylningar (oftast utan feber dock) samt en magsjuka. Han hinner vara 3-4 dagar på förskolan, innan det är dags igen. Vissa säger att det är normalt, medan pedagogerna på förskolan kommenterar det som "nämen, är han sjuk IGEN?". Är det verkligen normalt att vabba såhär mkt?

    Vi försöker hålla honom hemma tills han är helt frisk, så han hinner bygga upp immunförsvaret samt iom alla restriktioner som är nu. Det resulterar i att han är hemma minst en vecka vid varje förkylningstillfälle :/

  • Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?
  • LFF
    malinmyra skrev 2021-11-16 13:29:17 följande:

    Sonen började fsk i augusti och med handen på hjärtat har vi vabbat minst 10 dagar/månad sedan dess. Det är låååångdragna förkylningar (oftast utan feber dock) samt en magsjuka. Han hinner vara 3-4 dagar på förskolan, innan det är dags igen. Vissa säger att det är normalt, medan pedagogerna på förskolan kommenterar det som "nämen, är han sjuk IGEN?". Är det verkligen normalt att vabba såhär mkt?

    Vi försöker hålla honom hemma tills han är helt frisk, så han hinner bygga upp immunförsvaret samt iom alla restriktioner som är nu. Det resulterar i att han är hemma minst en vecka vid varje förkylningstillfälle :/


    Vi har haft turen med våra tvillingar att de knappt varit sjuka alls. Inte ens när de började förskolan fick vi de vanliga "början förskolan"-förkylningarna. 

    Grannen vars dotter är en månad äldre än oss kunde knappt gå till öppna förskolan utan att dottern blev sjuk direkt. När dottern sen började förskolan var det katastrof och väldigt mycket vabbande. 

    Så mitt svar är att det är otroligt varierande hur lätt barnen blir sjuka. 

    Det enda som skiljer våra barn åt är att mina började förskolan när de var 21 månader, granndottern började när hon var 15 månader. Vet inte om åldern är en parameter att räkna in, att immunförsvaret hinner mogna så pass på den tiden. 
  • stor grön drake

    Jag upplever att vi har yngsta hemma mycket/att hon ofta är sjuk. Men det blir kanske 3-4 dagar i månaden i genomsnitt sedan sommaren. Var mindre ifjol när folk var nogrannare med att hålla småsnuviga barn hemna.

    Men istället har de två äldre kanske varit hemma 3-4 dagar per år, de är verkligen aldrig sjuka. Inte ens när hon lillaär döende i förkylning (hon är lite dramatisk av sig) är de ens småsnuviga. Så hon är helt enkelt känsligare.

  • LaFontaine

    När äldsta började på förskolan, var vi hemma ett fåtal tillfällen första terminen, några till andra och sen i princip inte alls.

    När yngste började nu i augusti, har båda barnen varit hemma mer eller mindre varannan vecka. Två gånger har de klarat sig två veckor. Också den stora, som aldrig är sjuk, har varit mer förkyld nu är tidigare år. För henne började det redan i våras egentligen.

    Det är för oss mycket tydligt, att det florerar väldigt mycket mer virus nu på grund av de restriktioner och avsaknad av närkontakt vi haft. När min dotter började 2018, fanns ju inget sådant. Barnen var hemma några dagar när de var sjuka och återgick sen med lite rinnande näsor, eller gick fastän de hostade. Ändå var hon absolut inte snorig lika ofta som nu. 
    För några veckor sen, var det inte ett enda barn på småbarnsavdelningen, och sju av 25 barn på en annan. 

  • Anonym (3-barnsmamma)

    Allt är ju beroende på hur många förkylningar och sjukdomar hon haft innan hon började på förskolan. Om hon har träffat andra och på så vis lyckats bygga upp sitt immunförsvar. Sen är det ju olika från barn till barn. Det blir säkert bättre när hon blir lite äldre.

    Vi vabbade massor första året med bör äldsta. Hon va sjuk minst 1 vecka i månaden (7 år sedan). Lillebror däremot va typ aldrig sjuk när han började dock hade han ju redan haft en del eftersom storasyster dragit herm en del från förskolan så antar hans immunförsvar va bättre uppbyggt efter lite sjukdomar innan han började på förskolan. Vår yngste har vi vabbat en del för på grund av restriktionerna som funnits då de alltid är lite småspringa känns de som. Nu är de dock släppa här sedan 1 nov så nu får de vara så länge allmäntillståndet är bra, dvs lite snor, hosta osv är inget man behöver vabba för. Kan även tillägga att mina två stora typ aldrig är sjuka. Max 2 gånger per år sedan de va runt 3-4 år.

  • HeidiHR

    Vi har samma situation som du! Sedan terminen började har barnen varit en full vecka på fsk. Senaste vändan var de hemma 10 dagar, på fsk 1,5 dag och sedan hemma 10 dagar igen. Tror knappt att det är sant! Det verkar vara många förkylningar som går, har varit få barn på förskolan den senaste månaden.

    Lyckligtvis pluggar jag på distans och kan sitta kvällar/nätter/helger?

  • malinmyra

    Skönt att höra att vi inte är helt ensamma om det iaf, även om jag lider med er också såklart. Många har sagt att "corona-barnen" kommer få det kämpigt sen, iom att de varit så skyddade hela deras första år. Men jag var inte beredd på såhär mkt!

    Jag pluggar också hemifrån, vilket är en lyx i mångt och mkt. Men just nu är jag mitt i en intensiv period och får inget gjort på kvällarna heller, då jag är sååå trött efter en dags vabbande samt tuffa nätter. Det börjar kännas som att förskolan sliter mer på mig än vad föräldraledigheten gjorde. Och samtidigt tycker jag synd om stackarn, som aldrig får chansen att komma in riktigt i förskolemiljön..

    Men fortsätt gärna berätta om ert vabbande. Jag suger i mig allt!

  • KCL

    Har fått vabba ofta med alla mina tre barn de första åren på förskolan. Min äldsta var värst. Hon hann vara på förskolan några dagar innan det var dags att vara hemma igen. Vi var i kontakt med sjukvården för en del menade på att det inte var normalt. Men läkaren lugnade oss med att det var just normalt och att det brukar lugna ner sig när barnen blir äldre. I vårt fall stämmer det bra. 

  • Anonym (Elin79)

    Det har blivit en del på sista tiden, jag har en fyraåring.
    Det kan vara en vecka med hosta och snor, hyfsat frisk på torsdagen men behöver vara symptomfri så hemma även fredag.
    Åter måndag. Går bra även tisdag. Onsdag ringer de - snorig. 
    Då har hon varit frisk fredag-tisdag. Hemma halva onsdag + torsdag + fredag.
    Veckan därpå likadant, då var hon där må+ti, hemma on + to (diffusa symptom) åter fredag.
    EN hel vecka har vi haft på förskolan och så att båda föräldrarna kunnat göra sina heltider, sen sommaren.
    Vi delar på vab så jag tar inte allt. Men det är ändå jobbigt att försöka delta på jobbet och boka upp saker och sen nähe.. det fick jag boka av.

  • Trudy86

    Allt som allt från Augusti till idag så har min yngst varit lite mer än 3 v på fsk. Det har varit allt från att han har varit förkyld till att han stod still ute på gården så då tyckte fsk personalen att han var sjuk. Corona har satt sina spår på vabbandet pga restriktionerna.

  • fjanten

    När mina äldsta två började förskola var det konstant vab. De var 2 år och månader, och 1 år och 8 månader. Den äldre hade förkylningsastma, så han blev ju hemma 1,5-2 veckor för minsta lilla kändes det som. Något som hans lillasyster blev lite småsnuvig av, hostade han lungorna ur sig i i evigheter... Så hela första året var det nästan lika mycket vab som barnen faktiskt var i skolan. Upplevde ändå att kollegorna hade ganska lik sits, av dem som hade småbarn.

  • malinmyra
    fjanten skrev 2021-11-16 20:30:42 följande:

    När mina äldsta två började förskola var det konstant vab. De var 2 år och månader, och 1 år och 8 månader. Den äldre hade förkylningsastma, så han blev ju hemma 1,5-2 veckor för minsta lilla kändes det som. Något som hans lillasyster blev lite småsnuvig av, hostade han lungorna ur sig i i evigheter... Så hela första året var det nästan lika mycket vab som barnen faktiskt var i skolan. Upplevde ändå att kollegorna hade ganska lik sits, av dem som hade småbarn.


    Jag är också lite lur på förkylningsastma och bvc tyckte detsamma när jag pratade med dom. Blev däremot skickad till covid-mottagningen, och där var de inte lika tillmötesgående. Läkaren där lyssnade snabbt på honom, sa förkyld, och skickade ut honom lika snabbt..

    Hur märkte ni förkylningsastman?
  • Kalaspuffen300

    Sedan terminen började har vi vabbat ungefär varannan vecka. Dottern hinner vara på förskolan 3-5 dagar innan hon blir sjuk igen. Hon får långdragna förkylningar med falsk krupp som brukar vara i cirka 1,5 vecka åt gången. Som grädden på moset är dottern i trotsåldern och är konstant motsträvig och arg. Efter en vabb-vecka är man helt dränerad på energi och hemmet ser ut som ett slagfält.

    Det är väldigt mycket förkylningsvirus som cirkulerar nu, så det är nog inget konstigt. I min närhet är det många föräldrar som är i samma sits som oss. Alla är såklart sönderstressade för att livet inte går ihop med jobb, vabb, minskade inkomster osv. Det är inte lätt.

  • fjanten
    malinmyra skrev 2021-11-16 20:54:18 följande:

    Jag är också lite lur på förkylningsastma och bvc tyckte detsamma när jag pratade med dom. Blev däremot skickad till covid-mottagningen, och där var de inte lika tillmötesgående. Läkaren där lyssnade snabbt på honom, sa förkyld, och skickade ut honom lika snabbt..

    Hur märkte ni förkylningsastman?


    Tidigt. Han var bara några månader första gången han blev förkyld. Eftersom han var första barnet, och vården inte reagerade nämnvärt, trodde vi att det var vanligt/rimligt att förkylda bebisar hostade tills de spydde nätterna igenom. När han runt 10 månader (och åtskilliga besök på VC) som sa att vi inte skulld oroa oss - åkte till akuten - då fick han äntligen astmamedicin och förvanlades till en vanlig bebis igen.

    Akuten "skällde ut" vårdcentralen som påstått gång på gång att allt var normalt och att vissa förkylda bebisar bara hostar konstant i fler månader. Vi fick remiss till astma- och allergimottagning. Allergisk astma kunde uteslutas. Han hade klassiska förkylningsastmatiska symtom och svarade bra på medicinen. Ungefär så gick det till! Han är snart 6 år nu och det är bättre, men han blir fortfarande sjukare än sina syskon av vanliga förkylningar och behöver fortfarande underhållsbehandlas vintertid.
  • LaFontaine
    malinmyra skrev 2021-11-16 20:54:18 följande:

    Jag är också lite lur på förkylningsastma och bvc tyckte detsamma när jag pratade med dom. Blev däremot skickad till covid-mottagningen, och där var de inte lika tillmötesgående. Läkaren där lyssnade snabbt på honom, sa förkyld, och skickade ut honom lika snabbt..

    Hur märkte ni förkylningsastman?


    Vår första hade i princip inte varit förkyld innan hon började förskola. När hon blev förkyld första gången där, slutade hon aldrig hosta. Efter sex-åtta veckor gick vi till barnmottagningen som genast gav mediciner. Det tog ett tag att hitta rätt medicin för henne.

    När vår andre sen ständigt rosslade så fort näsan rann det minsta, förstod vi var det var. Han började medicinera i samband med förskolestart i höstas. Han astma är mer en klassisk förkylningsvariant. Han hostar när han blir förkyld och ett bra tag därefter. Storasysters är annorlunda. Hon kan börja hosta av att det blir kallt ute, när det växlar mellan torrt och fuktigt, av pollen eller av oförklarlig anledning som inte innefattar förkylning. Båda barnen har bara hosta och inga andningssvårigheter.
  • malinmyra
    Kalaspuffen300 skrev 2021-11-16 21:51:46 följande:

    Sedan terminen började har vi vabbat ungefär varannan vecka. Dottern hinner vara på förskolan 3-5 dagar innan hon blir sjuk igen. Hon får långdragna förkylningar med falsk krupp som brukar vara i cirka 1,5 vecka åt gången. Som grädden på moset är dottern i trotsåldern och är konstant motsträvig och arg. Efter en vabb-vecka är man helt dränerad på energi och hemmet ser ut som ett slagfält.

    Det är väldigt mycket förkylningsvirus som cirkulerar nu, så det är nog inget konstigt. I min närhet är det många föräldrar som är i samma sits som oss. Alla är såklart sönderstressade för att livet inte går ihop med jobb, vabb, minskade inkomster osv. Det är inte lätt.


    Låter precis som oss, han har som max varit 5 dagar på förskolan innan nästa förkylning (eller så är det 4?). Här är det inte krupphosta, men han blir så rosslig och tungandad i ca 1,5 veckor. Det har aldrig varit ngn 3-4 dagars snuva, utan minst 5 dagar från förskolan samt 2 för helg.

    Sitter i en taskig sits just nu, med 2 obligatoriska inneveckor med flertalet examinationer på universitetet stundande och sambon har precis fått börja en provanställning. Ingen möjlighet till barnvakt heller. Uscha, vad jag gruvar mig! Att vi skulle få gå igenom de där 2 veckorna utan massa vab, låter ju helt otroligt, då det inte funkat under hela hösten. Och jag vet inte än vem som ska "dra det korta strået" den här gången.. Suck!
  • malinmyra
    Trudy86 skrev 2021-11-16 19:59:25 följande:

    Allt som allt från Augusti till idag så har min yngst varit lite mer än 3 v på fsk. Det har varit allt från att han har varit förkyld till att han stod still ute på gården så då tyckte fsk personalen att han var sjuk. Corona har satt sina spår på vabbandet pga restriktionerna.


    Vi har idag totalt 17 dagar på förskolan sen september. Då har han iofs varit ledig en vecka samt ngn fredag också. Men oftast har han varit sjuk under den lediga tiden ändå. Börjar kännas hopplöst!
  • LaFontaine

    Idag var första dagen tillbaka för barnen, sen den yngste varit magsjuk. När jag hämtade, berättade en stressad fröken att ett barn just kräkts i hallen. Mina barn var inte i direkt närhet i alla fall.

    Ni vet hackspetten i Kalle Ankas jul? Så känner jag mig just nu!

  • Trudy86
    malinmyra skrev 2021-11-17 19:48:31 följande:

    Vi har idag totalt 17 dagar på förskolan sen september. Då har han iofs varit ledig en vecka samt ngn fredag också. Men oftast har han varit sjuk under den lediga tiden ändå. Börjar kännas hopplöst!


    Förstår dig. Man blir lite tokig på allt vabbande och att det bara börjar om så fort de blivit friska. Man får ha i minnet att de tar igen det missade uppbyggnaden utav immunförsvaret så det kommer något gott från detta. Bara det att det är så kämpigt. Man känner lite att man borde få rabatt på förskolekostanden då man betalt för full tid men är aldrig där.
  • Anonym (Typ inget)

    Min dotter är 5 år och jag och maken har vabbat sammanlagt 3 dagar per år. Alltså en väldigt frisk tjej. Vid feber har hon max en dag med feber sen är hon feberfri igen. Jag som förberedde mig att det skulle vabbas massor när hon började förskola men inte alls

  • Maya222
    För att underlätta för er föräldrar att rapportera era tider så har jag tagit fram frågor som jag kommer sammanfatta med hjälp av er. Jag kommer därefter föreslå olika förbättringsförslag när det gäller vabbsystemet via försäkringskassan. 

    Åder,kön?
    Är du:Sambo,Gift,Ensamstående?
    I vilken/vilka åldrar är era barn?
    Hur många är ni i familjen?
    Användning(när,hur)
    Hur bekant är du med försäkringskassans tjänst för VAB?
    Hur upplever du navigeringen?
    Hur söker du vab? app vs hemsida?
    Varför väljer du just app/hemsida?
    När ansöker du om vab?
    Hur håller ni koll på vab-dag för respektive barn?
    Upplevelse/app
    Vilka problem brukar du stöta på när du ansöker om vab?
    Vad brukar du göra när du stöter på problem?
    Vad anser du är enklast med att ansöka om vab?
    Hur upplever du informationen du får på hemsidan/appen?
    Vad skulle du ändra på om du fick möjligheten?
    Kommunikation mellan föräldrar
    Hur kommunicerar du och din partner ang vab?
    Vet du vad skillnaden mellan vabb och föräldrarpenning är?
    Har det uppstått någon tidigare förvirring, vad isåfall?
    Har du förslag på förbättringar av hemsidan,systemet ?
    Varför har du upplevt detta?
    Hur upplever du att översikten av vab-dagar är?
    Hur håller ni koll på vab-dagar?
    Hur delar ni upp vab-dagar, tar någon ut mer än den andra? Varför?
Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?