• Tue 16 Nov 2021 15:24
    5457 visningar
    10 svar
    10
    5457

    Kan jag hjälpa min vän utan pengar?

    Hej alla familjelivare!

    Tänkte höra med er om ni har några tips på vad jag kan göra,om jag kan göra något!

    En väldigt nära vän till mig har satt sig i en svår situation kan man säga. Jag är in princip den enda för henne och hennes dotter just nu. Och självklart vill jag ställa upp till 100 %. Just nu har hon ingen ekonomi. Ligger back med hyran och har fått svart på vitt att dom kommer vräkas om den inte blir betald den här månaden. Hon har gått igenom ett helvete (lång historia, som innefattar sitt ex, misshandel och bedrägeri) .

    Jag har redan försökt göra så mycket som möjligt för dom, handlat osv. Men jag har ingen bra ekonomi själv heller så kan inte göra mer på det planet.

    Finns det någonting jag kan göra för att hindra att min vän och hennes lilla dotter vräks ifrån deras lägenhet? Jag får panik av att bara sitta och titta på när jag redan vet vilket helvete dom haft :/

    Finns ingen annan som kan hjälpa henne ekonomiskt förutom jag och det kan jag ju inte längre. Absolut inte en hel hyra på cirka 7000.

    Soc går inte heller, också lång historia men det grundar sig på att hon bodde med en helt sjuk människa.

    Jag mår dåligt av att vara helt hjälplös. Så kan någon säga om det finns någon liten väg att ta? Jag kan inte ta någon lån heller. Är det bara till att acceptera att dom blir av med sin lägenhet? Och att hon får lösa det själv?

    Eftersom jag vet att jag är den enda personen i deras närhet nu så gör det mig extra påverkad tyvärr

  • Svar på tråden Kan jag hjälpa min vän utan pengar?
  • Tue 16 Nov 2021 15:36
    #3

    Hon har fått avslag ifrån soc. Som sagt det är en ganska lång historia och inte hennes fel.. men ett skiter soc i.

    Jag vet själv hur det är att leva på dom så det är svårt att få dom att lita på en.

    Dom pengarna jag hjälp till med har jag inte lånat ut. Jag har bidragit med det som dom behövt utan några krav på återbetalning. Hade gjort detsamma om jag hade haft till deras hyra med.

    Kvinnojouren hjälper väl inte med sådant?

  • Tue 16 Nov 2021 15:44
    #5
    Medborgare skrev 2021-11-16 15:39:29 följande:

    Kan dom bo hos dig då, eftersom alternativt är att bo på gatan?


    Bor redan i en etta med mitt barn så det blir ganska så svårt. Haddr kunnat tränga ihop oss med all säkerhet men är inte tillåtet heller
  • Tue 16 Nov 2021 15:58
    #7
    Magical skrev 2021-11-16 15:55:24 följande:

    I min kommun finns det ett par facebookgrupper som stödjer folk. Tex delar de ut mat och kläder till hemlösa och liknande, men de gör också insamlingar till folk som är i akut behov av pengar. Kan du titta om det finns något liknande i er kommun på Facebook, så att du kan kontakta en admin i en sån grupp och beskriva kompisens sits, så kanske de kan starta en insamling för den akuta hyran? 


    Det var ett bra tips! Tack.
Svar på tråden Kan jag hjälpa min vän utan pengar?