Inlägg från: parnordqvist |Visa alla inlägg
  • parnordqvist

    Gammal Mac

    Jag har gamla Mac Pro 5.1 från 2012 här på skrivbordet. Datorn droppades av Apple 2019 i samband med presentationen av nya Mac Pro 7.1. Jag har installerat open core och kör just nu Big Sur 11.6.1. Men datorn är gammal och seg. Det tar mellan 2 och 3 minuter att starta den, trots att jag har SSD. Skulle tro att segheten har att göra med en kontroll av RAM, som uppgår till 128 GB. Minnet är långsamt, endast 1333 MHz. Datorn surrar och viner mycket, blev sämre efter installationen av Big Sur. 
    Helst vill jag stanna kvar på Mac, men plånboken plågas om jag gör det. Har funderat på att bygga en Hackintosh men problemet är att Apple övergett Intel-processorerna till fördel för sitt eget chip, M1. Det innebär att det till slut blir omöjligt att installera MacOS i en Intel-baserad Mac.
    Datorn används för produktion av hemsidor och en bytidning. Då jobbar jag med senaste Adobe CC-programmen, som Photoshop, InDesign och Dreamweaver. Detta måste en ny dator klara utan att lagga. 
    Är det enda raka att gå över till PC? Jag har inte så mycket erfarenhet av Windows, har aldrig ägt en PC privat. Jag kan MacOS mycket bättre. Men jag har inte råd. Nya Mac Pro har ett ingångspris på 71 995 kr, fullutrustad hamnar priset på 680 000 kr (!), exklusive skärm.

Svar på tråden Gammal Mac