• Jepe94

    Hur gör ni om era barn inte har bilbälte?

    Hej! Jag undrar hur ni gör/säger om era barn inte har bälte på sig eller har lyckats ta av bälte utan att ni märkt något.

    Jag min sambo/deras bonuspappa och barnen var en snabbis i affären. När vi var precis utanför vårt boende så märkte sambon att både barnen inte hade bälte och han bromsade till rätt hårt. Vilket resulterade i att ena barnet slog i sin läpp i nackstödet på förarsätet så det blödde lite.

    Han bad om ursäkt till barnet då det inte var meningen att han skulle slå i sig. Men han ville samtidigt markera att det dom gjort är farligt/inte okej. Och kan bli impulsiv när såna saker uppstår.

    Nu är jag rädd att han gjort fel och att barnet får trauma.. han körde i 10/15km max.

    Hur hade ni gjort i denna situationen?

    Någon sa till mig att det är grund till anmälan..

  • Svar på tråden Hur gör ni om era barn inte har bilbälte?
  • Anonym (123)
    Jepe94 skrev 2021-11-18 09:32:50 följande:

    Hej! Jag undrar hur ni gör/säger om era barn inte har bälte på sig eller har lyckats ta av bälte utan att ni märkt något.

    Jag min sambo/deras bonuspappa och barnen var en snabbis i affären. När vi var precis utanför vårt boende så märkte sambon att både barnen inte hade bälte och han bromsade till rätt hårt. Vilket resulterade i att ena barnet slog i sin läpp i nackstödet på förarsätet så det blödde lite.

    Han bad om ursäkt till barnet då det inte var meningen att han skulle slå i sig. Men han ville samtidigt markera att det dom gjort är farligt/inte okej. Och kan bli impulsiv när såna saker uppstår.

    Nu är jag rädd att han gjort fel och att barnet får trauma.. han körde i 10/15km max.

    Hur hade ni gjort i denna situationen?

    Någon sa till mig att det är grund till anmälan..


    Det låter som att han gjorde en rätt osmart grej. Man kan inte "skrämma" barnet så till den mindre grad att det faktiskt kanske skadade sig. Tänk om man i det läget skulle få en whiplashskada tex? 

    Gick det inte att köra in till vägkanten, stanna och se till att barnen satte på sig bältena? Hur gamla är barnen? 
  • Anonym (E)

    Vilken jävla idiot! Så där kan man inte köra om man har barn i bilen, än mindre om man VET att de inte har bälte på sig! Misshandel kallas det, eftersom barnet gjorde sig illa.

    Om barnet inte har bälte så stannar man, på ett lämpligt ställe, mjukt och försiktigt.

  • Anonym (Bilförare)

    Anmälan för vad? Som bilförare har man ansvar för att passagerarna är bältade, det ska man kolla innan man åker. Din sambo agerade korkat, han borde stannat lugnt och inte bromsat tvärt men gjort är gjort. Att barnen skulle traumatiseras av en inbromsning från så låg fart känns lite väl överdramatiserat. Prata med barnen om vikten av att vara bältade i bilen så att det inte händer igen.

  • Friger

    Han hamnade i en pressad situation och fattade fel beslut. Lätt hänt. Det rätta enligt mig hade varit att köra vidare som inget hänt och stanna på första bästa plats där det är lämpligt.

    Det han ska göra är att tänka igenom situationen och fundera på hur han ska agera nästa gång.

    Är man framsynt så kan man ha sådana funderingar på andra möjliga scenarion. Vad göra om du kommer till en trafikolycka? Vad göra om någon bryter sig in i ditt hem? Vad göra om det börjar brinna osv.

    Går inte att täcka in allt men det hjälper mycket. Du agerar bättre när det väl händer.

  • Anonym (F)

    Vägra köra om barnen inte har bilbälte. Berätta för dem varför det är viktigt med bilbälte och vad som sker vid en krock. Skulle aldrig köra ens en meter om mina barn inte hade bilbälte

  • Anonym (F)
    Jepe94 skrev 2021-11-18 09:32:50 följande:

    Jag min sambo/deras bonuspappa och barnen var en snabbis i affären. När vi var precis utanför vårt boende så märkte sambon att både barnen inte hade bälte och han bromsade till rätt hårt. Vilket resulterade i att ena barnet slog i sin läpp i nackstödet på förarsätet så det blödde lite.


    Det här var ju verkligen inte okej!

    Som jag skrev, vägra köra om barnen inte har bälte på sig
  • Anonym (brake)

    Bra gjort, nu vet barnet att det gör ont att inte ha bälte.

  • Anonym (Gjort likadant)

    När min dotter vägrade bilbältet så gjorde jag nästan likadant. Jag körde nog max 5 km /h och bromsade lagom hårt. Det hjälpte och det var inga diskussioner efter det

  • Mrs Moneybags

    Jag är nog kärringen mot strömmen i den här tråden, för jag tycker det låter som barnmisshandel. Vem tusan bromsar så hårt att barnen slår upp läppen?

    Det är ert jobb som vuxna att se till att barnen har bälte på sig, det ansvaret kan ni aldrig lägga över på barnen oavsett hur irriterad man än blir. 

  • Norrut

    Äh, förstår inte vad alla nojar om, inget allvarligt hände ju och det lär ha varit en nyttig läxa om hur viktigt det är att ha bältet på.

Svar på tråden Hur gör ni om era barn inte har bilbälte?