Inlägg från: MammAmma |Visa alla inlägg
  • MammAmma

    Jävla akne. 27år!

    De antibiotikasorter man brukar få mot akne gör en ju fruktansvärt torr. Låter som att din hy desperat försöker rätta till problemet efter avslutad kur, genom att överproducera talg, därav det flottiga ansiktet och hårbotten. Det SISTA du ska göra är att torka ut den ytterligare med tvålar och genom att förvägra den fukt, i tron att det kommer förvärra problemet! Det är precis tvärtom, flottig oren hy behöver mer fukt. Inte nödvändigtvis mer fett, men fukt. Ge håret och hårbotten en rejäl inpackning och återfukta huden (aloe vera gel kan kanske vara en idé - massor med fukt men minus fett).

    Jag och min vuxna son har båda haft mycket problem med hyn (jag med akne+perioral dermatit+rosacea, sonen med akne och bölder) och vi har båda blivit hjälpta av att helt enkelt sluta med alla radikala produkter som ofta mest bara irriterar och faktiskt kan orsaka nya hudbesvär, eftersom hudbarriären förstörs och inte får chans till att återhämta sig.

    Självklart finns det ingen mirakelkur eller lösning som funkar för alla, eftersom besvären kan bero på olika saker för olika människor och jag är säker på att du redan provat på alla kurer som finns. Men efter dessa starka krämer och uttorkande antibiotika så tror jag att vad din hy behöver är att återhämta sig. Lugnande och återfuktande produkter med så få ingredienser som möjligt, och så få produkter som möjligt. T ex mandelolja (billigt) för rengöring och några droppar arganolja och aloe vera gel för återfuktning. Det har gjort under för både min och sonens hy.

Svar på tråden Jävla akne. 27år!