• Anonym (Politikern)

    Vilket parti kommer du att rösta på?

    Vilket parti kommer du att rösta på vid valet 2022 och varför? Vad hoppas du ska hända? Vilka förändringar?

  • Svar på tråden Vilket parti kommer du att rösta på?
  • Anonym (Klimatfrågan)

    Jag röstar på det parti som tar klimatfrågan på allvar. Jag är övertygad om att det är mänsklighetens absolut viktigaste fråga alla kategorier - om vi inte får ner utsläppen av koldioxid (globalt, inte BARA i Sverige, men ÄVEN i Sverige) kommer de förändringar jorden drabbas av få enorma konsekvenser för våra samhällen. Hundratals miljoner klimatflyktingar från länder som blir obeboeliga p.g.a. värme och torka upp hit till Norden (smaka på den alla ni som tycker vi tar in för många invandrare!), och i det närmaste total samhällskollaps bland de flesta i-länderna i världen.

    Ser man till dessa konsekvenser känns diskussionen om pensioner, bensinskatt, antalet poliser på gator och torg, etc rätt så tarvlig. Här handlar det om vår civilisations långsiktiga överlevnad, inte om att få mer pengar i plånboken de närmaste fyra åren.

    Tyvärr tror vissa partier att klimatfrågan enklast löses genom att hävda att det var dumt att stänga kärnkraftverk (visst var det dumt, men att börja bygga kärnkraft nu hjälper inte mot den globala uppvärmningen), alternativt så säljer man in ännu enklare lösningar som att nästan alla världens samlade vetenskapsorganisationer etc helt sonika har fel, eller ännu värre, ljuger. Den typen av ormoljeförsäljande politiker bör man hålla sig långt borta ifrån. Tyvärr drar dessa politiker många väljare, som luras av deras enkla budskap.

  • Anonym (Viktigast för Sverige)
    Pentra skrev 2021-12-07 21:59:30 följande:
    Du säger att människor styrs av känslor; men, en känsla föregås, och uppstår, först ALLTID ur en tanke. ... 

    Det syns ganska tydligt i vilken riktning världen har utvecklat sig när männen är den övervägande skara som mer eller mindre enhälligt får bestämma. I en riktig demokrati bör det röstas i alla stora frågor. Och medborgarna skall då i frågorna informeras fullt ut, så att de får alla korten på bordet. Först då kan den enskilda människan göra en korrekt bedömning om hur personen vill rösta. ... Som det är nu så undanhålls mycket information, och diskussioner förs och många beslut tas över våra huvuden; pga detta ges medborgarna heller inte en ärlig chans att vara delaktiga i samhället och våra ättlingars  framtid. ... Jag var på harmonimässa nyligen. Temat var fred, frihet, kärlek och harmoni etc. Övervägande delen var kvinnor i ett vitt åldersspann. ... 

    Mvh,
    Pentra
    Ja det syns tydligt vilken politik majoriteten av röstberättigade kvinnor har valt att rösta på i Sverige.
    Självfallet är det baserat på känslor och det är känslor som har i stor utsträckning skapats av krafter som vill påverka kvinnor och som vill skapa känslor som påverkar valutgången.

    Har du ens brytt dig om att sätta dig in i skillnaderna mellan hur kvinnor och män har röstat?

    Förnekar du att vi har stora samhällsproblem i Sverige?
    Den politik som har förts och som är ansvarig för att denna utveckling med samhällsproblemen har fått ske är partier och regeringar som främst har röstats fram av kvinnor.

    Men som jag redan har sagt så är jag övertygad att kvinnor egentligen inte vill ha ökat våld och ökad kriminalitet, kvinnor vill inte ha den otrygghet som tillåtits växa fram i vårt samhälle, otrygghet som främst drabbar kvinnor.
    Tror du verkligen att kvinnor egentligen vill rösta för en sådan utveckling?

    Jag är övertygad att om kvinnor i allmänhet hade mera fakta, bättre kände till sanningen och röstade lite mindre med de känslor de har blivit pådyvlade, känslor som andra krafter har lyckats skapa hos många kvinnor, så skulle många rösta annorlunda.

    Hur många kvinnor skulle svara ja om de fick frågan om de vill att Sverige i vårt flyktingmottagande ska prioritera att ta emot 80% unga friska män på bekostnad av att inte ta emot behövande kvinnor och barn?

    Varför har inte du och de flesta röstande kvinnorna reagerat på denna snedfördelning?
    Tror du verkligen att kvinnor föredrar att ta emot våldsbenägna och brottsbenägna män i stället för kvinnor och barn?
    (Not: Det är bl a BRÅ och inte jag som säger att de är våldsbenägna och brottsbenägna.)
    De partier som har fått flest kvinnliga röster är de partier som har fört den politiken.

    Snälla du, och snälla alla kvinnor, tänk efter lite och försök se saken ur flera perspektiv innan du svarar och innan du låter känslorna ta överhanden.
    Tänk om det skulle vara så att det ligger bara något lite i det jag försöker säga???
  • Anonym (?)
    Anonym (Klimatfrågan) skrev 2021-12-07 22:38:15 följande:

    Jag röstar på det parti som tar klimatfrågan på allvar. Jag är övertygad om att det är mänsklighetens absolut viktigaste fråga alla kategorier - om vi inte får ner utsläppen av koldioxid (globalt, inte BARA i Sverige, men ÄVEN i Sverige) kommer de förändringar jorden drabbas av få enorma konsekvenser för våra samhällen. Hundratals miljoner klimatflyktingar från länder som blir obeboeliga p.g.a. värme och torka upp hit till Norden (smaka på den alla ni som tycker vi tar in för många invandrare!), och i det närmaste total samhällskollaps bland de flesta i-länderna i världen.

    Ser man till dessa konsekvenser känns diskussionen om pensioner, bensinskatt, antalet poliser på gator och torg, etc rätt så tarvlig. Här handlar det om vår civilisations långsiktiga överlevnad, inte om att få mer pengar i plånboken de närmaste fyra åren.

    Tyvärr tror vissa partier att klimatfrågan enklast löses genom att hävda att det var dumt att stänga kärnkraftverk (visst var det dumt, men att börja bygga kärnkraft nu hjälper inte mot den globala uppvärmningen), alternativt så säljer man in ännu enklare lösningar som att nästan alla världens samlade vetenskapsorganisationer etc helt sonika har fel, eller ännu värre, ljuger. Den typen av ormoljeförsäljande politiker bör man hålla sig långt borta ifrån. Tyvärr drar dessa politiker många väljare, som luras av deras enkla budskap.


    Om jag förstått saken rätt så står Sverige för 0,2 % av världens Co2-utsläpp medan Kina står för 30 % av världens C02-utsläpp.

    Hur tänker du kring hur vi på bästa sätt ska få ner de siffrorna?

    Ska vi gå all in i Sverige eller kan vi göra något annat?
  • Anonym (sänk skatten)
    Anonym (Rött) skrev 2021-12-07 22:29:23 följande:
    Oo ja. Arbetar för fullt med hyfsad lön.

    Men det här vårt tankesätt skiljer sig åt. Folk ska ha sitt hela tiden, som om målet vore att få så mycket som möjligt innan man dör till sig själv.

    En bättre pension i framtiden ja då är fokuset på dig på nytt. På en själv. Egotänket jag klarar inte det.
    Flytta till ett land där du kan ge bort hela dig själv. så du verkligen får dela med dig på riktigt! Du behöv mer där en här om du verkligen ska vara icke egoist. 

    Går inte inte diskutera med någon som basera hela sitt liv på känslor.
  • Anonym (Rött)
    Anonym (sänk skatten) skrev 2021-12-07 22:49:00 följande:

    Flytta till ett land där du kan ge bort hela dig själv. så du verkligen får dela med dig på riktigt! Du behöv mer där en här om du verkligen ska vara icke egoist. 

    Går inte inte diskutera med någon som basera hela sitt liv på känslor.


    Ja så länge folk har det bra och ett drägligt liv så är det inget fel på andra länder.

    Faktiskt så är det en känsla att vilja sko sig själv. Medans det kräver att gå emot inbyggda känslor för att kunna ge till andra. Människan föds oftare till att automatiskt sätta sig själv först som överlevnadsinstinkt.

    Jag gillar såna som klarar tänka på fler än sig själva och kan sätta andra före sig själv.
  • Anonym (Klimatfrågan)
    Anonym (?) skrev 2021-12-07 22:44:17 följande:
    Om jag förstått saken rätt så står Sverige för 0,2 % av världens Co2-utsläpp medan Kina står för 30 % av världens C02-utsläpp.

    Hur tänker du kring hur vi på bästa sätt ska få ner de siffrorna?

    Ska vi gå all in i Sverige eller kan vi göra något annat?
    1. Sluta köp en massa skit från Kina. Mycket av Kinas utsläpp kommer från att vi i västvärlden överkonsumerar varor som produceras i Kina.
    2. Sverige har väldigt små möjligheter att politiskt påverka Kina. Vi har däremot stora möjligheter att påverka oss själva. Lås oss fokusera på det.

    Bonus: Sluta att skylla ifrån dig på andra. "Det är Kina som ska ändra sig". "Sveriges utsläpp är så små". Vet du vad? I ALLA andra länder säger man samma sak. Varje enskilt lands utsläpp är alltid litet i jämförelse med resten av jordens. Om Sverige inte behöver göra något, då behöver inte Schweiz göra det heller. Eller Tyskland, Argentina eller delstaten Texas i USA. Argumentet att "vi behöver inte göra något, för vi är så små i sammanhanget" håller därför inte. ALLA måste bidra, annars går detta åt pipan.

    Men så länge folk gräver ner huvudet i sanden och hävdar att just vi, vi behöver inte göra något - då kommer INGEN att göra något. Och då går det åt pipan.
  • Anonym (sänk skatten)
    Anonym (Rött) skrev 2021-12-07 22:53:24 följande:
    Ja så länge folk har det bra och ett drägligt liv så är det inget fel på andra länder.

    Faktiskt så är det en känsla att vilja sko sig själv. Medans det kräver att gå emot inbyggda känslor för att kunna ge till andra. Människan föds oftare till att automatiskt sätta sig själv först som överlevnadsinstinkt.

    Jag gillar såna som klarar tänka på fler än sig själva och kan sätta andra före sig själv.
    Applåder och medalj till dig som är så duktig och tänker på andra! Wow!
  • Tom Araya

    Jag kommer att rösta på det parti som kan kombinera det bästa från höger, mitten och vänster, till en politik som är bäst för Sverige och den svenska befolkningen, även på lång sikt.

    Har du hittat ett sådant parti får du gärna tipsa mig. Solig

  • Flash Gordon
    Anonym (Klimatfrågan) skrev 2021-12-07 22:38:15 följande:
    Jag röstar på det parti som tar klimatfrågan på allvar. Jag är övertygad om att det är mänsklighetens absolut viktigaste fråga alla kategorier - om vi inte får ner utsläppen av koldioxid (globalt, inte BARA i Sverige, men ÄVEN i Sverige) kommer de förändringar jorden drabbas av få enorma konsekvenser för våra samhällen. Hundratals miljoner klimatflyktingar från länder som blir obeboeliga p.g.a. värme och torka upp hit till Norden (smaka på den alla ni som tycker vi tar in för många invandrare!), och i det närmaste total samhällskollaps bland de flesta i-länderna i världen.

    Ser man till dessa konsekvenser känns diskussionen om pensioner, bensinskatt, antalet poliser på gator och torg, etc rätt så tarvlig. Här handlar det om vår civilisations långsiktiga överlevnad, inte om att få mer pengar i plånboken de närmaste fyra åren.

    Tyvärr tror vissa partier att klimatfrågan enklast löses genom att hävda att det var dumt att stänga kärnkraftverk (visst var det dumt, men att börja bygga kärnkraft nu hjälper inte mot den globala uppvärmningen), alternativt så säljer man in ännu enklare lösningar som att nästan alla världens samlade vetenskapsorganisationer etc helt sonika har fel, eller ännu värre, ljuger. Den typen av ormoljeförsäljande politiker bör man hålla sig långt borta ifrån. Tyvärr drar dessa politiker många väljare, som luras av deras enkla budskap.
    Fast du tror för negativt om framtiden

    Nä, det kommer inte att komma "hundratals miljoner klimatflyktingar". Nä, det handlar inte om " vår civilisations långsiktiga överlevnad"

    Förändringar sker över så lång tid att människan anpassar sig. "The Day after Tomorrow" var en spelfilm, inte en dokumentär.

    Och ja, kärnkraften är en väsentlig del av vår förmåga att minska utsläppen av så kallade växthusgaser. Det säger FN självt och bedömer att kärnkraften måste öka med upp till 500% fram till år 2050.

    Att ta klimatfrågan på allvar, det är att lyssna på forskningen och dra rätt slutsatser av vad denna säger. Det är inte att springa runt och skrämma folk med jordens undergång som en del partier och politiker har som varumärke.

    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Rött)
    Tom Araya skrev 2021-12-07 23:21:54 följande:

    Jag kommer att rösta på det parti som kan kombinera det bästa från höger, mitten och vänster, till en politik som är bäst för Sverige och den svenska befolkningen, även på lång sikt.

    Har du hittat ett sådant parti får du gärna tipsa mig. Solig


    Låter bra. Bäst för Sverige låter som vettiga tankar till skillnad från bäst för mig själv.
Svar på tråden Vilket parti kommer du att rösta på?