• Anonym (Mamma2022)

    Vilka räknas som "medicinska själ" för beviljat kejsarsnitt i Sverige idag?

    Jag har hört att man endast kan få planerat kejsarsnitt beviljat nu under corona tider, om man har "medicinska" skäl till det.
    Någon som vet vad det innebär i praktiken?
    Föds alla barn som ligger i säte med kejsarsnitt? eller är det bara vid misslyckade vändningsförsök?
    Om kvinnan är 35 plus och överviktig/fet samt har högt blodtryck, räknas det som medicinska skäl för beviljat kejsarsnitt?
    Hur är det med dem som tar levaxin för sköldkörteln? 

  • Svar på tråden Vilka räknas som "medicinska själ" för beviljat kejsarsnitt i Sverige idag?
  • Anonym (G)

    Var har du hört att snitt inte skulle beviljas pga humanitära skäl nu? Detta stämmer inte. Dock är det på många ställen u landet svårt att få detta beviljat oavsett pandemi eller inte.

    Inget av de du radar upp kommer räknas som medicinska skäl.

    På vissa sjukhus förespråkar man sätesförlossning före snitt. Men generellt brukar man få snitt vid säte. Däremot så blir man i de allra flesta fall mer eller mindre tvingad till vändningsförsök. Många låter det mer eller mindre som att man inte har ett val. Det har man dock. Man har all rätt att vägra vändningsförsök

  • stor grön drake

    Nu kan jag bara svara på 35+ och sjukligt överviktig, men nej, det är inget som ger medicinska orsaker till kejsarsnitt. Jag vet inte hur blodtrycket påverkar där, men rent generellt så är ju inte en stor bukoperation (som kejsarsnitt faktiskt är) utan sina risker heller i det utgångsläget, så det bedöms nog från fall till fall. Jag med mina personliga förutsättningar bedömdes inte som riskgraviditet och har fött två barn komplikationsfritt med dessa förutsättningar.

  • Anonym (Inte sant)

    Nej, nej, nej och nej! Stämmer inte! Jag ska få mitt av humanitära skäl om en vecka, och många andra med mig.

    Kolla upp grupperna Rätten att välja kejsarsnitt och Allt om kejsarsnitt på Facebook så kan du få svar på alla dina frågor. Dom har ca 6000 medlemmar var så det finns enormt mycket kunskap och erfarenhet.

  • Tow2Mater

    Om man mår psykiskt dåligt är ju en godkänd anledning till sen abort, så det måste väl vara en anledning till kejsarsnitt? eller kanske inte.

  • Anonym (G)
    Tow2Mater skrev 2021-11-22 20:55:25 följande:

    Om man mår psykiskt dåligt är ju en godkänd anledning till sen abort, så det måste väl vara en anledning till kejsarsnitt? eller kanske inte.


    Man kan absolut bli beviljad av humanitära skäl. Men på många ställen, bla östra i Göteborg, är det SVÅRT att få beviljat. Och då pratar vi om perosner som verkligen är panikrädda tyvärr
  • Anonym (Inte sant)
    Tow2Mater skrev 2021-11-22 20:55:25 följande:

    Om man mår psykiskt dåligt är ju en godkänd anledning till sen abort, så det måste väl vara en anledning till kejsarsnitt? eller kanske inte.


    Jo, men det krävs också ofta att man är viljestark och påläst. Men visst går det! Östra är ett skräckexempel verkligen, som tur är tror jag få andra ställen är så hårdnackade som dom. 
  • Tow2Mater
    Anonym (G) skrev 2021-11-22 20:56:50 följande:
    Man kan absolut bli beviljad av humanitära skäl. Men på många ställen, bla östra i Göteborg, är det SVÅRT att få beviljat. Och då pratar vi om perosner som verkligen är panikrädda tyvärr
    Mycket konstigt. Man kan ansöka och bli nekad och typ veckan efter gå och göra en sen abort, det blir godkänt.
  • Anonym (G)
    Tow2Mater skrev 2021-11-22 21:12:46 följande:

    Mycket konstigt. Man kan ansöka och bli nekad och typ veckan efter gå och göra en sen abort, det blir godkänt.


    Nu tas beslut om snitt oftast tidigast i vecka 32. Då har man redan passerat abortgränsen.

    Remissen skickas inte ens förrän vecka 24 i de flesta fall.

    Sedan finns undantag som lyckas få beviljat före gravidtet eller väldigt tidigt. Men rutinen generellt är första möte med aurora runt vecka 30-32.

    Ocj hot om att göra abort fungerar generellt inte särskilt bra för att få snitt beviljat
  • Anonym (B)

    Nej övervikt, högt blodtryck och att du är 35+ räknas inte som medicinska skäl för att få kejsarsnitt beviljat

  • Anonym (Moa)

    I början av pandemin var det så, men inte längre.

    Jag ska snart snittas pga medicinska skäl, och i mitt fall är det så att jag inte ska föda vanligt då risken finns att min livmoder inte klarar värkarbete pga tidigare snitt.

    Detta blir mitt tredje snitt, det första fick jag pga förlossningsrädsla, och samma med det andra.

    Jag bor i Göteborg.

  • Anonym (Inte sant)
    Tow2Mater skrev 2021-11-22 22:42:17 följande:

    Med barnmorskebristen borde ju planerade KS vara mycket mycket säkrare än vaginal förlossning idag.


    Så är det. Men många bm är kvar i det gamla kvinno-urkraft naturligt är alltid bäst även om kvinna och barn skadas för livet-tänket och motarbetar snitt in i det längsta.
  • Anonym (Inte sant)
    Anonym (Moa) skrev 2021-11-22 22:30:21 följande:

    I början av pandemin var det så, men inte längre.

    Jag ska snart snittas pga medicinska skäl, och i mitt fall är det så att jag inte ska föda vanligt då risken finns att min livmoder inte klarar värkarbete pga tidigare snitt.

    Detta blir mitt tredje snitt, det första fick jag pga förlossningsrädsla, och samma med det andra.

    Jag bor i Göteborg.


    Många sjukhus gick ju ut och dementerade det, så frågan är om dom som blev nekade kanske skulle blivit det ändå. En tanke bara.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Inte sant) skrev 2021-11-23 08:22:57 följande:

    Många sjukhus gick ju ut och dementerade det, så frågan är om dom som blev nekade kanske skulle blivit det ändå. En tanke bara.


    Kanske. Men oavsett så är det inte så nu, så det är inget som TS behöver fundera över.
  • annavi

    Vet inte hur det förhåller sig nu under covid men jag fick planerat snitt (utan bråk) med andra barnet efter grad 3 bristning (bla partiell sfinkterruptur).

  • Anonym (M)

    Jag ska få planerat snitt snart (är i vecka 36 nu) pga medicinska skäl, det största skälet är att jag har behövt operera en förlossningsskada tidigare.

    Vet inte om det vägde in när läkaren bestämde men jag har också cerklage , hade det förra graviditeten också och det gick inte att få bort när jag skulle föda (lång historia) så det blev akutsnitt efter 10 väldigt jobbiga timmar när jag grät och var helt förstörd.. Har fött ett barn vaginalt också (med sugklocka).

    Tror säte borde räknas som medicinskt skäl om vändningsförsök misslyckas?

    Men hur skulle sköldkörteln och Levaxin påverka så man inte kan föda vaginalt menar du? Jag tar själv Levaxin den här graviditeten.

    Och övervikt och högt blodtryck borde ju inte vara en anledning att få kejsarsnitt eftersom risken för blodpropp t.ex är mycket högre vid snitt än vid en vanlig förlossning .. är ingen expert men det låter konstigt att man skulle få göra kejsarsnitt pga det?

Svar på tråden Vilka räknas som "medicinska själ" för beviljat kejsarsnitt i Sverige idag?