• Thu 25 Nov 2021 11:16
    3944 visningar
    11 svar
    11
    3944

    Hur mycket och vad ska en 13-åring hjälpa till med hemma

    Svalan41 skrev 2021-11-23 12:34:02 följande:
    Hur mycket och vad ska en 13-åring hjälpa till med hemma och ska dom få månadspeng för hemmasysslor? Jag tycker bonussonen ska plocka undan efter sig i köket, bädda sängen, storstäda sitt rum (dammsugning, tvätta golv, torka av) iallafall e gång i månaden. Tvätta sina egna kläder är väl rimligt att lära sig i den åldern? Månadspengen ska ju vara en morot.
    Min bonusson kan låta disk stå i rummet och låta sängen vara obäddad i dagar och det händer ofta att det inte plockats undan när han sedan ska till sin mamma.. Min sambo tycker det ska vara självklart att han ska plocka undan efter sig, disk och så och bäddar sängen varje dag, men tycker inte han ska behöva storstäda sitt rum eller tvätta.
    Han tycker månadspengen ska vara ett sätt att lära sig ekonomi, inte få betalt för något självklart som att plocka upp efter sig. Det ska han på något magiskt sätt bara lära sig....
    Men månadspengen ska ju påverkas om du inte gör det du ska tänker jag..?
    Jag tycker att alla hjälps åt i ett hushåll. För barn ska det vara rimligt utefter ålder. Man kan börja med det egna rummet och sedan kan man utöka till andra områden.

    När jag växte upp gjordes ingen koppling till månadspengen, den fick jag ändå, men det var ändå självklart att hjälpa till hemma, det var odiskutabelt.

    En bekant, ensamstående trebarnsfar körde med ett system där barnen fick en låg månadspeng som de sedan kunde utöka genom hushållssysslor som de satt ett värde på varje gång de gjordes.

    För tvätt tycker jag det är bättre att turas om att tvätta allt än att var och en tvättar sitt separat, då det gärna blir halvfulla maskiner då.
Svar på tråden Hur mycket och vad ska en 13-åring hjälpa till med hemma