• Anonym (Linda­)
    Tue 23 Nov 2021 14:18
    16727 visningar
    53 svar
    53
    16727

    Tonåring som inte haft mens på ett halvår

    Min dotter har inte haft mens på ett halvår, och vi har nu bokat in tid för blodprov. Men jag är så nervös och undrar om någon varit med om detta och det INTE varit något. När man googlar får man ju bara upp diverse hormonstörningar och livslånga tillstånd som påverkar fertilitet.

    Någon som varit med om detta där det inte varit något allvarligt?

    (Rekommendationen är alltså att kolla upp värdena om mensen uteblivit under mer än 6 månader hos tonåringar).

  • Svar på tråden Tonåring som inte haft mens på ett halvår
  • Anonym (Erfar­enhet)
    Mon 29 Nov 2021 21:49
    #41

    Hej! För mig var det likadant när jag var yngre. Jag fick mens sent och det var ofta glest mellan menstruationerna. Jag tänkte nog inte så mycket på

    Det utan hade hört att det kunde vara så i början. Dessutom var jag mycket underviktig som tonåring så det rubbade kroppen lite extra. Jag var drygt tjugo när tog mig till en gynekolog och han konstaterade att jag hade pco. Jag fick p-piller som gjorde mensen mer regelbunden och sen när jag ville ha barn fick jag hormoner som hjälpte till. Tre barn blev det utan större problem tack vare hormonerna. Ironiskt nog nu när jag närmar mig 40 och inte vill bli gravid mer så tycks mensen börjat komma mer och mer regelbundet, med kanske fem veckor emellan. Hoppas inte det är något farligt för din dotter, ts!

  • Anonym (Orsak­er)
    Thu 23 Dec 2021 18:07
    #42

    Hur har det gått ts?

  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Sat 25 Dec 2021 21:40
    #43
    Anonym (Orsaker) skrev 2021-12-23 18:07:17 följande:

    Hur har det gått ts?


    Testerna visade ingenting, normala nivåer av allt osv så vi fick en läkartid i början av januari för vidare utredning. Åtminstone ingen av de läskigare sjukdomarna som är orsaken vilket ju är en stor lättnad!
  • Glinda från Oz
    Mon 27 Dec 2021 10:58
    #44

    Det känns som att du innerst inne oroar dig för att hon är gravid eftersom du hellre vill att vården testar för cancer än graviditet. Graviditet är betydligt, betydligt vanligare än cancer. Hon behöver inte vara i sjätte månaden heller, hoppade mensen över två månader skulle hon kunna vara i fjärde månaden t,ex 

  • Mon 27 Dec 2021 11:01
    #45
    Anonym (Linda) skrev 2021-12-25 21:40:09 följande:
    Testerna visade ingenting, normala nivåer av allt osv så vi fick en läkartid i början av januari för vidare utredning. Åtminstone ingen av de läskigare sjukdomarna som är orsaken vilket ju är en stor lättnad!

    Antar att ni testat eller kommer testa för TUrners syndrom. Det var iallafall det jag direkt kom att tänka på.


    Har klippt ut det som slog mej:


    När ska man misstänka Turners syndrom?


    Det finns tillfällen i en flickas/kvinnas liv då man kan misstänka Turners syndrom; vid födseln, under uppväxten om avstannad tillväxt och/eller utebliven pubertet (=primär amenorré) eller om man puberterat men menstruationerna upphör (sekundär amenorré) samt vid infertilitet.


     


    Lycka till med allt!

  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Mon 27 Dec 2021 11:31
    #46
    Glinda från Oz skrev 2021-12-27 10:58:08 följande:

    Det känns som att du innerst inne oroar dig för att hon är gravid eftersom du hellre vill att vården testar för cancer än graviditet. Graviditet är betydligt, betydligt vanligare än cancer. Hon behöver inte vara i sjätte månaden heller, hoppade mensen över två månader skulle hon kunna vara i fjärde månaden t,ex 


    Eh va? Jag har uttryckligen sagt att jag inte oroar mig för att hon skulle vara gravid utan för sjukdom. Antingen har du inte läst tråden eller så läser du in något eget märkligt baserat på egna upplevelser. Hon är inte gravid, som sagt.
  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Mon 27 Dec 2021 11:33
    #47
    Glinda från Oz skrev 2021-12-27 10:58:08 följande:

    Det känns som att du innerst inne oroar dig för att hon är gravid eftersom du hellre vill att vården testar för cancer än graviditet. Graviditet är betydligt, betydligt vanligare än cancer. Hon behöver inte vara i sjätte månaden heller, hoppade mensen över två månader skulle hon kunna vara i fjärde månaden t,ex 


    Och jag har heller inte bett vården testa för det ena eller andra. Jag har ringt VC, fått tid för tester och då testade de för diverse avvikelser. Mensstörningar kan ju vara många fler saker än graviditet. Ingen mens vid graviditet är däremot normalt. Du verkar läsa in mycket märkliga saker som sagt.
  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Mon 27 Dec 2021 11:38
    #48
    Glinda från Oz skrev 2021-12-27 10:58:08 följande:

    Det känns som att du innerst inne oroar dig för att hon är gravid eftersom du hellre vill att vården testar för cancer än graviditet. Graviditet är betydligt, betydligt vanligare än cancer. Hon behöver inte vara i sjätte månaden heller, hoppade mensen över två månader skulle hon kunna vara i fjärde månaden t,ex 


    Eh va? Jag har uttryckligen sagt att jag inte oroar mig för att hon skulle vara gravid utan för sjukdom. Antingen har du inte läst tråden eller så läser du in något eget märkligt baserat på egna upplevelser. Hon är inte gravid, som sagt.
    nnnnnnnn skrev 2021-12-27 11:01:57 följande:

    Antar att ni testat eller kommer testa för TUrners syndrom. Det var iallafall det jag direkt kom att tänka på.

    Har klippt ut det som slog mej:

    När ska man misstänka Turners syndrom?

    Det finns tillfällen i en flickas/kvinnas liv då man kan misstänka Turners syndrom; vid födseln, under uppväxten om avstannad tillväxt och/eller utebliven pubertet (=primär amenorré) eller om man puberterat men menstruationerna upphör (sekundär amenorré) samt vid infertilitet.

     

    Lycka till med allt!


    Jag läste på om detta innan jag tog kontakt med vården. Det verkar vara vanligt men åtminstone några mer symptom än bara utebliven mens - och hon har inga andra av de karakteristika som beskrivs. De kollade även sködkörtelhormon och lite annat vid testerna och allt såg normalt ut så jag hoppas verkligen inte att det är något sådant.
  • Mon 27 Dec 2021 12:26
    #49
    Anonym (Linda) skrev 2021-12-27 11:38:14 följande:
    Eh va? Jag har uttryckligen sagt att jag inte oroar mig för att hon skulle vara gravid utan för sjukdom. Antingen har du inte läst tråden eller så läser du in något eget märkligt baserat på egna upplevelser. Hon är inte gravid, som sagt.

    Jag läste på om detta innan jag tog kontakt med vården. Det verkar vara vanligt men åtminstone några mer symptom än bara utebliven mens - och hon har inga andra av de karakteristika som beskrivs. De kollade även sködkörtelhormon och lite annat vid testerna och allt såg normalt ut så jag hoppas verkligen inte att det är något sådant.
    Som du skrev så är det vanligt med mycket få eller knappt några symptom alls och det är också vanligt att ingen diagnos sätts. Man uppskattar att det finns ett par hundra utan diagnos, som antagligen aldrig kommer upptäcka att det har Turners.

    Givetvis hoppas man på en annan förklaring, men det är ju bra att ni har koll på detta och gör en genkoll.
  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Mon 27 Dec 2021 12:38
    #50
    nnnnnnnn skrev 2021-12-27 12:26:40 följande:

    Som du skrev så är det vanligt med mycket få eller knappt några symptom alls och det är också vanligt att ingen diagnos sätts. Man uppskattar att det finns ett par hundra utan diagnos, som antagligen aldrig kommer upptäcka att det har Turners.

    Givetvis hoppas man på en annan förklaring, men det är ju bra att ni har koll på detta och gör en genkoll.


    Ja usch ja. Det är bara att invänta läkartiden.
  • Glinda från Oz
    Mon 27 Dec 2021 12:45
    #51
    Anonym (Linda) skrev 2021-12-27 11:31:10 följande:
    Eh va? Jag har uttryckligen sagt att jag inte oroar mig för att hon skulle vara gravid utan för sjukdom. Antingen har du inte läst tråden eller så läser du in något eget märkligt baserat på egna upplevelser. Hon är inte gravid, som sagt.
    Jag läste mellan raderna. Du vägrar graviditetstest på ett sätt som inte är normalt eller sunt. Det är ett undvikande beteende och har man ett sådant beteende brukar det vara för att man är rädd. Ett graviditetstest kostar under 100 kronor och tar fem minuter men du testar hellre för cancer det är inte vettigt. Utan graviditetstest kan du inte veta men du vägrar fast det är dåligt för din dotter. 
  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Mon 27 Dec 2021 16:58
    #52
    Glinda från Oz skrev 2021-12-27 12:45:05 följande:

    Jag läste mellan raderna. Du vägrar graviditetstest på ett sätt som inte är normalt eller sunt. Det är ett undvikande beteende och har man ett sådant beteende brukar det vara för att man är rädd. Ett graviditetstest kostar under 100 kronor och tar fem minuter men du testar hellre för cancer det är inte vettigt. Utan graviditetstest kan du inte veta men du vägrar fast det är dåligt för din dotter. 


    Men snälla - vad pratar du ens om? Graviditetshormon är en av de saker de testade redan i första omgången provtagningar. Min 14-åring är inte gravid. Det läkaren sa var att det inte var nödvändigt att göra ett gravtest hemma. Att jag själv inte trott det är en graviditet beror på vad min dotter själv säger. Du är sanslöst otrevlig och skriver rätt hemska saker utan anledning alls. Hur är det ställt med en människa som på riktigt inbillar sig att en mamma som uttrycker oro över symptom som faktiskt kan vara allvarliga, i själva verket förnekar en graviditet och hellre testar för cancer? Hör du ens hur sjukt det låter? Läs du igenom tråden igen och överväg att inte bete dig så mot andra i fortsättningen. Överväg också att se mindre true crime-serier för du verkar leva i en crazy värld. Jag skrev här av oro och frågade ordagrant efter andras erfarenheter. Inte för att få någon annans störda fantasier i ansiktet.
  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Tue 11 Jan 2022 14:57
    #53

    Uppdaterar ifall någon annan söker efter likande någon gång!

    Efter nyår hade vi en läkartid och fick då remiss till en gynekolog. De ringde upp efter bara ett par dagar med en avbokningstid så vi kunde komma redan nästa dag. De gjorde lite olika prover av hormonhalter osv och skrev ut tabletter för att få igång mensen. Efter en vecka ringde de tillbaka och sa att alla prover såg normala ut. Allt är således bra och som de sa - såhär blir det ibland, särskilt de första åren man har mens. De sa också att det vanligaste är att det INTE är något men att de alltid vill kolla för säkerhets skull så man inte missar något viktigt. Det är också därför de först kollar sköldkörteln osv på vanlig vc så att de farligaste sjukdomarna kan uteslutas.

    Hoppas det kan hjälpa någon annan!

    :)

    (Lättad!)

Svar på tråden Tonåring som inte haft mens på ett halvår