• Anonym (Gamma­lmodig­)
    Tue 23 Nov 2021 17:19
    2712 visningar
    36 svar
    -4 +7
    36
    2712

    Tycker ofta kvinnor väljer jämställdhet när det passar

    Blir lite fundersam när jag läser trådar här på FL.
    OBS!! JAG ÄR KVINNA

    Om en kvinna blir gravid och vill behålla är det killens fel och hennes kropp han har ingen rätt att yttra sig.

    Om en kvinna blir gravid och inte vill behålla men han vill, är hennes kropp han har ingen rätt att yttra sig.

    Om kvinnan vill ta den mesta föräldraledigheten ska hon få det, särskilt om hon ammar. 

    Är kvinnan hemma ska ändå mannen ta halva jobbet hemma, hon tar ju hand om barnet när han är på arbetet.  jämställdhet

    Jobbar kvinnan och mannen föräldraledig så är han en knöl om hon måste hjälpa till när hon kommer hem från jobbet. 

    Tjänar kvinnan mer pengar så är det självklart att dom delar lika.

    Tjänar mannen mer pengar är han en skitstövel om dom inte delar procentuellt.

    Jag tycker faktiskt att man fåt tänka till lite. Tycker många här är väldigt egoistiska och bara ska ha hela tiden. 
    Att skaffa barn tar tid och kostar pengar, är du/ni inte beredda på att offra tid och pengar så skaffa ej barn.

    LIVET ÄR INTE RÄTTVIST. INTE ENS INOM FAMILJEN.

  • Svar på tråden Tycker ofta kvinnor väljer jämställdhet när det passar
  • Anonym (OJ)
    Tue 23 Nov 2021 23:50
    #21
    +4
    Anonym (Men sure..) skrev 2021-11-23 22:51:56 följande:

    Haha du är INTE kvinna! Du är bara ännu en bitter man som generaliserar och tror att ALLA kvinnor är likadana. Börjar bli jävligt tröttsamt


    Haha! Alla hundratals trådar där kvinnor generaliserar män på familjeliv börjar bli jävligt tröttsamt! Eller är det bara bittra kvinnor om vi ska gå efter din logik?  
  • Tue 23 Nov 2021 23:56
    #22

    Jag känner inte igen vad du säger faktiskt. Visst har folk olika åsikter angående vad den andra parten borde göra när en är föräldraledig, eller hur man borde dela på inkomster, men upplever inte att det har så mycket att göra med kön.

    Sen angående aborter förstår jag inte ditt argument, men håller helt med i att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp oberoende av vad mannen vill, i alla lägen.

  • Anonym (Maja)
    Wed 24 Nov 2021 07:18
    #23

    Om en individ resonerar som du beskriver gällande ekonomi och föräldraledighe är det dubbelmoral. Jag har personligen aldrig stött på just detta, men tycker att det låter mer som egotänk än att välja jämställdhet när det passar. I trådar här har ju för övrigt det motsatta också beskrivits, män som velat ha delad ekonomi när han tjänat minst och separat när han fått högre lön. Så mer egotänk från enskilda individer än att det bygger på tankar om jämställdhet tänker jag.

    Däremot är det förstås så att även kvinnor är del av de strukturer som finns i samhället och har lika mycket föreställlningar om hur män och kvinnor ska vara som män. Både män och kvinnor är med och skapar och upprätthåller könsroller.

    (Jag har för övrigt aldrig hört en kvinna hävda att det endast är mannens fel att hon är gravid. låter som ett mycket märkligt påstående).

    Gällande abort låter det ju hemskt märkligt att hävda att någon inte får yttra sig. Men beslutet ligger juridiskt alltid på den gravida, vare sig man vill ta det beslutet eller ej.

  • Anonym (japp)
    Wed 24 Nov 2021 11:07
    #24
    +4

    Håller med, jämställdhet 2021 betyder "det som passar kvinnor bäst för stunden"

  • Anonym (japp)
    Wed 24 Nov 2021 11:27
    #25
    +3

    Men OJ vad otippat att alla som älskar att generalisera grov om män i alla trådar oxå bara råkar vara de som anklagar TS inte är en kvinna i denna tråd.

    Låt mig gissa... nästa steg kommer att vara att anklaga alla som håller med TS för att vara samma person under olika nicknames.. Drömmer

  • Wed 24 Nov 2021 11:45
    #26
    +6

    Detta är kärnan av problematiken med den nutida feministrörelsen.

    Allt som är negativt för kvinnor på gruppnivå skall belysas, medans alla positiva aspekter av typiskt kvinnliga livsval bagatelliseras och göms undan, det får man inte prata om, då är man kvinnohatare och/eller en del av det patriarkala systemet och förtrycket.

  • Anonym (dela lika)
    Wed 24 Nov 2021 11:47
    #27

    Stämmer bra det! Kvinnor vill ha jämställt när det gynnar dom! Solig

  • Anonym (.....­.....)
    Thu 25 Nov 2021 20:06
    #28
    elin1989 skrev 2021-11-23 23:56:16 följande:

    Jag känner inte igen vad du säger faktiskt. Visst har folk olika åsikter angående vad den andra parten borde göra när en är föräldraledig, eller hur man borde dela på inkomster, men upplever inte att det har så mycket att göra med kön.

    Sen angående aborter förstår jag inte ditt argument, men håller helt med i att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp oberoende av vad mannen vill, i alla lägen.


    Det är ju så redan att man inte får bestämma över allt över sin kropp

    Dessutom handlar ju sex om befrukning, vilket det gör för männen också då vem som helst får inte ha sex.

    Det är inte så en kvinna födds gravid utan det är ju oftast efter en aktiv gärning. Borträknat våldtäkter och kvinnor som inte kan ta ansvar pågrund av något psykiskt, exempelvis autism så krävs det ju inte en prestation för att slippa bli gravid.

    Det är inte som andra saker i samhället som exempelvis när någon exempelvis saknar en vän för alla personer börjar med inga personer vänner från början.
  • Anonym (.....­.....)
    Thu 25 Nov 2021 20:18
    #29
    Anonym (Maja) skrev 2021-11-24 07:18:06 följande:

    Om en individ resonerar som du beskriver gällande ekonomi och föräldraledighe är det dubbelmoral. Jag har personligen aldrig stött på just detta, men tycker att det låter mer som egotänk än att välja jämställdhet när det passar. I trådar här har ju för övrigt det motsatta också beskrivits, män som velat ha delad ekonomi när han tjänat minst och separat när han fått högre lön. Så mer egotänk från enskilda individer än att det bygger på tankar om jämställdhet tänker jag.

    Däremot är det förstås så att även kvinnor är del av de strukturer som finns i samhället och har lika mycket föreställlningar om hur män och kvinnor ska vara som män. Både män och kvinnor är med och skapar och upprätthåller könsroller.

    (Jag har för övrigt aldrig hört en kvinna hävda att det endast är mannens fel att hon är gravid. låter som ett mycket märkligt påstående).

    Gällande abort låter det ju hemskt märkligt att hävda att någon inte får yttra sig. Men beslutet ligger juridiskt alltid på den gravida, vare sig man vill ta det beslutet eller ej.


    Om man väljer att ha sex så får man räkna med att der kan bli en ofrivilig graviditet.

    Sex är dessutom ingen mänsklig rättighet
  • Anonym (Maja)
    Thu 25 Nov 2021 20:42
    #30
    Anonym (..........) skrev 2021-11-25 20:18:51 följande:

    Om man väljer att ha sex så får man räkna med att der kan bli en ofrivilig graviditet.

    Sex är dessutom ingen mänsklig rättighet


    Förstår inte den kommentaren kopplat till mitt inlägg. Du får gärna förklara, för jag förstår inte kopplingen alls. Menar du att du tolkar min text som att jag på något sätt menar att sex inte kan leda till graviditet eller att det inte är något man bör vara medveten om? Hur läser du in det i så fall?
  • Anonym (en annan fru)
    Thu 25 Nov 2021 21:09
    #31

    Om en kvinna blir gravid och vill behålla är det killens fel och hennes kropp han har ingen rätt att yttra sig.

    -Jag tycker att män ska kunna frånsäga sig ekonomiskt ansvar för barn de inte vill ha. Finns inget samtycke= kvinnan betalar själv.

    Om en kvinna blir gravid och inte vill behålla men han vill, är hennes kropp han har ingen rätt att yttra sig.

    - Graviditet innebär fortfarande en mängd medicinska risker, även en liten risk att dö, trots modern medicin. Därför måste kvinnan besluta om det själv.

    Om kvinnan vill ta den mesta föräldraledigheten ska hon få det, särskilt om hon ammar. 

    -Jag har delat lika med min man.

    Är kvinnan hemma ska ändå mannen ta halva jobbet hemma, hon tar ju hand om barnet när han är på arbetet.  jämställdhet

    -Min man fick precis samma deal som han gav mig, och han valde att dela lika på hemarbetet på kvällen och dela på vaknätterna.

    Jobbar kvinnan och mannen föräldraledig så är han en knöl om hon måste hjälpa till när hon kommer hem från jobbet. 

    -Se ovan.

    Tjänar kvinnan mer pengar så är det självklart att dom delar lika.

    -Inte aktuellt då vi har tjänat ungefär samma hela relationen. Ibland jag lite mer, ibland han lite mer.

    Tjänar mannen mer pengar är han en skitstövel om dom inte delar procentuellt.

    -Det beror väl på om den andra kan leva överhuvudtaget? Jag fattar inte hur man kan med att någon man påstår sig älska måste gå klädd i trasor och aldrig kan köpa lördagsgodis till sina barn medan man själv vältrar sig i cash. Då är man faktiskt en skitstövel.

    Men därför såg jag till att skaffa mig en vettig lön, så uppkommer inte det problemet.

    Jag tycker faktiskt att man fåt tänka till lite. Tycker många här är väldigt egoistiska och bara ska ha hela tiden. 
    Att skaffa barn tar tid och kostar pengar, är du/ni inte beredda på att offra tid och pengar så skaffa ej barn.

    - Där håller jag absolut med dig. Ett barn och inga lån är vår melodi.
  • Anonym (Kalle­)
    Thu 25 Nov 2021 21:22
    #32

    Alltså TS, vad är det för märkliga människor du umgås med egentligen..?

    Angående aborter så har kvinnan beslutsrätt över sin kropp, det är rent biologiskt och inget vi kan göra åt. Skillnad om embryot ligger i en behållare utanför båda parters kroppar.

  • Anonym (en annan fru)
    Thu 25 Nov 2021 21:31
    #33
    Anonym (Kalle) skrev 2021-11-25 21:22:30 följande:

    Alltså TS, vad är det för märkliga människor du umgås med egentligen..?

    Angående aborter så har kvinnan beslutsrätt över sin kropp, det är rent biologiskt och inget vi kan göra åt. Skillnad om embryot ligger i en behållare utanför båda parters kroppar.


    Det är ju inte folk hon umgås med, folk från trådar på FL står det.
  • Thu 25 Nov 2021 23:46
    #34
    Anonym (..........) skrev 2021-11-25 20:06:26 följande:

    Det är ju så redan att man inte får bestämma över allt över sin kropp

    Dessutom handlar ju sex om befrukning, vilket det gör för männen också då vem som helst får inte ha sex.

    Det är inte så en kvinna födds gravid utan det är ju oftast efter en aktiv gärning. Borträknat våldtäkter och kvinnor som inte kan ta ansvar pågrund av något psykiskt, exempelvis autism så krävs det ju inte en prestation för att slippa bli gravid.

    Det är inte som andra saker i samhället som exempelvis när någon exempelvis saknar en vän för alla personer börjar med inga personer vänner från början.


    Jag har läst ditt svar typ fem gånger och förstår ingenting av det, tyvärr.

    Kvinnor har rätt att bestämma om de vill göra abort eller inte, mannen har ingen som helst rätt rent lagligt. Så ser ju lagen ut, finns inte så mycket att säga.

    Vet inte vad du menar med att sex handlar om befruktning eller att det krävs en aktiv gärning för att bli gravid. Vet inte heller vad du menar med att vissa saknar vänner.

    En person med autism kan ta ansvar för en graviditet (om det inte handlar om autism kombinerat med en grav utvecklingsstörning till exempel). Väldigt många människor med autism har barn. Så vet inte vad du menar där heller.
  • Anonym (Livia­)
    Fri 26 Nov 2021 00:10
    #35
    -1
    Anonym (japp) skrev 2021-11-24 11:07:00 följande:

    Håller med, jämställdhet 2021 betyder "det som passar kvinnor bäst för stunden"


    Javisst. Bara trams som kvinnor håller på med.

    Att få lika betalt för lika arbete.

    Att barn och familjeliv delas jämlikt.

    Att få föda barn utan att riskera att skadas för livet eller att bebis eller hon själv dör.

    Att få vara fredad i sin relation och sitt hem

    Att få vara fredad ute utan att behöva vara rädd och frukta för att skadas pga av sitt kön

    Att slippa trakasseras eller byta jobb för att chefen vill ligga

    Att få lika mycket fritid som sin man och lika mycket vila

    Att bli tagen på allvar och lyssnad på

    Att inte hindras karriärsmart för att du råkar ha vagina och inte ingår i ryggdunkar laget

    Att kvinnovård ska tas på allvar och att kvinnor ska kunna få rätt diagnoser

    Ja det är mycket onödigt fluff som tjejer håller på med. Kräv att värderas och respekteras som en man- ja det är rena tokerier
  • Anonym (Livia­)
    Fri 26 Nov 2021 00:21
    #36
    -3
    Anonym (dela lika) skrev 2021-11-24 11:47:08 följande:

    Stämmer bra det! Kvinnor vill ha jämställt när det gynnar dom! 


    Så bra! Skönt att kvinnor börjar ta för sig också tömma krav.

    Det är ju oftare mannen som sätter sig själv i första rum och kvinnan offrar sig. Laget före jaget medan mannen tror att allt kretsar runt honom själv.

    På tiden att kvinnor blir mer ego
Svar på tråden Tycker ofta kvinnor väljer jämställdhet när det passar