• Tue 23 Nov 2021 21:12
    4643 visningar
    15 svar
    15
    4643

    Sjukskrivning vid slutet av graviditeten

    Hej!!

    Har någon här erfarenhet av att sjukskriva sig i slutet av graviditeten?

    Jag har haft turen att må bra och har velat jobba så långt jag bara kan, var aldrig intresserad av grav-penning eftersom jag mått så pass bra. Är nu i v36 och har sen 1.5v sedan fått karpaltunnelsyndrom som väcker mig flera gånger per natt, får domningar/stickningar på jobbet (jag är dialyssjuksköterska, beroende av mina händer alltså) men har också jobbiga sammandragningar och mycket ont i ländryggen. Gick från att känna mig så pigg till helt slut.

    Jag tar ut 1.5v semester innan BF 27e december men vet inte om jag står ut tills dess..

    Kan jag sjukskriva mig?? Tror ni läkare och FK brukar vara förstående med detta? Har man via VC eller hur fungerar det? Man kan ju inte bara besöka VC längre och läkartid lär jag ju inte ens hunnit få innan det är dags för mig att gå hem ändå...

    Tack!!

  • Svar på tråden Sjukskrivning vid slutet av graviditeten
  • Tue 23 Nov 2021 21:17
    #2
    Anonym (??) skrev 2021-11-23 21:15:07 följande:

    Varför kan du inte besöka VC? Vår är öppen som vanligt och triagen med.


    Där jag bor kan man inte bara "klampa in" iom pandemin tydligen. Jag har bott utomlands några år och är själv förvånad över hur otillgängligt det är. Man måste ringa tidigt på morgonen och få en tid men de har inte många tider verkar det som.....
  • Tue 23 Nov 2021 21:37
    #4
    +1
    Anonym (??) skrev 2021-11-23 21:24:02 följande:

    Kolla det för jag tycker det vore märkligt att inte alla VC är öppna nu. Börja med att ringa. Bättre det än att bara anta att det inte går. Det har varit dörrvakt här tidigare men det är avslutat.


    Ja jag ska ringa dit imorgon men när jag ringde för någon vecka sedan (åt min sambo som inte talar svenska) då fick han iallafall en tid fast för 2v senare... Så det verkar som om man får boka en tid och att man får den när den finns tillgänglig. Eller kan man bli sjukskriven "retroaktivt" ?? Har som sagt inte bott här på flera år så vet inte vad som gäller längre.
  • Wed 24 Nov 2021 14:08
    #9
    nernu skrev 2021-11-24 13:38:19 följande:

    Man blir i princip aldrig sjukskriven efter vecka 36 om det inte handlar om något livshotande tillstånd typ. Då förväntas man ta ut föräldrapenning. Jag påbörjade sjukskrivning och den avslutades till och med vid 36 så jag fick ta annan ledighet då.


    Jaså! ???? Jag hade ju tänkt jobba på om jag inte hade fått det här karpaltunnelsyndrom som gör det besvärligt. Att det går trögare är något jag hade stått ut med men jag vill inte råka ut för ngn op pga det här.

    Som någon annan här inne sa så borde det ju inte spela någon roll gravid eller icke gravid, om man har något tillstånd som gör att man inte kan jobba. Bara för att jag "råkar ha" rätt till FP så bör ju jag ha samma rättighet till sjukpenning som någon annan, tex en karl med karpaltunnelsyndrom. Nu beror det mest troligt på graviditeten men det ju inte men säkerhet fastställas.

    Vi får se vad dem säger!
  • Wed 24 Nov 2021 19:13
    #13
    Tow2Mater skrev 2021-11-24 16:39:02 följande:

    Låter ju som rimliga riktlinjer faktist, annars skulle ju var och varannan gravid kvinna försöka bli sjukskriven för allehanda mer eller mindre uppkomna krämpor bara för att försöka förlänga sin fl-ledighet.


    Ja självklart ska man inte bli sjukskriven för mindre uppkomna krämpor. Det står även på FKs sida att vanligt förekommande åkommor av graviditeten inte klassas som sjukdom och det är jag med på- trötthet. Och ryggont nämns tex.

    Jag har jobbat som sjuksköterska hela graviditeten utan att ens tänka tanken att söka grav-penning eftersom jag mått bra, de flesta tycker jag är galen som jobbat heltid inom vården så pass länge. Hade jag inte fått detta besvär så hade jag knegat på ännu längre dessutom för jag jobbar hellre än att gå hemma.
  • Wed 24 Nov 2021 19:16
    #14
    nernu skrev 2021-11-24 16:33:48 följande:

    Tror att jag var lite otydlig. Enligt riktlinjerna i min region i alla fall står det att man bara på påbörjar sjukskrivning efter vecka 36 i undantagsfall om det är något väldigt allvarligt. Utöver det verkar det vara restriktivt även med fortsatt sjukskrivning. Det var alltså inte fkassans beslut utan läkaren på kvinnohälsovården som sa att hon inte sjukskriver längre än så utan då får jag ta ut föräldrapenning.


    Detta gäller väl dock inte om din åkomma inte kan kopplas direkt till graviditeten? Är man hindrad av sjukdom/fysiska skäl, gravid eller inte, så ska det ju behandlas lika. Annars är det diskriminering. Alltså jag menar, det ja ju inte gälla "all typ av sjukskrivning".
Svar på tråden Sjukskrivning vid slutet av graviditeten