• Anonym (Skapa en ny tråd)
    Wed 24 Nov 2021 10:19
    7440 visningar
    67 svar
    67
    7440

    ¨Kommer ni äta på IKEAS julbord?

    Kommer ni äta på IKEAS julbord?
  • Svar på tråden ¨Kommer ni äta på IKEAS julbord?
  • Anonym (HH)
    Thu 25 Nov 2021 14:22
    #51

    Nej, visste knappt att det fanns.

  • Anonym (Micke­)
    Thu 25 Nov 2021 14:29
    #52

    Ätit ikeas julbord för en 5-6 år sedan. Never more.
    Skulle ha tagit deras vanliga köttbullar i stället och ätit på 10 minuter sen bort
    från deras vidriga miljö.

  • Anonym (Kocke­n)
    Thu 25 Nov 2021 17:49
    #53

    Nej, varför lägga tid och pengar på något det?

    Bara en massa hel- och halvfabrikat utan varken smak eller kvalitet. Usch! Nej julmaten gör jag själv:)

  • Thu 25 Nov 2021 17:53
    #54
    -1 +1
    Anonym (Kocken) skrev 2021-11-25 17:49:07 följande:

    Nej, varför lägga tid och pengar på något det?

    Bara en massa hel- och halvfabrikat utan varken smak eller kvalitet. Usch! Nej julmaten gör jag själv:)


    Den som ändå likt dig hade tid och ork att slakta sina djur, mjölka sina kor och ysta sitt smör och grädde och stoppa sin julkorv och odla sin grönkål och..... Kanske nästa år. :)
  • Anonym (Skapa en ny tråd) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 18:07
    #55
    Anonym (Greta) skrev 2021-11-24 20:17:11 följande:
    Exakt samma här... :) antar att du också bor i/omkring örebro... Enda staden utan ikeajulbord. :/
    Örebro är så tråkiga så därför får de inte komma på julbord....
  • Anonym (Skapa en ny tråd) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 18:08
    #56

    Förra året de hade inplastad mat istället. Inte massa folk som stod och snörade höstade på maten.

  • Anonym (Smask­ens)
    Thu 25 Nov 2021 19:06
    #57
    -1

    Jobbar man på ett vettigt ställe får man redan minst ett julbord innan jul, och det räcker utmärkt. Ett år hade jag tre julbord i december och det var för mycket.

    I år har jag ett som firman bjuder på och ett som en leverantör bjuder på, varje år.

    På julafton vill jag givetvis äta vårt eget julbord, med rökt vilt, gin &limegravad lax, köttbullar med min specialkryddning, hembakta mandelmusslor, julkaka mm.

  • Thu 25 Nov 2021 19:13
    #58
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 14:16:47 följande:

    Ser dock lika äckligt ut.


    Det ser skitäckligt ut håller jag med om, jag vägrade äta det när jag var liten och haaatade lukten. Men så hände något när jag var i 20-årsåldern och nu älskar jag det mest av allt på julbordet! Men det ska vara MYCKET sirap i tycker jag, min mormor gjorde världens bästa grönkål men nu när min mamma tagit över är den också god. Jag kan inte göra det själv men måste låta henne lära mig någon gång så att jag kan föra vidare denna asgoda kulinariska upplevelse.

    Det är inget riktigt julbord om inte grönkål finns med, men den ska vara söt och inte besk som den är på vissa julbord.
  • Anonym (Var trendi­gt)
    Thu 25 Nov 2021 19:40
    #59
    Tow2Mater skrev 2021-11-24 22:09:09 följande:
    Hur blir grönkål juligt? Brukar själv stoppa det i ramens nudlar, inget jag vill ha till jul direkt.
    Under 1700-talets slut och 1800-talet var det väldigt inne bland den övre borgerligheten, storbönder och lågadeln (Högadeln tyckte detta beteende var vulgärt) att besöka fattiga borgare, fiskare och bönder för att se hur de firade jul, vad de åt osv. Det var trendigt, hippt och se så de tar tillvara på allt och gör olika maträtter av fasen vad smart. (var väl mer av nödvändighet än att man kände sig särskilt smart egentligen) Gör korvar av rester, använder sig av spadet/flottet osv osv.

    Traditionen bland de rika var dyr mat, rostbiff, stora stekar, sjöfågel, vilt. Inte så mycket gris och fisk (var det fisk var det dyr fisk) eftersom rika reste mer, och hade kontakt med andra rika så delade de kunskaper vad fattiga åt till jul från där de bodde.

    Allt fattigt var coolt. Däribland grönkål i grädde, härsken sill i nån konstig lag och tusen andra fattiga grejer. Så julen blev att man tog alla grejer de fattiga firade med, samtidigt som man behöll sina egna traditioner och gjorde julbord med hundratals olika fattigrätter och rikemansrätter från runt om i Sverige.

    Grönkålen är väl från nån fattig halländsk torpartant som för en timme av sitt liv ansågs väldigt intressant och cool och rika tanter stod och trängdes i hennes lilla torparstuga uppradade och tittade imponerat när hon lagade till detta och de fick smaka av det.

    Lite som dagens hipsters. Man är inte fattig och efter, men de tycker det är coolt att vara fattig och efter.
  • Anonym (Var trendi­gt)
    Thu 25 Nov 2021 19:47
    #60
    Älskar själv julbord. Äter så många jag bara kan. Tror mitt rekord är 18 julbord på ett år. Väger 42kg resten av året, men efter jul/nyår 46. Allt går direkt till tuttarna och arslet och jag önskar jag kunde se ut sån året runt. 
  • Thu 25 Nov 2021 19:58
    #61
    Anonym (Var trendigt) skrev 2021-11-25 19:47:11 följande:

    Älskar själv julbord. Äter så många jag bara kan. Tror mitt rekord är 18 julbord på ett år. Väger 42kg resten av året, men efter jul/nyår 46. Allt går direkt till tuttarna och arslet och jag önskar jag kunde se ut sån året runt. 


    Haha, då väger du ungefär lika mycket som mig. Jag ser för fasen anorektisk ut under sommarhalvåret men när julen närmar sig kommer de där extrakilona eftersom jag också älskar julmat och gärna mycket av det. Jag har dock inte lyckats få in 18 julbord, det var bra jobbat!
  • Anonym (Var trendi­gt)
    Thu 25 Nov 2021 20:59
    #62
    Kexsmula skrev 2021-11-25 19:58:47 följande:
    Haha, då väger du ungefär lika mycket som mig. Jag ser för fasen anorektisk ut under sommarhalvåret men när julen närmar sig kommer de där extrakilona eftersom jag också älskar julmat och gärna mycket av det. Jag har dock inte lyckats få in 18 julbord, det var bra jobbat!
    Man tar tillvara på alla tillfällen som ges, och så skapar man några. Jobbet har ett. sedan har jag singelkillkompisar som jag kan tjata på för sällskap. De brukar inte vilja gå men lite tjat så... och istället för att alla går som grupp en gång så bearbetar man en i taget. Bra rotation med några dagar emellan så kanske man kan övertyga samma kompis 2 ggr på ett år? Det brukar vara normala människor max tolerans för julbord. 2st. Stena Line brukar ha (det har klagats på många år men jag gillar det).

    man kan också äta julbord på restaurang själv:) Det känns kanske lite sorgligt, men hej det är julbord så det blir bra ändå.

    Jag älskar inte bara julbord, jag älskar att se när Edward Blom äter julbord och förklarar traditioner osv. bakom. Eller annan kunskap om julbord. Min drömdejt till ett julbord är helt klart Edward Bloms personlighet med Martyn Fords utseende. En slags kombination av dem Edward Ford...eller Martyn Blom.

  • Anonym (Oj)
    Fri 26 Nov 2021 11:26
    #63
    -2

    Öh, nä, självklart inte. Inte i pandemi. Kommer dessutom ha en bebis på typ någon vecka när sånt drar igång. Plus har inte vaccinerat mig än pga graviditet. 

  • Yrla2
    Fri 26 Nov 2021 16:35
    #64
    Anonym (Agnes) skrev 2021-11-25 12:24:41 följande:

    Håller med om att det ska vara grönkål på julbord men äter du det endast vid jul?

    Jag äter grönkål varje vecka. Gott och nyttigt. 


    Ja, grönkål som tillagad som på julbordet äter jag bara till jul. När jag var liten ryckte jag det var äckligt, men sen träffade jag min pojkvän från Halland vars familj ätit grönkål i generationer. De hade nästan en religiös inställning till grönkål och betraktade den som julens viktigaste inslag i matlagning. Deras grönkål var vansinnigt god. Nu älskar jag det och det är det enda som lockar mig att äta julbord. Allt annat är ju bara barnmat.
  • Yrla2
    Fri 26 Nov 2021 16:49
    #65
    Anonym (Var trendigt) skrev 2021-11-25 19:40:09 följande:

    Under 1700-talets slut och 1800-talet var det väldigt inne bland den övre borgerligheten, storbönder och lågadeln (Högadeln tyckte detta beteende var vulgärt) att besöka fattiga borgare, fiskare och bönder för att se hur de firade jul, vad de åt osv. Det var trendigt, hippt och se så de tar tillvara på allt och gör olika maträtter av fasen vad smart. (var väl mer av nödvändighet än att man kände sig särskilt smart egentligen) Gör korvar av rester, använder sig av spadet/flottet osv osv.

    Traditionen bland de rika var dyr mat, rostbiff, stora stekar, sjöfågel, vilt. Inte så mycket gris och fisk (var det fisk var det dyr fisk) eftersom rika reste mer, och hade kontakt med andra rika så delade de kunskaper vad fattiga åt till jul från där de bodde.

    Allt fattigt var coolt. Däribland grönkål i grädde, härsken sill i nån konstig lag och tusen andra fattiga grejer. Så julen blev att man tog alla grejer de fattiga firade med, samtidigt som man behöll sina egna traditioner och gjorde julbord med hundratals olika fattigrätter och rikemansrätter från runt om i Sverige.

    Grönkålen är väl från nån fattig halländsk torpartant som för en timme av sitt liv ansågs väldigt intressant och cool och rika tanter stod och trängdes i hennes lilla torparstuga uppradade och tittade imponerat när hon lagade till detta och de fick smaka av det.

    Lite som dagens hipsters. Man är inte fattig och efter, men de tycker det är coolt att vara fattig och efter.


    Rätten kom hit med fattiga halläningar som sökte sig till Tyskland för arbete. I Tyskland äter man grönkål till fläsk och korv hela vintern, inte bara till jul. Sen tog de med sig rätten hem och eftersom den passar så bra till julskinka blev det väl naturligt att man började serverade det på julbordet.

    www.destinationhalmstad.se/mat-och-dryck/gronkal---hallands-superfood
  • Anonym (Utoml­ands)
    Sat 27 Nov 2021 10:11
    #66

    Ja, om de hade haft det svenska julbordet här. Men de har aldrig haft det så har aldrig gjort det. Brukar däremot är svensk husmanskost då och då på IKEA men har inte blivit mycket av det under pandemi

  • Anonym (Skapa en ny tråd) Trådstartaren
    Thu 2 Dec 2021 21:17
    #67

    Jag var faktiskt förbi IKEA här i veckan, en onsdag, mitt på dagen. Och skulle äta vanlig lunch där. Redan 5 minuter efter öppning av deras julbord var det lång kö och fullt i folk. Mest antaget pensionärer (var det inte den åldersgruppen som struntade i rekommendationer förut?).

    När man själv är så inrutad i att hålla avstånd, mun skydd, handsprit, plexiglas... Det här kändes helt sjukt.

    Undrar när de ska börja kräva vaccinpass.

Svar på tråden ¨Kommer ni äta på IKEAS julbord?