Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

    Kille som festar konstant

    gravposkvi skrev 2021-11-24 13:42:33 följande:
    Hej.

    Vet inte om jag överdriver men jag kan inte låta bli och låta känslorna ta över. Min kille festade konstant innan jag träffade han och sen började vi festa tillsammans. Det är ju kul att gå ut tillsammans istället för att sitta inne. Men nu blev jag gravid och det var inte planerat men det hände. Både han och jag hade klara och gemensamma tankar om att behålla. Han har pratat om det mycket och låter väldigt hoppfull. 
    Men det tråkiga är att han fortsätter att festa och han bryr sig inte om jag följer med eller inte. Vill jag att han ska komma hem efter krogen stänger så lyssnar han nästan aldrig. Har även följt med han några gånger nu under graviditeten oavsett hur trött jag varit då jag också vill umgås med han. Han har lovat att inte festa när det gått längre in i graviditeten men det lär nog inte hållas. Han blir sur så fort jag nämner något om det.
    Nu säger han även att han tänkt fa på festival som inte ens i närheten av där vi bor (ca 90 mil) och dessutom tänkt fara utan mig om jag inte kan följa. Och detta är efter att bebis har kommit (ca 3 månader). För mig känns det fel att han ska iväg och festa och sova borta medan jag ska vara hemma orolig med en liten bebis. 
    Hur ska man hantera detta? Är bara jobbigt att tänka och jag har väldigt svårt med tilliten. Inte direkt roligt att ens sambo som dessutom borde ta ansvar över sitt barn ska istället supa. Är som om han prioriterar festandet istället för hans sambo och barn på det.
    Hur gamla är ni? På det du skriver låter det som att ni är ganska unga vilket kan vara förklaringen till hans prioriterande. Han kanske tänker att han vill ha barn med allt vad det innebär men förstår nog inte riktigt innebörden av det och väljer festandet för att det är kul i stunden. Om han redan nu prioriterar att festa konstant skulle jag inte våga lita på att detta kommer upphöra när bebis kommer. Om han dessutom planerar för festival kort efter att bebis kommer skulle jag nog dra öronen åt mig.

    Givetvis ska han kunna hitta på saker på egen hand, både nu när du är gravid och när bebis väl kommit, men att alltid vara iväg och prioritera alkohol framför sin familj låter i mina öron inte sunt. Du kanske kan försöka prata med honom igen, ordentligt, men ställa in dig på att det kan bli en ensam tid för dig framöver om ni väljer att behålla barnet. 

    Jag har något av ett mantra som innebär att man ska lita på folks handlingar, inte på deras ord, och när de visar dig vem de är genom sina handlingar ska man lita på dem. Jag hoppas verkligen att han tar sitt förnuft till fånga och att det löser sig på bästa möjliga sätt för er! Hjärta
Svar på tråden Kille som festar konstant