• Anonym (Ts)

    Hål i öronen på småbarn?

    Upplever att de flesta är emot hål i öronen på småbarn men ändå ser jag ganska ofta småbarn runt ett år, senast idag, med hål i öronen. Så det är inte så ovanligt ändå. Vad anser ni om det? När är det okej med håltagning i öronen?

  • Svar på tråden Hål i öronen på småbarn?
  • Glinda från Oz
    Drottningen1970 skrev 2021-11-26 21:16:29 följande:

    Bebisen tycker ingenting.

    Där har vi lite kontentan av vad jag menar med inställningen att man betraktar barnet som en ägodel.

    Jag kan lova dig att bebisen tyckte det gjorde ont och inte ville få ont i örat.


    Det gör ont i några sekunder. Någon annan här formulerade sig jättebra, en bebis vet inte skillnaden mellan vaccin (nödvändigt) om han/hon råkar göra illa sig själv eller om man själv råkar göra illa barnet (t.ex klippa naglarna lite för långt ner) Det ena ger inte mer trauma än det andra om det sker vid ett enda tillfälle.
  • EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-11-27 03:03:38 följande:
    Det gör ont i några sekunder. Någon annan här formulerade sig jättebra, en bebis vet inte skillnaden mellan vaccin (nödvändigt) om han/hon råkar göra illa sig själv eller om man själv råkar göra illa barnet (t.ex klippa naglarna lite för långt ner) Det ena ger inte mer trauma än det andra om det sker vid ett enda tillfälle.
    Mer än att du skiter totalt  i din flickas rättighet att få välja själv om hon vill ha kroppsmodifikationer eller inte.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Spucks
    Glinda från Oz skrev 2021-11-26 20:49:29 följande:
    Jag förstår att du vill verka vitsig men det faller platt och du låter mest bara dum. Man tar av örhänget givetvis, håller växer igen.
    Nej, hål växer oftas inte igen när de har funnits där i flera år. Jag förstå inte meningen med hål på småbarn överhuvudtaget - om du tycker det är så fint med örhängen finns alternativ som inte kräver håll, som clips eller med magneter eller som man kan klistra på. 
    Fast om man, som du, tycker att man äger sitt barns kropp, är det klart att man även tycker det är helt okej att pierca eller tatuera barnet om man själv tycker det ser bra ut.
  • Drottningen1970
    Glinda från Oz skrev 2021-11-27 03:03:38 följande:

    Det gör ont i några sekunder. Någon annan här formulerade sig jättebra, en bebis vet inte skillnaden mellan vaccin (nödvändigt) om han/hon råkar göra illa sig själv eller om man själv råkar göra illa barnet (t.ex klippa naglarna lite för långt ner) Det ena ger inte mer trauma än det andra om det sker vid ett enda tillfälle.


    Poängen är hur DU kan vara ok med att utsätta barnet för några sekunders smärta fast DU vet att det är helt onödigt tillskillnad från exempelvis vaccinering?

    Sen håller jag inte med om att det handlar om några sekunders smärta. Jag har tagit flera hål i vuxen ålder både med pistol och med nål. Precis när man tar hål så gör det faktiskt pissont. Särskilt med pistol, och sedan är man öm och örat pulserande i minst en dag och i det är svårt att sova på örat i alla fall ett par dagar. Och bebisar är ju mer känsliga för smärta och obehag än vuxna.

    Hur kan man göra så? Det är SÅ enormt konstigt.

    Det är fullständigt obegripligt att utsätta en bebis för det obehaget för att man tycker det är gulligt. Verkligen inte jämförbart med att välja vilka kläder barnet ska ha på sig och andra bisarra jämförelser du kommit med.
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2021-11-26 19:17:53 följande:
    På växande barn växer hålet lätt igen (utan ärrbildning) Jag säger inte att det inte finns undantag så du behöver inte berätta om någon du känner där det inte blivit så. 
    Det förutsätter ju att örhängena relativt snabbt tas ut igen, och det lär inte mamman göra. Barnet kanske kommer till beslutet att det inte vill ha örhängena längre, utan trotsar sin mamma i detta när det är 12 år gammalt. Och efter så många är är det definitivt för sent, för att hålen ska kunna växa igen spårlöst. 
  • Glinda från Oz
    EnAnonumius skrev 2021-11-26 20:53:27 följande:
    Ja och givetvis så menade ju Spuck's att man tar hål i öronen och inte borra hål i ett annat svar till dig. Men det var du ju tvungen att hacka på hackade den lilla typon där.
    Man hackar inte heller utan sticker. Eftersom det är en enorm skillnad på sticka, hacka och borra tyckte jag det var värt att påpeka. Det här blir mitt sista svar till dig, du är helt klart vara ute efter att bråka. Utgår från att du kommer envisas med att citera vartenda inlägg jag skriver fast du inte får något svar precis som du bråkar. Du är mycket trevligare på Aspergerforum. 
  • Glinda från Oz
    Hercai skrev 2021-11-26 21:03:20 följande:
    Så är det, det är ju vi föräldrar som gör val åt våra barn (dvs saker utan samtycke) tills de har en egen talan så jag förstår inte varför just dessa hål gör folk så upprörda.
    Jag förstår inte heller. Det är skönt att någon håller med mig oftast är jag själv med att ha den åsikten  
  • Glinda från Oz
    EnAnonumius skrev 2021-11-27 09:00:46 följande:
    Mer än att du skiter totalt  i din flickas rättighet att få välja själv om hon vill ha kroppsmodifikationer eller inte.
    Inser du det först nu efter en million inlägg? Tungan ute Br att du förstod tillsist, det tog en himla tid. 
  • Glinda från Oz
    Spucks skrev 2021-11-27 09:27:35 följande:
    Nej, hål växer oftas inte igen när de har funnits där i flera år. Jag förstå inte meningen med hål på småbarn överhuvudtaget - om du tycker det är så fint med örhängen finns alternativ som inte kräver håll, som clips eller med magneter eller som man kan klistra på. 
    Fast om man, som du, tycker att man äger sitt barns kropp, är det klart att man även tycker det är helt okej att pierca eller tatuera barnet om man själv tycker det ser bra ut.
    Clips gör ont, nu kommer du direkt säga att det gör det att ta hål i öronen också, skillnaden är att clips gör ont hela tiden medan örhängen gör det i några sekunder, örhängen man klistrar fast lossnar direkt, magneter har jag aldrig hört talas om de får vara himla starka i så fall eftersom öronsnibben är så pass tjock. 

    I så fall äger alla föräldrar sitt barns kropp eftersom de bestämmer vad som ska göras med den. Om du tror något annat har du aldrig tänkt till. 
    Drottningen1970 skrev 2021-11-27 10:24:14 följande:
    Poängen är hur DU kan vara ok med att utsätta barnet för några sekunders smärta fast DU vet att det är helt onödigt tillskillnad från exempelvis vaccinering?

    Sen håller jag inte med om att det handlar om några sekunders smärta. Jag har tagit flera hål i vuxen ålder både med pistol och med nål. Precis när man tar hål så gör det faktiskt pissont. Särskilt med pistol, och sedan är man öm och örat pulserande i minst en dag och i det är svårt att sova på örat i alla fall ett par dagar. Och bebisar är ju mer känsliga för smärta och obehag än vuxna.

    Hur kan man göra så? Det är SÅ enormt konstigt.

    Det är fullständigt obegripligt att utsätta en bebis för det obehaget för att man tycker det är gulligt. Verkligen inte jämförbart med att välja vilka kläder barnet ska ha på sig och andra bisarra jämförelser du kommit med.

    Det gjorde jag regelbundet, jag lät min dotter springa omkring och leka fast jag visste att hon ramlade ibland precis som alla barn. Vilda lekar är inte nödvändigt det går bra att rita också. Några sekunder under en hel livstid är knappast relevant. De flesta tjejer (flesta betyder inte samma som alla) vill ta hål i öronen förr eller senare.

    Pistol är hemskt det håller jag med om, det gör precis så ont som du säger, så är det inte alls med en nål eller motsvarande. Pistol borde inte vara lagligt. Bebisar som inte kan vända sig än sover inte på örat även om de vänder på huvudet blir det inte samma tryck. 


    Min poäng är att det alltid utan undantag är en vuxen som bestämmer över barnets kropp eftersom barnet inte är förmögen att göra det själv.


    Anonym (XXX) skrev 2021-11-27 13:33:47 följande:
    Det förutsätter ju att örhängena relativt snabbt tas ut igen, och det lär inte mamman göra. Barnet kanske kommer till beslutet att det inte vill ha örhängena längre, utan trotsar sin mamma i detta när det är 12 år gammalt. Och efter så många är är det definitivt för sent, för att hålen ska kunna växa igen spårlöst. 


    På vuxna är det så, jag pratar om barn som väser. Örat växer också även när man är 12. Förövrigt är det många barn som vill ta hål i öronen i lågstadiet och får göra det också, stämmer det du säger är det exakt samma problem. Om barnet måste trotsa sina föräldrar (för barnet har oftast två och de är båda med på beslutet) att ta av örhängen är något allvarligt fel. Jag har aldrig hört talas om någon som vägrar att barnet tar av dem. Faktum är att man gör det då och då. Få har exakt samma örhängen i 12 år och de flesta har inte örhängen 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. 

  • EnAnonumius
    Glinda från Oz skrev 2021-11-27 15:19:26 följande:
    Inser du det först nu efter en million inlägg? Tungan ute Br att du förstod tillsist, det tog en himla tid. 
    Nej, jag har insett det för länge sedan så vad det du ville?

    Fy fan för kvinnor som väljer att förtrycka sina döttrar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Hercai
    EnAnonumius skrev 2021-11-27 16:37:48 följande:

    Nej, jag har insett det för länge sedan så vad det du ville?

    Fy fan för kvinnor som väljer att förtrycka sina döttrar.


    Förtrycka? Det var något nytt.
  • EnAnonumius
    Anonym (jätteanonym) skrev 2021-11-27 16:07:43 följande:
    Vem är EnAnonumius på Aspergerforum?
    Samt varför är du medlem där när du själv inte har diagnos? Blir lite löjligt tycker jag. Ja, jag vet att man måste inte ha diagnos för att hänga där, men ändå. 
    Ja jag vill också gärna veta vilket aspergerforum jag skulle vara medlem på. För uppenbarligen enligt Glinda från OZ skall jag tydligen vara detta.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hercai skrev 2021-11-27 16:40:49 följande:
    Förtrycka? Det var något nytt.
    Ja jag anser att man förtycker sitt egna barn när man väljer att göra onödiga ingrepp, och fråntar barnet sina rättigheter att få välja själva om de vill ha kroppsmodifikationer (som exempelvis piercingar) eller inte. 

    Har du några problem med detta så får det stå för dig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Drottningen1970
    Glinda från Oz skrev 2021-11-27 15:37:19 följande:

    Clips gör ont, nu kommer du direkt säga att det gör det att ta hål i öronen också, skillnaden är att clips gör ont hela tiden medan örhängen gör det i några sekunder, örhängen man klistrar fast lossnar direkt, magneter har jag aldrig hört talas om de får vara himla starka i så fall eftersom öronsnibben är så pass tjock. 

    I så fall äger alla föräldrar sitt barns kropp eftersom de bestämmer vad som ska göras med den. Om du tror något annat har du aldrig tänkt till. Det gjorde jag regelbundet, jag lät min dotter springa omkring och leka fast jag visste att hon ramlade ibland precis som alla barn. Vilda lekar är inte nödvändigt det går bra att rita också. Några sekunder under en hel livstid är knappast relevant. De flesta tjejer (flesta betyder inte samma som alla) vill ta hål i öronen förr eller senare.

    Pistol är hemskt det håller jag med om, det gör precis så ont som du säger, så är det inte alls med en nål eller motsvarande. Pistol borde inte vara lagligt. Bebisar som inte kan vända sig än sover inte på örat även om de vänder på huvudet blir det inte samma tryck. 

    Min poäng är att det alltid utan undantag är en vuxen som bestämmer över barnets kropp eftersom barnet inte är förmögen att göra det själv.

    På vuxna är det så, jag pratar om barn som väser. Örat växer också även när man är 12. Förövrigt är det många barn som vill ta hål i öronen i lågstadiet och får göra det också, stämmer det du säger är det exakt samma problem. Om barnet måste trotsa sina föräldrar (för barnet har oftast två och de är båda med på beslutet) att ta av örhängen är något allvarligt fel. Jag har aldrig hört talas om någon som vägrar att barnet tar av dem. Faktum är att man gör det då och då. Få har exakt samma örhängen i 12 år och de flesta har inte örhängen 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. 


    Lekar, även vilda sådana är nödvändigt för utvecklingen så det argumentet håller inte.

    Men om vi nu utgår ifrån din inställning. Att föräldrar äger sina barn och deras kroppar, att utsätta sina ägodelar för lite onödig smärta är helt ok. Vilka fler saker borde man då med samma resonemang legalisera? Skulle det vara ok att tatuera barnet? Om inte varför då? Att snitta märken i kinder som man gör i vissa delar av världen? Borde det vara ok om det är en viktig del av ens kultur och ursprung. Skära bort de inre blygdläpparna kanske om det gjordes hos läkare och med bedövning. Borde det vara ok? Om inte varför då?

    En förälder som äger sitt barns kropp och som enligt ditt resonemang har rätten att bestämma vad som händer med kroppen borde väl också då kunna använda sig av den lilla barnkroppen för att tillfredställa eventuellt sexuella behov? Så länge det bara gör lite ont och barnet ändå är för liten för att minnas. Varför inte?
  • Glinda från Oz
    Drottningen1970 skrev 2021-11-27 17:13:54 följande:
    Lekar, även vilda sådana är nödvändigt för utvecklingen så det argumentet håller inte.

    Men om vi nu utgår ifrån din inställning. Att föräldrar äger sina barn och deras kroppar, att utsätta sina ägodelar för lite onödig smärta är helt ok. Vilka fler saker borde man då med samma resonemang legalisera? Skulle det vara ok att tatuera barnet? Om inte varför då? Att snitta märken i kinder som man gör i vissa delar av världen? Borde det vara ok om det är en viktig del av ens kultur och ursprung. Skära bort de inre blygdläpparna kanske om det gjordes hos läkare och med bedövning. Borde det vara ok? Om inte varför då?

    En förälder som äger sitt barns kropp och som enligt ditt resonemang har rätten att bestämma vad som händer med kroppen borde väl också då kunna använda sig av den lilla barnkroppen för att tillfredställa eventuellt sexuella behov? Så länge det bara gör lite ont och barnet ändå är för liten för att minnas. Varför inte?

    Alla barn leker inte vilda lekar och de växer upp till fullt fungerande vuxna. 


    Jag har aldrig kallat barnen ägodelar, det är det du som gör. Som jag sa innan handlar det om några sekunder, det är ett icke- argument. Jag tycker inte tatuering är okej eftersom den inte går att ta bort (utan laser) skulle man inte kunna ta av örhängen hade jag varit emot det också. Jag tror (tror är inte samma som vet) att det är lagligt att tatuera sig oavsett ålder om man har båda föräldrarnas tillåtelse, det är däremot emot branschorganisationen Sveriges professionella tatuerares stadgar (som inte är lag) Könsstympning och andra löjliga jämförelser du gör ger permanenta problem, här kan du läsa om konsekvenserna av könsstympning något motsvarande finns inte för hål i öronen: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2002-114-77_200211477.pdf

    Våldtäkt ger också bestående men även om barnet inte minns. 

  • Drottningen1970
    Glinda från Oz skrev 2021-11-27 17:24:15 följande:

    Alla barn leker inte vilda lekar och de växer upp till fullt fungerande vuxna. 

    Jag har aldrig kallat barnen ägodelar, det är det du som gör. Som jag sa innan handlar det om några sekunder, det är ett icke- argument. Jag tycker inte tatuering är okej eftersom den inte går att ta bort (utan laser) skulle man inte kunna ta av örhängen hade jag varit emot det också. Jag tror (tror är inte samma som vet) att det är lagligt att tatuera sig oavsett ålder om man har båda föräldrarnas tillåtelse, det är däremot emot branschorganisationen Sveriges professionella tatuerares stadgar (som inte är lag) Könsstympning och andra löjliga jämförelser du gör ger permanenta problem, här kan du läsa om konsekvenserna av könsstympning något motsvarande finns inte för hål i öronen: www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2002-114-77_200211477.pdf

    Våldtäkt ger också bestående men även om barnet inte minns. 


    Om du våldtar ett spädbarn orsakar man stora skador som gör mer än lite ont, så jag tänker mer på mindre övergrepp som bara gör lite ont och som barnet ändå inte minns så varför skulle det inte vara ok om mamma eller pappa tycker det är gulligt?

    Vad det gäller könsstympning så är det visserligen förbjudet på flickor, men varför då kan man ju fråga sig om nu föräldrarna äger sina barn kroppar som du anser. De flesta könsstympnlngar på flickor i världen innebär inte alls de radikalaste varianterna som det oftast skriva om utan varianter som är fullt jämförbara med den könsstympning som är tillåten på pojkar. Att skära bort de inre blygdläpparna är i princip exakt samma ingrepp som att skära bort förhuden på pojkar.

    Det borde väl ändå vara tillåtet då med logiken att man som förälder bestämmer vad som ska ske med barbets kropp. Så länge det bara gör lite ont.

    Allså hör du inte själv hur knäppt det låter. Det gör bara lite ont.
  • Anonym (XXX)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-27 17:33:39 följande:
    Om du våldtar ett spädbarn orsakar man stora skador som gör mer än lite ont, så jag tänker mer på mindre övergrepp som bara gör lite ont och som barnet ändå inte minns så varför skulle det inte vara ok om mamma eller pappa tycker det är gulligt?

    Vad det gäller könsstympning så är det visserligen förbjudet på flickor, men varför då kan man ju fråga sig om nu föräldrarna äger sina barn kroppar som du anser. De flesta könsstympnlngar på flickor i världen innebär inte alls de radikalaste varianterna som det oftast skriva om utan varianter som är fullt jämförbara med den könsstympning som är tillåten på pojkar. Att skära bort de inre blygdläpparna är i princip exakt samma ingrepp som att skära bort förhuden på pojkar.

    Det borde väl ändå vara tillåtet då med logiken att man som förälder bestämmer vad som ska ske med barbets kropp. Så länge det bara gör lite ont.

    Allså hör du inte själv hur knäppt det låter. Det gör bara lite ont.
    ...och det är verkligen hög tid att även könsstympning på pojkar blir förbjuden i lag. Man kan gott ta med hålen i öronen i samma lag. Alla former av permanent förändring av kroppen, utan medicinsk indikation, borde vara förbjudet på barn som är så små att de inte kan lämna sitt samtycke. Jag fattar inte att det inte redan ÄR det? Och nu när Barnkonventionen har blivit lag, också, så...
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2021-11-27 18:34:16 följande:
    ...och det är verkligen hög tid att även könsstympning på pojkar blir förbjuden i lag. Man kan gott ta med hålen i öronen i samma lag. Alla former av permanent förändring av kroppen, utan medicinsk indikation, borde vara förbjudet på barn som är så små att de inte kan lämna sitt samtycke. Jag fattar inte att det inte redan ÄR det? Och nu när Barnkonventionen har blivit lag, också, så...
    Håller med.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Glinda från Oz skrev 2021-11-27 03:03:38 följande:
    Det gör ont i några sekunder. Någon annan här formulerade sig jättebra, en bebis vet inte skillnaden mellan vaccin (nödvändigt) om han/hon råkar göra illa sig själv eller om man själv råkar göra illa barnet (t.ex klippa naglarna lite för långt ner) Det ena ger inte mer trauma än det andra om det sker vid ett enda tillfälle.
    Jag tycker det är skillnad på att,som förälder,ha rätten att fatta beslut om t ex medicinska åtgärder som behövs. Eller t ex vaccinationer.
    Men örhängen är inte något nödvändigt.
    Tycker du det är lika ok att t ex låta pierca tungan på barnet? Eller varför inte naveln eller näsan?
    Om man vill ta hål i öronen på ett spädbarn för att man tycker det är gulligt så kanske man borde skaffa sig en docka istället.
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-24 17:25:14 följande:
    Hål i öronen på småbarn?

    Upplever att de flesta är emot hål i öronen på småbarn men ändå ser jag ganska ofta småbarn runt ett år, senast idag, med hål i öronen. Så det är inte så ovanligt ändå. Vad anser ni om det? När är det okej med håltagning i öronen?


    Jag tycker att man ska vänta med sådana saker tills barnet är stort nog att själv kunna vara med och bestämma.
    Min dotter var t ex 8-9 år när hon fick hål i öronen.
    Det borde kanske införas en åldersgräns för när håltagning i öronen på barn ska vara ok.
    För att undvika att föräldrar tar sig rätten att bestämma över sina barns kroppar för sitt eget höga nöjes skull.
Svar på tråden Hål i öronen på småbarn?