• Ons 24 nov 17:40
    1831 visningar
    15 svar

Gällande corona

Hej!
    Jag har en fråga. 
    Min pappa har visat symtom på covid, har tagit 2 vaccindoser och testet visa negativt. Min mamma har visat symtom på covid, har tagit 3 vaccinationsdoser och visade positivt på covid. Detta innebär att jag också måste testa mig och ska göra detta imorgon. Har inga symtom och har tagit 2 doser. Om testet visar postivit fattar jag att jag måste vara hemma. Men om det visar negativt, när får jag gå tillbaka till skolan igen? Har läst folkhälsomyndighetens sida men verkar inte hitta det svaret som mina föräldrar säger som nyss pratat med en läkare. Dom säger att det är nya restriktioner från och med imorgon? Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Om det såklart visas negativt och är helt symtomfri, trots mamma har corona. Min pappa måste nämligen testas om och vara hemma från jobbet i 7 dar.
    Hjälp mig någon som vet?
Svar på tråden Gällande corona
  • Ons 24 nov 17:48
    -1

Du ska lyssna på de instruktioner som dina föräldrar fått av smittspårningen. Spelar ingen roll vad det står någon annanstans.

• Anonym (Covid­test)
    Ons 24 nov 17:52
    -1

Är testet negativt så anses det att du inte har coronan.

I mitt barnbarns skola ska alla barn testas, alla barn har fått hem ett testkitt. Ett gurgeltest, som ska lämnas in till vårdcentralen.

Fram till testsvaren kommer ska barnen vara i skolan om de inte är sjuka med feber.

Snuva och lite hosta accepteras om barnen inte har feber.

Detta i Göteborg. Skolan har årskurs 0 till 6.

• Anonym (H)
    Ons 24 nov 18:00

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/testning-och-smittsparning/smittsparning/

Smittspårningen bör ha kontaktat dig personligen gällande detta? Om du testar negativt skall du naturligtvis kunna återgå till skolan. Dina föräldrar måste ju missförstått?

• Anonym (H)
    Ons 24 nov 18:02
    -1

Att din pappa skall testas om handlar rimligtvis om att han även om han inte har covid nu kan bli smittad av din mamma då de bor i samma hushåll? Alltså kommer han fortsatt vara utsatt för smittan

• Anonym (anony­m)
    Ons 24 nov 18:29
    Anonym (Covidtest) skrev 2021-11-24 17:52:03 följande:

Är testet negativt så anses det att du inte har coronan.

I mitt barnbarns skola ska alla barn testas, alla barn har fått hem ett testkitt. Ett gurgeltest, som ska lämnas in till vårdcentralen.

Fram till testsvaren kommer ska barnen vara i skolan om de inte är sjuka med feber.

Snuva och lite hosta accepteras om barnen inte har feber.

Detta i Göteborg. Skolan har årskurs 0 till 6.

Vad är det för vits att testa om de ändå ska till skolan  när de väntar på svar? Är de sjuka så smittar de ju, även om de inte fått det svart på vitt av ett test än... Extremt märkligt.
  • Anonym (H)
    Ons 24 nov 18:37
    -1
    Anonym (anonym) skrev 2021-11-24 18:29:54 följande:

Vad är det för vits att testa om de ändå ska till skolan  när de väntar på svar? Är de sjuka så smittar de ju, även om de inte fått det svart på vitt av ett test än... Extremt märkligt.

Menar inte personen att de har utbrott på skolan och alla barn skall testas nu samtidigt men de som inte har symptom får vara u skolan tills provsvar kommer?
  • Anonym (anony­m)
    Ons 24 nov 18:42
    Anonym (H) skrev 2021-11-24 18:37:09 följande:
    Menar inte personen att de har utbrott på skolan och alla barn skall testas nu samtidigt men de som inte har symptom får vara u skolan tills provsvar kommer?
    men man kan ju vara smittad utan att ha fått symptom än. Det finns ju som med alla virus en inkubationstid... Det är därför flera andra länder stänger ner delar av samhällen där de hittad smittan. 
  • Ons 24 nov 18:42
    Anonym (H) skrev 2021-11-24 18:00:47 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/testning-och-smittsparning/smittsparning/

Smittspårningen bör ha kontaktat dig personligen gällande detta? Om du testar negativt skall du naturligtvis kunna återgå till skolan. Dina föräldrar måste ju missförstått?

Det är inte alls självklart. Har en familj i min närhet just nu där både barn och vuxna i familjen ska vara hemma i en vecka enligt smittskyddet.
  • Anonym (H)
    Ons 24 nov 18:52
    -1
    Anonym (anonym) skrev 2021-11-24 18:42:52 följande:

men man kan ju vara smittad utan att ha fått symptom än. Det finns ju som med alla virus en inkubationstid... Det är därför flera andra länder stänger ner delar av samhällen där de hittad smittan. 

Absolut inkubationstid. Men testar de hela skolans elever kan man ju ändå förstå att de utan symptom inte behöver vara hemma
  • Anonym (H)
    Ons 24 nov 18:53
    nernu skrev 2021-11-24 18:42:54 följande:

Det är inte alls självklart. Har en familj i min närhet just nu där både barn och vuxna i familjen ska vara hemma i en vecka enligt smittskyddet.

Jag kanske missförstår ts men jag antog att hen inte bor i samma hushåll? Bor de i samma hushåll gäller givetvis samma regler som för pappan av den självklara orsaken att de kan bli smittade av mamman nu efter att de testat negativt
  • Anonym (H)
    Ons 24 nov 18:54

Ovh jag ser nu att det i trådstarten inte finns någonting som tyder på att ts inte bor med sina föräldrar. Jag förutsatte väl detta utifrån att det är sjävklart att man kan smittas efter att man testat negativt antagligen?

• Anonym (lll)
    Ons 24 nov 18:54
    +1

Nu är det väl så att man kan hamna i familjekarantän, om en annan person i familjen har fått positivt. Det skulle ju återinföras.

• Ons 24 nov 19:46
  • Anonym (Covid­test)
    Tor 25 nov 17:58
    Anonym (anonym) skrev 2021-11-24 18:29:54 följande:

Inte nog med det. Det var i måndags de fick med sig testkittet hem och de har lämnats in under veckan.

Idag fick de med sig ett nytt testkitt som ska göras.

Lärarna sa att det kommit fler smittade barn, sen vet väl i de heller varför ett ytterligare test lämnades ut idag igen.

Man blir faktiskt orolig hur illa det egentligen är med ökningen.

Detta är i Göteborg.

Hur är det i andra delar i Sverige i grundskolan?
  • Anonym (Covid­test)
    Tor 25 nov 18:01
    Anonym (H) skrev 2021-11-24 18:37:09 följande:

Jo, exakt så är det.

Fast jag personligen anser att de bör stänga skolan ett par veckor, i alla fall nu när så många barn har blivit sjuka.
Svar på tråden Gällande corona
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.
Svara i tråden...