Inlägg från: Anonym (kvinna 70 plus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna 70 plus)

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-24 22:14:13 följande:
    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.


    ... följetong 3.

    Vet inget om hur lång tid ni var i kontakt över Facebook? Om kontakten pågick i mer än ett år är det mycket lätt att förstå om förhoppningar inom dig hunnit byggas upp. Smärtan blir därför så mycket starkare i det hela. I jämförelse med om ni mejlat varandra ett par veckor.

    Att umgås på FB eller över internet är imaginärt i jämförelse med att träffas i verkligheten där ens kontakt testas mer. Undrar vidare om dina relationer med kvinnor bakåt i tiden känslomässigt bearbetade och avrundade så inget mörkt moln svävar över din och dejtens kontakt? Dejten verkar i bilden du tecknar i tråden funkat som ONS ämne förutom inför ex mannen. Vet du överhuvudtaget något om orsaken till deras separation, vilket kan vara vägledande för dig. På många vis verkar du ha väldigt lite bakgrundsinformation vad gäller dejtens relationsmönster till vänner och till ex mannen. Framgår inte sådant av hennes poster på FB?   
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 19:18:13 följande:
    Hon har flera gånger nämnt det att män enbart varit ute efter sex och sen stuckit.
    "Hon har flera gånger nämnt det att män enbart varit ute efter sex och sen stuckit". 

    Här har vi samma statement som i #23 på nytt igen! 

    Talar för en oerhört hög sanningshalt i dejtens skildring av sina erfarenheter av männen!

    Det finns som sagt ingen anledning att misstro henne när ett mönster tycks finnas med "lättköpta" kontakter över internet. Kvinnan bör om hon önskar ett seriöst förhållande varken besvara eller ta initiativ till sex alltför tidigt. I din beskrivning av 4:e dejten var din upplevelse att dejten mer sugen än du, vilket eventuellt talar för att hon hoppar över "lära känna fasen". 
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-29 23:22:32 följande:
    Jo det har du rätt i att det är lite skumt det där med hennes vänner... Jag har pratat en hel del om mina vänner för jag har flera nära vänner som jag känt länge. Hennes är vad jag vet exman och hennes bror, någon kompis från gymnasiet hon träffar bara nån gång ibland. Samtidigt är hon väldigt social som person. Något jag märkt är att hon verkar svänga ibland från att vara väldigt kärleksfull till att bli ganska kall. Kanske det stöter bort ev, vänner. Eller så gillar hon inte att ha kvinnliga vänner. Manliga vänner försöker hon få genom misslyckade dejter, men dessa dejter vill antagligen fortsätta dejta eller distansera sig (just det som hon får särskild ångest av).
    Vet inte om du är insatt i begreppet "socialibilitet". I själva verket kan vad som ses som en hög sådan landa i "ytliga kategorin". Ytliga sociala beteenden och gester med frånvaron av långvariga och nära vänskapsband en varningsklocka för mig. Varför skulle hon inte gilla att ha ett par kvinnliga vänner? Är hon antisocial innerst inne med ett ytligt relationsmönster?

    Alltid när jag gängat mig har jag helt omedvetet när jag varit ung, haft koll på hur kompisgängen kring killen verkar. Alltid. Vet inte varför. Mina män har sunda och jättebra killkompisar. Bättre nätverk t o m än mitt eget som består av ett par "bästisar" än idag. Hamnar s a s i underläge. Anses personligen ändå rätt social.

    Som nämnts anser jag misslyckade dejter som något udda underlag att fiska efter vänskap. En betingelse bland flera får mig att uppfatta något lurt. Ställ dig därför frågan om du själv raggar kvinnliga vänner i traditionella kontaktannons forum som FB, Tinder eller Bodycontact? Rationellt? Får du det att gå ihop bättre än jag?
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-29 23:35:23 följande:
    Hon var på dejt 1 mer fysiskt på än vad jag var. Det har jag läst om i otrygg ambivalent anknytning att de har ett stort behov av närhet. Kan också vara att hon sett hur hennes mamma agerat med att dra hem män när hon var liten och det har satt sig att det är ok att köra mer "pang på rödbetan".
    Sociabilitet menade jag i det tidigare inlägget.

    En otrygg ambivalent anknytning angränsar stundtals till Borderline.

    Tar sig gärna uttryck i "gränsöverskridande erotiserande beteende" inkl alltför tidigt påkommet flirtande. Dejten verkar mycket riktigt sexualisera sina relationer som hon aktivt söker på internet och landar i ONS kategorin av kvinnor (självdestruktivt agerande i längden när varaktiga relationer svåra) tyvärr för hennes eget välbefinnande i långa loppet måste jag uttrycka. 

    Av inlägg #89 framgår "Nu när jag börjar få lite distans till henne så betedde hon sig faktiskt mer som en tonåring än 35 åring på många vis". "Det var som hon då och då skiftade mellan vuxet och tonårsbeteende".  

    Det du här förmedlar stärker ovanstående resonemang. Samtidigt infinner sig en undran över din egen biologiska ålder?

    När jag runt 20 märkte jag av något konkret i matchning kvinna/man. De tjejer med anknytningsproblem och mindre god framgång i jakten på attraktiva jämngamla poppis killar uppfattades trots allt som "fynd" av äldre män. De männen valde tjejen utifrån andra kriterier (no matter what) än de jämngamla killarna gjorde. Tjejen själv höjde tyvärr inte sin status genom att vända sig till en för henne mer öppen och lätt tillgänglig marknad. Men lyckades ändå gänga sig efter åtskilliga ONS dumpningar bland jämnåriga killar i fyllan och villan. Föreställer mig ändå inte alls att mitt förenklade resonemang vore applicerbart rakt av på dig! När du i mina öron verkar både insiktsfull och mogen i ditt sätt att vara och uttrycka dig. Verkligen.
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-29 23:35:23 följande:
    Hon var på dejt 1 mer fysiskt på än vad jag var. Det har jag läst om i otrygg ambivalent anknytning att de har ett stort behov av närhet. Kan också vara att hon sett hur hennes mamma agerat med att dra hem män när hon var liten och det har satt sig att det är ok att köra mer "pang på rödbetan".
    "Kan också vara att hon sett hur hennes mamma agerat med att dra hem män när hon var liten och det har satt sig att det ok att köra mer "pang  rödbetan".

    Vill förtydliga litet hur jag menar när det gäller din dejts sexuella invit mot dig. Första dejten. Framförallt när hon 4:e dejten initiativtagare till att skrida till verket. Låter som av "gammal vana". Typ som med alla tidigare dejter som lämnat (dejten singel vid närmre 40). Alla killar vill inte en så "easy erövring". Utifrån min erfarenhet främst äldre män som tror chansen att ligga aldrig kommer igen. Och som beredda till kompromisser utöver det vanliga för att bearbeta något eget material. Ex vis sitt åldrande. Dejten saluför sig idag som ett "lättfångat ligg". Vad gäller kvinnans psykologiska mognad vid 35 borde hon nog kunnat frigöra sig vid det här laget från moderns dåliga inflytande. Upp till 30 ok men närmre medelålders kunde dejten ex vis frontat sin barndom med alkoholiserad och lättfotad moder i terapirummet. 

    Illustrerar ett smakprov på begreppet High Quality Woman med youtubeklipp skapat av Anna Bay företrädare för School of Affluence.

    "How to have sex like an elegant lady".




     

     
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-01 11:33:01 följande:
    Hon pratade som sagt flera gånger om hennes tidigare dejter att de "bara varit ute efter sex". Jag måste säga att mitt intryck av henne var mer att det är hon som är ute efter sex när hon gick på så tidigt. Hon ville ha sex på första dejten men jag tyckte det gick för snabbt.

    Hon verkar ha mycket svängningar i känslor och humör. Igår skrev hon igen och frågade hur jag mådde. Jag svarade efter ngr timmar artigt att jag mår ok och frågade hur hon mådde. Hon skrev hon mådde sådär. Det gav mig lite hopp om kanske hon ångrar sig. Hon skrev hon var lite nere, men jag höll det kort ändå. Men idag skrev hon att hon mådde bra igen. Förhoppningarna krossades... Undrar om det är ett spel hon kör för att hålla mig i koppel?? Hon vill jag ska berätta hur jag haft det det senaste dagarna. Alltså nä, nu skiter jag i henne. Jag mår bara sämre av alla falska förhoppningar.
    "Jag måste säga att mitt intryck av henne var mer att det är hon som är ute efter sex när hon gick på så tidigt. Hon ville ha sex första dejten men jag tyckte det gick för snabbt". 

    Ja det kan mycket väl varit så att dejten ute efter sex när hon ville rivstarta redan första dejten. I andra dejtingfall bör det omväxlande varit killarna eller dejten själv som varit ute efter ett ONS och ingen etablerad relation. Det ena agerandet utesluter liksom inte det andra som du säkert insatt i. Därtill "sänker än idag kvinnan kursen på sin aktier" genom att initiera sex första dejten (har förmodligen hänt med alla de andra förmodligen jämngamla killarna som lagt benen på ryggen). 

    Svårt att avgöra med sådan knapp bakgrundsinformation om hon spelar ett spel med hög insats för dig, med dina känslor.

    Förstår om du mår sämre av alla falska förhoppningar och funderar på att skita i henne. Samtidigt verkar du vara en fin människa med stor portion artighet som svarar på dejtens text oavsett hur du känner inombords.

    Min råd här och nu blir enligt följande:

    a) värna din sömn och om du har mycket stora sömnsvårigheter kontakta din husläkare, när en god nattsömn hjälper dig på traven.

    b) hoppa inte över måltider och se till att äta åtminstone ett varmt mål mat om dagen utöver fikastunder.

    c) isolera dig inte, bjud in nära vänner och välj sociala aktiviteter med dem där det i covid tider är säker miljö. det låter i ett inlägg som det gjort dig riktigt gott att umgås mer med vänner.

    d) avråder dig följa dejtens uppdateringar i sociala medier typ FB och Instagram.

    e) ta del av litteratur och film som handlar om lite annat än relationsmässiga teman.

    f) lyssna till vacker klassisk musik (eller din egen smakinriktning)

    Varm tanke

    Kvinna 70 plus

     


  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-02 10:54:57 följande:
    Jo det är nog troligt. Känns nästan som hon vill ha kvar mig som "vän" för att själv få känna att hon sitter på en pedestal och bli uppmärksammad.
    Självförtroende issues som du oförståeligt spelar med i. Otryggt och ambivalent anknytningsmönster. 
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-02 16:16:26 följande:
    Hur menar du? Oförståeligt spelar med i?
    Jag relaterade till ditt inlägg #166. "Jo, det är nog troligt. Känns nästan som hon vill ha mig kvar som "vän" för att själv få känna att hon sitter på en pedestal och bli uppmärksammad". 

    Min kommentar i den kontexten var ett synliggörande av turerna du förmodligen "spelar" med i s k  "bekräftelsespelet". Som du beskriver dejten i behov av genom möjlig narcissistisk tendens (förmedlas nog här). Behöver sitta på  pedestal och bli uppmärksammad. Hur tedde sig inledningen av relationen över Facebook? Bestod den av upphöjelse och uppmärksamhet från din sida kan tänkas kvinnan fiskar efter den delen för att liksom stärka sitt ego. På din bekostnad kan tyckas- Väg in övriga dejter som för kvinnan spårat ur.
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-03 11:30:38 följande:

    Funderar på om hon är en narcissist den här tjejen? Hennes barndom där mamman inte var alkoholiserad och inte brydde sig om henne kan nog ha gjort henne till det. Skulle kunna vara så kallad "sårbar narcissism". Många av dom tecknen som hon har. Undrar hur hon kommer agera om jag helt börjar ignorera henne.


    Lite svårt att sia om hur dejtens reaktioner ser ut om du börjar ignorera henne. Du behöver främst se till hur du mår av dejtens dominans behov och av hennes sätt att styra er relation och med vänskaps markeringen (hård).

    Postar en youtube video om hur en brytning med en narcissist kan te sig av Lisa A Romano. A Narcissistic Breakup:



  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-05 21:24:27 följande:
    Ja jag får fokusera på mitt eget välmående. Ignorering gör nog antingen att hon blir jätteledsen och deprimerad eller att hon blir iskall och inte bryr sig, kanske blockar en.

    Nu har jag gjort mer efterforskning och det är nog så att hon har borderline personlighet. Överallt jag läser så är det nästan bara eländigt om man är i relation, vän eller partner, med någon som har detta. De verkar som att de kan idealisera en person väldigt mycket, och kan skifta helt plötsligt och nedvärdera personen, avsluta relationen. Relationen i sig verkar vara en emotionell berg och dalbana.

    Hon verkar som sagt knappt ha några vänner. Antar hon har stora problem att få det pga sin störning. Att män har stuckit kommer jag nog förstå varför om jag fortsätter hålla lite kontakt. Men nu har jag bättre kontroll på mina känslor.
    "Att män har stuckit kommer jag nog förstå varför om jag fortsätter hålla lite kontakt". 

    Känner verkligen inför om du till varje pris vill "försöka förstå" varför saker och ting gick snett genom att snegla på dejtens relationsmönster till andra män. Det är naturligt i många fall. Men i ditt fall verkar insatsen du betalar rent av snudda självplågeri.

    Det framkommer i tråden att du väljer vänskap i hopp om att kvinnan ska återgå till sina inledande känslor. Vill du "användas"? Går det avgöra om hon i själva verket leker med dina känslor och som vi berört behöver dig till sin pedestalposition i förhållande till dig (din kärlekskrankhet och beundran)? Brukar du själv stanna kvar i vänskap med kvinnor som omvänt hyser romantiska känslor för dig? Som för att se om du själv får ifatt motsvarande emotion som kvinnans under resans gång längre fram i tiden? 
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-09 20:09:26 följande:
    Men det är som att vara beroende av henne, och jag försöker bli kvitt det genom att inte ta kontakt, men får varje dag meddelande från henne. När man är beroende av något så är det inte så lätt att bara säga stopp.

    Den här kvinnan fick mig att känna att jag var hennes livs kärlek och var så charmerande och underbar, tills hon bara nästa dag sa att nu har känslorna försvunnit. Inte riktigt på samma vis som det varit med andra kvinnor jag dejtat.
    "Men det är som att vara beroende av henne, och jag försöker bli kvitt det genom att inte ta kontakt, men får varje dag meddelande från henne".

    Vid förälskelser rubbas vår inre balans. Dopaminnivåer och noradrenalin nivåer stiger raket artat medan serotoninet minskar. Fenomenet förklarar mer än väl varför du känner dig nedstämd (sänkt serotoninhalt) men även varför du upplever dig beroende av meddelandena (stegring av dopaminhalt). Om känslosystemet inte aktiveras, ex vis genom dagliga meddelanden av Facebook kontakten, klingar känslorna successivt av.

    Ifall ditt eget anknytningsmönster medför tendenser att blir förälskad i personer som visar noll respekt eller inte klarar tillföra dig pålitlig varaktig kärlek behöver du nog främst jobba med din inre självkänsla och med din egen självrespekt. Inte i första hand analysera dejtens mönster/misslyckanden med killar (ONS).  

    Troligtvis lider kvinnan av en urholkad självkänsla efter avvisanden av killar. "Använder" din beundran och bekräftelse till en intern "egoförstärkning" pga egna anknytningstrubbel. Möjligen används du även till hund- eller kattvakt (om husdjur finns).
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Hänsyn) skrev 2021-12-09 20:17:52 följande:
    Hon kanske lagt honom på reservhögen....
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-09 20:11:46 följande:
    Anknytningsproblem och kanske borderline. Japp jag skulle säga att jag är en hopplös romantiker.

    Ogillar innerst inne diagnostisera skilda fenomen som dyker upp i trådar som den här, men när vi ändå "är i tagen"... Hänsyn och ett par till skribenter och TS lyfter en s k "reservhög" av kvinnor/män "att ta till" när det kärvar på dejtingfronten.

    Anser personligen beteendet mycket manipulativt och på snudd i närheten av psykopatens manipulerande med människors känslor. Knappast av godo! Att leka med människors känslor (särskilt dem färgade av förälskelse emotioner). Hjärtlöst? ... Blir ju en slag holding av en människas hjärta liksom. Hur tänker en individ innerst inne som tillämpar metoden vore intressant att veta något om!
    Vad säger ni Hänsyn och TS?
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    jag1 skrev 2021-12-10 21:16:05 följande:
    Bra ruter! Kvinna 70 plus!,Kunde inte sagt det bättre själv :) Så oerhört fult gjort att leka med andras känslor. Bara namnet "reservhög" låter samma som nån slags skräphög. Du duger inte nu, men kanske sen. Så oerhört manipulativt och fult gjort. Jag blir bestört av hur lätt människor leker med andras känslor. För även om dessa som hamnar i "reservhögen" inte är medvetna om att dom placerats just där, så tror jag ärligt att det en dag kommer att skina igenom. En märker när en inte är riktigt älskad. Den här metoden är bland det fulaste jag hört. Som om en människa inte klarar av att vara ensam, utan måste ha någon i reserv. .. Bättre att arbeta med sin självkänsla. Varför gör jag så mot en annan människa och i.längden mot mig själv? Bara lite reflektioner från min sida.
    Utmärkt sagt jag1! För du sätter verkligen fingret på den springande punkten! Bättre än jag själv gjorde. Oerhört fult att leka med andras känslor. Systemet med reservmänniskor i sitt liv bedrövligt. Begreppet "reservhög" går att jämställa med "skräphög" rakt av. Huvudet på spiken. Instämmer vidare i att arbete med sitt inre är att föredra framför dra in oskyldigt folk i sitt eget "inre ensamhetsdrama". I förlängningen återkommer negativt bemötandet av våra medmänniskor som en bumerang genom karmalagen. Tyvärr för den som kör spelet.        
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-11 01:46:17 följande:
    Jag menade i citationstecken, att om man är förälskad med någon så vill man helst inte släppa taget om personen. Liknande beteende fast olika orsaker.

    En teori jag har är att hon fortsätter messa mig så här för att hålla kvar mig som"vän" för att själv slippa ångesten över att tappa kontakten med mig, som grundar sig i hennes barndomsupplevelser av att bli övergiven av sin mamma. När jag börjar minska kontakten så blir hon en aning mer flörtig och kärleksfull, och jag har fallit för det och börjat skriva mer för jag tror hon ändrat sen, men då dämpar hon sig.
    Det du nu framför tyder på inverkan av traumatiska barndomsupplevelser tillsammans med modern i första hand. Dejten vill inte tappa kontakten med dig som ett sätt att lindra tidigare upplevelser med modern. När du minskar kontakten blir hon en aning mer flirtig men när du faller för det och börjar skriva mer dämpar hon sig. Klassisk separationsångest inom vänskapsfältet. Om äkta flirt och kärlek vore involverad skulle hon inte dra tillbaka sin position när du "hakar på". Kvinnan håller dig kvar i vänskap genom att locka med artificiell flirt beteende. Ett lockbete beteende som funkar på dig och som ger kvinnan tjänster. Samtidigt en typisk sexualiserad relationsstil som ryms inom borderline problematik.  
  • Anonym (kvinna 70 plus)

    (Hänsyn): "Hon kanske lagt honom på reservhögen".


    Anonym (Nej) skrev 2021-12-09 20:22:16 följande:
    Garanterat! Men hon säger ju att känslorna försvunnit så frågan är hur många gånger hon kan lura ts till att de kommit tillbaka igen...
    Exakt! 

    Som ofta som är fallet i kärlekstrubbel lever nog TS på hoppet! Vilket är rätt?

    Update. Dejten flirtar och visar ömhetstecken när TS drar sig ur text mer, men kvinnan backar genast tillbaka när TS hoppfullt och ömsint besvarar flirtandet.

    Undrar personligen hur många gånger dejten förmår lura hjärtekrossad?  
  • Anonym (kvinna 70 plus)
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-11 17:42:04 följande:
    Ja så är det nog. Jag får helt enkelt försöka stå emot lockelsen när hon blir mer flirtig. Hon svarar dessutom på bara några minuter medan jag tar timmar på mig. Jag kan ju förstå att när hon sen tar dagar på sig så har hon nog hittat nån ny.

    Det jobbiga är att hon fick mig att känna som att jag var så perfekt för henne, en sån fantastisk man osv. Och dagen efter var jag ingenting. Det är som det var artificiellt det också. En sån besvikelse, och känslor som måste bearbetas för mig.
    Ja, du behöver satsa på att stärka dig ordentligt OCH höja din integritet mot kvinnan. 

    Vad gäller svarsrespons har också jag gjort upptäckten att min väninna på 33 messar svar till mig rekordsnabbt! Hinner aldrig med i hennes tempo! Drar slutsatsen utifrån vad du säger att det är så yngre personer gör - även i vänskap. Som i min och väninnans. Så jag är rädd om du övertolkar dejtens sms svar till dig på ett par minuter. När det är en vana bland ungdomar som sagt. Samtidigt reser det frågor i alla fall inom mig om din ålder. Har ni ett åldersglapp?

    Förstår att det måste vara jobbigt att allra först höjas till skyarna för att nästa dag hamna i en annan dager/betyda väsentligen mindre för någon. Då undrar man inom sig om de tidigare känslorna alls var äkta eller artificiella. Det upplevda blir som du är inne på en besvikelse som behöver tid till bearbetning inombords. Har närmast identiska delade erfarenheter med dig i det här. Blir därav mycket engagerad i ditt ämne.

    Tänker ytterligare kring internet som kick off forum i romantiska relationer. Att om upptakten med alltför lång inledning och fas i det skrivna ordet gör att man hamnar fel. En illusion med massor av fantasier "göds" med bilder, ömsesidig bekräftelse, roliga stories osv. Verkligheten med möten IRL är betydligt mer komplexa och vad som utspelats på Facebook är en värld för sig kan tyckas.

    I "Cyrano de Bergerac" visas tydligt på språkets styrka men samtidigt uppvisas skörheten i relaterandet mellan oss människor.     

      

     
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?