• Anonym (Vad tycker­)
    Thu 25 Nov 2021 09:37
    4937 visningar
    23 svar
    23
    4937

    När kan ett barn gå hem från skolan själv?

    Vad tycker ni? Förstår det är individuellt men på ett ungefär, när började era gå hem efter skolan själva? Min dotter är bara sju än så länge så hon är för liten anser jag även om hon känns mogen så litar jag inte på de stora bilvägarna hon måste gå över . Hon avskyr fritids även om hon har många kompisar där så är det inte hennes grej. Själv var jag nog rätt ung när jag började gå hem efter skolans barn.

  • Svar på tråden När kan ett barn gå hem från skolan själv?
  • Anonym (Vad tycker­) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 20:47
    #12
    -1
    Drottningen1970 skrev 2021-11-25 14:47:37 följande:

    Hur långt är ett snöre?


    Går ditt liv ut på att vara dryg i varenda tråd? Är du lika dryg IRL med?
  • Anonym (ABC)
    Thu 25 Nov 2021 21:18
    #13

    Mitt äldsta barn gick hem själv i förskoleklassen och mitt yngsta började gå hem själv i tvåan. 

    Äldsta har alltid varit väldigt pålitlig vad gäller att gå över vägar, inte bli distraherad av allt möjligt den ser och har bra lokalsinne. Yngsta är en dagdrömmare som skulle kunna springa efter en insekt rakt ut i vägen och gå vilse 100 meter från huset. 

  • Glinda från Oz
    Fri 26 Nov 2021 00:44
    #14

    Det beror på barnet, området man bor i och hur vägen till skolan ser ut (trafik mm) När jag var liten gick mer än hälften till skolan själv i ettan, idag skulle man troligtvis på en soc anmälan på sig om man lät sitt barn gå själv i den åldern. 


    Min dotter är bara 6 år, kommer avvakta och se när andra i hennes klass får börja gå själva. 

  • Anonym (apa)
    Fri 26 Nov 2021 03:08
    #15

    Som alla säger, beror på många saker. I vårt skolområde får tvåor tidigast gå hem själva och många gör det i alla fall någon gång i veckan. 4or får hämta sina yngre syskon som går i 1an och F-klass.

  • Anonym (Treba­rnsmam­man)
    Fri 26 Nov 2021 09:50
    #16
    Anonym (Vad tycker) skrev 2021-11-25 09:37:17 följande:

    Vad tycker ni? Förstår det är individuellt men på ett ungefär, när började era gå hem efter skolan själva? Min dotter är bara sju än så länge så hon är för liten anser jag även om hon känns mogen så litar jag inte på de stora bilvägarna hon måste gå över . Hon avskyr fritids även om hon har många kompisar där så är det inte hennes grej. Själv var jag nog rätt ung när jag började gå hem efter skolans barn.


    Runt 8-10 år kanske? Barn är olika, en del gillar inte att vara själva, andra har inte tillräcklig mognad för att hantera egen nyckel jämfört med ett annat barn i samma ålder osv. En del gillar fritids, andra inte.

    Sen får man tänka på säkerheten - ska barnet gå genom ett lugnt villaområde, eller gå mitt i staden, ska gator korsas, åker barnet kommunalt /går /cyklar?

    Hur ser det ut hemma - finns förälder eller äldre syskon hemma, ska barnet ha nyckel, är området tryggt? Finns det grannar att gå till om något händer och barnet behöver be om hjälp?

    Vår äldsta slutade i mitten av trean, andra barnet gick i fritids trean ut men var i praktiken sällan där sista halvåret och vår yngsta slutade i början av tvåan.

    Med yngsta var förutsättningarna annorlunda, båda storasyskonen var ju hemma och båda vi föräldrar också hemma pga Coronan.
  • Anonym (Juno)
    Fri 26 Nov 2021 11:55
    #17
    Anonym (Vad tycker) skrev 2021-11-25 20:47:21 följande:
    Går ditt liv ut på att vara dryg i varenda tråd? Är du lika dryg IRL med?
    Det är ju dock sant? Om ett barn kan gå hem själv beror ju helt på barnet, sträckan, området etc. 
  • Sat 27 Nov 2021 08:59
    #17
    -2

    Hade jag haft barn i skolan idag så skulle jag säga INTE innan de går på högstadiet och kan hantera en försvarsspray. Nu är gudskelov mina barn vuxna och om/när det blir barnbarn så är jag ju pensionär och kan hålla 100% koll. Inte så att jag skulle chikanera mitt ev barnbarn utan hålla mig dold och se till att hen kommer hem ordentligt.

  • Sat 27 Nov 2021 16:48
    #18

    Ta sig hem själv från skolan när någon är hemma och möter, 2an. Egen nyckel och vara hemma själv, 4an.

    Men det är med våra barn och deras förutsättningar. För ett annat barn är det gissningsvis annorlunda.

  • Sat 27 Nov 2021 16:56
    #19

    Beror ju helt på hur du bor, hos mig - aldrig.

  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Sun 28 Nov 2021 15:17
    #20

    Som sagt, det beror ju helt på. 200 m eller 2 km? Mycket eller lite trafik? Tryggt eller otryggt område? Hur moget och självständigt är barnet? Vi bor i en ganska lugn och barnvänlig liten stad med nära till skola och fritids, men barnen måste korsa en ganska stor och trafikerad väg. De började inte gå hem själva förrän de var 8, är 9 nu. De går fortfarande på fritids, men behöver inte längre hämtas varje dag.

  • Glinda från Oz
    Sun 28 Nov 2021 18:46
    #21
    mari123 skrev 2021-11-27 08:59:40 följande:

    Hade jag haft barn i skolan idag så skulle jag säga INTE innan de går på högstadiet och kan hantera en försvarsspray. Nu är gudskelov mina barn vuxna och om/när det blir barnbarn så är jag ju pensionär och kan hålla 100% koll. Inte så att jag skulle chikanera mitt ev barnbarn utan hålla mig dold och se till att hen kommer hem ordentligt.


    Risken är större att försvarsspray används emot dig än att du sprayar en förövare. Ingen lär bli överfallen bland en massa folk mitt på dagen heller. Håller du själv  sprayen i handen varje gång du går ut? För liggandes i väskan är den helt värdelös? 
  • Anonym (...)
    Sun 28 Nov 2021 20:06
    #22

    Mina har fått mobiltelefon och egen nyckel när de börjat tvåan så då har de varit redo för att gå hem efter skolan. Det har funkat bra men självklart är det helt individuellt. Hur ser vägen hem ut, hur länge blir de ensamma, finns det någon som kan hjälpa dem om det skulle behövas, distraheras de lätt, skulle de gå med någon okänd etc etc.

  • Sun 28 Nov 2021 21:29
    #23

    Ettan började vår äldsta gå hem själv, nu går syskonen hem tillsammans. Fyran och f-klass


    Ride it like you stole it
Svar på tråden När kan ett barn gå hem från skolan själv?