• Anonym (Alice i Övergå­ngen)
    Thu 25 Nov 2021 16:54
    2653 visningar
    21 svar
    21
    2653

    Blev din hårkvalite sämre när du kom i klimakteriet?

    Ja, absolut. Håret blev torrt som halm och sprött och svårt att kamma igenom. Hittade en så bra produkt, kerastase initialiste, som är droppar som man har i i skalpen i rentvättat hår. Mitt hår blir silkeslent precis som förut. Rekommenderar varmt. 

  • Anonym (Alice i Övergå­ngen)
    Fri 26 Nov 2021 16:08
    #17
    Anonym (...) skrev 2021-11-26 09:23:00 följande:

    Ja det blev extremt torrt och tunnare. Även huden blev extremt torr. Kompenserar med att smörja in hela mig med mandelolja 1 gång/vecka. Började med hormonersättning vilket är livsviktigt för hälsan(läs Hormonkarusellen).


    Har finare hår och hud än någonsin.


    Jag kom i klimakteriet genom en hysterektomi när jag endast var i tidiga 40 års åldern. Jag har aldrig använt mig av hormonersättning. Vad jag förstått så hjälper det mot de akuta symptomen som svettningar och så men ökar risken för bröstcancer. I alla fall har man ju hört så mycket om det, alla varningar. Så jag skulle nog aldrig våga ersättning. Men det hjälper nog med håret också så klart. Det är ju östrogenet som håller oss unga och smidiga.
    Jag tror även att klimakteriet sker gradvist. Först det akuta, sen fortsätter det utmed livet ju mindre östrogen vi har tills det finns typ noll kvar. Så allt det eländiga händer ju inte på en gång. 
  • Anonym (Alice i Övergå­ngen)
    Sat 27 Nov 2021 17:58
    #20
    Anonym (...) skrev 2021-11-26 19:44:20 följande:
    Studien om ökad risk för bröstcancer visade fel. Det är tvärtom. Att ta hormonersättning (bioidentisk) förlänger livet och t ex minskad risk för benskörhet och minskad risk för hjärtinfarkt. Men man måste börja inom 10 år efter menopaus. Läs Hormonkarusellen. 
    Det är det som är så jobbigt, man vet inte vad som är sant eller inte. 
Svar på tråden Blev din hårkvalite sämre när du kom i klimakteriet?