• Anonym (Panik)

Jag sitter rejält i skiten

Jag började jobba inom vårt familjeföretag i augusti, nu i år. Det är en restaurangverksamhet. Pga corona, har ekonomin i företaget, inte varit bra.

Jag och min man sålde vår bostad för 1 mån sen, och köpte nytt i onsdags. Vi har alltså skrivit på köpekontraktet.

Nu till problemet. Jag bestämde mig för att inte ta ut lön från företaget, men jag visade upp ett anställningsintyg till bolånehandläggaren. Förklarade att jag jobbar i min familjs företag. Hon sa att det räckte med anställningsintyget. Hon sa att allt var ok och att vi kunde gå och skriva på kontraktet.

Som sagt, eftersom att ekonomin i företaget inte varit bra, sa jag till min pappa att jag kunde börja ta ut lön när det börjar trilla in pengar i företaget. Jag har nu jobbat i företaget i 3 mån. Jag ska få min lön retroaktivt, men har som sagt inte tagit ut något. Eftersom min man har en bra lön, har vi kunnat betala allt, därav att jag inte känt att det är någon panik med min lön. Min pappa har förklarat att han kan betala ut min första lön i december. Men, nu säger bolånehandläggaren att jag behöver visa upp inkomstuppgift från skatteverket, som ska redovisa den senaste lönen.

Jag kan ju inte göra det. För jag har inte tagit ut lön. Vad gör jag? Jag har panik. Min man vet inte, för han kommer få värre panik än mig. Snälla hjälp mig. Jag vill inte att bolånehandläggaren tror att jag försöker lura henne. Vad gör jag?

• Svar på tråden Jag sitter rejält i skiten
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Panik) skrev 2021-11-25 15:53:23 följande:

Jag började jobba inom vårt familjeföretag i augusti, nu i år. Det är en restaurangverksamhet. Pga corona, har ekonomin i företaget, inte varit bra.

Jag och min man sålde vår bostad för 1 mån sen, och köpte nytt i onsdags. Vi har alltså skrivit på köpekontraktet.

Nu till problemet. Jag bestämde mig för att inte ta ut lön från företaget, men jag visade upp ett anställningsintyg till bolånehandläggaren. Förklarade att jag jobbar i min familjs företag. Hon sa att det räckte med anställningsintyget. Hon sa att allt var ok och att vi kunde gå och skriva på kontraktet.

Som sagt, eftersom att ekonomin i företaget inte varit bra, sa jag till min pappa att jag kunde börja ta ut lön när det börjar trilla in pengar i företaget. Jag har nu jobbat i företaget i 3 mån. Jag ska få min lön retroaktivt, men har som sagt inte tagit ut något. Eftersom min man har en bra lön, har vi kunnat betala allt, därav att jag inte känt att det är någon panik med min lön. Min pappa har förklarat att han kan betala ut min första lön i december. Men, nu säger bolånehandläggaren att jag behöver visa upp inkomstuppgift från skatteverket, som ska redovisa den senaste lönen.

Jag kan ju inte göra det. För jag har inte tagit ut lön. Vad gör jag? Jag har panik. Min man vet inte, för han kommer få värre panik än mig. Snälla hjälp mig. Jag vill inte att bolånehandläggaren tror att jag försöker lura henne. Vad gör jag?

Du får helt enkelt förklara för bolånehandläggaren att du trodde det räckte med anställningsbeviset med tanke på att du ska börja få lön nu, och dessutom retroaktivt. Sedan vad hen säger är svårt att veta. Ser ju inte bra ut.
  • ttcjuliaa

Har du förklarat för handläggaren hur läget ser ut?

Det finns flera sätt att "säkra" upp. Din pappa kanske kan tidigarelägga lönen eller iallafall ge dig ett underlag du kan visa fram för handläggaren. Du eller en familjemedlem kan ingå ett borgensåtagande till exempel. Är du delägare eller anställd i företaget? De kan också titta på företagets likviditet för att säkerställa din inkomst (kanske sista alternativet om företaget har det slitsamt med kreditvärdigheten). Men var ärlig och lägg korten på bordet med handläggaren, hon kommer nog vara hjälpsam för att nå en lösning.

• Anonym (xxx)
    ttcjuliaa skrev 2021-11-25 16:02:32 följande:

Det finns flera sätt att "säkra" upp. Din pappa kanske kan tidigarelägga lönen eller iallafall ge dig ett underlag du kan visa fram för handläggaren. Du eller en familjemedlem kan ingå ett borgensåtagande till exempel. Är du delägare eller anställd i företaget? De kan också titta på företagets likviditet för att säkerställa din inkomst (kanske sista alternativet om företaget har det slitsamt med kreditvärdigheten). Men var ärlig och lägg korten på bordet med handläggaren, hon kommer nog vara hjälpsam för att nå en lösning.

Så TS ska visa ett fejkat intyg för att rädda sig från den första tabben? Ja, det känns ju förtroendeingivande. Ska de fejka intyg från Skatteverket också?
  • ttcjuliaa
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-25 16:07:30 följande:

Så TS ska visa ett fejkat intyg för att rädda sig från den första tabben? Ja, det känns ju förtroendeingivande. Ska de fejka intyg från Skatteverket också?

Naturligtvis inte. Jag är företagare själv och driver ett av Europas största aktiebolag inom branschen. TS ska få lön retroaktivt och därför kan de lägga utbetalningen med underlag från exempelvis oktober eller november.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-25 16:01:48 följande:

Du får helt enkelt förklara för bolånehandläggaren att du trodde det räckte med anställningsbeviset med tanke på att du ska börja få lön nu, och dessutom retroaktivt. Sedan vad hen säger är svårt att veta. Ser ju inte bra ut.

Jag har inte sagt att jag inte tar ut någon lön till henne. Jag vet att det inte ser bra ut, därav min panik.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Panik) skrev 2021-11-25 16:15:49 följande:
    Jag har inte sagt att jag inte tar ut någon lön till henne. Jag vet att det inte ser bra ut, därav min panik.
    Då får du spela lite dum. Du har inte ljugit, men du har undanhållit henne att du inte fått lön. Låtsas som att du inte tänkte på det, eftersom du ska få lön nu och dessutom retroaktivt. 
  • ttcjuliaa
    Anonym (Panik) skrev 2021-11-25 16:15:49 följande:

Det kommer att gå på ett eller annat vis. Var bara ärlig. Tillsammans kommer man alltid kunna jobba sig fram till en strategi alla parter kan gå med på. Handläggaren har garanterat själv eller har någon kunnig i sin närhet som stött på liknande situation förut, de kanske till och med redan har en plan för hur man gör i dessa lägen. Oavsett så bruker de alltid rådgöra med varandra om något känns osäkert. Byråkratin är inte längre så fyrkantig som man kanske kan tro ibland.
  • Anonym (Panik)
    ttcjuliaa skrev 2021-11-25 16:02:32 följande:

Tack för svar.

Jag har inte förklarat om situationen för henne. Vilket är dumt nu i efterhand.

Jag är anställd inom företaget. Hur tidigarelägger man lönen? Om min pappa går in som borgeman, betyder det då att han och min man står på lånet? Förlåt för dumma frågor
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Panik) skrev 2021-11-25 16:39:16 följande:
    Tack för svar.

Jag har inte förklarat om situationen för henne. Vilket är dumt nu i efterhand.

Jag är anställd inom företaget. Hur tidigarelägger man lönen? Om min pappa går in som borgeman, betyder det då att han och min man står på lånet? Förlåt för dumma frågor
    Du skriver att ni klarar lånet även utan din lön. Kan din man stå på lånet själv, har han inkomst till det?

Konstigt att de inte frågade efter era inkomster.
  • Blomma5

Men utgår man inte ifrån bådas inkomster hur mycket ni får låna? Annars finns det ingen ?trygghet? för banken del. De 2 gånger jag har tagit bolån så hade man det som underlag.. kommer inte ihåg om man kollade månadsvis eller årsvis inkomst

• Blomma5

Berätta även för din man eftersom ni sitter i båten ihop. Jag skulle bli upprörd om min sambo undanhöll det för mig. Ni löser det tillsammans! Lycka till :)

• Anonym (Panik)
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-25 16:43:42 följande:

Du skriver att ni klarar lånet även utan din lön. Kan din man stå på lånet själv, har han inkomst till det?

Konstigt att de inte frågade efter era inkomster.

Min man kan inte stå på hela lånet. Vi kommer ta ett lån på 4,8 och han får 3,2 miljoner i lån. Vi har klarat av att betala amorteringar, ränta och annat på hans lön nu, eftersom att vi bor i ett hus där vi har lån på 3 miljoner. Men nu kommer vi, som sagt, ha ett lån på 4,8 milj när vi köpt det nya huset.

De tog en uc på både mig och min man. Jag har varit föräldraledig och därför fått ut ca 15 tkr efter skatt. Hon sa att det skulle räcka med ett anställningsbeviset från mitt nya jobb.
  • Anonym (Panik)
    Blomma5 skrev 2021-11-25 17:00:07 följande:

Berätta även för din man eftersom ni sitter i båten ihop. Jag skulle bli upprörd om min sambo undanhöll det för mig. Ni löser det tillsammans! Lycka till :)

Han är en person som stressar upp sig för allt. Det är jag som alltid lugnar ner honom. Om jag berättar det här för honom och han märker att jag har panik, kommer det bli kaos. Tack, behöver verkligen ett "lycka till"
Svar på tråden Jag sitter rejält i skiten