Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

    Min chef försöker lura mig på en hel lön

    Har du alla dina lönespecer? Det är ju lätt att bevisa att du inte fått rätt lön.

    Det är superviktigt att du ser till att du står kvar på din visstidsanställning gravidteten ut och inte på timmar.

    Är du anställd på timme så kommer försäkringskassan nu med stor sannolikhet anse att du är arbetslös (om inte arbetsgivaren kan redovisa alla dina inbokade arbetspass) och då är taket för sjukpenningen betydligt lägre än vad det är som anställd (du kommer då alltså med största sannolikhet få en lägre sjukpenning)

  • Anonym (G)
    Ebo88 skrev 2021-11-25 19:20:00 följande:

    Jag har suttit ner och gått igenom detta med min kompis som är ekonom och jag hade missuppfattat lönesystem. Vi får oktober lön i oktober, november lön i november osv MEN som Klo skriver, så är vab och egen sjukdom släpande och att jag trodde Oktober lönen var fel då jag vabade i september och fick vab-avdrag i Oktober MEN nu i november så har han gjort avdrag för sjukdom i november, när den egentligen ska vara släpande i december.

    Därav min missuppfattning men han har ju fortfarande gjort fel då han gör sjukavdrag i november när det ska komma i december.

    Anonym G. Jag är visstidsanställd till den 31/3-2022 MEN han försökte sig på att starta en tim-anställning redan från den 26/11.

    Jag sa till honom att jag hade gått med på att bli tim-anställd men antog att han menade efter min visstidsanställning. Så jag sa till honom att detta har jag inte gått med på och då sa han att det blir sista mars!

    MEN att jag gick med på det är för att han sa till mig att han inte kan förlänga visstidsanställning under sjukskrivning/f.ledighet men tydligen så kan man göra så! Så jag gick med på annan anställning då han har ljugit för mig och sagt något som inte är sant så då vet jag inte om ett muntligt avtal är bindande eftersom han inte är ärlig


    Går du på vikariat eller vad för form av visstid är det det handlar om? Stämmer absolut inte att de inte kan förlänga visstid under föräldraledighet. Hoppas du får hjälp av facket i detta.
  • Anonym (G)
    Ebo88 skrev 2021-11-25 20:00:20 följande:

    Nej, jag har pratat med facket och dum som jag är så litade jag ju på honom, så jag hoppas att det muntliga accepterandet inte gäller då han har lurat mig.

    Så länge ekonomin och behovet av min tjänst finns så kan han förlänga min tjänst. Det är inget vik utan en tjänst som han har sagt så småningom ska/kan leda till fast.

    Ända anledningen till att min tjänst inte skulle förlängas är ifall min kollega skulle säga upp sig själv och det är ingen risk. Hon har jobbat där i 7 år och har inga planer på att sluta.


    Isf bör det inte ens vara tillåtet att ha dig på visstid. Visstid skall användas när det finns skäl till det. Nu verkar inte så vara fallet för dig och då skall arbetsgivaren anställa dig tillsvidare. Men detta kan du säkert få hjälp med av facket
Svar på tråden Min chef försöker lura mig på en hel lön