• Anonym (B)
    Thu 25 Nov 2021 16:33
    1249 visningar
    11 svar
    11
    1249

    Psykoterapeut tystnadsplikt

    Blev lite paff idag.

    I beslutet från FK står det att de citat: gjort en uppföljning med min psykoterapeut. Denne som jag dessutom slutade träffa för 6 mån sedan. Men det jag reagerade på är att jag ej gett samtycke att de ska få varken kontakta denne eller prata om vad jag sagt till denne. Alltså psykoterapeuter har ju för fan tystnadsplikt?!
    Jag känner ej handläggaren och vill ej att den ska få veta privata saker om mig som jag ej samtyckt till.

    Borde det inte då stå med angående definitionen tystnadsplikt hos vårdpersonal, att den kan brytas när du 1. är fara för dig eller andra 2. utgör fara för barn. 3 Försäkringskassans handläggare får förhöra vårdpersonal utan samtycke 

    Wtf liksom

  • Svar på tråden Psykoterapeut tystnadsplikt
  • Anonym (FK)
    Thu 25 Nov 2021 16:35
    #1

    Om du har begärt ersättning från FK så finns en rätt långtgående rätt för FK att ta in underlag från vården.

  • Anonym (B) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 16:41
    #2
    Anonym (FK) skrev 2021-11-25 16:35:26 följande:

    Om du har begärt ersättning från FK så finns en rätt långtgående rätt för FK att ta in underlag från vården.


    Borde det inte vara tydligt då? Att man får information iaf. Är en ganska grov sak att gör tycker jag iaf.
  • Anonym (K)
    Thu 25 Nov 2021 17:36
    #3
    Anonym (B) skrev 2021-11-25 16:41:44 följande:
    Borde det inte vara tydligt då? Att man får information iaf. Är en ganska grov sak att gör tycker jag iaf.
    Vad är det som ska vara tydligt? Om beslutet har någon som helst koppling till vad en psykoterapeut skulle kunna berätta kommer de så klart kontakta hen, precis som de hade gjort om det vore en läkare inom Landstinget eller liknande. Fk har riktigt stora rättigheter att ta in sådan information, och de borde ha upplyst dig om att de "kommer att ta in nödvändig information" eller vad det brukar stå. Fk får till och med läsa dina journaler om de anser att det behövs.

    En legitimerad psykoterapeut har tystnadsplikt, annars inte, men även en legitimerad person måste ge upplysningar till Fk.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 17:54
    #4
    Anonym (K) skrev 2021-11-25 17:36:24 följande:

    Vad är det som ska vara tydligt? Om beslutet har någon som helst koppling till vad en psykoterapeut skulle kunna berätta kommer de så klart kontakta hen, precis som de hade gjort om det vore en läkare inom Landstinget eller liknande. Fk har riktigt stora rättigheter att ta in sådan information, och de borde ha upplyst dig om att de "kommer att ta in nödvändig information" eller vad det brukar stå. Fk får till och med läsa dina journaler om de anser att det behövs.

    En legitimerad psykoterapeut har tystnadsplikt, annars inte, men även en legitimerad person måste ge upplysningar till Fk.


    Har dessutom inte haft kontakt med denne på 6 månader och kontakten är avslutad så skulle ej säga det på något sätt var nödvändigt eller relevant
  • Anonym (K)
    Thu 25 Nov 2021 18:07
    #5
    Anonym (B) skrev 2021-11-25 17:54:34 följande:
    Har dessutom inte haft kontakt med denne på 6 månader och kontakten är avslutad så skulle ej säga det på något sätt var nödvändigt eller relevant
    Jo det kan den vara, beroende på vad det är för bedömning som ska göras. Du berättar ju inte vad ärendet handlar om alls eller vad din kontakt med terapeuten gick ut på så det är svårt att säga.
  • Anonym (f)
    Thu 25 Nov 2021 18:29
    #6

    Nej, det måste du ha godkänt innan. Min handäggare frågade innan hon tog kontakt med vården och bad även att få se journaler i förväg.

    Så jag tror inte att din får kontakta gamla vårdkontakter hursomhelst.

  • Anonym (f)
    Thu 25 Nov 2021 18:29
    #7

    Sedan kan du inte direkt svara nej OM de ber dig, men de bör ha fått ditt godkännande först.

  • Anonym (K)
    Thu 25 Nov 2021 18:35
    #8
    Anonym (f) skrev 2021-11-25 18:29:07 följande:

    Nej, det måste du ha godkänt innan. Min handäggare frågade innan hon tog kontakt med vården och bad även att få se journaler i förväg.

    Så jag tror inte att din får kontakta gamla vårdkontakter hursomhelst.


    www.1177.se/Vastra-Gotaland/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hanteras-dina-uppgifter/sparra-journal/

    Försäkringskassan och Socialtjänsten har rätt att få läsa journaluppgifter utan ditt samtycke.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 18:45
    #9
    Anonym (K) skrev 2021-11-25 18:35:37 följande:

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hanteras-dina-uppgifter/sparra-journal/

    Försäkringskassan och Socialtjänsten har rätt att få läsa journaluppgifter utan ditt samtycke.


    Var inte journal uppgifter hon pratade med henne
  • Anonym (Tosse­)
    Thu 25 Nov 2021 18:57
    #10

    Jag tror inte att FK läst din journal.

    Mest troligen har de bett läkaren om en sammanfattning för din sjukskrivning eller ersättning.

    Det är några enkla rader med diagnoser.

    Har du haft en SIP eller har behov av stöd från kommunen så har försäkringskassan läst mer.

  • Anonym (K)
    Thu 25 Nov 2021 18:59
    #11
    Anonym (B) skrev 2021-11-25 18:45:41 följande:
    Var inte journal uppgifter hon pratade med henne
    Det spelar ingen roll om det är direkt från journalen eller om de pratar med en fysisk människa. Poängen är att din f.d. terapeut inte har någon tystnadsplikt mot FK.
Svar på tråden Psykoterapeut tystnadsplikt