Inlägg från: Solrosen88 |Visa alla inlägg
  • Solrosen88

    Borrelia, gravid vecka 15

    Jag hade borrelia när jag var gravid i vecka 15. Hade haft en fästing ca 2 veckor tidigare och så såg jag en röd ring kring bettet. Fick först Kåvepenin 1x3g i 10 dagar men sen såg jag att gravida ska ha dubbel dos så då fick jag det. Märket gick bort efter några dagar. Läkare, barnmorskan och infektionsläkare sa att det inte är någon fara för barnet.

    Men jag är så fruktansvärt orolig ändå, jag har läst annat i amerikanska forskningsstudier. Att det kan ge hjärnskador bla. Är nu gravid i vecka 28. Graviditeten har flutit på.. men kan inte släppa oron, den blir bara värre och värre..

    har någon varit i samma sits? Någon som haft borrelia under graviditeten?

    Hade varit så tacksam för att få höra andras historier.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Borrelia, gravid vecka 15
  • Solrosen88

    Tack för svar Bulan! Vilket skönt sätt du har att tänka på det, det är ju det som är mest logiskt när vården inte säger att det är någon fara.

    Antar att det är mycket gravid hormoner och jag har lätt att oroa mig. Tyckte bara att vården tog så lätt på det. Har du varit på efterkontroll eller fått göra antikroppstest?

  • Solrosen88

    Okej! Jag har inte heller gjort det. Tycker bara att det är så olika i olika kommuner. Tack igen för dina svar bulan!! ????

  • Solrosen88

    Okej Mimmi! Ja alla barn är ju olika och det kan ju bero på arv och mycket annat ???? hur gammalt är ditt barn idag? men du blev frisk från borrelian?

  • Solrosen88
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-11-27 16:12:52 följande:

    Barnet är 10 år och jag blev frisk. :) Har haft borrelia en gång till efter det och blev frisk efter vanlig antbiotikakur då också.


    Vad skönt att du blev frisk! Okej då hade det ju vidast sig för länge sedan om ditt barn hade drabbats av något på grund av borrelian. ????Trevlig första advent!
  • Solrosen88

    Ville bara återkoppla om någon annan gravid har eller haft borrelia och är orolig. Jag har nu fått min dotter, hon är 4 månader och mår hur bra som helst på alla sätt. Världens goaste lilla solstråle. Så verkar inte ha påverkat henne alls att jag hade borrelia.

Svar på tråden Borrelia, gravid vecka 15