• Anonym (Förvirrad)

    Varför avgick Magdalena Andersson?

    Jag är oallmänbildad det behöver ingen nämna. 


    Jag förstår inte varför Magdalena Andersson avgick efter bara några timmar. Först tänkte jag att hon avgick frivilligt för att hon inte klarade trycket och hade ändrat sig. Men det verkar bero på något annat. Jag förstår att andra inte vill släppa fram henne men det hade redan gått igenom, hon hade redan blivit vald. Att avsätta henne borde väl ta längre tid än några få timmar, eller? 


    Är det någon som vill förklara? 

  • Svar på tråden Varför avgick Magdalena Andersson?
  • Anonym (.)
    Anonym (ML) skrev 2021-11-26 10:32:37 följande:
    Ja och Mp säger att dom trodde att C skulle acceptera S budgeten.
    KD och M säger att C agerat konstigt som först röstar fram Magdalena som kommit överens med V och sen röstat för en budget där SD varit med.
    C röstar alltså åt bägge hållen.
    Talmannen sa nu i morse på tv att han borde ha frågat MP osv.
    Dom borde ha haft budgetomröstningen först.
    Jimmie Åkesson sa nu i morse att dom inte säkert skulle släppa fram Kristersson heller.

    Om det vore statsministeromröstning i dag skulle Sverigedemokraterna rösta rött mot både Socialdemokraternas Magdalena Andersson och Moderaternas Ulf Kristersson.


    ? Vi är inte bekväma med någon just nu, säger SD-ledaren Jimmie Åkesson.


    Kristersson måste nog erbjuda Jimmie plats i en  regering om han vill få Jimmies stöd. Det ska bli kul och se om Kristersson kan stå för sin åsikt efter valet 2022. 
  • Friger
    Anonym (.) skrev 2021-11-26 10:37:06 följande:
    Kristersson måste nog erbjuda Jimmie plats i en  regering om han vill få Jimmies stöd. Det ska bli kul och se om Kristersson kan stå för sin åsikt efter valet 2022. 
    Det kommer Kristersson nog att göra. Den karln har inte många principer.

    Tror att han kommer att släppa in SD i regeringen, även om han kommer att göra det till synes motvilligt. Och jag tror att det kommer att fungera bra. Dom verkar ju i sakfrågor kunna komma bra överens.
  • Flash Gordon
    Anonym (ML) skrev 2021-11-26 10:32:37 följande:
    Dom borde ha haft budgetomröstningen först.
    Vilket de hade haft om talmannen fått veta att MP skulle lämna vägra vara med i den nya regeringen om budgeten föll.

    Det sa talmannen igår.

    Han hade bytt ordning på omröstningarna om han bara vetat.

    Men nu fick han inte veta och först blev han sur på MP men  MP försvarar sig med att "Men vi sa ju det till sossarna och räknade med att de skulle tala om det för dig" och sossarna säger "Har vi aaaaaldrig hört!"

    Fatta om det är så här rörigt och grinigt och fingerpekande om en enskild fråga när de bryter upp från varandra - hur dåligt har då inte samarbetet varit under hela regeringstiden?
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Dr Nail

    Jag hänger inte med längre, måste jag erkänna. Har Sverige någon regering? Vem leder oss? Gör någon? Är det anarki? Kan man plundra och sätta eld på saker?

    Det är svårt för mig att förstå.

  • Anonym (sådär)

    För att Sveriges politik och politiker är ett jävla skämt.

    Vi har en maktkåt klunga sossar som skulle kunna sälja sin morsa för att behålla makten. Att den där makten inte är något annat än en fin titel för i praktiken så bedriver de extrem nyliberal politik som var priset för att få behålla makten verkar inte spela någon större roll. Och att det mer eller mindre är en loska i fejset på sina sk "alierade" , V och MP verkar inte heller spela någon roll, bara man får behålla makten så....

    Personligen tycker jag Magdalena borde avgå permanent och låta högerblocket styra för det styr ju egentligen landet ändå fast med en sosse som "puppet on a string" med C och deras extrema nyliberalism som drar i alla trådar. Det är ju rena parodin.Tomte Låt högerblocket bedriva högerpolitik istället för att ha sossar som bedriver högerpolitik och låsas vara "vänster". Blir nog renare och tydligare så.
     
    Jag har full förståelse för att deras påstådda "alierade" tröttnat på parodin och hoppar av karusellen. Mp har redan gjort det, frågan är bara när V oxå hoppar av så får sossarna leka "kejsarens nya kläder" på egen hand tills de inser att det inte håller.

  • Flash Gordon
    Dr Nail skrev 2021-11-26 12:16:30 följande:
    Jag hänger inte med längre, måste jag erkänna. Har Sverige någon regering? Vem leder oss? Gör någon? Är det anarki? Kan man plundra och sätta eld på saker?

    Det är svårt för mig att förstå.
    Ja, Sverige ha samma regering som man haft i flera år.

    Stefan Löfven leder en regering med S och MP.

    Eftersom Stefan meddelat att han vill avgå (men har inte gjort det än) så kalas regeringen för "övergångsregering".
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Aniiee
    Anonym (M) skrev 2021-11-26 04:04:16 följande:
    C var ju inte med i regeringen. (Men Mgadalena var beroende av deras stöd för att bli statsminister och få igenom sin budget). Bara så inte ts missförstår.

    Men annarsär det ju somskrivs här ovan ts. Magdalena Andersson avgick eftersom MP gick ur regeringen. När regeringen ändras på det sättet är praxis att statsministerna avgår och att det blir en ny omröstning. Hon var inte tvingad att göra så men det hade ansetts som märkligt och hon hade fått mycket krtik om hon inte gkort det. Hon vill dock fortfarande bli statsminister och det kommer bli en ny omröstning om henne som statsminister men nu som ledare av en helt socialdemokratisk regering. MP, C och tror jag V har alla sagt att de kommer släppa fram henne som statsminister så mest troligt blir det så.

    Haha, nu skrev jag av nån anledning samma som redan skrivits i princip. Men hoppas att du förstår ts. Det var alltså vare sig så att hon ångrade sig eller att de andra inte vill släppa fram henne. Det handlar bara om atf MP avgick ur regerjngen så att Magdalenas regeringsunderlag ändrades, då hon behöver röstas fram på nytt med sitt nya regeringsunderlag.

    Orsaken att MP lämnade var att regeringens budget inte gick igenom. Istället gick KD+SD+Ms förslag igenom. MP vill inte regera på deras budget och genomföra den politik som framgår av den. Budgetomröstningen skedde efter statsministeromröstningen på samma dag. Därför var det så mycket som hände på en gång.
    Ja, sorry, jag fick för mig att de också hade regeringsposter....
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (.)(.)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-11-26 00:50:20 följande:

    Jag är oallmänbildad det behöver ingen nämna. 


    Jag förstår inte varför Magdalena Andersson avgick efter bara några timmar. Först tänkte jag att hon avgick frivilligt för att hon inte klarade trycket och hade ändrat sig. Men det verkar bero på något annat. Jag förstår att andra inte vill släppa fram henne men det hade redan gått igenom, hon hade redan blivit vald. Att avsätta henne borde väl ta längre tid än några få timmar, eller? 


    Är det någon som vill förklara? 


    För att kvinnor INTE kan. Hon pallade inte en hel dag ens, sedan lämnade hon över jobbet till en man.
  • wyhib

    Sossarna insåg att 90% som röstar på de är muslimer och de accepterar inte en kvinna som ledare, så de får göra om och göra rätt.

  • Anonym (.)
    Friger skrev 2021-11-26 10:53:26 följande:
    Det kommer Kristersson nog att göra. Den karln har inte många principer.

    Tror att han kommer att släppa in SD i regeringen, även om han kommer att göra det till synes motvilligt. Och jag tror att det kommer att fungera bra. Dom verkar ju i sakfrågor kunna komma bra överens.
    Hörde på radion idag att de vill sitta i en regering och få inflytande efter storlek. Undrar vad Ebba tycker om det.
  • Anonym (tvångströjan)
    Anonym (.)(.) skrev 2021-11-26 17:56:55 följande:
    För att kvinnor INTE kan. Hon pallade inte en hel dag ens, sedan lämnade hon över jobbet till en man.
    Intressant sätt att berätta att man inte förstår, men ändå vill uttala sig.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-11-26 11:08:33 följande:
    Vilket de hade haft om talmannen fått veta att MP skulle lämna vägra vara med i den nya regeringen om budgeten föll.
    Ja Talmannen är självkritisk och inser idag att han borde ha ställt frågan till MP. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (juana)
    Anonym (.)(.) skrev 2021-11-26 17:56:55 följande:
    För att kvinnor INTE kan. Hon pallade inte en hel dag ens, sedan lämnade hon över jobbet till en man.
    Det är bara ett led i sossarnas nya giv, nu är det inte 6 timmars arbetsdag som gäller längre utan 6 timmars arbetsliv som det skämtade om på "svenska nyheter" hahaha
  • Anonym (sådär)
    wyhib skrev 2021-11-26 17:58:54 följande:

    Sossarna insåg att 90% som röstar på de är muslimer och de accepterar inte en kvinna som ledare, så de får göra om och göra rätt.


    Ja precis, det är därför det är sån tur att vi har Jimmy Åkesson så svenska män med sunkig kvinnosyn ska ha någon att rösta på Tomte
Svar på tråden Varför avgick Magdalena Andersson?