• Bonusmamma29

    Komplikation efter fotfraktur?

    Halloj!

    För 6 veckor sedan dansade jag loss på en 30-årsfest och kom hem med en bruten fot.

    Det hade blivit två frakturer som satt ihop fint på basen av 5:e metatarsalen.

    Jag blev bara omlindad och hemskickad med kryckor och fick belasta till smärtgräns, så jag hankade mig fram på foten som gjorde ont som f*n.

    Blev sjukskriven i 2 veckor och efter en vecka belastade jag foten rejält trots att det gjorde rejält ont för det skulle ju vara bra efter 2 veckor.

    Sökte vc när 2 veckor passerat och blev sjukskriven ytterligare 4 veckor då läkaren där sa att den frakturen tog minst 6 veckor att läka- inte 2.

    Fick ett uppblåsbart gips i samma veva. Nu har 6 veckor sammanlagt passerat och på måndag börjar jag jobba.

    Men jag får fortfarande så ont i foten när jag gått på den och använt en under dagen plus att den svullnar lite då.

    Ska på återbesök nästa veck. Kan det ha blivit någon komplikation eftersom jag gått så mycket på foten i början? Vad gör man åt det isåfall?

  • Svar på tråden Komplikation efter fotfraktur?
  • sextiotalist
    Bonusmamma29 skrev 2021-11-27 00:03:18 följande:

    Halloj!

    För 6 veckor sedan dansade jag loss på en 30-årsfest och kom hem med en bruten fot.

    Det hade blivit två frakturer som satt ihop fint på basen av 5:e metatarsalen.

    Jag blev bara omlindad och hemskickad med kryckor och fick belasta till smärtgräns, så jag hankade mig fram på foten som gjorde ont som f*n.

    Blev sjukskriven i 2 veckor och efter en vecka belastade jag foten rejält trots att det gjorde rejält ont för det skulle ju vara bra efter 2 veckor.

    Sökte vc när 2 veckor passerat och blev sjukskriven ytterligare 4 veckor då läkaren där sa att den frakturen tog minst 6 veckor att läka- inte 2.

    Fick ett uppblåsbart gips i samma veva. Nu har 6 veckor sammanlagt passerat och på måndag börjar jag jobba.

    Men jag får fortfarande så ont i foten när jag gått på den och använt en under dagen plus att den svullnar lite då.

    Ska på återbesök nästa veck. Kan det ha blivit någon komplikation eftersom jag gått så mycket på foten i början? Vad gör man åt det isåfall?


    Jag fick en stabil fraktur i min fotled.

    Först gips och sedan ortos.

    Ortosen var toppen eftersom jag kunde börja med rehab tidigt.

    Men det dröjde längre än 6 veckor innan jag kunde använda foten fullt ut.

    Trots tidig rehab.

    Så räkna med 6 veckor till med rehab och inte större belastning. Rehab är jätteviktigt förstärk upp musklerna igen.
  • sextiotalist

    Och jag använde ortosen (efter sjukvårdens inrådan) tills det gått 6 veckor efter skadan

  • gråfågel

    Hade samma fraktur och hade ont i minst 4 månader. Om jag gick mycket och när jag satt ner i skräddarställning, fick ont av skon osv

Svar på tråden Komplikation efter fotfraktur?