• alvaaaaaa

    Är jag jättedum som inte vaccinerar mig?

    Jag är gravid i vecka 28 och har fortfarande inte vaccinerat mig för covid 19. Varje gång jag träffar barnmorskan så dumförklarar hon mig i princip och säger att jag måste ta vaccinet eftersom jag är i en riskgrupp (graviditeten). Superlänge sitter hon varje gång och försöker övertala mig att ta vaccinet och säger att alla i min åldersgrupp (jag är 24) är så oförsiktiga och oansvariga. Jag sitter bara och nickar. Det är inte kul att höra detta hela tiden. Jag ser inte ens fram emot besöken längre.

    Nu till frågan: Är jag som gravid dum om jag väljer att inte ta vaccinet? Finns det fler gravida som inte har tagit det eller är det bara jag?

  • Svar på tråden Är jag jättedum som inte vaccinerar mig?
  • Anonym (Friskärta)

    Jag hade inte brytt mig. Gravid i vecka 30 nu, har inte vaccinerat mig och kommer inte göra heller. Inga som helst påtryckningar om vaccin heller har jag märkt av.

    Tyvärr aldrig förkyld och inte det minsta orolig för att bli det heller. Vistats med kollegor sjuka i covid utan att själv fått det.

    Lever som vanligt då flesta i min bekantskapskrets är ovaccinerade och fullt friska. Finns inget tvång om att ovaccinerade måste isolera sig, det är inte nordkorea vi lever i.

  • Anonym (Läkare)
    alvaaaaaa skrev 2021-11-27 01:01:00 följande:

    Jag är gravid i vecka 28 och har fortfarande inte vaccinerat mig för covid 19. Varje gång jag träffar barnmorskan så dumförklarar hon mig i princip och säger att jag måste ta vaccinet eftersom jag är i en riskgrupp (graviditeten). Superlänge sitter hon varje gång och försöker övertala mig att ta vaccinet och säger att alla i min åldersgrupp (jag är 24) är så oförsiktiga och oansvariga. Jag sitter bara och nickar. Det är inte kul att höra detta hela tiden. Jag ser inte ens fram emot besöken längre.

    Nu till frågan: Är jag som gravid dum om jag väljer att inte ta vaccinet? Finns det fler gravida som inte har tagit det eller är det bara jag?


    Ja det är ett okunnigt beslut.
  • Kexsmula

    Byt barnmorska! Ring dessutom hennes chef och påtala hur otrevlig hon är, hon har ingen rätt att skuldbelägga och dumförklara dig.

  • Anonym (Varför)
    Norrut skrev 2021-11-27 21:41:40 följande:

    Är också ovaccinerad och gravid i vecka 28, vi kanske föder samtidigt, haha.

    Jag har baserat mitt val på min personliga situation (arbetar hemifrån, träffar knappt nån, väldigt låg risk att bli sjuk) och Pfizers egen riskanalys av vaccinet som de publicerade tidigare i höst. Du hittar den om du googlar på "COMIRNATY (COVID-19 mRNA VACCINE)

    RISK MANAGEMENT PLAN", en PDF på 150+ sidor med senaste nytt om hur testningen av Pfizer-vaccinet ligger till.

    Där kan man bl.a. läsa att gravida och ammande kvinnor uteslöts från alla tidiga tester av vaccinet, och att det först är nu de testerna börjar köras. Vaccinet har testats på dräktiga djur med gott resultat.

    Citat:

    "There is limited experience with use of COVID-19 mRNA vaccine in pregnant women. Animal studies do not indicate direct or indirect harmful effects with respect to pregnancy, embryo/foetal development, parturition

    or post-natal development. Administration of COVID-19 mRNA vaccine in pregnancy should only be considered when the potential benefits outweigh any potential risks for the mother and foetus.

    Breastfeeding women were not initially included in the COVID-19 mRNA vaccine clinical development program.

    It is unknown whether COVID-19 mRNA vaccine is excreted in human milk."

    Byt barnmorska om hon är otrevlig. Har inte haft några problem med min.


    Fast det där är väl samma formulering de har haft sen vaccinet kom? Dvs inget de släppt nu. Gjordes inte studie på vaccinet gör gravids i år, har för mig det, ska se om jag ser rapporten. Vara så du inte länkar till gammal data här.
  • Anonym (T)
    Anonym (Friskärta) skrev 2021-11-28 11:27:43 följande:

    Jag hade inte brytt mig. Gravid i vecka 30 nu, har inte vaccinerat mig och kommer inte göra heller. Inga som helst påtryckningar om vaccin heller har jag märkt av.

    Tyvärr aldrig förkyld och inte det minsta orolig för att bli det heller. Vistats med kollegor sjuka i covid utan att själv fått det.

    Lever som vanligt då flesta i min bekantskapskrets är ovaccinerade och fullt friska. Finns inget tvång om att ovaccinerade måste isolera sig, det är inte nordkorea vi lever i.


    Nä finns inget tvång men sånt tänkande gör att de som levt isolerat under hela pandemin och vill men inte kan ta vaccin, fortfarande måste isolera sig och knappt kan gå utanför dörren eller ens göra nödvändiga saker som att handla eller ta sig till läkaren.

    Men lev på som vanligt för all del och sprid smittan till de som inte har något val.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Varför) skrev 2021-11-28 12:20:41 följande:

    Fast det där är väl samma formulering de har haft sen vaccinet kom? Dvs inget de släppt nu. Gjordes inte studie på vaccinet gör gravids i år, har för mig det, ska se om jag ser rapporten. Vara så du inte länkar till gammal data här.


    www.pfizer.com/science/coronavirus/vaccine/additional-population-studies De började ju en studie i feb 2021 på just gravida som skulle pågå 7-10 mån, dvs till nu typ.

    Mig veterligen har inga kraftigt negativa resultat kommit av den som gjort att de avbrutit studien i förtid och släppt en varning? Eller tror du att de skulle låta den löpa på om det visade sig riktigt farligt?? Det borde ju gå ut ett stopp då?
  • Norrut

    Verkar inte kunna citera någon efter layoutuppdateringen, men som svar till de två som citerade mig ovan:

    Rapporten jag refererar till är samma gamla från december förra året, den uppdateras löpande, senast 24 september 2021, så nuvarande version 2.3 är ett par månader gammal. Nästa uppdatering kanske innehåller resultaten från de första testerna på gravida, men just nu är det här vad vi har så det kändes lämpligt att hänvisa till den (och uppmuntra folk att själva googla rätt på den och läsa, för det är väl bättre att få sin info direkt från källan än från oss snillen som spekulerar på internet, hehe).

    Tror för övrigt att många gravida inte bara är oroliga för hur fostret kan påverkas på kort sikt, utan också gärna hade känt till eventuella långsiktiga konsekvenser - men det får vi ju vänta betydligt längre innan vi vet. Under tiden får väl var och en fatta det beslut som passar bäst utifrån deras egen livssituation, tänker jag. Träffar man mycket folk är det antagligen klokt att vaccinera sig. Träffar man knappt nån är det en annan sak. Man är ju bara gravid under en begränsad tid, så vill och kan någon isolera sig under den tiden för att vara på säkra sidan och ta vaccinet sen är det praktiskt genomförbart.

  • Anonym (Carro)
    Anonym (Carro) skrev 2021-11-29 15:15:48 följande:
    Skrev fel på ett ställe ser jag, ska naturligtvis stå

    "Ser att någon redan tagit upp risker med dödfödda barn hos ovaccinerade mödrar, men problemet finns tydligen även hos de som är vaccinerade enligt t.ex. denna länken."
  • Anonym (Lina)

    Jag är i vecka 34 och har inte heller vaccinerat mig. Min bm har frågat varför och påpekat att hon verkligen tycker att jag ska vaccinera mig och jag har svarat att jag ska fundera på det, men jag kommer inte vaccinera mig. Om hon fortsätter tjata så kommer jag säga att jag får se hur jag gör för att sätta punkt på samtalet. Valet är mitt och jag kommer inte göra något som inte känns rätt bara på grund av påtryckningar ifrån andra. Men jag arbetar iof hemifrån och undviker att träffa mycket folk. Nu är det ju inte heller så länge kvar till BF.

  • pinkrain

    Jag är gravid och tagit tre doser nu det har gått bra. Jobbar med riskgrupp och som gravid är man riskgrupp. Risken är att föda barnet för tidigt vid covid. Jag förstår om man är orolig men jag tänkte att föda tidigare är värre, är ju inte alls säkert barnet klarar sig då.

  • pinkrain

    En annan aspekt är att blir partner sjuk får hen inte vara med på förlossningen risken för det ökar ju om båda är ovaccinerade. Vet inte vad du har för jobb men har man inte ett jobb där man kan jobba hemifrån utan träffar folk är det också en risk. Både jag och maken är fullvaccinerade.

  • Anonym (Nej)

    Nej du är inte dum, jag hade inte vaccinerat mig när jag va gravid

  • Pentra

    Du är intelligent, lyssnar både till ditt medvetna och ditt undernedvetna och vill det bästa för ditt barn. Stå på dig!  ... 

    Mvh,
    Pentra

  • Anonym (Caw)

    Dum kanske är fel ord. Förstår att du tänker efter och tvekar, det är läskigt med sånt som är okänt och man blir extra nojig som gravid för att man ju tänker på barnet också. Men men, för att hålla det kort och enkelt:

    Du verkar inte ha någon direkt anledning till att inte vilja vaccinera dig.

    Covid under graviditet ökar risken för för tidig födsel, vilket kan orsaka komplikationer för barnet.

    Covidsymptom så som andningssvårigheter är farliga, speciellt i samband med förlossningen, vilket kan leda till komplikationer för både dig och barnet.

    Gravida har nedsatt immunförsvar just för att bevara graviditeten. Du löper alltså extra stor risk att bli märkbart sjuk.

    Dina för och emot borde vara rätt enkla. Vill du riskera ditt eget OCH ditt barns välmående (och i värsta fall liv) för att ta hänsyn till att du känner dig lite ambivalent?

    Om du vill ta de riskerna skulle jag inte kalla dig dum. Däremot skulle jag ifrågasätta om du är lämplig som förälder...

  • AnnaSthlm

    Hade jag varit gravid hade jag definitivt inte vaccinerat mig. Trots att jag faktiskt vaccinerat mig som ogravid.

  • Anonym (Marikaf)

    Nej, jag vaccinerade mig inte heller som gravid, väntade tills jag ammat klart innan jag vaccinerade mig. Utöver att jag var gravid (födde i juni) och att jag ammade hade jag absolut inga rädslor för vaccinet för egen del. Ville dock inte riskera något för barnets del, så jag förstår dig. Däremot vaccinerade folk i min närhet sig och jag höll mig utöver det väldigt isolerad. Blev inte smittad av covid. (Än. Vaccinet är ju inte 100 %)

  • kjm789

    Herregud vad arg jag blev när jag läste ditt inlägg. Din barnmorska ska inte ha någon åsikt i frågan, utan vara stöttande oavsett vilket beslut du tar. Vaccinationsfrågan (för Covid) är extra känslig enligt mig då många väljer att fatta beslutet att inte vaccinera sig pga otillräcklig forskning inom området. Det har idag gått för kort tid för att se hur det påverkar fostret längre fram, dessutom vaccin som framkommit på rekordtid. Det är DIN ensak och DITT barn och ingenting som dina barnmorska eller någon annan ska tala om för dig hur du ska göra.

    Min BM (är i v.34+2) frågade mig om jag tänkte vaccinera mig men jag sa att jag var osäker då det inte finns tillräckligt med statistik och hon sa att det stämmer och att det är ett beslut som är upp till mig att fatta. Efter det frågade hon nästa gång om jag beslutat mig för något och jag sa att jag tänker vänta till efter BF, detta även för att jag hade studier på distans och hade möjlighet att isolera mig så varför inte. Har gått hur bra som helst. 


    Det jag vill förmedla är alltså att jag tycker du ska byta barnmorska eller säga till på skarpen att hon måste respektera ditt beslut.

Svar på tråden Är jag jättedum som inte vaccinerar mig?