• Kallemjau

    Val av färg till damklocka

    Hej!

    Jag vill köpa en damklocka i julklapp till min sambo, men jag har så svårt att välja färg. Rosé passar bäst till ljusa kläder medans silver passar bäst till svart. Min sambo klär sig både i mörkt och ljust så jag har svårt att välja utifrån det.

    Rosé känns lite mer feminint vilket passar henne

    Silver känns mer allround och passar nog till det mesta.

    Vilket färg föredrar ni på en klocka? Rosé eller Silver?

  • Svar på tråden Val av färg till damklocka
  • flygrl
    Alvina skrev 2021-11-27 22:55:54 följande:

    Tack! Kan bli en julklapp till mig själv kanske. Rätt så dyr men det är ju bara jul en gång om året.


    Ja, varför inte? En fin klocka är ju både stylish och praktisk i alla lägen. Seiko gör va jag förstått väldigt bra, högkvalitativa klockor. Skulle gärna ha en jag med. Får se om jag kan få råd såsmåningom.

    Här länk till klockan hos Klockmäster:

    www.klockmaster.se/klockor-varumarken/seiko-klockor/seiko-presage-klockor/presage-automatic-ladies--srp841j1
  • flygrl
    Guldnovan skrev 2021-11-27 22:22:06 följande:

    För att man inte har klocka på armen....

    Jag tycker det är skönt att använda klocka igen så man slipper fippla med mobilen jämt.


    Word!
  • Guldnovan
    flygrl skrev 2021-11-27 23:08:04 följande:

    Word!


    1990 var det coolt tycker jag. Nu är det skööööönt med armbandsur igen
  • Xlr8
    Kallemjau skrev 2021-11-27 08:01:34 följande:

    Hej!

    Jag vill köpa en damklocka i julklapp till min sambo, men jag har så svårt att välja färg. Rosé passar bäst till ljusa kläder medans silver passar bäst till svart. Min sambo klär sig både i mörkt och ljust så jag har svårt att välja utifrån det.

    Rosé känns lite mer feminint vilket passar henne

    Silver känns mer allround och passar nog till det mesta.

    Vilket färg föredrar ni på en klocka? Rosé eller Silver?


    www.rolex.com/watches/datejust/m278274-0018.html
    flygrl skrev 2021-11-27 23:05:47 följande:

    Ja, varför inte? En fin klocka är ju både stylish och praktisk i alla lägen. Seiko gör va jag förstått väldigt bra, högkvalitativa klockor. Skulle gärna ha en jag med. Får se om jag kan få råd såsmåningom.

    Här länk till klockan hos Klockmäster:

    www.klockmaster.se/klockor-varumarken/seiko-klockor/seiko-presage-klockor/presage-automatic-ladies--srp841j1


    Är det en mekanisk eller quartz klocka?

    Någon är som gillar mekaniska klockor?
  • Tihi
    flygrl skrev 2021-11-27 22:28:45 följande:
    Du kan det där med varma och kalla färger som sagt. Och, jo, du har förstås helt rätt där. smile5.gif
    Med hjälp av några av er så har jag lärt mig en del. Och självklart har jag rätt och du också alltid i alla frågor eftersom att vi är smartast på hela forumet.   Drömmer   
  • Tihi
    flygrl skrev 2021-11-27 23:05:47 följande:
    Ja, varför inte? En fin klocka är ju både stylish och praktisk i alla lägen. Seiko gör va jag förstått väldigt bra, högkvalitativa klockor. Skulle gärna ha en jag med. Får se om jag kan få råd såsmåningom. smile5.gif

    Här länk till klockan hos Klockmäster:
    www.klockmaster.se/klockor-varumarken/seiko-k...
    Seiko gör väldigt bra klockor i den prisklassen och den du länkade till var fin. Vill du ha urtavlan i silver eller någon annan färg? Jag tycker att det är fint men ganska svårt att läsa av tiden då det inte är någon kontrast att tala om mellan urtavlan och visarna. Men så ser jag ju inte 20/20 längre heller så det spelar väl in för min del. 
  • flygrl
    Guldnovan skrev 2021-11-27 23:14:11 följande:

    1990 var det coolt tycker jag. Nu är det skööööönt med armbandsur igen


    1990 är 7 år innan jag föddes så då hade jag ingen åsikt i frågan. Men jag har verkligen insett att armbandsur är en både smart och stylish grej.
    Xlr8 skrev 2021-11-28 01:29:40 följande:

    www.rolex.com/watches/datejust/m278274-0018.html

    Är det en mekanisk eller quartz klocka?

    Någon är som gillar mekaniska klockor?


    Den där Rolexen du tipsar om kostar runt 150 000 så man ska va rätt tät för kunna köpa den.

    Klockan jag tipsade om är automatisk dvs drivs av att man rör på sig fick jag förklarat för mig i klockbutiken. Då är den väl också mekanisk eller?

    Du verkar kunna det här. Hur är såna automatiska klockor jämfört med batteridrivna? Nåt särskilt man behöver veta? Fördelar? Nackdelar?
    Tihi skrev 2021-11-28 17:47:42 följande:

    Med hjälp av några av er så har jag lärt mig en del. Och självklart har jag rätt och du också alltid i alla frågor eftersom att vi är smartast på hela forumet.      


    För inte tala om ödmjukast haha! :P
    Tihi skrev 2021-11-28 17:55:09 följande:

    Seiko gör väldigt bra klockor i den prisklassen och den du länkade till var fin. Vill du ha urtavlan i silver eller någon annan färg? Jag tycker att det är fint men ganska svårt att läsa av tiden då det inte är någon kontrast att tala om mellan urtavlan och visarna. Men så ser jag ju inte 20/20 längre heller så det spelar väl in för min del. 


    Där sa du nåt. Har inte tänkt på det kan bli svårare avläsa klockan när allt är silver men så är det nog och värt tänka på. Även om jag har bra syn. Men den modellen som ändå är en relativt billig Seiko va jag förstått finns även i andra färger med mer kontrast. Är ju inte aktuellt nu men när/om det blir det kanske jag väljer en med mörkare urtavla. Thanx 2U.
  • Tihi
    flygrl skrev 2021-11-28 19:16:24 följande:
    1990 är 7 år innan jag föddes så då hade jag ingen åsikt i frågan. smile2.gif Men jag har verkligen insett att armbandsur är en både smart och stylish grej. smile5.gif

    Den där Rolexen du tipsar om kostar runt 150 000 så man ska va rätt tät för kunna köpa den. smile3.gif

    Klockan jag tipsade om är automatisk dvs drivs av att man rör på sig fick jag förklarat för mig i klockbutiken. Då är den väl också mekanisk eller?
    Du verkar kunna det här. Hur är såna automatiska klockor jämfört med batteridrivna? Nåt särskilt man behöver veta? Fördelar? Nackdelar?

    För inte tala om ödmjukast haha! :P smile2.gif

    Där sa du nåt. Har inte tänkt på det kan bli svårare avläsa klockan när allt är silver men så är det nog och värt tänka på. Även om jag har bra syn. Men den modellen som ändå är en relativt billig Seiko va jag förstått finns även i andra färger med mer kontrast. Är ju inte aktuellt nu men när/om det blir det kanske jag väljer en med mörkare urtavla. Thanx 2U. smile5.gif
    Ödmjuk is my middle name. Cool Oskyldig 

    Mekaniska/automatiska klockor är bra om man inte vill byta batteri med något års mellanrum. Det är mer hantverk i en mekanisk klocka jämfört med quartz men quartz håller tiden mycket bättre än en mekanisk klocka nånsin kan. En automatisk klocka måste servas ibland och jag har ingen aning om vad det kostar på en Seiko men på dyrare klockor ligger det runt 6000-10 000 kr för en standardservice. En automatisk klocka dör om den ligger i en dag eller två medans en quartz tickar på så du behöver inte ställa den om du inte har använt den på ett tag. 

    Kontrast är viktigt för mig personligen och en annan sak att tänka på är att det finns visare som lyser i mörkret och det tycker jag är bra för att visare utan gör det hopplöst att försöka se vad klockan är på en biograf t ex och etter värre blir det om det inte ens är någon kontrast mellan urtavla och visare. 
  • flygrl
    Tihi skrev 2021-11-28 19:45:41 följande:

    Ödmjuk is my middle name.   

    Mekaniska/automatiska klockor är bra om man inte vill byta batteri med något års mellanrum. Det är mer hantverk i en mekanisk klocka jämfört med quartz men quartz håller tiden mycket bättre än en mekanisk klocka nånsin kan. En automatisk klocka måste servas ibland och jag har ingen aning om vad det kostar på en Seiko men på dyrare klockor ligger det runt 6000-10 000 kr för en standardservice. En automatisk klocka dör om den ligger i en dag eller två medans en quartz tickar på så du behöver inte ställa den om du inte har använt den på ett tag. 

    Kontrast är viktigt för mig personligen och en annan sak att tänka på är att det finns visare som lyser i mörkret och det tycker jag är bra för att visare utan gör det hopplöst att försöka se vad klockan är på en biograf t ex och etter värre blir det om det inte ens är någon kontrast mellan urtavla och visare. 


    Aha, så du kan det här med klockor med alltså.

    Mekaniska/automatiska klockor är ju lite fascinerande men verkar faktiskt inte så pålitliga och dessutom vansinnigt dyra i drift mtp att dom måste servas med jämna mellanrum. Tänkte det skulle bli enklare och billigare i längden med en automatisk klocka då man slapp batteribytena men då servicen i stället är så vansinnigt dyr känner jag att jag helt enkelt inte har råd skaffa en sån. :/

    Va menar du förresten med ?dyrare klockor?? Många Seikos kostar ju uppåt 20 000-40 000 så med undantag av ett fåtal snikmodeller runt 3000 kr tycker inte jag det känns som ett direkt billigt märke. Fast visst jämfört med A. Lange & Söhne och Hublot där priserna kan ligga på flera miljoner per klocka är det ju svinbilligt.

    Även om jag har perfekt syn vill jag ju att klockan både ska va snygg och tydlig. Självlysande visare och markeringar på urtavlan är viktigt liksom bra kontrast.
  • flygrl

    Förresten vart tog TS egentligen vägen? Han med det roliga nicket Kallemjau?

    Hoppas du (TS alltså) kan uppdatera oss om va det blev för klocka. Och du får gärna kort berätta varför du valt det roliga användarnamnet.

  • Kallemjau
    flygrl skrev 2021-12-02 17:01:42 följande:

    Förresten vart tog TS egentligen vägen? Han med det roliga nicket Kallemjau?

    Hoppas du (TS alltså) kan uppdatera oss om va det blev för klocka. Och du får gärna kort berätta varför du valt det roliga användarnamnet.


    Tack för alla svar! Jag har fortfarande inte bestämt mig, därav att jag har varit passiv i tråden.

    De klockor som ni har länkat till är lite över min budget för en julklapp. Jag hade tänkt mig runt 2000 kr, men det lutar åt att jag väljer silverfärgad. Kanske med inslag av guld/rosé.

    Jag har inga direkta länkar att delge då jag nog har gått igenom hela internet :D

    Sen har en annan tanke slagit mig när jag läst på och det är storleken på urtavlan. Vissa damklockor har en mindre och en del riktigt stora. Båda funkar men gör valet desto svårare

    T.ex

    www.google.com/search&rlz=1CDGOYI_enSE955SE955&hl=sv&prmd=isvxn&sxsrf=AOaemvJagLyaNWYXv--XGqz1kg7EUJOPgg:1638515283818&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwifos2Licf0AhWQR_EDHdMsDz0Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=390&bih=777&dpr=3#imgrc=5xynzciK5k1vFM

    Den aktuella klockan finns både som silver och rosé. Vad tycker ni om lite större klockor? Svart urtavla är lite fräckt också
  • Lönnsirap

    Personligen är jag rätt förtjust i klockor i såväl plast som rostfritt.

    Jag tänker att man bör titta på stil och andra smycken just när det är en klocka. Exempelvis certina DS finns ju i variant med silver och guld och silver och rosé.

    Tipsar också om att titta på typ Zalando och andra butiker som har mode. Där finns rätt många klockor i 400-3000:- klassen som iallafall jag tror kan passa.

  • flygrl
    Kallemjau skrev 2021-12-03 08:11:22 följande:

    Tack för alla svar! Jag har fortfarande inte bestämt mig, därav att jag har varit passiv i tråden.

    De klockor som ni har länkat till är lite över min budget för en julklapp. Jag hade tänkt mig runt 2000 kr, men det lutar åt att jag väljer silverfärgad. Kanske med inslag av guld/rosé.

    Jag har inga direkta länkar att delge då jag nog har gått igenom hela internet :D

    Sen har en annan tanke slagit mig när jag läst på och det är storleken på urtavlan. Vissa damklockor har en mindre och en del riktigt stora. Båda funkar men gör valet desto svårare

    T.ex

    www.google.com/search&rlz=1CDGOYI_enSE955SE955&hl=sv&prmd=isvxn&sxsrf=AOaemvJagLyaNWYXv--XGqz1kg7EUJOPgg:1638515283818&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwifos2Licf0AhWQR_EDHdMsDz0Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=390&bih=777&dpr=3#imgrc=5xynzciK5k1vFM

    Den aktuella klockan finns både som silver och rosé. Vad tycker ni om lite större klockor? Svart urtavla är lite fräckt också


    Ok, I c.

    Tar du en klocka med silver och guld/rosé har du ju helgarderat dig va gäller va den passar till. Vi började ju snacka rätt dyra klockor, ja. Över min budget med kan jag ju säga. Och som sagt man ska nog satsa på klockor med quartz, inte automatiska/självuppdragande om man inte sen har råd med regelbunden sanslöst dyr service.

    Trenden för både dam- och herrklockor tycks ha gått mot större klockor och jag själv har ingen sån där traditionell pytteliten damklocka utan en lite större. Tycker det är snyggt och dessutom tydligare att kolla på men det är ju förstås en smaksak. Svart urtavla är inget jag gillar alls, hellre typ midnattsblå isf. Men återigen: smaksak och kanske gillar din sambo svarta klockor så det måste du försöka ta reda på.

    Tyvärr får jag inte din länk att funka trots jag copypastat och hållt på. Kan du inte prova länka igen?
  • Kallemjau
    flygrl skrev 2021-12-06 02:25:25 följande:
    Ok, I c.

    Tar du en klocka med silver och guld/rosé har du ju helgarderat dig va gäller va den passar till. Vi började ju snacka rätt dyra klockor, ja. Över min budget med kan jag ju säga. Och som sagt man ska nog satsa på klockor med quartz, inte automatiska/självuppdragande om man inte sen har råd med regelbunden sanslöst dyr service.

    Trenden för både dam- och herrklockor tycks ha gått mot större klockor och jag själv har ingen sån där traditionell pytteliten damklocka utan en lite större. Tycker det är snyggt och dessutom tydligare att kolla på men det är ju förstås en smaksak. Svart urtavla är inget jag gillar alls, hellre typ midnattsblå isf. Men återigen: smaksak och kanske gillar din sambo svarta klockor så det måste du försöka ta reda på.

    Tyvärr får jag inte din länk att funka trots jag copypastat och hållt på. Kan du inte prova länka igen?
    Först var jag inne på en klocka med svart urtavla, typ denna, men det ser väldigt stor ut. Visst det är väl inne med lite större klockor, men denna var stor som en herrklocka, trots att det är en dammodell. 
    www.michaelkors.eu/en_PT/oversized-bradshaw-gold-tone-watch/_/R-MK5739

    Det slutade med en helgardering, stålfärgad med rosé och en guldrant i mitten. Givetvis är det öppet köp, så det går att byta om hon mot förmodan inte skulle gilla den.
    www.klockia.se/michael-kors-lexington-mk5735
  • flygrl
    Kallemjau skrev 2021-12-07 08:25:34 följande:

    Först var jag inne på en klocka med svart urtavla, typ denna, men det ser väldigt stor ut. Visst det är väl inne med lite större klockor, men denna var stor som en herrklocka, trots att det är en dammodell. 

    www.michaelkors.eu/en_PT/oversized-bradshaw-gold-tone-watch/_/R-MK5739

    Det slutade med en helgardering, stålfärgad med rosé och en guldrant i mitten. Givetvis är det öppet köp, så det går att byta om hon mot förmodan inte skulle gilla den.

    www.klockia.se/michael-kors-lexington-mk5735


    Ja, den första är väldigt stor. 44 mm diameter är stort t o m för herrklockor som jag förstått det. Men faktiskt riktigt snyggt med svart bakgrund till det guldfärgade. Svart ihop med en snyggt kontrasterande färg är nåt annat än enbart svart imho.

    I övrigt verkar det ju va i stort sett samma klocka bara att den andra är mindre (38 mm) fast fortfarande ganska stor och med vit urtavla istf svart. Den andra är väldigt snygg den med och jag tror jag hade föredragit den då den svarta nog skulle bli för stor på min handled (är en petite tjej). Jag tror din sambo kommer bli glad över sin julklapp! Du har bra smak jue!
Svar på tråden Val av färg till damklocka