• SvenOlsson

    Hjälp att tänka positivt?

    Nejlika85 skrev 2021-11-28 07:52:30 följande:

    Hej alla!

    Skulle behöva lite pepp, har trillat ner i ett mörkt hål just nu... 

    Är ensamstående och vill inte dela min resa med någon IRL, orkar inte. Alla, precis ALLA, har barn och alla har de fått barnen när de varit yngre än mig. Så även om de kämpat har de haft fler år på sig... och de har lyckats. Fyller 37 snart.

    Har gjort alla landstingsfinansierade försök, fyra inseminationer och en IVF. Ingen graviditet alls. Inte ens missfall. Vill såklart inte ha missfall, men då kan man ju iaf bli gravid... IVF gav många befruktade ägg, men inte ett enda som gick att frysa och ET med. tvådagars gav inget. 

    Gick privat och gjorde IVF som gav mycket bättre resultat: fem i frysen och femdagars tillbaka. Ett väldigt, väldigt fint (deras ord). Gav inget, mens före testdag. 

    Vet att jag har fem i frysen och det är bra. Men börjar kännas så tröstlöst. Varför fastnar inget? Inte ens det jättejättefina, inte ens några dagar eller veckor? Mens innan testdag, varje gång. Läkarna säger att det ser bra ut allt (som de kollat hittills iaf), röker inte, tränar, normalviktig, äter enligt näringsrekommendationerna osv osv. Vill så gärna kunna tro att något av de fem kan lyckas, men klarar inte att tro det just nu hur hårt jag än försöker. Så tungt att inte har en partner att dela det med, ingen som kan hjälpa till när tankarna blir för svarta.

    Hur gör ni för att hålla modet uppe?


    Jag har varit engagerad i fertilitetsfrågor i några år (som donator) och hunnit uppleva rätt mycket. Några positiva tankar som kom till mig när jag läste ditt inlägg:

    - Jag vet hur smärtsamt äggplock är för kvinnor. Med fem embryon i frysen slipper du göra fler på ett bra tag.

    - Du har bevisligen många bra ägg som kan skapa embryo.

    - Läkarna måste ha gjort bedömningen att du har de fysiska förutsättningarna för en lyckad graviditet.

    - Dörren till behandling i Sverige är fortsatt öppen i flera år till, vilket är så mycket lättare och mindre kostsamt än behandling i utlandet.

    - Det finns alltid de som är i en värre sits. Kanske att de drabbats av förtida klimakterium eller att de väntat för länge med att börja försök. Jag tycker du ska känna dig stolt att du tog tag i barnprojektet i så god tid som du gjort.

    - Hur många motgångar du än måste bära så behöver du bara en lyckträff för att snart kunna hålla ditt barn i dina armar
Svar på tråden Hjälp att tänka positivt?