• Sun 28 Nov 2021 12:54
    5552 visningar
    22 svar
    22
    5552

    Tjänar mer än min sambo

    Hej! 

    Jag får ut 4-5 tusen kronor mer i lön efter skatt än min sambo, Han har dock haft hög lön längre, medan jag slitit i restaurangbranschen under större delen av mitt liv och inte haft tjänstepension och liknande. Jag har inte heller kunnat spara så mycket till pension eller så vilket han har gjort under livet.

    Nu vill han att det ska vara lika, att vi ska ha helt gemensam ekonomi (Vi äger nu lägenhet ihop lika mycket var, har inga barn) alltså att min lön är lika mycket hans och hans min osv. Det innebär att vi har samma summa kvar att röra oss med "privat". Problemet blir ju att han har sparpengar sedan innan, mer tjänstepension och fick nyligen också 100.000kr av sina föräldrar in på sitt privata sparkonto. Jag skulle vilja behålla mina 4-5 tusen extra för att spara ifatt och också få upp mitt pensionssparande som jag inte haft möjlighet att få till tidigare i mitt liv då han och jag inte var ett par. 

    Hur skulle ni tänka här? Han tycker att det är orättvist och att jag är girig. Jag har också ett jobb som kräver otroligt mycket av mig, både tid och framförallt ångest med mycket ansvar. Känns så lustigt att han ska ta lika delar av min lön för allt slit jag lägger ner. Är jag egoistisk här? Så svårt..

  • Svar på tråden Tjänar mer än min sambo
  • Sun 28 Nov 2021 15:46
    #11
    Empan89 skrev 2021-11-28 15:25:32 följande:

    Tack för alla svar. Innan jag började tjäna mer så tjänade vi någorlunda samma faktiskt. Innan vi träffades (5 år sedan) Tjänade jag mindre då jag var i restaurangbranschen. Jag har också mer studielån än honom vilket jag skulle vilja betala av på istället för att ge honom en del av min lön som jag lyckats äntligen komma upp till. 

    Jag tycker precis som de flesta svarat här att om vi ska dela lika på bådas löner, alltså att han ska ta del av min lön lika mycket som jag tar del av hans, då ska jag också ta del av att han får 100.000kr av hans föräldrar eller att han har sparat massor i pension. Eller hur? Varför är lönen som kommer in något som han anser ska vara hans? Hans argument är att det blir ojämställt att jag har 4-5kr mer kvar i månaden som inte han har nämligen.. men varför är det orättvist? JAG har ju kämpat mig upp till chefsposition och får nu äntligen bra lön. Ska han ha en del av min lön kan jag lägga arbetsuppgifter på han också då eller? Hade ju varit kanon, dela lika på arbetsbördan ????

    Hade världens bråk om detta förut idag, som slutade med att han bah "Ta dina smutsiga jävla pengar. Då kan vi göra slut då".. väldigt moget. :/


    För dig borde det nu luta åt att faktiskt följa hans rekommendation (understruket).
    Oerhört omogen reaktion och hans argument håller verkligen inte.

    Om han själv tjänar bra och har bra sparande, behöver han ens då ta del av dina pengar?

    Jag tänker som så att om jag tjänar så att jag gott klarar mig och lever ihop med en partner som tjänar dubbelt så mycket, så kan kan vi dela på utgifter och hon behåller sitt överskott själv.
  • Sun 28 Nov 2021 16:11
    #12

    Skulle aldrig gå med på det. Har man inte barn behöver man inte heller gemensam ekonomi på det sättet. Du kan inte ta ansvar för hans val och inte han för dina. Det låter väldigt rimligt att du avsätter pengar till pension som du inte kunnat tidigare och betalar av studielån istället för att ge till honom. Är man sambos delar man naturligtvis på gemensamma fasta kostnader men i övrigt tycker jag inte man kan göra anspråk på den andras pengar, tillgångar eller lön. Om ni planerar barn kommer saker ändras och då är det oroväckande att ni inte är överens nu.

  • Sun 28 Nov 2021 16:33
    #13
    nernu skrev 2021-11-28 14:27:11 följande:
    Och vad svarar han när du undrar varför han inte vill ha gemensam ekonomi innan utan först nu när du tjänar mer?

    Jag har så svårt för den här typen av diskussioner. I vår familj är det varken en tanke eller fråga vem som tjänar vad. Ingen skulle någonsin komma på tanken att påpeka att den ena tjänar mer. Jag skulle inte känna mig som en familj om jag fick leva med att det skulle räknas på sånt. Vi är en familj och allt vi har och gör är vårt.
    Håller med dig och förstår inte dessa trådar med snåla partners som vill sko sig själva på den andres bekostnad. Man ska lägga medel till de gemensamma utgifterna i proportion till det man tjänar och sen har bägge varsitt eget sparande. Vid större utgifter tar man även av det i proportion till vad man kan avstå. Familjens pengar som du säger.

    TS ska givetvis spara till sin pension tills hon är i nivå med maken, men vara beredd att stötta till vid gemensamma utgifter som t ex en längre semesterresa eller bilbyte..
  • GGN
    Sun 28 Nov 2021 16:40
    #14

    Antingen har man gemensam ekonomi, eller inte. Behåll dina pengar som du kämpat för.

  • Sun 28 Nov 2021 17:02
    #15

    Tack för alla tips.

    Jag kan verkligen förstå att om vi har barn i framtiden och jag då kanske får ut 10.000kr mer i lön så är det ju orimligt om jag skulle gotta mig i Gucci-väskor varje månad eller dra på en utlandsresa helt själv? Då är det ju så klart orimligt när vi är en familj. Jag hade förmodligen lagt pengarna på våra barn eller betalat den där dyrare resan. Förmodligen hade jag lagt mer till vår gemensamma buffert till familjen och det blir mer gemensam ekonomi då på så sätt.. men nu har jag 4-5 tusen kronor  jag som tjej har också dyrare utgifter på smink och annat jox. Han har mycket mer sparpengar än mig sen innan, så nej känns inte rimligt. Känns ju skönt att fler håller med mig här och att inte jag tänkte tokigt.

    Jag får ta dialogen och se vad vi kommer fram till. Känns bara så tråkigt att bråka om pengar.. Känns som att om han var den som tjänade mer, då hade han definitivt behållt dom. 

  • Sun 28 Nov 2021 17:06
    #16

    Förresten såg att någon tyckte att vi skulle dela utgifterna procentuellt beroende på vad vi tjänar. Hur är det rimligt egentligen om vi båda tagit exakt lika stort lån för att köpa vår lägenhet? Ska jag betala mer för vårt boende då pga att jag procentuellt tjänar lite mer män honom nu? Känns också lite konstigt eller? Jag menar okej om min kille hade svårt att få det att gå ihop, han har seriöst 15.000kr över efter alla våra fasta gemensamma utgifter, så det går liksom ingen nöd..

  • S23
    Sun 28 Nov 2021 17:11
    #17
    Empan89 skrev 2021-11-28 17:06:13 följande:

    Förresten såg att någon tyckte att vi skulle dela utgifterna procentuellt beroende på vad vi tjänar. Hur är det rimligt egentligen om vi båda tagit exakt lika stort lån för att köpa vår lägenhet? Ska jag betala mer för vårt boende då pga att jag procentuellt tjänar lite mer män honom nu? Känns också lite konstigt eller? Jag menar okej om min kille hade svårt att få det att gå ihop, han har seriöst 15.000kr över efter alla våra fasta gemensamma utgifter, så det går liksom ingen nöd..


    Jag tycker inte det är rimligt att i erat fall dela procentuellt. Med stor löneskillnad och dåligt med sparande för den ena så kan det dock absolut vara rimligt
  • Sun 28 Nov 2021 17:18
    #18
    Empan89 skrev 2021-11-28 17:06:13 följande:

    Förresten såg att någon tyckte att vi skulle dela utgifterna procentuellt beroende på vad vi tjänar. Hur är det rimligt egentligen om vi båda tagit exakt lika stort lån för att köpa vår lägenhet? Ska jag betala mer för vårt boende då pga att jag procentuellt tjänar lite mer män honom nu? Känns också lite konstigt eller? Jag menar okej om min kille hade svårt att få det att gå ihop, han har seriöst 15.000kr över efter alla våra fasta gemensamma utgifter, så det går liksom ingen nöd..


    Hur ni gör är upp till er. Att dela procentuellt fungerar för många, exempelvis i vår familj. Vi tjänar ungefär lika mycket. Just nu är det min man som betelar mer, för ett tag sedan var det jag.
  • Sun 28 Nov 2021 18:33
    #19
    Empan89 skrev 2021-11-28 17:06:13 följande:

    Förresten såg att någon tyckte att vi skulle dela utgifterna procentuellt beroende på vad vi tjänar. Hur är det rimligt egentligen om vi båda tagit exakt lika stort lån för att köpa vår lägenhet? Ska jag betala mer för vårt boende då pga att jag procentuellt tjänar lite mer män honom nu? Känns också lite konstigt eller? Jag menar okej om min kille hade svårt att få det att gå ihop, han har seriöst 15.000kr över efter alla våra fasta gemensamma utgifter, så det går liksom ingen nöd..


    Ja , det är riktigt girigt att vilja dela bara lönen procentuellt när den ena har stora summor sparade som personen vill behålla själv.
  • Sun 28 Nov 2021 20:27
    #20

    Ni får väl fortfarande lika mycket att röra er med, eftersom du tänkt att spara överskottet. När du sparat ikapp kan ni ju ta en ny diskussion. 

    Hade han tänkt sig att få en del av din lön för att spara ytterligare åt sig själv? Eller för att sätta sprätt på? Båda är fel, du behöver ett sparande. 

  • Mon 6 Dec 2021 23:05
    #21

    Hej på dig!

    Personligen har jag suttit i samma sits. Men, när frågan om gemensam ekonomi så tyckte jag att det kändes rimligt att vi båda satte in ett fast belopp på ett gemensamt konto som täckte för våra gemensamma utgifter. En lösning som fungerade lika bra då, som den gör idag 11 år senare. Sen, självklart så ska man stötta varandra om utgifterna väger tungt. Den ena ska aldrig gå på knä när den andre frodas.

    Hoppas ni lyckas mötas halvvägs.


    Tävla om årets julklapp! Mat för 10.000! bit.ly/mat-hela-aret
  • Tue 7 Dec 2021 08:24
    #22
    Empan89 skrev 2021-11-28 17:06:13 följande:

    Förresten såg att någon tyckte att vi skulle dela utgifterna procentuellt beroende på vad vi tjänar. Hur är det rimligt egentligen om vi båda tagit exakt lika stort lån för att köpa vår lägenhet? Ska jag betala mer för vårt boende då pga att jag procentuellt tjänar lite mer män honom nu? Känns också lite konstigt eller? Jag menar okej om min kille hade svårt att få det att gå ihop, han har seriöst 15.000kr över efter alla våra fasta gemensamma utgifter, så det går liksom ingen nöd..


    Vad menar du med att betala mer för boendet?

    Ni betalar var och en för era lån, som faktiskt är för en investering.

    Gemensamma kostnader är sådant som livsmedel, hygienvaror, hemförsäkring, el, resor, ev gemensam bil e.t.c.
Svar på tråden Tjänar mer än min sambo