• Vinterflingan

    Utmattningssyndrom- vägen tillbaks

    Någon mer här som drabbats av utmattning?

    Berätta gärna hur lång tid tog det för dig att komma tillbaks igen?

    Vad gjorde du för att må bättre och hjälpte dig på resan?

    Obs! Den som inte själv har drabbats eller har någon i sin närhet som drabbats, eller för den delen har insikt, erfarenhet och kunskap om detta behöver inte svara i tråden.

  • Svar på tråden Utmattningssyndrom- vägen tillbaks
  • MrsPJ

    Forskning visar att transcendental meditation har god effekt på utmattningssyndrom, eller ja, stress, oro, ångest, depression osv. Man fick ju svara om man har kunskap och verkar dumt att inte tipsa om det då :) tm-se.org/

  • Shakira88

    Jag har varit utmattad, men var bara sjukskriven heltid typ någon månad. Sen jobbade jag halvtid länge, sen 75 procent innan heltid. Det tog nog ca 3 år innan jag var hyfsat återställd.

    Jag gick i terapi och hon var väldigt hjälpsam. Fick även tyvärr medicin som jag fortfarande äter. Men den var nog nödvändig för energi och stabilitet.

    Det viktigaste för mitt tillfrisknande var nog när jag accepterade att jag faktiskt var sjuk, att jag behövde vila.och det tog nog 1-2 år innan jag kom till den insikten. Sen började det sakta släppa

  • Deceree1

    Hej. För mig tog det ca 3 år. Min räddning blev min kolonistuga där jag kunde ägna mig åt att odla och greja. Ville inte träffa nån. Jag ville bara va vid stugan med min schäfer. På vintrarna blev min räddning klassisk musik och filmer. Tack vare min schäfer kom jag ut.

  • FtS70

    Vi håller på med longitudinell studie som startade 2012 med då nyligen insjuknade. 2019 hade fortfarande över hälften fysiska eller psykiska men av utmattningen. Det kan alltså ta tid, lång tid.

  • Aliona

    Den mest akuta fasten, när jag fick feber och frossa bara jag gick ur sängen och jag sov 15 timmar om dygnet, det tog någon månad innan det gick över. Sen tog det ca två år innan jag kände mig normal igen.

    Den första tiden var det bara motion och försök till bra mat. Och med motion menar jag inte ett pass på gymet utan promenader i frisk luft och dagsljus, som så småningom blev jogging. Mycket tid i naturen. Senare, när jag mådde fysiskt bra men led av hjärntrötthet, gjorde klassisk musik och sudoko susen.

Svar på tråden Utmattningssyndrom- vägen tillbaks