• Tue 30 Nov 2021 12:57
    15161 visningar
    54 svar
    +2
    54
    15161

    Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?

    Hej!

    Jag är utländsk (arabian), har varit i Sverige i 10 år nu. Mina barn vill att vi fira jul men jag vet inte hur kan jag fira julen för första gången. Vi har pyntat huset lite grann. Vi köper jul klabb också. men har aldrig planerat till julbord till exempel nångång. Jag behöver lite råd och tips om julbordet, vad gör ni på julafton och juldag? behöver vi ha på oss särskilda kläder ? ska vi ta kort till familjen?  när och hur? 
    Jag kommer bli jätte glad att få tips och råd av er. 

    Hälsningar


    Mira
  • Svar på tråden Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?
  • Anonym (Älska­r julen)
    Tue 30 Nov 2021 20:58
    #21
    Drottningen1970 skrev 2021-11-30 16:25:05 följande:

    Vitkålssallad på julbordet? Nä vet du vad.


    Hehe nä jösses självklart inte! Skulle stå rödkålssallad! Tack för rättningen. Däremot funkar vitkålsgratäng:)
  • bobeli
    Tue 30 Nov 2021 21:26
    #22
    +1

    Själv tycker jag att Julen är mest en tradition för barn och lite äldre - fast jag tror de flesta vill fira en traditionell Jul med : Gran, Tomte, Julklappar, Julskinka, köttbullar, sill, jansons och julgröt och mycket mer.. Jag tror att jag slutade med det då min dotter var 24 (jag är nu 67) Risgrynsgröt brukar jag koka när jag fryser, jag kan äta helgskinka, påskskinka eller allt vad de nu heter men istället blir det lax, sill har jag alltid hemma, köttbullar kan man ha till det mesta. Något jag inte vill missa är Kalle Ankas Jul, då har jag mysbyxorna och en kopp kaffe (lite choklad också)och julmust och inte så mycket mer - alla vet hur jag vill ha det så jag försöker vara snabb ned att koppla ur telefonen annars kommer den att störa under hela dagen

  • Tue 30 Nov 2021 21:42
    #23
    +1

    Vi har tagit bort all som mat ingen äter och lagt till sallader, morötter och annat vi tycker är gott. Så blanda, ta det som du tycker låter gott från svenska julbordet, blanda med din egen festmat, krydda köttbullarna på ditt sätt. Svensk julmat är fet så lätta upp den ex sallader.

    Fira jul som du vill (det finns inget fel), men det viktigaste är känslan, att umgås med familjen, att mysa, spela spel, låta barnen få julklappar. Det är barnens högtid, låt dem stå i centrum.

    Lycka till

  • bobeli
    Tue 30 Nov 2021 22:27
    #24
    Elin pelin skrev 2021-11-30 21:42:46 följande:

    Vi har tagit bort all som mat ingen äter och lagt till sallader, morötter och annat vi tycker är gott. Så blanda, ta det som du tycker låter gott från svenska julbordet, blanda med din egen festmat, krydda köttbullarna på ditt sätt. Svensk julmat är fet så lätta upp den ex sallader.

    Fira jul som du vill (det finns inget fel), men det viktigaste är känslan, att umgås med familjen, att mysa, spela spel, låta barnen få julklappar. Det är barnens högtid, låt dem stå i centrum.

    Lycka till


    Hej! Låter riktigt gott, det finns inget fel eller rätt det är väl det som är det bästa man gör som man själv tycker om
  • Anonym (Maria­)
    Wed 1 Dec 2021 04:54
    #25
    +1

    Ts vilket land kommer du ifrån?

  • bobeli
    Wed 1 Dec 2021 05:05
    #26
    +1
    Anonym (Maria) skrev 2021-12-01 04:54:39 följande:

    Ts vilket land kommer du ifrån?


    Sverige-Stockholm
  • Wed 1 Dec 2021 07:01
    #27
    +1
    Mandel skrev 2021-11-30 13:33:10 följande:

    Jag firar jul till minne av midvinterblotet som tidigare var vid vintersolståndet. 
    Eller mest kanske för att det är mysigt oavsett vem man firar eller varför man fixar. 
    Vare sig grisar, granar, glögg, pepparkakor, clementiner osv känns så värst Jesus utan saker som har tillkommit efter hand, så varför ska det envisas med att vara enkom en högtid för kristna?
    Låt den som vill pynta sitt hem och fixa traditionell julmat och godis m.m. oavsett vilken religion de har. Är väl kalasbra att man vill testa kulturen och traditionerna i sitt nya hemland.

    Ett tips är att googla recept på julmat. Kolla ex IKEAS hemsida och kolla vad de har på det julbord som de serverar i sina restauranger och se sedan om ni kan hitta recept på det. Googla eller kolla youtube efter tips på julpynt man kan göra osv. Och sedan bara att förvandla hemmet.
    Och det kommer säkerligen bli en fin jul även änglar och jesusbarn om det inte passar den religion man har.


    Ja men precis, det finns inte ett uns kristet i de allra flesta familjers firande plus att själva tidpunkten ju är snodd från totalt okristen högtid. 

    Tips till dig ts är att inte göra julbordet för stort utan plocka det som ni gillar. Och lägg gärna till något som inte hör till traditionen men som passar er familj. 

    Det vi har "kvar" på vårt julbord efter att vi har rensat är följande: 

    * Ägghalvor (vi kokar 2 ägg till vår familj på 4 så en ägghalva var).
    * Rödbetssallad (som vi köper färdig, minsta paketet)
    * Julskinka (som vi köper färdigskivat i paket med typ 5 skivor)
    * Gravad lax (samma där, minsta paketet vi kan hitta färdiggravad. Finns det bara stora paket så struntar vi i det)
    * kokt potatis
    * prinskorvar (viktigt att det är sådana med tjockt skinn som man klipper i ändarna)
    * Köttbullar - det här är det enda som vi faktiskt gör själva och inte köper färdigt och det gör vi massor av så att det räcker några dagar till. Köttbullarna är nog vår viktigaste tradition. 

    Och sedan inför jul så brukar vi baka lussekatter vid lucia och vi planerar varje år att baka julgodis men hinner aldrig så vi köper färdigt. 

    En väldigt viktig sak som vi tycker på julen är också en (eller två) riktigt god chokladask som vi delar på. 
  • Wed 1 Dec 2021 07:10
    #28
    +1

    Och pynt. Jag gillar julpynt men är inte så mycket för att plocka fram och bort det så har bara att jag lägger lite röda dukar på borden och en massa mysiga tomtar från rusta i olika storlekar som är utställda lite överallt. Brukar julpynta på första advent och klä granen runt den 20:e. 

    Och kläder så är det trevligt om man klär upp sig men det behöver inte vara tipp-topp utan viktigt att det också är bekväma kläder, julen ska vara en mysig högtid. Eller kanske köper jultröjor (finns också på rusta, rusta är guld inför jul) eller försöker ha lite röda kläder eller något. 

    Och så kollar man alltid på Kalle Anka. Gissar att det kommer från att det inte visades så mycket tecknat förut så det var lite speciellt att det kom mitt på dagen och så har det hängt med. Jag försöker faktiskt få bort den traditionen hos oss men lyckades tyvärr få in den hos barnen så den är tokfast. 

  • Anonym (Maria­)
    Wed 1 Dec 2021 07:58
    #29
    +1
    bobeli skrev 2021-12-01 05:05:23 följande:

    Sverige-Stockholm


    Är du Ts? För ts skriver att hon är utländsk och det hade varit intressant att veta vilket land hon kommer ifrån.

    Eller menar du att Stockholm är utomlands?

    Eller misstänker du som jag, att TS driver med utländska människor?
  • Wed 1 Dec 2021 14:32
    #30
    +2
    alla härliga !
    Ni är underbara. tack så mycket för många tipsar. Jag kommer från Libyen. hade förstås ingen jul där. Jag gillar de traditionella högtider i Sverige oavsett om de tillhör till Kristen religion eller inte. Jag är Muslim. Vi tror på Jesus också men vi firar inte hans födelsedag. Jag själv tycker att det så roligt att delta de traditionelle högtider med folket i det landet som vi valde att bo i. 
    Jag har varit i Sverige i 10 år nu, har pluggat vidare och jobbar just. känner mig alltid tacksam till det här landet. 
    Tack.
    anonym
Svar på tråden Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?