• Anonym (Stres­sad)
    Tue 30 Nov 2021 21:47
    2526 visningar
    16 svar
    16
    2526

    Trakasserad av arbetsgivare

    Ganska jobbig sits som ni förstår..

    Jag hade Synpunkter på den psykosociala arbetsmiljön och att jag pga vissa saker inte känner att jag har förtroende för min chef.

    Som svar fick först möten med min chef, hens chef och HR avdelningen utan förvarning eller info innan (30 min förvarning) på det mötet försökte man köpa ut mig med 6 månader. Jag har jobbat i 25 år och aldrkg haft ngr klagomål. Jag tackade nej så nu ville man Göra en omplacering vilket jag också sa nej till.

    Nu märkte jag att min chef och personal på HR stalkat mig på sociala medier på arbetstid och på nåt sätt hittat mitt konto där jag Varken har namn eller ort mest troligt har man gått via en arbetskamrat och kollat vilka hon följer. Då jag blockerat de flesta andra jag jobbar med men även folk jag inte jobbar med är blockade.

    Så frågan är om någon har erfarenhet av nåt likande struligt scenario och kan ge lite tips (har kontakt med facket) jag har även fått förstadagsintyg trots särskilt högrisk skydd pga sjukdom. Har dom har rätt att samla in fakta genom att stalka sociala medier och försöka använda det emot mig. (står som sagt varken nam, ort eller arbersgivare. På nån bild kan man se halva mitt ansikte så känner man mig förstår man att det är jag annars känner ingen igen mig.

  • Svar på tråden Trakasserad av arbetsgivare
  • Anonym (AB)
    Tue 30 Nov 2021 21:50
    #1

    Vad skriver du då? Du får det att låta som att du är trakasserad av arbetsgivaren men ger samtidigt sken av att du anonymt skrivit något?

    Vad har du skrivit?  Är ju svårt att vara trakasserad om det är du som sprider dynga?

  • Anonym (Vänta­)
    Tue 30 Nov 2021 21:53
    #2

    Vari ligger trakasserierna? Du har fått erbjudande om att bli omplacerad och utköpt. Det måste vara något annat du menar är trakasserier eller?

  • Anonym (Stres­sad) Trådstartaren
    Tue 30 Nov 2021 21:56
    #3

    Nej jag har inte spridit dynga. Däremot har jag tagit upp att jag fått möten utan förvarning och vilket erbjudande dom kommit med. Har även tagit upp att HR ringt mig direkt fast att det bestämdes att alla kommunination ska gå via facket.

  • Anonym (Stres­sad) Trådstartaren
    Tue 30 Nov 2021 21:59
    #4

    Du tycker inte själv att det är lite märkligt att man påpekar en dålig arbetsmiljö och första steget är att försöka köpa ut någon. Och att de möten man haft för att prata om detta skett utan att man fått någon förvarning eller info.

    Jag har öevn tagit upp med chefen om att jag känt mig stressad över jobbet och haft ont i magen och hjäetklappnkng iga miljön och chefen pratade dom det med andra utan mitt medgivande

  • Anonym (Vänta­)
    Tue 30 Nov 2021 22:02
    #5
    Anonym (Stressad) skrev 2021-11-30 21:59:27 följande:
    Du tycker inte själv att det är lite märkligt att man påpekar en dålig arbetsmiljö och första steget är att försöka köpa ut någon. Och att de möten man haft för att prata om detta skett utan att man fått någon förvarning eller info.

    Jag har öevn tagit upp med chefen om att jag känt mig stressad över jobbet och haft ont i magen och hjäetklappnkng iga miljön och chefen pratade dom det med andra utan mitt medgivande
    Märkligt vet jag inte, men jag ser det absolut inte som trakasserier. Det är något HELT annat.
  • Anonym (AB)
    Tue 30 Nov 2021 22:35
    #6
    Anonym (Stressad) skrev 2021-11-30 21:59:27 följande:

    Du tycker inte själv att det är lite märkligt att man påpekar en dålig arbetsmiljö och första steget är att försöka köpa ut någon. Och att de möten man haft för att prata om detta skett utan att man fått någon förvarning eller info.

    Jag har öevn tagit upp med chefen om att jag känt mig stressad över jobbet och haft ont i magen och hjäetklappnkng iga miljön och chefen pratade dom det med andra utan mitt medgivande


    Du utelämnar ju någon information, du kan omöjligen ha varit där i 25år och gjort ett bra jobb och deras första reaktion när du tar upp en arbetsmiljöfråga är att dom vill köpa ut dig. Right out of the blue!

    Hör du inte själv hur konstigt det låter? Är övertygad om att det inte funkar så ens på den mest dysfunktionella arbetsplatsen i landet.
  • Anonym (Stres­sad) Trådstartaren
    Wed 1 Dec 2021 07:05
    #7

    Jo faktiskt är det så. Tro det eller ej... Chefen och högre chefen har gjort misstag vilket jag tog upp och då skedde detta. Mest troligt i ett försök att rädda sin egen rygg då det kan bli att dom medverkat till att arbetskamrater tryckt ner och nedvärderat andra via chefen. Man har alltså gått via chefen och sagt nervärderande saker om andra och chefen har öppet lagt ut detta som obligatoriskt läsning.

    Jag tog upp att jag inte känner förtroende för min chef iom detta och då drog man igång detta med utköp direkt.. Den har det varit andra saker också. Att man klankar ner på att jag inte är handledare trots att man lottade vilka som fick gå handledarutbildning och enbart dom personerna skulle vara handledare. Att jag inte gått utbildningar (på fritiden) fast att jag är fullt utbildad och har alla utbildningar man behöver men det hade man visst råkat glömma bort tills facket tog upp det på möte. Mkt sådana saker. Att jag ramlade på arbetstid och gjorde illa mig och man I efterhand försökte underkänna sjukintyget för att läkaren på hälsocentralen skulle ha ljugit (var även in på röntgen i samband med skadan) man griper efter halmstrån och försöker hitta på saker för att kunna bli av med mig. För att man inte vill att det ska nystas i hur stor medverkan cheferna har för att arbetsmiljön är dålig.

  • Wed 1 Dec 2021 07:34
    #8

    Jodå, jag har haft sådana chefer och har det i skrivande stund. Det finns bara en lösning: att byta jobb. (Jag byter 1/1).
    Inte för att jag personligen råkar ut för det här men flera av mina kollegor. Jag accepterar helt enkelt inte en inkompetent chef igen. Jag gjorde det en gång i tiden men aldrig mer. Jag har inget som helst förtroende för chefen och därför ska vi inte samarbeta. Tänker jag.

    Så oavsett vad du och facket kommer fram till kommer ingen förändring att ske, man håller helt enkelt cheferna om ryggen oavsett. Det är alltså upp till dig om du vill bita dig fast eller om du ska göra något åt din situation. Då är byte av arbetsplats ditt enda alternativ.

    Apropå sociala medier.
    Sociala medier är samma sak som en officiell och publik anslagstavla. Du skriver där för att hela världen ska kunna läsa. Den som läser gör därför inget fel utan ansvaret vilar enkom på dig. Vill du inte att någon ska läsa så publicerar du inget. Vill du att bara få utvalda ska läsa så begränsar du läsarna. Men du kan aldrig någonsin ha kontroll vad läsarna i sin tur gör. De kanske gör printscreens och publicerar överallt, du kan försöka stämma dem men lycka till, du kommer inte att komma någonstans med det.

    Att de använder privat information emot dig är däremot i en gråzon lite beroende på vad det handlar om. Säg att du har ett representativt yrke och du lever rullan privat, det kommer inte att gå ihop. Jag tror du fattar resonemanget. Se till att ta upp detta med facket och se till att du alltid, vid varje möte har en representant med dig. Kallar de till möte utan att du har en representant säger du helt enkelt det: att de måste kalla till möte enligt de regler som finns (skriftligt och senast 1-2 veckor innan mötet) och att de samtidigt ska kalla din representant.

    Angående förstadagsintyg är det egentligen något som ska förhandlas fram med facket. Du ska ha skrivit på ett avtal om detta där du godkänner det. Om du inte har detta avtal är det ogiltigt. Jag har insett att just detta är ett mycket vanligt instrument för att försöka trakassera ut personal.

    Du befinner dig i en rävsax, dina referenser lär vara tämligen svala. Det du kan göra när du söker nytt jobb är att vara ärlig om situationen utan att prata skit om chefen och samtidigt vara reflekterande över dig själv, eg vilka fel du gjort, och vad du kan göra bättre i framtiden. Det betyder att du kan få en tämligen skral referens till att bli en styrka.

    Lycka till.

  • Anonym (Likna­nde)
    Wed 1 Dec 2021 08:27
    #9

    Liknande men mindre för mig. Kollega ansåg att jag var otrevlig under några veckors tid. Säger inget till mig. Dags för APT och samtidigt träffa nya HR. Mötet började med att chef säger- XX har något att säga. XX vänder sig mot mig - Varför är du så otrevlig? XX upplevde sig mobbad av mig. Jag, kollegor och HR ser ut som fågelholkar! HR var där för att lösa "vår konflikt" tydligen men visste heller inget.

    Inget av det jag påstods ha sagt stämde men EC trodde på XX. Jag började gråta och bad om ursäkt om jag hade varit otrevlig och konstig.

    Jag hade under den hösten blivit lämnad med två små barn men berättade inget på jobbet och jag tänkte att jag var säkert disträ och annorlunda just för det. Så jag bad om ursäkt för om vad varit sur på jobbet. Sa inget om mitt privata helvete.

    XX överlevde året innan en potentiellt dödlig olycka pga plötsligt sjukdomsfall på arbetet (en annan person riskerade i samband med detta att skadas men gjorde det inte). XX var sjukskriven ett år pga detta sjukdomstillstånd. När XX kom tillbaks var jag tydligen ett svin som kollega. XX slutade kort därefter på egen begäran.

    Ingen åtgärd på jobbet och mina andra kollegor har bett om ursäkt över att de inte vågade säga emot XX och EC.

    EC avslöjade ytterligare ett år senare att arbetet med att omplacera mig redan var påbörjat eftersom det inte gick att bevisa om jag hade mobbat min kollega eller inte.

    Att XX drabbats av sjukdom/olycka på arbetsplatsen, en annan var i fara talades det inte om du eller senare.. Min bedömning är att XX genomgick en allvarlig kris pga händelsen och på något vis hanterade situationen så här.

    Enormt otrevligt.

    10 år senare är jag kvar men det är jobbigt att tänka på hur nära jag var att bli omplacerad utan att veta och att jag "var en mobbare"

    EC är inte kvar. HR är kvar men vi har aldrig talats vid.

  • Anonym (HR)
    Wed 1 Dec 2021 08:33
    #10

    Sälj dig dyrt. Det är mitt tips. Jag har jobbat med HR länge och jag vet att när ledningen väl bestämt sig för att bli av med någon, så lyckas de förr eller senare. Oftast blir situationen så odräglig för personen att hen så småningom slutar själv. Så ta pengarna innan du tvingas lämna ändå, fast med tomma händer.

    Sikta på en årslön. Låt facket sköta det.

  • Anonym (?)
    Wed 1 Dec 2021 13:37
    #11

    Jag förstår inte situationen? Står du inte för vad du skriver på Facebook och liknande?

  • Wed 1 Dec 2021 13:40
    #12
    -1
    Anonym (?) skrev 2021-12-01 13:37:44 följande:
    Jag förstår inte situationen? Står du inte för vad du skriver på Facebook och liknande?
    Läser du inte inlägg?
    Någon annan förklaring finns inte annat än att du gör allt för att angripa. Och det får vi hoppas att du inte är ute efter, att provocera?
  • Anonym (Fb)
    Wed 1 Dec 2021 15:25
    #13
    -1

    Du tappade all sympati när du skrev att du skrivit på sociala medier. Oavsett om du bara har säg 50 vänner så är det ju 50 personer som du talar illa om din arbetsgivare för, sjukt illojalt. Troligtvis är det någon av dina vänner som skickat infon vidare.

  • Anonym (?)
    Wed 1 Dec 2021 18:53
    #14
    LadyJane skrev 2021-12-01 13:40:12 följande:

    Läser du inte inlägg?

    Någon annan förklaring finns inte annat än att du gör allt för att angripa. Och det får vi hoppas att du inte är ute efter, att provocera?


    Va?
  • Anonym (?)
    Wed 1 Dec 2021 18:55
    #15
    Anonym (Fb) skrev 2021-12-01 15:25:38 följande:

    Du tappade all sympati när du skrev att du skrivit på sociala medier. Oavsett om du bara har säg 50 vänner så är det ju 50 personer som du talar illa om din arbetsgivare för, sjukt illojalt. Troligtvis är det någon av dina vänner som skickat infon vidare.


    Var skriver hon att hon talat illa om arbetsgivaren på sociala medier?
  • Wed 1 Dec 2021 19:14
    #16
    Anonym (Fb) skrev 2021-12-01 15:25:38 följande:
    Du tappade all sympati när du skrev att du skrivit på sociala medier. Oavsett om du bara har säg 50 vänner så är det ju 50 personer som du talar illa om din arbetsgivare för, sjukt illojalt. Troligtvis är det någon av dina vänner som skickat infon vidare.
    Så du menar att alla som har facebook är det tillåtet att trakassera.

    Mest troligt känner du andra såsom dig själv och projicerar detta på TS.
Svar på tråden Trakasserad av arbetsgivare