• Anonym (Ledsen)

    Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord

    Skriver här för att jag är så ledsen och behöver stöd.

    Jag gjorde nyligen en medicinsk abort i vecka 6, min andra abort. Det var inget lätt beslut men jag känner mig inte helt redo, särskilt inte när min pojkvän inte vill. Dessutom studerar jag och jag varken har eller har haft ett fast jobb så ekonomin hade inte varit den bästa. Vårt förhållande är inte så stabilt heller och jag känner mig inte tillräckligt mogen än.

    Jag berättade om aborten för en vän och det borde jag inte ha gjort, eftersom hon tydligen är emot abort. Hon kallade mig mördare och sa att jag har dödat mitt eget barn, att hjärtat slår i vecka 6 och att det är som mord. Hon säger att jag borde ha fött barnet och tagit hand om det, att det hade löst sig med tiden.

    Mådde dåligt innan hon sa detta och mår ännu värre nu. Känner mig som världens hemskaste person och jag bara gråter. Vad ska jag ta mig till? Det känns som att abort var det bästa beslutet om man ska tänka logiskt men rent känslomässigt känns det för jävligt. Jag vill ju så gärna ha barn i framtiden och jag hade velat ha det nu om förutsättningarna hade varit bättre. Det känns inte som att jag är redo eller hade kunnat erbjuda barnet eller tillfälligt bra liv nu men jag vet ju inte hur det hade blivit.. kanske försöker jag bara komma med bortförklaringar..

    Någon som har något bra att säga? Jag mår skit och gråter. Är det ett barn eller bara en cellklump i vecka 6? Hur dåligt samvete bör man ha? Är det mord? Är jag en hemsk människa eller varför var mitt beslut rätt?

  • Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-12-04 11:34:17 följande:

    Kallade vännen henne för mördare?

    Det är definitivt inte ok att ställa upp på sex oavsett ålder. Skydd ska man alltid tänka på. Män gör alldeles för få vasektomier. Finns även icke hormonella preventivmedel för kvinnorna. P-piller är bara ETT alternativ. Det läggs ingen skuld. Det är bara ett konstaterande.

    Ytterligare ett ämne du blandar in är huruvida man ska ha sex före äktenskapet och om det är en norm? Jisses!

    Vid sprucken kondom finns det inte så mycket att fundera över mer än att ta ett dagenefterpiller. Det ansvaret har du för din kropp.


    Ja, men va fint. Då vet vi att det finns fler preventivmedel. Du jag e snart 50 år och två saker har jag att säga om det här. 1 Jag har prövat alla preventivmedel som finns. Men avhållsamhet är svårslaget,) 2 Tack men jag ansvarar själv för min kropp. Och plastiga dagenefterpiller kommer jag inte att utsätta kroppen för.
  • Anonym (Kaa)

    Alltså det här om att mna ska skydda sig... Självklart ska man det. Men, att tro att skydd löser allt, hur naiv får man vara. Visst, p-piller har 99% skydd vid korrekt användande. Men förstå att det inte är 100.

    Jag har som sagt gjort två aborter. I ena fallet hade vi kondom som gick sönder OCH dagen efter piller. Blev gravid ändå. Andra gånger åt jag p-piller och blev gravid ändå. Visst, det var många år med p-piller där jag inte blev gravid, men risken finns alltid även om den är extremt låg. Vet att det hänt flera, inte jag som är nåt unikum.

    Så ni som verkar tro att abort är fel för att kvinnor minsann borde skydda sig kan kanske ta er en funderare.

  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Kram) skrev 2021-12-04 13:19:48 följande:

    Ja, men va fint. Då vet vi att det finns fler preventivmedel. Du jag e snart 50 år och två saker har jag att säga om det här. 1 Jag har prövat alla preventivmedel som finns. Men avhållsamhet är svårslaget,) 2 Tack men jag ansvarar själv för min kropp. Och plastiga dagenefterpiller kommer jag inte att utsätta kroppen för.


    Jamen då har du ju erfarenhet av preventivmedel. Varför har du inte steriliserat dig för ett antal år sedan? Avhållsamhet är också ett val.

    Plastiga piller verkar inget vidare alls. Skulle heller aldrig ta något sådant. Men himla tur det finns för dem som behöver.
  • Anonym (Maja)

    Du gjorde ett val. Du får helt enkelt stå för det och tänka tillbaka på dina anledningar till att du gjorde valet att göra abort, när ångesten kommer. Jag kan förstå din väns ståndpunkt - ser man ett embryo som ett barn, ja, då blir ju abort mord. Men ser DU ett embryo som ett barn? Jag gissar att du inte gör det, så för dig är det ju inte mord, och det är ju DU som gjort detta med DITT embryo, inte hon med sitt... Så det angår liksom inte henne. Är du med på hur jag menar? Du fattade ju det beslut du fattade, med dina skäl, med dina moraliska ståndpunkter o.s.v.

    Hårda fakta är att ja, det kan finnas ett hjärta som slår. Hårda fakta är att ja, embryot hade kunnat bli ditt lilla barn om det fått fortsätta att växa och utvecklas. Hårda fakta är att nej, det var inte en cellklump, men det var heller inte en människa än, det var ett embryo.

    Hård fakta är också att ni säkert skulle ha kunnat fått det att fungera med ett barn nu (ni bor trots allt i världarnas bidragssamhälle, som dessutom låter en studera helt gratis - och får bidrag för det, ökat bidrag med barn, samt extremt låg ränta på lånet för det). Men det spelar ju ingen roll, för ni ville inte det. Då spelar det ju ingen roll om ni skulle ha kunnat lösa situationen eller inte.

    Du får helt enkelt stå för beslutet du fattade, med dina skäl, dina resonemang, dina värderingar. HON behöver dock inte göra abort om hon tycker det är otänkbart.

  • Anonym (Kram)

    Fler fakta: TS, du har inte gjort något fel alls. Du har tagit ansvar i en svår situation. Du bör försöka att inte hamna i samma situation igen, eftersom du inte mår bra av det. Som några redan nämnt, kan det va bra att söka samtalsstöd. Jag tycker dessutom att du har gjort rätt val, eftersom du inte känt dig mogen att ta hand om ett barn. Jag tycker att det vore så mycket bättre om alla barn var önskade, åtminstone av sin mamma. Det borde va en rättighet. Det finns så många människor som går igenom hela livet och känner sig oönskade och oälskade... Hon som kallar dig mördare bör du va vaksam på. Säger hon såna lögner om dig till fler människor utsätter hon dig för förtal och det är en brottslig handling. Slutligen får du en kram.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Maja) skrev 2021-12-04 20:58:47 följande:

    Du gjorde ett val. Du får helt enkelt stå för det och tänka tillbaka på dina anledningar till att du gjorde valet att göra abort, när ångesten kommer. Jag kan förstå din väns ståndpunkt - ser man ett embryo som ett barn, ja, då blir ju abort mord. Men ser DU ett embryo som ett barn? Jag gissar att du inte gör det, så för dig är det ju inte mord, och det är ju DU som gjort detta med DITT embryo, inte hon med sitt... Så det angår liksom inte henne. Är du med på hur jag menar? Du fattade ju det beslut du fattade, med dina skäl, med dina moraliska ståndpunkter o.s.v.

    Hårda fakta är att ja, det kan finnas ett hjärta som slår. Hårda fakta är att ja, embryot hade kunnat bli ditt lilla barn om det fått fortsätta att växa och utvecklas. Hårda fakta är att nej, det var inte en cellklump, men det var heller inte en människa än, det var ett embryo.

    Hård fakta är också att ni säkert skulle ha kunnat fått det att fungera med ett barn nu (ni bor trots allt i världarnas bidragssamhälle, som dessutom låter en studera helt gratis - och får bidrag för det, ökat bidrag med barn, samt extremt låg ränta på lånet för det). Men det spelar ju ingen roll, för ni ville inte det. Då spelar det ju ingen roll om ni skulle ha kunnat lösa situationen eller inte.

    Du får helt enkelt stå för beslutet du fattade, med dina skäl, dina resonemang, dina värderingar. HON behöver dock inte göra abort om hon tycker det är otänkbart.


    De kanske hade fått det att fungera eller så inte. Ts hade lika gärna kunnat bli ensamstående och fastnat i fattigdom. Det är inte roligt att leva på bidrag och existensminimum för att få vardagen att gå ihop. Det blir inte roligt för barnet heller.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-05 22:41:09 följande:

    De kanske hade fått det att fungera eller så inte. Ts hade lika gärna kunnat bli ensamstående och fastnat i fattigdom. Det är inte roligt att leva på bidrag och existensminimum för att få vardagen att gå ihop. Det blir inte roligt för barnet heller.


    Det kan vi förstås inte veta, men i och med studier gissar jag att TS kommer ha en utbildning och hyfsat betalt jobb inom några år, så ensamstående eller inte tror jag inte att hon skulle bli fattig med barn. MEN hon ville inte ha barn nu, och fattade det beslut hon fattade, det går inte att ändra på ÄVEN om det säkert hade kunnat lösa sig om hon fortsatt graviditeten.
  • Anonym (Brs)

    Du ska känna dig stolt över att du gjorde det som var bäst för dig och eventuellt framtida barn trots att det kändes jobbigt. Det gör dig till en modig och bra person och framtida barn kommer att ha tur som får dig som mamma.

    Gör dig av med ?vännen?, går inte att ha vänner som ser en som mördare.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Maja) skrev 2021-12-06 07:26:06 följande:

    Det kan vi förstås inte veta, men i och med studier gissar jag att TS kommer ha en utbildning och hyfsat betalt jobb inom några år, så ensamstående eller inte tror jag inte att hon skulle bli fattig med barn. MEN hon ville inte ha barn nu, och fattade det beslut hon fattade, det går inte att ändra på ÄVEN om det säkert hade kunnat lösa sig om hon fortsatt graviditeten.


    Det är ju ingen idé att spekulera i huruvida det hade löst sig med tiden eller ej, eftersom vi inte kan veta det. Det är upp till var och en om man vill ta den risken eller inte.

    Ja, troligen kommer ts att få ett helt okej (eller mer än okej) jobb när hon är klar med sina studier men hade hon valt att behålla nu så hade hon förmodligen tagit ett studieuppehåll eller hoppat av, eftersom hon inte har pluggat klart än. Jag kan tänka mig att det hade löst sig senare men det hade nog varit tufft i början, särskilt när ts inte har pluggat klart och om killen hade lämnat henne. Då hade ts levt på csn eller diverse bidrag och lägsta möjliga föräldrapenning. Allt blir så mycket lättare om man har sparade pengar och om man har haft ett jobb innan så man får en dräglig föräldrapenning.

    Ts beslut var det bästa beslutet, om man ska tänka logiskt. Det är nog bäst att inte sätta sig i en sådan svår sits vid så ung ålder.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Maja) skrev 2021-12-06 07:26:06 följande:

    Det kan vi förstås inte veta, men i och med studier gissar jag att TS kommer ha en utbildning och hyfsat betalt jobb inom några år, så ensamstående eller inte tror jag inte att hon skulle bli fattig med barn. MEN hon ville inte ha barn nu, och fattade det beslut hon fattade, det går inte att ändra på ÄVEN om det säkert hade kunnat lösa sig om hon fortsatt graviditeten.


    Jag tänker att saker brukar oftast lösa sig med tiden men det kan ta ett tag och tiden fram tills dess kan vara väldigt jobbig. Bäst att inte sätta sig i en sådan sits och vänta tills förutsättningarna är bättre. Varför sätta ett barn till världen om man inte kan erbjuda barnet ett bra liv, tänker jag.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-04 00:23:57 följande:
    Men du skrev att den inte har hjärtslag som du och jag? Tänkte bara på hur det fungerar.
    Titta på videon. 
  • Anonym (Nini)
    Glinda från Oz skrev 2021-12-03 22:43:33 följande:
    Precis, det är en elektrisk impuls som går att höra så ett VUL, den impulsen går att återskapa i en petriskål. Det pratades om det massor när Texas införde abortförbud. Det är mamman som förser barnet med blod genom navelsträngen.

    Jag tycker den här videon är bra:
    Nej, mamman förser inte barnet med blod. Barnet har sitt eget blod. Däremot flödar det syre och näringsämnen över en tunn vägg från mammans blod till barnets blod.

    Det där med hjärtimpulser i en petriskål blir också lite konstigt. Bara för att det går att odla hjärtceller och få fram impulser, betyder det att det är helt ok att stanna ditt eget hjärta då? Inte helt överförbart, eller hur?
Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord