• Anonym (Könssjukdomar)

    Könssjukdomar

    Om du bär på en könssjukdom som t,ex HPV/ kondylom berättar

    du det varje gång du har sex med en ny sexpartner?

  • Svar på tråden Könssjukdomar
  • Anonym (Sara)

    Nu har jag bara en sexpartner men det är klart man måste berätta för den/alla man har samlag med att man har en könssjukdom. Gör man inte det är man sjuk i huvudet.

  • Anonym (Right)

    Jag tycker man skall vara ärlig i detta. Det är lite om att låta den man skall ligga med få syna hela ens hand. 

    Väljer dem att inte ha sex, så har de tagit ett beslut. 
    Lite som att inte säga att man har klamydia och ändå ligga oskyddat, vet man om att man har Kondylom eller Herpes för den delen, så bör man säga till innan, om inte annat av respekt för sin medmänniska. 

  • Anonym (Klasse)

    Jättekomplicerat att vara kille då det gäller HPV. Vi kan ju inte ens testa oss. Två av mina tidigare sexpartners har haft det. Vanligt att alla drabbas nån gång i livet och oftast vet man inte ens om det.
    Kan ev vara jag som smittat, men vet inte.
    Är ganska sexuellt aktiv och använder numera oftast kondom.
    Men visst händer det att jag har oskyddad sex.
    Testar mig kontinuerligt och har definitivt kondom vid nya bekantskaper. 
    Ju mer man tänker på HPV,  så önskar man nästan att man var asexuell...
    Andra jämställer HPV med vanlig förkylning.

  • Anonym (Right)
    Anonym (Klasse) skrev 2022-02-13 20:16:03 följande:

    Jättekomplicerat att vara kille då det gäller HPV. Vi kan ju inte ens testa oss. Två av mina tidigare sexpartners har haft det. Vanligt att alla drabbas nån gång i livet och oftast vet man inte ens om det.
    Kan ev vara jag som smittat, men vet inte.
    Är ganska sexuellt aktiv och använder numera oftast kondom.
    Men visst händer det att jag har oskyddad sex.
    Testar mig kontinuerligt och har definitivt kondom vid nya bekantskaper. 
    Ju mer man tänker på HPV,  så önskar man nästan att man var asexuell...
    Andra jämställer HPV med vanlig förkylning.


    Beror väl på vad man jämför med? Med HIV så är ju HPV en walk in the park, men nog är det lurig och ganska nasty med vårtor och sådant, verkar ju ge med sig efter ett par tre år. 

    HPV är däremot lurigt, och jag håller med, ju mer man tänker på det, ju mer önskar man att man var Eunuck. Men det gäller typ samtliga könssjukdomar. 
  • Anonym (What)

    är det inte lite överdrivet att räkna HPV som en generell könssjukdom?? Finns ju runt 200 olika HPV-virus haha?

  • EnAnonumius
    Anonym (What) skrev 2022-02-13 22:19:10 följande:

    är det inte lite överdrivet att räkna HPV som en generell könssjukdom?? Finns ju runt 200 olika HPV-virus haha?


    Ja det finns många HPV-virus varianter.. EN av de HPV-virus varianterna ger kondylom och det HPV-viruset (och då även kondylom) räknas till könssjukdom.

    Jag tro (notera tror) att TS skrev "HPV/Kondylom" för att just specificera HPV-viruset som ger kondylom.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (A)
    Anonym (Right) skrev 2022-02-11 15:00:39 följande:
    Jag tycker man skall vara ärlig i detta. Det är lite om att låta den man skall ligga med få syna hela ens hand. 

    Väljer dem att inte ha sex, så har de tagit ett beslut. 
    Lite som att inte säga att man har klamydia och ändå ligga oskyddat, vet man om att man har Kondylom eller Herpes för den delen, så bör man säga till innan, om inte annat av respekt för sin medmänniska. 
    Håller med
Svar på tråden Könssjukdomar