• Anonym (Uppvaknande)

    Passion och avsaknad av sex i ett äktenskap som leder till vänskap

    Jag blev tillsammans med en utländsk fru som är flera år yngre än mig.
    Jag såg bra ut för min ålder och vi snackade länge.
    Jag upplevde henne som snäll och vi träffades hos henne i hennes land och gifte oss efter 3 månader av video chat efter att hon frågat mig om det.
    De var bara min andra riktiga flickvän och närmare medelåldern och med en känsla av att aldrig mer få chansen att träffa någon gjorde jag slag i saken.
    Hon flyttade hit och lärde sig svenska, men jag var inte alls van vid sex och hade svårt att komma hela vägen fram om man säger så när vi gjorde det.
    Det kändes krystat.
    Tyvärr kändes det pinsamt för mig att erkänna det och jag ville inte att hon skulle känna någon skuld.
    Oftast är det ju tjejen som fejkar det hör man ju talas om.
    Vi var som andra par i början höll handen, åt middag, sov tillsammans och åkte på resor, men vi slutade ha sex nästan helt och hållet.
    Jag såg henne aldrig som en sexuell attraktion inser jag nu såhär snart 10 år senare. Hon blev liksom någon som jag tog hand om att jag blev den hon såg upp till och behövde hjälp med saker ifrån.
    Sen hade vi pussandet och kramandet och gav varandra lite massage ibland i soffan eller sängen.
    Men med tiden blev det rutin och vi hade slut på samtalsämnen.
    Vi slutade prata vid middagen, vi slutade titta på tv eller film tillsammans på kvällen och vi började sova i separata sovrum för att jag började snarka.
    Jag spelade datorspel efter jobbet och hon höll på med sin telefon eller tittade på tv-serier.
    Vi gick fortfarande ut och gjorde saker tillsammans ibland.
    någon gång under åren när vi bråkat om något så nämnde hon att hon kanske gift sig för snabbt och barn kom på tal igen.
    Vi försökte med sexet igen fast bara när hon hade ägglossning, men då var det ju press på att leverera så att säga.
    Det gick inte så bra så vi ansökte om hjälp med graviditet.
    Vi skulle fått hjälp men hon blev rekommenderad att gå upp ett par kilo i vikt minst. Det var hösten 2019 och sen åkte hon hem i januari 2020 och när hon skulle hem ett par månader senare var det pandemi så vi stannade hemma båda två hon började spela dataspel på allvar då och fastande för ett specifikt spel. Jag jopbbade hemifråpn och spelade dataspel eller tittade på film, tv, youtube videos eller läste nyheter.
    Sen gick jag upp 10 kilo i vikt och hon sa att hon tyckte det var bättre hon stannade med sin familj i kina och åkte tillbaka.
    Hon sa faktiskt att hon skulle lämna mig om jag inte håller vikten lite på halvt allvar, men jag inser ju att vi redan hade levt som rumskamrater fast att jag hade betalat allting i flera år. Hon hade bara jobbat och fått studiebidrag under perioder.

    När hon nu kom tillbaka i höst var hon undvikande med kroppskontakt. Jag hade gått upp ytterligare 5 kilo men hade gått ner igen så jag var fortfarande 10 kilo tjockare ungefär som när hon åkte eller lite mer kanske.
    Jag sa en av de första dagarna att jag ville prova att ha sex igen och hon log och skrattade lite.
    Men hon fortsatte spela dataspel hela dagarna och kvällarna samtidigt som jag har tröttnat på det och hade sett fram emot att vi skulle ändra vårt förhållande och ägna mer tid åt varandra till exempel med TV eller film.
    Hon har kanske träffat någon annan utomlands och kanske känner sig obekväm med mig nu, jag vet inte.
    Jag konfronterade henne med avsaknaden av intimitet att hon inte längre tar egna initiativ till kramar eller pussar eller inte längre säger att hon älskar mig efter att hon kom tillbaka eftersom jag ville te upp och jobba med relationen igen nu när hon är hemma här igen
    Hon sa då till mig att hon inte älskar mig längre och att hon vill vara vänner och känna sig fri,
    Sen frågade jag när hon tappade passionen och då sa hon för flera år sen bara ett år efter att vi blivit tillsammans när hon flyttat hit till Sverige.
    Nu är jag snart 50 och undrar ska vi fortsätta leva såhär att hon kom till mig och trots allt sa att hon älskar mig, fast hon inte känner sexlusten förstår jag. Jag har skickat 10000 i månaden till att betala av hennes lägenhet som hennes syster köpte i sitt hemland och den ska va till oss båda säger hon men jag kommer sällan va där ju. Jag stor för alla levnadskostnader här i sverige och har gjort det sen pandemin började, hon sa hon kan jobba deltid nu men jag vill inte art hon ska dra hem någon smitta. kostnaderna här för att inte säga allting samt hjälper hennes familj utomlands med en lägenhet hon köpt.
    Skaffar vi barn får vi det gemensamt och många föräldrar har ändå inte mycket till sexliv utan tar hand om barnen tillsammans tänker jag. Sen blir man ju äldre också. Hon säger att hon älskar mig som en familjemedlem men vill nog egentligen inte krama eller pussa mig och hon gillar inte att jag tittar på henne naken i badrummet eller är där när hon duschar. Samtidigt sa hon ju också att hon egentligen inte ville komma tillbaka till Sverige men att hon känner ett ansvar för mig.
    Hon sa att hon inte ville få någon klåda eller annat av mig, kanske har hon haft oskyddat samlag med en annan kille också utomlands under tiden hon bott där.
    Jag behöver intimitet att kramas och pussas i ett förhållande även om jag inte känner sexlusten. Som sagt ville jag ta upp sexet igen.
    Många relationer här jag läst om där gör partners inte mycket tillsammans.
    Jag kanske är deprimerad av jobbet eller i behov av fler fritidsintressen och kontakt med vänner, men jag funderar på hur det skulle vara att vara tillsammans med en svensk kvinna som man kan titta på tv med som hänger med och följer med i nyheter och som man kan diskutera olika saker med. Fast igen det blir ju ett vänskapsförhållande kanske.
    Jag sa till min fru lite på skämt att vi kanske ska skaffa hund trots att jag inte vill ha det, Då sa hon att hon vill jättegärna det då skulle hon inte spela så mycket dataspel. Så en hund kan du ägna tid åt men inte mig? Då sa hon att vi kan ta hand om den tillsammans.
    Men det som gnager i mitt huvud nu varje dag och som gör mig olycklig är ju hennes ord att hon inte älskar mig längre och inte egentligen ville tillbaka hit.
    Hon pussar mig ibland nu och har slutat att ge små spydiga kommentarer kanske. Hon låter mig krama henne och så och jag försöker visa min värme till henne men jag vet inte vad hon känner för mig egentligen.
    Går jag ner i vikt och fortsätter med det och inte bryr mig om att vi gör separata saker speciellt nu när vi bara är hemma kanske hon kan fatta tycker för mig igen.

    Sen tänker jag att även om hon inte säger det kanske hon kom tillbaka för att jag ska hjälpa till med pengar till hennes lägenhet eller familj.
    Henens brorsa hamnade i fängelse och hennes syster lägger ut pengar till advokatkostnader också.

    Jag vill försöka sova ihop igen efter att vi har sovit separat i 2 år pga att jag  gick upp i vikt och snarkade från början, men hon vill inte alls det säger hon.
    Jag vill ligga i sängen och kramas lite innan vi sover åtminstone innan jag går till det andra sovrummet, men det vill hon nog inte egentligen.

    Men nu när jag vill känna lite kroppslig närhet så verkar hon mest vara irriterad av det.

    Ska jag försöka hoppas på att det kan blir bättre.
    Hon vet inte om hon vill fortsätta med assisterad befruktning och adoption kan jju ta flera år och jag börjar bli gammal nu

    Hon sa till mig att jag får bestämma om jag vill fortsätta som vänner eller separera.
    Hon sa sen efter ett par dagar när jag konfronterade henne vad hon egentligen känner för mig säger at hon har känslor för mig.

    Jag skickade swisch med en lite slant hon behövde för fika ute med kompisar och ett meddelande med älskar dig fast hon svarade inte på det hon spelade dataspel och sa till mig att jag skulle pyssla med min hobby.

    Det kanske blir bra om vi skaffar barn ändå, jag blir glad och hon blir glad, vi kommer göra saker tillsammans även om vi inte har sex.

    Jag vill inte slänga bort åren trots att jag inser att det är vad vi redan gjort, men alla vet ju hur svårt det är att ta beslutet att skiljas.
    Man har ju trots allt varit gifta i flera år.

    Blir det såhär i alla förhållanden, vi blir ju äldre sex kanske inte spelkar någon roll om jag klarat mig utan det i många år.
    Men det är intimiteten och avsaknaden att ha någon att snacka med efter jobbet eller titta på tv tillsammans med jag saknar nu.

    Det är jävligt tufft på jobbet också vilket gör mig nedstämnnd ska jag tillägga.

  • Svar på tråden Passion och avsaknad av sex i ett äktenskap som leder till vänskap
  • Anonym (XXX)

    Alltså FINNS ens den där lägenheten du betalar för? Har du sett papperen? Jag gissar nämligen, att du försörjer en hel familj i Kina med de där 10 000 kr/månaden, och att det var vad dom hade planerat hela tiden. Din fru fick offra sig för familjen.

    Man ska aldrig ge bort pengar på det där sättet. Och man ska aldrig gifta sig med personer från fattigare länder. (Eller med personer som är relativt fattiga i ett land som inte nödvändigtvis är fattigt, men där klasskillnaderna är stora. Som USA. Eller dagens Kina...) Jag hoppas att du i alla fall hade vett att skriva ett äktenskapsförord?

    Du måste ur det där nu, du ska inte fortsätta kasta good money after bad. Och leta sedan efter en vettig svensk kvinna. Det är ju tur i oturen att ni inte har kunnat göra barn, för då skulle du aldrig bli av med henne mer - barnet skulle för alltid vara hennes hållhake på dig, så att hon kunde kräva dig på mer pengar. 

  • Zaxika

    Av vilket skäl ska ni fortsätta vara gifta?

    Jag tycker relationen går ut på att du ger trygghet och pengar, och hon ger lite vänskapligt sällskap?

    Räcker det för dig?

  • Um Hamza

    Alltså förlåt att jag säger det, men hur skulle en relation kunna bli sämre än er? Jag tycker du ska skilja dig utan att se dessa år som bortkastade, och börja om på nytt. Jag förstår att du inte vill bli ensam men tror du har alla chanser att träffa någon, du har ju inte orimliga krav. Ni blir båda lyckligare utan den andra

  • Anonym (Börja om)

    Du kommer naturligtvis inte hitta sann kärlek i en relation som bygger på att du försörjer henne och andra i hennes släkt.

    Självklart kan du fortsätta leva som vänner, men inbilla dig inte att din relation magiskt kommer bli bättre. Jag tänker faktiskt inte ens att det är värt det.

    Se det för vad det är. En relation som du försökte med och som faktiskt inte landade i någonting tillräckligt bra.

    Det låter ju inte ens som ni haft passion och bra sex förr, så vad får dig att tro att det kommer bli bra?

    Personligen är jag hellre ensam själv, än i ett förhållande. Att få ett barn hade ju inte lett till bättre relation, utan att ni skulle ha en relation till ert gemensamma barn

  • Anonym (Uppvaknande)

    Tack för alla svar.

    Sitter och tänker att ifall vi skaffar hund är det bra för oss båda.

    Jag får en hundkamrat och tvingas gå ut och gå varje dag.

    Jag jobbar på att gå ner i vikt också.

    Då skulle hon inte spela så mycket dataspel sa hon också och vi kan gå ut med hunden tillsammans sa hon.

    Hon sa att vi kan prova sexet igen om jag köper en hund.

    Hon har inte sagt något om att vilja sitta i soffan och titta på tv eller film dock.

    Julklappar till hunden verkade vara det enda intressanta med julen för henne om vi hinner skaffa en hund före jul.

    Hur kul är det.

    Visst skaffar man barn tvingas hon kanske att intressera sig för svenska traditioner men det blir väl inte bättre relation mellanrum oss för det.

    Jag vill jobba på förhållandet men samtidigt undrar jag varför om jag inte får ut något själv av det dom ni redan sagt.

    Jag har varit förblindad av känslan att ha någon hemma och bortsett från att det inte varit ett normalt förhållande och flera år.

  • Anonym (Å nej)

    Å nej...att köpa hund vore det näst sämsta efter att bli gravida..eller just nu det sämsta.

    En hund är värd bättre!

    Skilj dig för guds skull!!!

  • Anonym (Lessen)

    Hon utnyttjar dig o din snällhet 100% ..sluta skänk henne pengar o dylikt så ska vi se om hon om ens bryr sig att "komma tillbaka" igen från kina. Detta är så uppenbart och det är fruktansvärt hur du utnyttjas ..jag beklagar!

  • Anonym (Hund)

    Hund skaffar man för att man älskar hundar. Inte för att lappa ihop ett äktenskap! Det är mycke ansvar att lägga på en hund det! Helt fel anledning men jag tror att du egentligen förstår det, eller ?

  • Anonym (Uppvaknande)

    OK ja tänkte att det kan vara bra för mig med en hund att ta hand om även om förhållandet inte fungerar sen ändå.

    Hon sa att hon kunde försöka sälja en väska för att hjälp till att betala för hunden.

    Men vilken fru nekar sin man att sitta och spendera åtminstone ett par timmar i veckan med film tillsammans?

    Total brist på respekt.

    Hon använder ett köp av hund som utpressning för att spendera tid med mig och att kanske prova sex igen.

    Två gånger har jag varit på väg att klicka på knappen att skicka in skilsmässoansökan till tingsrätten. Nästa gång blir det nog av.

    Hon kom in igen nu innan vi skulle sova och frågade när kan vi ha en hund men in an hon hann uttala hela meningen sa jag det istället eftersom jag gissade att det var enda anledningen till att ge mig en gonattkram så hon kunde påminna mig om det.

    Då sa jag att hon måste sluta spela så mycket spel och sitta med mig i soffan.

    Vet inte om hon hörde fel eller missuppfattade vad jag sa men hon vände direkt om kort och tonen och sa på vägen ut ur rummet att "I try to be close to you with a dog" ungefär som om hon trodde jag sagt nej till en hund. Eller så är det just detta med att sitta i soffan tillsammans som hon absolut inte gillar att det är tråkigt med all TV och film. Hon kanske är rädd att jag ska viljs sitta nära och mysa.

    Tänk att jag slängt bort 9 år av mitt liv på henne. Säg många resort vid gjorde där en annan kvinnan hade uppskattat det mycket mer. Dags för mig att ta vara på de år jag har kvar från 50 till att leva med någon som respekterar mig.

    Jag måste ändra mitt sätt att ställa krav och inte vara rädd för konflikter och inte vara andra till laga för att jag själv ska duga.

  • Anonym (Fia)

    Alltså.... Hon kommer från ett annat land till en äldre man (du specificerar inte hur många år yngre hon är) som har en massa issues med att ha sex med henne och som du säger inte ens från början såg henne som att ha en sexuell attraktion. Det är inte ett dugg konstigt att hennes känslor dör och med det gradvis intresset och intimiteten. Sedan dök du in i dataspel. Det var nog inte alls vad hon förväntade sig och ordentligt fog för besvikelse. 
    De flesta människor oavsett kön som har mindre på spel och fler alternativ hade nog lämnat ganska tidigt där. 

    Att du plötsligt har velat ta tag i sexet många år senare är ju inte bara att göra om det inte längre finns känslor och attraktion kvar för henne. Dessutom hade hon ju påpekat hur mycket problem hon hade med din viktökning, det låter väldigt tondövt att tro att det går att "försöka med sex igen" i det läget när ni inte haft en intim relation på så många år. Det är nog inte så konstigt om hon är tveksam till att öppna upp och släppa dig nära och slappna av och "titta på film" eller vad det nog är efter det. 

    Innan man börjar orera om hur mycket fel hon gör behöver du faktiskt inse att du bäddat för det hela själv. Säger inte att det är lätt eller att hon nödvändigtvis beter sig bra, men du har ett stort eget ansvar för att hon förlorat attraktionen och känslorna och det är inte bara att ensidigt ändra sig och tro att det som varit inte spelar någon roll för sådant. 

    Det låter nog som hon gett det betydligt mer chans än de flesta i sådana semi-prostituerade arrangemang nog skulle (det är lite mer naivt än jag köper om du hävdar att du tror att kärlek är den största motivationen och det verkar ju som hon faktiskt hade riktiga känslor och gav det hela riktig chans från början). 

    Sen ska du självklart inte stanna i något du inte trivs med och hon har ju varit ärlig om sina känslor eller avsaknaden av dem så du vet vad du har att ta ställning till. Relationen som relation dog ju många år sedan, eller hur? Kanske kan det väckas på nytt, men det låter inte som några stora chanser. Du nämner som sagt inte hennes ålder, är det så att hon snart kanske inte kan få barn längre och hon velat ha kan det nog leda till ordentlig bitterhet där om hon känner att tiden med dig tagit ifrån henne chansen att få några och då är det än mindre chans. 

  • Anonym (nej)

    Nej skilj dig och leta ny! Någon som bor i Sverige och vill samma sak som du. Spar dina pengar och lägg på vettigare saker. Hoppas du hittar vad du söker, du verkar snäll.

  • Mrs Moneybags

    Alltså, ingen av er var kär i den andra när ni gifte er. Ni är inte kära nu heller. Du ville inte ens ha sex med henne. Det är klart hon inte är kär i dig heller. Du har blivit fet och snarkar och hon är för smal. Ingen av er mår bra. 

    Du pratar om att skaffa barn eller hund, men ett dåligt förhållande blir inte bättre av att man skaffar sig fler ansvarsområden som tär på relationen. 

    Bara skilj er. Det är det rätta och enklaste. 

  • Anonym (Börja om)
    Anonym (Uppvaknande) skrev 2021-12-08 04:24:22 följande:

    Tänk att jag slängt bort 9 år av mitt liv på henne. Säg många resort vid gjorde där en annan kvinnan hade uppskattat det mycket mer. Dags för mig att ta vara på de år jag har kvar från 50 till att leva med någon som respekterar mig.

    Jag måste ändra mitt sätt att ställa krav och inte vara rädd för konflikter och inte vara andra till laga för att jag själv ska duga.


    Jag tänker att du fått en relation att ändå hålla flera år. Ni har hittat ett sätt att samexistera och oavsett var det landar, så har ni lärt er något.

    Du kan ju inte skylla på din fru, de delar som du själv är ansvarig för och det är verkligen dags att gå när man inte förmår att se positiva sidor av en partner, utan man känner att det är bortkastat.

    Det blir ett märkligt förhållande om man försöker ha sex för att få fram sin vilja, eller att man faktiskt inte umgås något i vardagen och inte är nöjd med detta.

    Skaffa en hund kan vara ypperligt, senare. När ni separerat....
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Uppvaknande) skrev 2021-12-08 04:24:22 följande:

    OK ja tänkte att det kan vara bra för mig med en hund att ta hand om även om förhållandet inte fungerar sen ändå.

    Hon sa att hon kunde försöka sälja en väska för att hjälp till att betala för hunden.

    Men vilken fru nekar sin man att sitta och spendera åtminstone ett par timmar i veckan med film tillsammans?

    Total brist på respekt.

    Hon använder ett köp av hund som utpressning för att spendera tid med mig och att kanske prova sex igen.

    Två gånger har jag varit på väg att klicka på knappen att skicka in skilsmässoansökan till tingsrätten. Nästa gång blir det nog av.

    Hon kom in igen nu innan vi skulle sova och frågade när kan vi ha en hund men in an hon hann uttala hela meningen sa jag det istället eftersom jag gissade att det var enda anledningen till att ge mig en gonattkram så hon kunde påminna mig om det.

    Då sa jag att hon måste sluta spela så mycket spel och sitta med mig i soffan.

    Vet inte om hon hörde fel eller missuppfattade vad jag sa men hon vände direkt om kort och tonen och sa på vägen ut ur rummet att "I try to be close to you with a dog" ungefär som om hon trodde jag sagt nej till en hund. Eller så är det just detta med att sitta i soffan tillsammans som hon absolut inte gillar att det är tråkigt med all TV och film. Hon kanske är rädd att jag ska viljs sitta nära och mysa.

    Tänk att jag slängt bort 9 år av mitt liv på henne. Säg många resort vid gjorde där en annan kvinnan hade uppskattat det mycket mer. Dags för mig att ta vara på de år jag har kvar från 50 till att leva med någon som respekterar mig.

    Jag måste ändra mitt sätt att ställa krav och inte vara rädd för konflikter och inte vara andra till laga för att jag själv ska duga.


    Väldigt bra att du kommit till insikt om detta! Det är ju så tydligt att hon inte älskar dig, utan bara utnyttjar dig - hon OCH hennes familj. Jag menar, älskar man någon så kan man sitta tryckt intill honom i soffan och titta på Fotbolls-VM (för att ta ett exempel på något som är svintråkigt för mig! :D ). Man är lycklig bara över att få sitta där nära honom. (Därmed inte sagt att den ena alltid ska bestämmas VAD som ska ses.)

    Och älskar man någon vill man också ha sex (om det inte hänt något speciellt, som förlossningsskador, eller att lusten försvunnit efter klimakteriet - men då snackar vi 55-60-åriga kvinnor och däröver). Sex ska inte vara något som den ena måste förhandla sig till, utan de ska båda VILJA. (Eller båda INTE vilja, det går ju med för vissa par, men då är de oftast betydligt äldre.)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Börja om) skrev 2021-12-08 11:10:22 följande:
    Skaffa en hund kan vara ypperligt, senare. När ni separerat....
    Japp! Då kan TS gå ut med hunden och träffa andra hundägare på ett naturligt sätt! Särskilt infödda svenska, kvinnliga sådana i rätt ålder för honom! :) Självförsörjande och allt det där...
Svar på tråden Passion och avsaknad av sex i ett äktenskap som leder till vänskap