• Anonym (Förstörd av barnlängtan)

    Ska lämna min man

    Kort.. Vi har varit ett par i 7 år. Vi har båda barn sedan tidigare relation. Är gifta.

    Min man kände för 2 år sen ca att han inte ville ha fler barn. Har försökt acceptera det men kan inte. Det gör ont i hela kroppen av sorg att aldrig få fler. Jag var ung när jag fick mitt barn, under 20, och är snart 30. Står inte ut med tanken att aldrig få vara gravid och hålla min egen nyfödda i famnen igen. Min man har 2 barn, är 38 och känner sig klar. Vi har pratat om det i flera år och han hoppas att jag ska bli nöjd med tillvaron och jag hoppades att han skulle ändra sig.

    Har beslutat mig för att ge det ett år och se om känslan släpper, men annars måste vi gå skilda vägar. Under den tiden hinner vi båda stå i bostadskö och planera för nya bilar och annat vi behöver om situationen är ett faktum. Min man är jätteledsen och vill inget hellre än att dela livet med mig. Jag är jätteledsen för jag älskar min man. Våra barn kommer bli jätteledsna eftersom de älskar varandra och oss...

    Känner mig hemsk som ens tänker så här. Men jag mår så fruktansvärt dåligt över det här. Det går inte över och jag vet inte vad jag ska göra annars.

    Någon som förstår mina känslor? Varit i samma situation? Hur har ni gjort och laöt det? Borde jag vara nöjd med det barn jag har? Finns ju ingen garanti att jag hittar en lika bra man i framtiden..

    Åh usch. Fan vad allt suger. Varför vill han inte bara ha barn med mig för.

  • Svar på tråden Ska lämna min man
  • Grindleguts

    Man kan inte kompromissa ang att skaffa barn. Antingen vill man eller ej. Vill inte den andra får man acceptera det eller skiljas åt. Både min fru och hennes lillebror levde flera år i relation med partner som inte ville ha, och hade inte talat klarspråk om barnfrågan. En av dem stannade kvar och hoppades på att partnern skulle ändra sig. Bortkastade år. Tog dem 10 år längre att bli föräldrar än de tänkt sig.

  • Anonym

    Skulle din man acceptera att du blir gravid genom IVF?
    Du tar alla nätter 
    Blir det skilsmässa riskerar han inte vv med ungen
    Hans barn behöver inte dela arvet med en unge till

  • Anonym (Japp)

    Japp. Var i samma situation 2012. Båda hade varsitt barn sedan tidigare. Beslutade mig för att lämna. Han var förkrossad och så även jag, men jag vägrade acceptera att bli utan en så viktig sak som fler barn, jag visste att jag skulle ångra mig grovt i framtiden om jag inte gav mig själv en chans. 2015 mötte jag min blivande make och pappan till mina tre barn som föddes 2018, 2019 och 2021. Jag hade aldrig haft någon av dessa tre underbara barn om jag inte hade lämnat den förra relationen 2012.

  • Yllop

    Om han inte vill ha fler barn måste du acceptera det.
    Är din barnlängtan större än att stanna med honom måste du lämna honom.
    Du kan inte stanna och hoppas på att han ska ändra sig. En dag kan det vara för sent.

  • Anonym (Syster)

    Ni kommer att skilja er. Din barnlängtan känns alldeles för stark för att det ska gå över. Ja, det gör ont men du kan inte leva ditt liv på olika sätt för att göra andra glada. Så börja planera för skilsmässan, inte bara som en back up utan som en riktig plan, för det kommer att behövas. Och när du är skild låter du det gå ett tag så du hinner landa emotionellt och sedan ansöker du om IVF med spermiedonator. Lycka till.

  • Anonym (Lena)

    Självklart skall du göra slut och gå vidare. Vi kvinnor har tagit hänsyn alldeles för länge. Verkar vara ett ego du är ihop med. Go girl!

  • Studentpappa
    Anonym (Lena) skrev 2021-12-05 13:36:46 följande:

    Självklart skall du göra slut och gå vidare. Vi kvinnor har tagit hänsyn alldeles för länge. Verkar vara ett ego du är ihop med. Go girl!


    På vilket sätt är han mer ego än ts? Det är lika rätt att inte vilja som att vilja ha barn, huvudsaken man är ärlig om det.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Lena)
    Studentpappa skrev 2021-12-05 14:08:36 följande:

    På vilket sätt är han mer ego än ts? Det är lika rätt att inte vilja som att vilja ha barn, huvudsaken man är ärlig om det.


    Han måste förstått att frågan skulle dyka upp. Men som alla män så är han förmodligen för bekväm för att skaffa fler barn. Bara att gå vidare för TS Styrkekram
  • Anonym (XXX)

    Situationen är tråkig, men det fel du har gjort, TS, är att inte tänka igenom vad du ville redan innan du blev tillsammans med den här mannen, och sedan vara tydlig med det. Särskilt när man är lite äldre och det redan finns barn i bilden, kan man inte bara ta för givet att den andra ska vilja skaffa fler någon gång i framtiden. 

    Det är väldigt sårbart att ha bara ett barn - tänk om något händer med henne, då har du ju inget barn alls! Av den anledningen skulle jag gå. Du kan inte räkna med styvbarnen inför ålderdomen. Om det tar slut mellan dig och din man ändå senare, så kommer du förmodligen varken att se honom eller hans barn mer, eftersom ni inte har något "bindemedel" i form av gemensamt barn. Du är så ung, att det är osannolikt att du inte skulle kunna träffa någon ny, bra man som vill ha barn med dig. 


    Anonym skrev 2021-12-03 21:14:33 följande:

    Skulle din man acceptera att du blir gravid genom IVF?
    Du tar alla nätter 
    Blir det skilsmässa riskerar han inte vv med ungen
    Hans barn behöver inte dela arvet med en unge till


    För det första tror jag att du menar insemination. TS skriver inget om att hon skulle ha sådana problem, att IVF skulle krävas. 

    Men - käre värld! Tror du att hennes man skulle vara MER vänligt inställd mot ett till främmande barn i sitt hem, än till sitt eget barn? Vad har arvet med saken att göra, varför skulle inte mannen vilja ha ett barn till, för att det barnet skulle få dela arvet med de två han redan har? Vilken konstig inställning? Och om mannen redan började tänka på skilsmässa, så är det väl lika bra att ta ut den nu? Så kan TS skaffa barn med någon annan på naturligt sätt. 

    Och först och främst: hur tror du att det barnet skulle må, om det hela tiden skulle få känna att det lever i hemmet på nåder, och att den man som det ser som en fadesgestalt (för att ingen annan finns) inte vill veta av det?

    Är folk som skriver här 14, eller..?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Syster) skrev 2021-12-05 11:52:32 följande:

    Ni kommer att skilja er. Din barnlängtan känns alldeles för stark för att det ska gå över. Ja, det gör ont men du kan inte leva ditt liv på olika sätt för att göra andra glada. Så börja planera för skilsmässan, inte bara som en back up utan som en riktig plan, för det kommer att behövas. Och när du är skild låter du det gå ett tag så du hinner landa emotionellt och sedan ansöker du om IVF med spermiedonator. Lycka till.


    Och här är en till som inte vet, att en ensam kvinna använder insemination, inte IVF, om det inte är något fysiskt fel på henne som gör att äggen inte trillar ner ordentligt. 

    ...men varför tror du att hon inte skulle kunna träffa en man, och skaffa barn på naturligt sätt? Hon är ju bara i 30-årsåldern. Det är inte rätt mot ett barn, att sätta ut det i världen utan en far. 
Svar på tråden Ska lämna min man