• Anonym (...)

    Får inte låna av min sambo..

    Frågade min sambo om jag kunde låna ett par tusen till en grej som skulle underlätta mycket för mig med mindre ryggont. Han sa nej till min stora förvåning.


    Han är inte fattig eller så utan har över en miljon efter en försäljning. Hiur hade ni reagerat?

  • Svar på tråden Får inte låna av min sambo..
  • Um Hamza
    Anonym (...) skrev 2021-12-05 23:39:10 följande:
    Får inte låna av min sambo..
    Frågade min sambo om jag kunde låna ett par tusen till en grej som skulle underlätta mycket för mig med mindre ryggont. Han sa nej till min stora förvåning.

    Han är inte fattig eller så utan har över en miljon efter en försäljning. Hiur hade ni reagerat?
    Hur motiverade han det? Sa han nej rakt upp och ned eller övervägde han saken?
  • Tow2Mater

    Skulle förvänta mig att min sambo skulle ge det som julklapp.

    Men, nu kan ju din sambos reaktion bero på många olika saker i ditt fall; hur länge har ni varit sambo? hur mycket har han lånat till dig tidigare och har du betalat tillbaka det? har du andra skulder? har du en stadig inkomst som skulle räcka till att betala tillbaka lånet inom rimlig tid? hur många andra saker som anses kunna hjälpa ditt ryggont eller andra åkommor har du köpt under senaste 6 månaderna? har du egna besparingar? slösar du normalt bort dina pengar eller är du sparsam och betalar det du ska i ert hushåll?
    etc etc

  • Anonym (Asdf)

    Det är lite för lite information för att kunna ge ett bra svar, men generellt så ät det inte bra att stå i skuld till den man lever med så på det sättet ät det sunt av din sambo att säga nej. Å andra sidan, är det fråga om ca 2000 alltså? Väldigt lite pengar som du borde kunna betala tillbaka snabbt. Å andra sidan igen, det är bättre att inte stå i skuld och då kan saken kanske vänta tills du själv har pengar?

    Är er ekonomi jämbördig annars, bidrar ni lika mycket till hushållet? Har du lånat förut? Ligger det något mer bakom att han sa nej? Motiverade han sitt nej, eller sa han bara nej?

  • Dexter dot com
    Anonym (...) skrev 2021-12-05 23:39:10 följande:
    Får inte låna av min sambo..

    Frågade min sambo om jag kunde låna ett par tusen till en grej som skulle underlätta mycket för mig med mindre ryggont. Han sa nej till min stora förvåning.


    Han är inte fattig eller så utan har över en miljon efter en försäljning. Hiur hade ni reagerat?


    Hur kommer det sig att du inte själv har pengar att köpa det du behöver utan behöver låna?
  • Anonym (Ö)

    Beror ju mycket på varför du inte har ynka 2 000 kr själv.

  • Mrs Moneybags

    Har du lånat pengar av honom ofta eller av andra människor?

    Har du dålig ekonomi så att du riskerar att inte kunna betala tillbaka?

    Anser du att han är skyldig att låna dig bara för att han fått pengar från en försäljning? Det finns nämligen folk som tänker så att - nu har hen fått pengar, nu ska jag passa på att fråga om jag får låna lite...

  • Anonym (Fel fokus)

    Du klarar alltså inte själv att betala 2000 för en pryl som du behöver.
    Då håller jag det för troligt att du inte har någon ordnad ekonomi och du har mycket låg betalningsförmåga.

    En person med låg betalningsförmåga ska absolut inte låna pengar, eftersom det är mycket stor risk att denna person inte kommer att betala tillbaka lånet.
    Det är väl troligt att din sambo gör just denna bedömning och därför gör en dubbel väntjänst, både till dig och till honom själv, när han inte lånar ut några
    pengar.

    Och han kanske är kär i dig?
    Det sämsta som finns för kärleken är nog att få till trassel i ekonomin mellan partners.
    Så förmodligen månar han om er kärlek när han inte lånar ut pengar till dig.

    Kan det vara så att du säger "lån" men egentligen menar en gåva, alltså du inser själv att du inte kommer betala tillbaka lånet utan du betraktar ett lån från honom som en gåva?
    Och han misstänker att så är fallet?

    I så fall vore det ju bra mycket ärligare av dig att du ber honom om pengarna som en gåva. Kanske han då av kärlek skulle kunna hoppas på att tjänster och gentjänster kommer att jämna ut sig med tiden och därför ge dig pengarna som en gåva?

    Jag skulle kunna överväga att ge min sambo pengarna som en gåva, om jag trodde att jag skulle få något i gengäld.
    Men jag skulle aldrig låna ut pengarna om min sambo hade låg betalningsförmåga eftersom det är detsamma som att be om kärleksbekymmer.

  • Anonym (Falabella)
    Anonym (Fel fokus) skrev 2021-12-06 17:30:05 följande:

    Du klarar alltså inte själv att betala 2000 för en pryl som du behöver.
    Då håller jag det för troligt att du inte har någon ordnad ekonomi och du har mycket låg betalningsförmåga.


    Det kan ju vara så att man behöver lånet för att få mindre ont och kunna jobba, och därmed få tillbaka sin betalningsförmåga?
  • Anonym (R)

    Han kanske dessutom tycker att det är en onödig grej att köpa om du kan göra annat för att minska ryggont tex att börja röra på sig mer. Promenader kan t.ex. f göra mycket för att minska ryggont. I varje fall om det handlar om att man får ont pga svaga muskler?

    Sen tycker jag det är bra att inte låna av sin sambo.

  • Anonym (Rut)

    Jag hade blivit besviken på min sambo utefter de förutsättningar vi har. Har man möjlighet så tycker jag att man i regel ska ställa upp för varandra.

    Men... jag vet inte era förutsättningar. Som många andra här har skrivit. Vissa saker kan spela in. Brukar du låna och inte betala tillbaka? Tycker han av någon anledning att denna ryggrej är o önödig (han kanske tycker det är annat du ska fokusera på för att få ryggen bättre)? I så fall har han sagt nej av en anledning som han upplever är för ditt eget bästa.

    Men har han sagt nej för att han bara inte har lust att hjälpa dig rent allmänt så hade jag tyckt han gjorde fel och är ego.

    Sa han inte någon anledning till varför han sa nej?

Svar på tråden Får inte låna av min sambo..