• Issaf0001

    NI MED HERPES, hjälp mig!!!

    Jag fick diagnosen genital herpes i juli och har sedan dess haft 7-8 skov :( Känns som mitt liv är förstört eftersom jag har det så ofta...

    Nu till mina frågor, vad triggar er herpes? Har hört att saker som samlag, rakning, dålig kost och sjukdom kan trigga den. Vet inte vad som triggar min då jag hade samlag för några dagar sedan och rakade mig i samband med detta. 

    Jag är lite förkyld just nu men vet inte om det beror på herpesen eller om förkylningen triggat herpesen, har känt mig lite sjuk innan vid skov också.

  • Svar på tråden NI MED HERPES, hjälp mig!!!
  • Anonym (Typ 2 har jag)

    Först av allt, om du inte redan har det ska du säga till om långtidsbehandling med Valaciclovir. De finns i 90-pack och man tar en om dagen hela tiden.

    I övrigt är det svårt att veta vad som ger ett skov.

    Det är ett virus du har vilande i dig och det ploppar utan att man kan hitta nån anledning. Att ha samlag har jag inte upplevt vara en orsak. Jag har inte sett att det är en orsak öht. Däremot stress och det gäller ju mycket. Är man ur spel av någon anledning är det lättare att bli sjuk. Jag har inte haft skov sedan maj men väntade på dödsbud i familjen och då kom ett utbrott. Hade inte haft sex på över en månad då.

  • Anonym (Håll ut)

    Lycka till, håller tummarna för att det lugnar sig snart för dig!

    Herpes är som värst i början när viruset är färskt i kroppen och brukar mattas av något med tiden. Jag hade själv ofta och mycket första året, kändes som att mitt liv var förstört, men redan andra året slutade skoven komma så ofta och symtomen var betydligt mildare också. Med tiden mattades det av så pass att jag faktiskt aldrig tänker på det längre, så här en tretton år senare. Senaste sju åren har jag bara haft ett skov (när jag var gravid).

Svar på tråden NI MED HERPES, hjälp mig!!!