• mammatill2daniella

    Får man svara ut prover som negativa som inte är analyserade?

    Är inne i en jobbig ångestperiod över att ha någon sjukdom. I våras testade jag mig 5 månader i rad för för blodsmittor. Alla gånger var provsvaren negativa alltså visade på ingen sjukdom. Då jag ändå känner att det är något som inte stämmer med mig och min kropp så är jag fortfarande orolig. Och oroar mig för att dom kanske inte ens analyserade de sista proverna eftersom jag hade tagit så många innan. Någon som vet om man får göra så? Har tagit en massa andra vanliga prover med som visade bra värden i somras. Så ingen vet varför jag mår som jag gör. Frustrerad minst sagt... :(

  • Svar på tråden Får man svara ut prover som negativa som inte är analyserade?
  • Anonym (C)

    Så gör de naturligtvis inte. Även om tidigare test var negativa så kan ju personen ha blivit smittad efter att de togs.

    Du själv vet antagligen ifall du riskerat att smittas eller inte, men det vet inte de. De måste utgå ifrån att du blivit utsatt för smittorisk sedan du testade sist.

  • broderbob

    Du har alltid din rätt få svar på ditt resultat av ditt prov det skall dessutom journalföras och alla har rätt till sin egen journal - har du ett Bank Id så kan du logga in på 1177

  • Anonym (Osannolikt)

    Det låter osannolikt att de skulle strunta i att analysera dina prover och sen i princip ljuga och säga att de är negativa. Jag kan inte tänka mig att det ens är lagligt att göra så, särskilt som det kanske vid ett positivt svar skulle kunna bli nödvändigt med smittspårning. Och även om det inte är olagligt så skulle det ju vara väldigt oprofessionellt av dem.

  • mammatill2daniella
    Anonym (Osannolikt) skrev 2021-12-08 14:13:28 följande:

    Det låter osannolikt att de skulle strunta i att analysera dina prover och sen i princip ljuga och säga att de är negativa. Jag kan inte tänka mig att det ens är lagligt att göra så, särskilt som det kanske vid ett positivt svar skulle kunna bli nödvändigt med smittspårning. Och även om det inte är olagligt så skulle det ju vara väldigt oprofessionellt av dem.


    Ja, tycker att det borde vara som du säger. Dom har ju ett stort ansvar..
  • Anonym (e)

    Har de tagit test så struntar de inte i att analysera. Vilket slöseri på resurser det vore.

  • broderbob

    Du talar om blodsmitta och vilken  blodsmitta innebär finns lite info

    Vad är blodsmitta? Med blodsmitta avses smitta med olika mikroorganismer som via blod, blodtillblandade kroppsvätskor och/eller blodprodukter överförs från en individ till en annan. Blod kan innehålla smittämnen. I första hand tänker man på hepatit B- eller C virus (gulsotsvirus) och HIV (humant immunbrist virus). Det finns dock även andra smittämnen som kan överföras via blod ? såväl kända som ännu okända

    Region Halland

    Då har du alltid kontakt med en läkare

    För HIV test gäller speciella regler - men det är ingenting som gäller dig


Svar på tråden Får man svara ut prover som negativa som inte är analyserade?