• Dibella

    Klagtråd - Ingen graviditet 2021 heller...

    Hade hopp ända in i sista stund om graviditet då jag ruvade på en blasto från frysen nu i början av december. Det blev dock inget och jag har knappt orkat andas sen dess. Först idag som det känns någorlunda okej att vakna på morgonen. 3 st IVF senare och vi har en kvar i frysen som vi kanske får sätta in näst nästa ÄL och sedan måste vi vänta till i maj för att få IVF cykel nr 4.

    Tycker det är sjukt jobbigt att behöva återigen vänta. Allt man gör, så oerhört trött på att vänta, trött på att svensk sjukvård inte kan ta barnlöshet seriöst, inte kan skräddarsy efter individ utan bara pressar alla genom samma mall och hoppas på det bästa. Trött på min kropp som även om den har ägglossning varje månad ändå inte förmår sig bli gravid. Trött på alla mina kollegor och vänner så blir gravida en efter en utan att ens behöva försöka. Trött på livet som barnlös som gör att man lever i konstant kris och limbo.

    Man måste få lov att klaga ibland för att komma igenom det.


    Jag är ledsen att du ska behöva vänta ett år till? varför vill de att du ska vänta när du är 30+?

  • Dibella
    strelitzia skrev 2021-12-18 10:52:19 följande:
    Fyfan jag beklagar, kan inte föreställa mig känslostormen när IVF inte lyckas, men det känns som att den slår olyckade naturliga försök med hästlängder, om det vart en tävling. 

    Varför måste ni vänta till maj om nästa inte tar sig? Är det för att kroppen ska få vila?

    Det är det enda man gör, väntar, väntar och städar köket. Skämt åsido. Jag tycker att utredningen borde kunna kompletteras på något sätt när allt ser "normalt" men det uppenbarligen inte går ändå. Men vad vet jag.

    Eftersom allt såg normal ut ville läkaren att vi ska försöka ett år till. Nu var jag där i torsdags, hos läkarens kollega och hon sa att mina prover tyder på lätt pco, ingenting hon jag gått hos sagt något om, vilket jag tyckte var mycket märkligt. Men nu har jag fått letrozol och ovitrelle till nästa cykel, är väldigt nervös över att ta spruta själv, men det känns skönt att kunna göra något aktivt i väntan. 

    Alla steg är tuffa, när man känner att man inte kan nå botten mer så finns där alltid en lägre plats känns det som. Med tiden blir saker både lättare men också tuffare, svårt att förklara. 
    Vi måste vänta om FET inte ungerar i januari eftersom det helt enkelt är väntetid i landstinget, jag bad om att få börja vår 4e IVF cykel om det försöket blir minus och mensen kommer men blev nekad och hänvisad till 3 månaders kö-tid trots att man redan är "i systemet". Kändes oerhört tufft att veta att man måste vänta återigen.


    Väldigt tråkigt att ni måste vänta ett år till, men som du säger så är det skönt att göra något aktivt i väntan, vem vet, kanske är det letrozol och ovitrelle som räcker för er. Ovitrellen har en minimal nål som knappt känns, kommer gå superbra! Har du egen/regelbunden ÄL vanligtvis?

  • Dibella
    strelitzia skrev 2021-12-22 11:40:49 följande:

    Exakt, en kan ju hoppas att en i slutändan blivit en starkare person av allt.
    Inte för att något annat jag gått igenom gjort de men någon gång ska väl vara den första haha...

    aha, jag hade fått för mig att det ofta gick undan när man väl kommit in, men det klart, olika landsting är olika belastade och corona har medfört kö också kan jag tänka mig. Vilket landsting är de?

    Vilken lättnad att nålen är liten! Jag läste om vissa som bara åt tabletter och hoppades att det skulle räcka men nu när jag läst mer så ska jag nog snarare vara tacksam över sprutan också. Nej den lever sitt eget liv, under sommaren och utredningen var den såklart exemplarisk, typ aldrig hänt förut, men ofta försvinner den ett par månader per år och resten från 27-50 dagar. Ringde för några årsen ang de, då bad de mig återkomma när det gått 6 månader, det gick 5 sen kom den. Jag var glad att slippa mens då men jag förstår nu att så ska det inte vara och tycker det är absurt att de inte bryr sig för ens efter 6 månader. 


     


     


    Man kan alltid hoppas, jag känner snarare att denna resa gjort mig till en oerhört skör person och att det inte finns någon styrka alls i denna resa, men hoppas att när man är över på andra sidan så kan det byggas upp och kännas/ses som en styrka istället.


    Vi går på Sahlgrenska i Göteborg, dom verkar vara ovanligt sega jämfört med andra landsting tyvärr. Vart är det ni tillhör?


    Kroppen beteer sig alltid som bäst när den blir granskad såklart haha! Låter tufft att ha så långt mellan dock när man försöker bli med barn, andra får 5 chanser på 5 månader medan du t.ex. kanske bara fick 1. Hoppas att tabletterna kommer göra susen för dig med det. Jag fick jämnare ägglossning efter jag började dra i mig hästdoser av D-vitamin, läste på en del och kom fram till att det kan vara väldigt viktigt just för ägglossningen! Nu har det visserligen inte gett oss ett barn, men känns som att ÄL blir mer pålitlig.

Svar på tråden Klagtråd - Ingen graviditet 2021 heller...