• Anonym (Orolig)

    Sjuk 4 månaders

    Mitt barn på fyra månader blev kinkig i fredags, hade då svårt att få i honom ersättning. Under natten till lördagen fick han lite feber så gav alvedon och märkte att han var täppt i näsan. Detta fortsatte sedan hela helgen och på söndagen när han knappt fått i sig mer än 250 ml ersättning på hela dagen åkte jag in till barnakuten.

    De sa mer eller mindre att så länge han kissar är det lugnt och vi fick åka hem.

    Måndagen så fick jag hålla på med spruta för att få i han ersättning, och han har fått diarré. Det kommer flera gånger om dagen.

    Han fortsätter dricka dåligt, jag försöker med både ersättning och vätskeersättning. Han är trött, förmodligen på grund av viruset och att han sover dåligt. Det känns som att jag själv håller på att gå sönder.

    När han är vaken är han ibland glad, ibland missnöjd. Men han totalt ratar att dricka något och jag stressar hela dagarna med att få i honom vätska. Han kissar, men väldigt lite, och det känns som att vätskan bara kommer ut i diarré.

    Jag såg ljus igår när han drack 90ml direkt ur flaskan och inge mer diarré kom på kvällen (kämpat med varje ml tidigare dagar) men inatt och nu på morgonen fortsätter det med diarré i mängder och små klunkar hit och dit.

    Hur lite/länge är det okej för ett så litet barn att dricka dåligt? Det känns som att akuten bara komma skicka hem oss igen om vi åker. Han ser blekare ut, ögonen ser trötta/sjuka ut men när han är vaken och glad är han nästan som vanligt, lite seg. Det känns som att han har förlorat vikt också men det är väl inte så konstigt när han ätit dåligt i 6 dagar..

    Han får koksaltlösning i näsan flera gånger om dagen och försöker suga ut snoret så gott som det går.

    Snälla, kan någon berätta om liknande erfarenheter för en första förälder?

  • Svar på tråden Sjuk 4 månaders
  • LFF

    När mina tvillingar var 5 månader blev de magsjuka. Vi åkte in till akuten och fick ungefär samma svar som dig att så länge de kissar så är det ok. De sa också att vi skulle ge dem saft eller isglass då det socker som är i saft och isglass i detta fall är nödvändigt för att ge den lilla kroppen energi. Det söta gör även att barnet vill dricka. 

    Så, ge barnet saft (riktig saft inte lightsaft) och isglass för att få i det vätska och energi.

  • LFF

    Just ja, vi förde även "mat- och skit"-dagbok under denna period för att ha koll på hur mycket barnen fick i sig av ersättning, när de åt och sen när de fick diarré eller kräktes. 

  • Anonym (Orolig)
    LFF skrev 2021-12-08 09:40:29 följande:

    Just ja, vi förde även "mat- och skit"-dagbok under denna period för att ha koll på hur mycket barnen fick i sig av ersättning, när de åt och sen när de fick diarré eller kräktes. 


    Tack så mycket, ska genast be sambon komma hem med lite saft och se om jag kan få i honom.

    Tack för tipset, jag har fört anteckningar (mest på vätskan) de senaste dagarna
  • LaFontaine

    Vi fick också rådet från akuten att ge saft, när vår femmånaders hade hög feber  och lös mage och vägrade äta. Vi matade med både saft och lite äppelmos och han piggnade till ganska snabbt och åt därefter ersättning, nästan som vanligt. 

  • Anonym (Orolig)
    LaFontaine skrev 2021-12-08 09:48:54 följande:

    Vi fick också rådet från akuten att ge saft, när vår femmånaders hade hög feber  och lös mage och vägrade äta. Vi matade med både saft och lite äppelmos och han piggnade till ganska snabbt och åt därefter ersättning, nästan som vanligt. 


    Tack så mycket, ska verkligen prova med saft. Äppelmos tror jag inte kommer gå hem då han precis börjat med smaksensationer och konsistensen är lite läskig, men hoppas verkligen att han blir piggare av lite socker! Fick precis lite hopp av att få tips

    Är så slutkörd haha
  • Anonym (reactor)

    Köp hallonsaft, för säkerhets skull. Jordgubbssaft finns risk för allergisk reaktion på. Liten, men den finns där, 3 av mina 4 reagerade på jordgubbssaft första gångerna, då vi varit i samma sits som du nu.

  • Zaxika

    Om du upplever en försämring mot när ni var på akuten sist;

    - diarréer

    - kissar mindre

    - tröttare

    Så kan ni absolut åka in igen.

    Kämpa på med vätska och ersättning.

    Hoppas det vänder snart!

  • Anonym (Orolig)
    Zaxika skrev 2021-12-08 11:09:10 följande:

    Om du upplever en försämring mot när ni var på akuten sist;

    - diarréer

    - kissar mindre

    - tröttare

    Så kan ni absolut åka in igen.

    Kämpa på med vätska och ersättning.

    Hoppas det vänder snart!


    Jag ska prova några timmar till med lite saft och ersättning, han känns piggare idag nu när han är vaken men aptiten är fortfarande dålig.

    Fick hem hallonsaft så försöker (tyvärr) tvinga i honom med spruta några milliliter då och då
  • Anonym (Orolig)

    Ville bara tacka för tipset om socker (saft)!

    Han smuttade lite saft på förmiddagen och nu tog han nästan en hel portion ersättning, så jag känner mig genast lite lugnare :)

  • LFF
    Anonym (Orolig) skrev 2021-12-08 13:25:20 följande:

    Ville bara tacka för tipset om socker (saft)!

    Han smuttade lite saft på förmiddagen och nu tog han nästan en hel portion ersättning, så jag känner mig genast lite lugnare :)


    Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll och att det fungerade med saften! Ibland blir ju de små så orkeslösa att de inte orkar äta och då är det ju bra att ha just saften/sockret att falla tillbaks på. Det viktiga är som sagt att de får energi i det läget så de orkar bekämpa bacillerna och äta. 

    Hjärta
  • LaFontaine
    Anonym (Orolig) skrev 2021-12-08 13:25:20 följande:

    Ville bara tacka för tipset om socker (saft)!

    Han smuttade lite saft på förmiddagen och nu tog han nästan en hel portion ersättning, så jag känner mig genast lite lugnare :)


    Vad skönt! Jag var lite skeptisk när akuten ordinerade saft till sonen, men det var verkligen ?mirakelmedicin?. Skönt att det funkade för er också!
  • Anonym (Sockervatten)

    Får du slut på saft eller det är mitt i natten och inga butiker är öppna så kan man blanda ut socker i vatten.

Svar på tråden Sjuk 4 månaders