• Nyllet11

    Baka lussebullar utan saffran?

    Kan man baka lussebullar utan saffran? Jag hatar den gula färgen bullarna får och sedan smakar det ju vidrigt. Sedan har jag hört att man kan bli väldigt sjuk om man äter för mycket saffran och jag vill inte utsätta mina barn för något som kan skada dem för livet... 

    Snälla HJÄLP en trebarnsmamma i nöden. Vi måste ha lussekatter till luciafikat till yngste sonen som går i första klass. 

  • Svar på tråden Baka lussebullar utan saffran?
  • KittyK80

    Ett paket saffran innehåller ett halvt gram. En lussebulle eller två är knappast farligt.

  • Anonym (J)

    Skämtar du eller? Du tror att barn skadas för livet om de äter lussebullar?

  • Anonym (Bullen)
    Jag är bara jag skrev 2021-12-08 21:14:50 följande:

    Ska det vara lussebullar till luciafirande ska det ju vara lussebullar.


    Men det påverkar väl ingen annan vad TS och dennes barn äter?
  • Anonym (G)

    I Göteborg bakas lussebullar utan saffran. Det är alltså formen som är lussebullen och inte kryddan saffran.

    Bullar, oavsett form, är saffransbullar.

    Så baka lussebullar utan saffran och säg att det är enligt Göteborgsk tradition om någon undrar.

  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2021-12-09 08:09:04 följande:

    Bullar, oavsett form, är saffransbullar.


    Bullar som innehåller saffran, oavsett form, är saffransbullar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Bullen) skrev 2021-12-09 07:36:05 följande:

    Men det påverkar väl ingen annan vad TS och dennes barn äter?


    Det låter i trådstarten som att ts ska fixa lussebullar till barnets skola. Tror de flesta tolkat det som att ts ska bjuda andra på just lussebullar och då blir det ju tokigt att ha med sig annat fika istället utan att säga det.

    Om det bara är till ts egna barn bestämmer hon ju själv. Men om barnet gillar lussebullar kan hon ju gå in på ett bageri och köpa en lussebulle till barnet, så får barnet det de andra får och ts behöver vare sig äta eller baka.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Nyllet11 skrev 2021-12-08 17:11:18 följande:
    Baka lussebullar utan saffran?

    Kan man baka lussebullar utan saffran? Jag hatar den gula färgen bullarna får och sedan smakar det ju vidrigt. Sedan har jag hört att man kan bli väldigt sjuk om man äter för mycket saffran och jag vill inte utsätta mina barn för något som kan skada dem för livet... 

    Snälla HJÄLP en trebarnsmamma i nöden. Vi måste ha lussekatter till luciafikat till yngste sonen som går i första klass. 


    Oj, hjälp... Jag läste inte trådstarten måste jag erkänna.....

    Baka saffransbullar med saffran och låt ungarna äta upp om du inte gillar dem själv, men de kommer inte skadas av att äta ens en hel sats bullar! Det är stora mängder vi pratar om för att det ska bli skador:

    För den som råkar äta för mycket saffran, alltså flera gram på en gång (en sats på 30 lussebullar innehåller ungefär 1 gram saffran) kan konsekvenserna bli jobbiga. I värsta fall kan det börja blöda från mun, näsa och ögon, man kan drabbas av diarré och illamående, skriver Science Direct


    Den som äter upp mot tio gram saffran kan drabbas av svår yrsel, och om man är gravid rekommenderas man att avstå från saffran i större doser, men en lussebulle eller två ska alltså inte göra någon skada överhuvudtaget ? snarare tvärtom.

    nyheter24.se/nyheter/inrikes/918760-sa-farligt-ar-det-att-ata-for-manga-lussebullar

  • Anonym (Bullen)
    Anonym (M) skrev 2021-12-09 09:48:30 följande:

    Det låter i trådstarten som att ts ska fixa lussebullar till barnets skola. Tror de flesta tolkat det som att ts ska bjuda andra på just lussebullar och då blir det ju tokigt att ha med sig annat fika istället utan att säga det.

    Om det bara är till ts egna barn bestämmer hon ju själv. Men om barnet gillar lussebullar kan hon ju gå in på ett bageri och köpa en lussebulle till barnet, så får barnet det de andra får och ts behöver vare sig äta eller baka.


    Aha. Jag tänkte att det bara var till dem själva. Har aldrig varit med om att en förälder ska förse hela klassen med bullar. Inte att barnen tar med fika hemifrån öht faltiskt. Mina barn får lussefika på skolan, av skolan. Det fick vi när jag var liten också. Men det kan så klart vara olika.

    Om det är till hela klassen håller jag helt med dig. Då ska det vara med safftan om TS vill ha bra stämning.

    Men då undrar jag å andra sidan vad som hände med kostnadsfri skola... Bulle till sitt eget barn kan jag gå med på är en liten utgift. Men till hela klassen?
  • Pinnen2

    För mig är en bulle utan saffran aldrig en lussebulle.
    Jag förstår att du inte vill att dina barn ska få i sig "för mycket" saffran, men den mängd saffran man får i sig av en lussebulle eller två kan inte vara ens i närheten av vad som kan vara skadligt. Har du hört talas om några som fått skador av saffran?

  • nernu

    Sjuk av en lussebulle? Tror du på det själv?

    Och nej du kan inte göra andra bullar när du har blivit ombedd att göra lussebullar. Då skulle du ha sagt till från början.

  • Anonym (M)
    Anonym (Bullen) skrev 2021-12-09 11:50:53 följande:

    Aha. Jag tänkte att det bara var till dem själva. Har aldrig varit med om att en förälder ska förse hela klassen med bullar. Inte att barnen tar med fika hemifrån öht faltiskt. Mina barn får lussefika på skolan, av skolan. Det fick vi när jag var liten också. Men det kan så klart vara olika.

    Om det är till hela klassen håller jag helt med dig. Då ska det vara med safftan om TS vill ha bra stämning.

    Men då undrar jag å andra sidan vad som hände med kostnadsfri skola... Bulle till sitt eget barn kan jag gå med på är en liten utgift. Men till hela klassen?


    Jag vet inte. Kan ju vara mot ersättning så det blir gratis för barnen eller att det inte är skolan som anordnar utan föräldrarna. Eller så är det som du tänkte bara till ts och hennes barn. Men låter även märkligt om skolan beordrar vilket fika man ska ta med till sig själv om det är medhavt fika som gäller. Kanske är det barnet som vill ha lussebulle? Är det barnet som vill ha så är ju enklaste lösningen attköpa en bulle till barnet så slipper ts hantera saffranen, saffran är dessutom dyrt så bagerierna lär inte slösa så att saffranshalten är särskilt hög.
Svar på tråden Baka lussebullar utan saffran?