• jungfrun01

    Ljud från granne hyreslägenhet

    Hej alla fina! Jag har ett i min värld rätt så stort problem. Har precis flyttat in i en hyreslägenhet och känner mig extremt påverkad av avsaknaden av ljudisolering våningar emellan.

    Jag bor i en större etta (ca 45 kvm) och min granne ovan har en precis likadan planlösning som mig, med en alkov och en toalett bredvid med endast en tunn vägg mellan. Nu till det stora problemet: jag hör henne kissa samt spola i toan så ofantligt högt! Det låter som om det skulle kunna spolas I SAMMA lägenhet lika gärna! Jag sover redan med öronproppar. Men det irriterar mina öron så mycket att det inte går att ha varenda natt. (Ja. Jag har testat alla som finns även silikon/vax.)

    Förutom kissande/spolandet i toalett nattetid så besväras jag av att hon går så oerhört högt och snabbt så att det vibrerar i taket. Jag fattar att stegljud kan höras, men till denna grad? Det är helt sjukt hur hon klampar på och SNABBT går hon, i princip springer över golvet. Även vid 1-tiden på natten ibland, eller kl. 6 på morgonen.

    Känns jävligt jobbigt rent utsagt att känna mig intvingad inpå hennes rutiner. Typ: ?Jaha nu är klockan 6.30 nu tar min granne sin morgondusch som alltid.?

    Denna granne bor på våning 3 av 3. Så det är möjligt att hon inte förstår att dessa saker hörs. Men, vad gör jag nu? Jag har redan skrivit två vänliga lappar signerade med mitt namn. Där har jag vädjat om att gå lite försiktigare nattetid/tidig morgon samt testa möbeltassar på stolarna. Då detta gav absolut noll resultat så kontaktade jag hyresvärd, som i sin tur också skrev ett mail till tjejen.

    Jag förstår själv att det bästa är att prata med henne face to face och inte använda sig av fjantiga lappar?men det tar emot något så extremt!!! Hur ska jag gå till väga? Befinner mig i en underlägsen situation liksom?

    Ljudisolering, vad funkar? Har provat att inreda fullt med mycket textilier. Hjälper inte ett knyst.

    Skall hjälp uppskattas! Tack!

  • Svar på tråden Ljud från granne hyreslägenhet
  • Anonym (Hella)

    Hör med Hyresgästföreningen om vilka krav du kan ställa på din hyresvärd.

    Du kan be grannen lägga en matta där hon går mycket. Det dämpar ljudet. Toan är ju svårare. :-/

  • Anonym (Gränser)

    Vissa ljud får man helt enkelt tåla när man bor. Dom har man ingen makt över.

    Grannar behöver få gå i sin lägenhet och även att använda sin toa.

    I livet får man försöka koncentrera sig på de problem man kan lösa. Klarar du inte att stå ut, försök hitta en annan lägenhet.

  • Anonym (Byta?)

    Du skulle kanske ha det bättre i en lägenhet högst upp? Finns det möjlighet att byta om du kontaktar hyresvärden?

  • Anonym (W)

    Att spola på toaletten tar ingen tid alls. Har lika lyhört i mitt hus och när min granne har sex låter det som om hon var i samma rum. Och länge håller de på dessutom.

  • Spucks

    Vad tycker du hon ska göra? Sväva över golvet och bara använda toan och duschen utanför huset?

  • Anonym (Hmm)

    Jag tror som Tuppen att du får ta det med hyresvärden, bor man i lägenhet är det tyvärr inte säkert att man slipper lyhördheten, särskilt om det är privata hyreshus snarare än stora företag.

  • jungfrun01

    Tack för alla svar!

    Ni har rätt. Jag var otydlig, självklart är det inte grannens fel att hon lever ett normalt liv i sin lägenhet. Det är själva situationen som är jobbig, att vi har olika dygnsrytmer, då jag tvingas anpassa mig efter hennes vilket känns sjukt jobbigt.

    Kan även tillägga att jag är ung och detta är första gången jag har ett eget boende. Sjukt besviken. Lägenheten är jättefin och mysig men det här är jättetråkigt och trivs inte alls här på grund av detta.

    Jag är faktiskt medlem i Hyresgästföreningen så jag har kontaktat dem nu.

    Bor via ett stort bolag, byten är inte aktuella. Har kollat upp det. Massa krav som jag inte uppfyller bl.a att man ska ha bott i lägenheten i ett år vilket jag inte gjort.

  • fjanten
    jungfrun01 skrev 2021-12-09 16:45:46 följande:

    Tack för alla svar!

    Ni har rätt. Jag var otydlig, självklart är det inte grannens fel att hon lever ett normalt liv i sin lägenhet. Det är själva situationen som är jobbig, att vi har olika dygnsrytmer, då jag tvingas anpassa mig efter hennes vilket känns sjukt jobbigt.

    Kan även tillägga att jag är ung och detta är första gången jag har ett eget boende. Sjukt besviken. Lägenheten är jättefin och mysig men det här är jättetråkigt och trivs inte alls här på grund av detta.

    Jag är faktiskt medlem i Hyresgästföreningen så jag har kontaktat dem nu.

    Bor via ett stort bolag, byten är inte aktuella. Har kollat upp det. Massa krav som jag inte uppfyller bl.a att man ska ha bott i lägenheten i ett år vilket jag inte gjort.


    Detta bör du nog "driva" mot värden, och omgående lägga av med att ge grannen lappar eller börja störa henne på annat sätt. Det KAN i värsta fall istället klassas som att DU stör om du klagar på normala levnadsljud. Däremot måste värden försöka ordna detta så ni inte hör varann så mycket. Exempelvis ljudisolera bättre mellan hennes golv/ditt tak. Det beror på hur många decibel du kan höra från grannens lägenhet av hennes normala vardagsljud - tänk dammsugning, gång, TV:n på normal volym m.m.

    Men du bör sluta störa grannen direkt med lappar eller annat, så det inte blir du som får skit i slutändan.
Svar på tråden Ljud från granne hyreslägenhet