• bjornjohnson1971

    Konflikter och ungdomars kränkande beteende

    Hej! Tillsammans med två kolleger forskar jag om konflikter som kan inträffa mellan tonåringar och deras föräldrar. Vi förbereder just nu en stor skolstudie för att ta reda på hur vanligt det är att tonåringar är våldsamma eller på något annat sätt kränker sina föräldrar.


    För att förbereda denna skolstudie gör vi en kort enkätundersökning med föräldrar, för att ta reda på vad föräldrar uppfattar som "normalt" tonårsbeteende och vad som går över gränsen och blir kränkande.

    Undersökningen riktar sig till föräldrar som har barn i tonåren (13-19 år). Den tar cirka fem minuter att besvara.


    Om du vill veta mer och eventuellt delta i studien så finns information här:

    mau.se/ungdomskonflikter

    Vänliga hälsningar
    Björn Johnson
    professor i socialt arbete vid Malmö universitet

  • Svar på tråden Konflikter och ungdomars kränkande beteende
  • Tow2Mater

    Ser flera tvetydigheter, men de storsta är väl:

    Hur kan 'gå över gränsen för vad som är normalt från tonåring gentemot en förälder, och istället bli kränkande' ha relevans till eventuell skadas omfattning? Handlar det om att medvetet typ knuffa ner någon från en trappa, där skaderisken borde vara uppenbar (och isåfall hur ska deltagaren i studien kunna gora dessa antaganden?) ? Annars kan jag inte se hur det ens har relevans.

    Det står att "frågan nedan är hypotetisk och inte handlar om ditt/dina barn" - hur kan det då ha relevans till er studie "för att ta reda på hur vanligt det är att tonåringar är våldsamma eller på något annat sätt kränker sina föräldrar"?

    Tycker inte ni tänkt till tillräckligt med er enkät.

  • Tow2Mater

    Ok glom det sista stycket jag skrev, det ar ju en förberedelse till studie. Men det forsta borde ni fundera over..

  • FtS70

    Allt står och faller med begreppet ?kränkande?: Att behandla (ngn) nedsättande genom att angripa den personliga hedern i ord el. genom handling. Jag skulle väl i några av de alltför många upprepningarna känna mig ledsen, besviken, förtvivlad och halvt suicidal, men kränkt? Jag skulle hellre fråga mig vad som kan vara förståeligt, kan vara förlåtligt, men det är jag det.

  • Jemp

    Härligt att se ordentlig information, avsändare osv!

    Tillför dock inte målgruppen så själva enkäten har jag inte kollat.

  • Anonym (???)

    Jag undrar vad som menas med "skolstudie"? Jag kanske är korkad - betyder det "studier på skolområdet"? 
    Eftersom ni frågar efter föräldrars svar i enkäten så undrar jag. Spontant tänkte jag att det då inte handlar om "skolstudie" eftersom det handlar om hur man beter sig mot varandra i familjen. 
    Vad innefattas i begreppet "skolstudie"? 

  • bjornjohnson1971

    Hej och tack för synpunkter och frågor här i tråden.

    Ordet "kränkande" har vi funderat mycket på, eftersom det ju har fått en vardagsspråklig betydelse som skiljer sig från hur ordet tolkades förr. Den korta enkät vi använder är en översättning av en australiensisk enkät, och i den används ordet "abusive" - hur ofta behöver en handling upprepas för att den ska betraktras som "abusive"?

    Den rimrligaste översättningen av abusive är "kränkande", men för att detta inte ska förväxlas med dagens diskussioner om kränkningskultur och lättkränkthet har vi förtydligat att det handlar om när beteenden går över gränsen för vad som kan betraktas som "normalt" tonårsbeteende, och istället blir kränkande (att det bryter mot normer för vad tonåringar kan förväntas göra mot föräldrar).

    Att ta reda på var svenska föräldrar anser att den här gränsen går är själva syftet med enkäten.

    Enkäten görs som jag skrev som förberedelse för en större undersökning bland ungdomar. Jag kallade den skolstudie, men det betyder bara att den görs i skolmiljö - måkgruppen är ungdomar i årskurserna 8, 9, gy1, gy2 och gy3.

    Vänliga hälsningar
    Björn Johnson

Svar på tråden Konflikter och ungdomars kränkande beteende