• Nyfiken999

    Hur har ni gjort med karantän/isolering inför förlossning?

    Hej,

    Vi väntar vårt första barn den 17e januari, och diskuterar hur vi ska göra med att isolera oss inför förlossningen.

    Jag är livrädd att min man inte ska få vara med vid förlossningen pga. förkylningssymptom - eller ännu värre - att han testar positivt för Corona.

    Hur har ni andra resonerat som väntar barn sent i december/januari? Kommer ni att isolera er inför bf? Hur lång tid innan? Hur strikta kommer ni vara? 

    Vi kommer givetvis vara lite extra försiktiga, men samtidigt kan man inte heller sluta leva helt... Så var drar man gränsen? Vi och alla i vår familje/vänskapskrets är dubbelvaccinerade så risken för att bli smittade borde vara relativt låg..

    Vill såå gärna höra hur ni andra har resonerat! <3

  • Svar på tråden Hur har ni gjort med karantän/isolering inför förlossning?
  • Anonym (Lever)

    Jag blir lite fascinerad/förvånad över vilka liv folk lever idag, att en isolering skulle innebära att "sluta leva" och ta knäcken på ett förhållande.

    Jag har sen vecka 20 isolerat mig med mitt barn, bor i vanliga fall även med man och bonusbarn. Har väl gått ca halvvägs till förlossningen. Lever i allra högsta grad ändå, har många fritidsintressen jag kan ägna mig åt som inte innebär att träffa folk. Träffar resten av familjen ute ibland.

    Även innan graviditet och vecka 20 var vi rätt isolerade inom familjen, och inte har det tagit knäcken på vårt förhållande eller gjort att vi gått varandra på nerverna.

    Passa på att lära dig nåt nytt, laga goda storkok och frys in till efter barnet har kommit, utveckla förhållandet med din kille! Träffa utvalda vänner/familj utomhus, grilla och håll avstånd, leta upp lite bra och lärorika yt-filmer och be din kille massera dig. Boka in skype-fika med några vänner, läs en bra bok och baka gott bröd, skiva och frys in.

  • Anonym (Snart bf)

    Jag är ovaccinerad och har bf i början på januari och isolerar mig så gott jag kan nu. Jag undviker att vistas bland folk förutom besöken hos barnmorskan som jag går på, men det känns olustigt att min barnmorska inte har munskydd och att hon inte verkar tycka att jag ska isolera mig. Hon vill boka in besök efter besök och verkar strunta i att jag är ovaccinerad och ska ha barn snart. Det känns otryggt på nåt vis, de arbetar ändå med en riskgrupp.

  • Nyfiken999

    Hur har ni andra resonerat som är fullvaccinerade och har bf snart? :) Hur länge isolerade ni er och hur strikt var isoleringen?

  • Nyfiken999
    Anonym (Snart bf) skrev 2021-12-18 15:14:37 följande:

    Jag är ovaccinerad och har bf i början på januari och isolerar mig så gott jag kan nu. Jag undviker att vistas bland folk förutom besöken hos barnmorskan som jag går på, men det känns olustigt att min barnmorska inte har munskydd och att hon inte verkar tycka att jag ska isolera mig. Hon vill boka in besök efter besök och verkar strunta i att jag är ovaccinerad och ska ha barn snart. Det känns otryggt på nåt vis, de arbetar ändå med en riskgrupp.


    Kan du inte be henne att ta på sig munskydd? Vi har munskydd på min MVC, både jag och man och barnmorska! Antar att kontrollerna är för att hålla koll på att du och bebis mår bra? För min del är det också mycket fler besök nu än innan, tror att det är så för alla. Tror att det beror på att risken för tex. havandeskapsförgiftning är större nu på slutet? Så bra att ta blodtryck och urinsticka ofta så att man upptäcker snabbt om något blir sämre?
  • Anonym (S)
    Nyfiken999 skrev 2021-12-18 11:04:25 följande:

    Så tacksam för alla svar!! :)

    Jag tycker att det känns svårt att säga vad som är en ?rimlig? isoleringsnivå för att både minimera risk för smitta och samtidigt inte bli GALEN av att gå hemma hela tiden och kunna njuta lite av tiden fram till bf.. Och inte döda relationen

    Extremerna är ju tydliga:

    - isolera sig 100% i hemmet och inte träffa någon under en lång period

    - Leva helt ?som vanligt?, träffa folk och vara på plats på kontoret.

    Ingen av dessa känns rätt - därför blir det ju en balansgång.

    Hur tänker ni tex om följande nu med en månad kvar till bf? Skulle ni ?

    1. gå på gravidmassage/pedikyr och liknande (ger ju ganska mycket livskvalitet till en tung gravidkropp och uttråkad själ)

    2. fira jul med närmaste familjen? fira nyår med syskon (som inte har barn)?

    3. träffa nära vänner hemma?

    4. träffa nära vänner på fik/restaurang?

    5. gå ut med mannen och gå på bio eller äta middag på restaurang?

    6. åka in till sista jobbdagen (kontor) och säga hejdå till kollegor innan 1 års mammaledighet?

    7. tillåta mannen att spela hockey utomhus med grabbarna?


    Om er relation inte fixar lite isolering innan födseln, så borde ni inte skaffar barn. Vissa av sakerna på din lista är helt onödiga. 

    Men som andra skriver, bara ni kan bestämma hur viktigt det är att han är med. 
  • Tow2Mater

    7. tillåta mannen?  himmel!

    Gor saker i den har ordningen:

    1. Jobba.
    2. Andra "måsten" som handla, hjalpa andra i behova av hjalp och vara utomhus ibland.
    3. Andra 'lyxsaker' i en pandemi, som det mesta på din lista.

  • Nyfiken999
    Anonym (S) skrev 2021-12-18 17:56:28 följande:

    Om er relation inte fixar lite isolering innan födseln, så borde ni inte skaffar barn. Vissa av sakerna på din lista är helt onödiga. 

    Men som andra skriver, bara ni kan bestämma hur viktigt det är att han är med. 


    Att det skulle döda relationen var tänkt att läsas som en tydlig överdrift med en blinkning, som kanske inte framgick ;). Men ja, jag är sjukt trött på att vara höggravid, verkligen! Gör allt jag kan för att muta mig själv att fortsätta ha tålamod och hålla humöret uppe. Skulle hemskt gärna unna mig tex en gravidmassage eller pedikyr och att träffa vänner - tycker det ger så mycket energi och glädje :). Tänker att det inte är ett svartvitt vad man kan och inte kan göra utan att man får väga den lilla risk man tar mot vad det ger en själv. Därav att jag är nyfiken på hur andra höggravida tänker! :)
  • Nyfiken999
    Tow2Mater skrev 2021-12-18 18:33:38 följande:

    7. tillåta mannen?  himmel!

    Gor saker i den har ordningen:

    1. Jobba.

    2. Andra "måsten" som handla, hjalpa andra i behova av hjalp och vara utomhus ibland.

    3. Andra 'lyxsaker' i en pandemi, som det mesta på din lista.


    Vad menar du med 7? Jag tror att min man lätt skulle åka iväg och spela hockey om inte jag säger nej ;)

    1. Jobb - check - kommer vara inne på kontoret med andra fullvaccinerade en gång till i stora lokaler med gott om utrymme, i övrigt jobba hemifrån sista dagarna.

    2. Måsten - check

    3. Absolut, kan ses som lyxsaker? men om alla är fullvaccinerade och friska och man håller lite avstånd så är ju risken man tar ganska liten tänker jag? Givet detta vill man kanske inte ställa in ALLT? Det tycker jag känns onödigt.. Frågan är bara var gränsen går..
  • Tow2Mater
    Nyfiken999 skrev 2021-12-18 19:30:44 följande:
    Vad menar du med 7? Jag tror att min man lätt skulle åka iväg och spela hockey om inte jag säger nej ;)

    1. Jobb - check - kommer vara inne på kontoret med andra fullvaccinerade en gång till i stora lokaler med gott om utrymme, i övrigt jobba hemifrån sista dagarna.
    2. Måsten - check
    3. Absolut, kan ses som lyxsaker men om alla är fullvaccinerade och friska och man håller lite avstånd så är ju risken man tar ganska liten tänker jag? Givet detta vill man kanske inte ställa in ALLT? Det tycker jag känns onödigt.. Frågan är bara var gränsen går..
    Himlar med ogonen åt någon som anser sig ha befogenheter att tillåta en annan vuxen människa att gora eller inte gora vad de vill. Pratar man om tillåtelse ska det handla om minderåriga, inte sin partner. Extra pinsamt blir det när man talar om tillåtelse i samma andetag man själv pratar om att gå på gravidmassage (vad nu det är, men antar det involverar närkontakt med minst en annan människa inomhus).
  • Nyfiken999
    Tow2Mater skrev 2021-12-18 20:41:26 följande:

    Himlar med ogonen åt någon som anser sig ha befogenheter att tillåta en annan vuxen människa att gora eller inte gora vad de vill. Pratar man om tillåtelse ska det handla om minderåriga, inte sin partner. Extra pinsamt blir det när man talar om tillåtelse i samma andetag man själv pratar om att gå på gravidmassage (vad nu det är, men antar det involverar närkontakt med minst en annan människa inomhus).


    Oj vilket negativt svar. Vad tråkigt. Vi är ett team och min man och jag har en öppen dialog om vilka risker vi vågar ta relaterat till förlossningen. Där han är tydlig med att han inte vill göra något som jag inte känner mig bekväm med. Min bild är att det är en större risk med hockey givet att alla är andfådda och att det ändå blir en del närkontakt, ganska stor skillnad mot att lägga sig på en massagebänk ensam i ett rum med en massör som har munskydd, för att lindra ryggont som kommer av att jag bär på vår bebis.
  • Anonym (Eh)
    Nyfiken999 skrev 2021-12-18 11:04:25 följande:

    Så tacksam för alla svar!! :)

    Jag tycker att det känns svårt att säga vad som är en ?rimlig? isoleringsnivå för att både minimera risk för smitta och samtidigt inte bli GALEN av att gå hemma hela tiden och kunna njuta lite av tiden fram till bf.. Och inte döda relationen

    Extremerna är ju tydliga:

    - isolera sig 100% i hemmet och inte träffa någon under en lång period

    - Leva helt ?som vanligt?, träffa folk och vara på plats på kontoret.

    Ingen av dessa känns rätt - därför blir det ju en balansgång.

    Hur tänker ni tex om följande nu med en månad kvar till bf? Skulle ni ?

    1. gå på gravidmassage/pedikyr och liknande (ger ju ganska mycket livskvalitet till en tung gravidkropp och uttråkad själ)

    2. fira jul med närmaste familjen? fira nyår med syskon (som inte har barn)?

    3. träffa nära vänner hemma?

    4. träffa nära vänner på fik/restaurang?

    5. gå ut med mannen och gå på bio eller äta middag på restaurang?

    6. åka in till sista jobbdagen (kontor) och säga hejdå till kollegor innan 1 års mammaledighet?

    7. tillåta mannen att spela hockey utomhus med grabbarna?


    1. Skulle aldrig falla mig in två sista veckorna före bf i det läge vi är nu

    2. Ja jag skulle fira jul med begränsat umgänge men inte nyår

    3. Nej jag skulle träffa nära vänner utomhus

    4. Absolut inte

    5. Absolut inte

    6. Absolut inte (och gör det nu när det fortarande är några veckor kvar till bf om du känner att du måste göra det)

    7. Jag skulle inte önska detta nej. Han kan avstå under de 2-4 veckor det handlar om och umgås med dem på lugnare sätt utomhus

    Jag förstår inte hur du ens kan överväga dessa saker om du är rädd att vara sjuk under förlossningen?

    Även om det inte handlar om covid så är varken vanlig influensa eller vinterkräksjuka särskilt kul.

    Jag förstår att man inte vill leva isolerad hela graviditeten. Men vi pratar om några veckor och jag ser inga problem med att avstå ALLT på den listan under några veckor?

    Arbetar man och har barn så kan man självklart inte bara isolera sig hur lätt som helst. Men ni har förutsättningarna och du är dessutom orolig så varför inte bara se till ty låta bli alla dessa onödiga saker?

    Handla online och träffa dina vänner på avstånd utomhus och be mannen att han masserar dig?
  • Anonym (Snart bf)
    Nyfiken999 skrev 2021-12-18 17:10:26 följande:

    Kan du inte be henne att ta på sig munskydd? Vi har munskydd på min MVC, både jag och man och barnmorska! Antar att kontrollerna är för att hålla koll på att du och bebis mår bra? För min del är det också mycket fler besök nu än innan, tror att det är så för alla. Tror att det beror på att risken för tex. havandeskapsförgiftning är större nu på slutet? Så bra att ta blodtryck och urinsticka ofta så att man upptäcker snabbt om något blir sämre?


    Jo tack, jag är högst medveten om varför jag går på kontroller på MVC. Men jag tycker att det minsta man kan göra när man träffar en riskgrupp i sitt arbete dagligen är att ha munskydd. Jag ska inte behöva säga till om det och det får mig att få minskat förtroende. Jag har sagt till henne om munskydd men risken finns ju att hon blir smittad när hon träffar andra i sitt arbete och inte har munskydd, och jag vill inte riskera att få covid på grund av henne.
  • Anonym (Sara)

    Jag har planerat snitt i slutet av januari, både jag och min man är dubbelvaccinerade och jag kommer ta tredje dosen om ett par veckor.

    Har flera i vår bekantskapskrets som smittats igen trots "naturlig immunitet" och även de som smittats trots att de är vaccinerade.

    Vi kan inte isolera oss helt och hållet, jag jobbar hemifrån sedan länge, men min man har inte den möjligheten.

    Dessutom har vi två skolbarn i mellanstadiet och högstadiet, som har skolplikt, och två förskolebarn som går på förskolan när vi jobbar.

    Förskolebarnen kommer vara hemma senare, främst pga RS-risken, men så länge jag jobbar kommer de vara på förskolan.

    Julen kommer vi fira med våra familjer, de är vaccinerade allihopa.

    Nyår kommer vi nog fira själva i familjen.

    Vänner kommer vi inte träffa, men har inget direkt behov av det, vi är en stor familj och jag har dessutom en del kontakt med mina kollegor, om än på distans.

    Vi försöker undvika förkylda personer.

    Jag åker inte i kollektivtrafiken (men min man gör det till jobbet), försöker handla när det är lite folk, undviker köpcentrum och vi ska inte gå på Jul på Liseberg som vi brukar göra.

    Jag kommer klara att gå igenom kejsarsnittet själv i värsta fall, men det vore himla tråkigt om inte min man får vara med såklart.

  • Bula2021
    Anonym (Snart bf) skrev 2021-12-18 15:14:37 följande:

    Jag är ovaccinerad och har bf i början på januari och isolerar mig så gott jag kan nu. Jag undviker att vistas bland folk förutom besöken hos barnmorskan som jag går på, men det känns olustigt att min barnmorska inte har munskydd och att hon inte verkar tycka att jag ska isolera mig. Hon vill boka in besök efter besök och verkar strunta i att jag är ovaccinerad och ska ha barn snart. Det känns otryggt på nåt vis, de arbetar ändå med en riskgrupp.


    Av nyfikenhet, varför har du valt att inte vaccinera dig, trots gravid och då det är vad sjukvården rekommenderar? Att mamman blir sjuk i covid bedöms ju farligare för fostret än att ta vaccinet, även om vaccin så klart inte innebär 100 procent skydd mot att bli sjuk.
  • Anonym (Eh)
    Bula2021 skrev 2021-12-19 14:39:23 följande:

    Av nyfikenhet, varför har du valt att inte vaccinera dig, trots gravid och då det är vad sjukvården rekommenderar? Att mamman blir sjuk i covid bedöms ju farligare för fostret än att ta vaccinet, även om vaccin så klart inte innebär 100 procent skydd mot att bli sjuk.


    Jag är också en av dem som inte tagit vaccinet som gravid.

    Jag kan isolera mig och vill därför inte ta risken med vaccinet. Oavsett hur mycket de säger att det är säkert och att man inte sett några risker för barnet så kan INGEN säga någonting om eventuella långtidseffekter på barnet.

    Bara faktumet att man propaganderar vaccinet med antikroppar förs via mammans blod till barnet bör få oss att tänka till. Antikroppar kan föras via blodet till barnet, så kan naturligtvis även annat även om själva vaccinet inte i sig kan gå in i barnet.

    Hade jag inte kunnat isolera mig hade jag troligen tänkt annorlunda och inte vågat riskera att inte ta vaccinet
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Snart bf) skrev 2021-12-18 15:14:37 följande:

    Jag är ovaccinerad och har bf i början på januari och isolerar mig så gott jag kan nu. Jag undviker att vistas bland folk förutom besöken hos barnmorskan som jag går på, men det känns olustigt att min barnmorska inte har munskydd och att hon inte verkar tycka att jag ska isolera mig. Hon vill boka in besök efter besök och verkar strunta i att jag är ovaccinerad och ska ha barn snart. Det känns otryggt på nåt vis, de arbetar ändå med en riskgrupp.


    Ta på dig andningsskydd ffp2 så bör du vara bra skyddad.

    Du bestämmer själv vilka besök du vill gå på. Du behöver över huvud taget inte ens gå dit om du inte vill
  • Bula2021
    Anonym (Eh) skrev 2021-12-19 14:48:48 följande:

    Jag är också en av dem som inte tagit vaccinet som gravid.

    Jag kan isolera mig och vill därför inte ta risken med vaccinet. Oavsett hur mycket de säger att det är säkert och att man inte sett några risker för barnet så kan INGEN säga någonting om eventuella långtidseffekter på barnet.

    Bara faktumet att man propaganderar vaccinet med antikroppar förs via mammans blod till barnet bör få oss att tänka till. Antikroppar kan föras via blodet till barnet, så kan naturligtvis även annat även om själva vaccinet inte i sig kan gå in i barnet.

    Hade jag inte kunnat isolera mig hade jag troligen tänkt annorlunda och inte vågat riskera att inte ta vaccinet


    Tänker du likadant kring de olika vaccin som finns för barnet sedan, eller är det bara just detta vaccin?
  • Anonym (Eh)
    Bula2021 skrev 2021-12-19 16:37:41 följande:

    Tänker du likadant kring de olika vaccin som finns för barnet sedan, eller är det bara just detta vaccin?


    Övriga vaccin är långt mer beprövade. Barnet kommer absolut få alla vaccin som ingår i vaccinationsprogrammet (och även tbe).

    Generellt är jag till 100% för vaccin. Men nu handlar det om ett vaccin som är nytt och där jag kan göra valet att se till att inte bli sjuk (förhoppningsvis klarar jag besöken i sjukvården med andningsskydd med ffp2)
Svar på tråden Hur har ni gjort med karantän/isolering inför förlossning?