• thilda2004

    Snälla behöver era synpunkter, ovaccinerad gravid och jobbar med människor

    Som rubriken lyder. Behöver era synpunkter. Jag är ovaccinerad pga medicinska skäl och jag är gravid i v.9 och jag arbetar som medicinsk massage terapeut. Jag behandlar mellan 30- 45 personer i veckan. Jag tycker inte jag ska vara på jobbet då folkhälsomyndigheten gått ut och sagt att att ovaccinerade ska inte vara ute bland folk. Jag är livrädd att själv bli sjuk men även att jag skulle smitta mina kunder. Min chef dumförklara mig och säger bara att vi behandlar friska människor. Ha på dig munskydd. Hur kan hon veta att kunderna som kommer ej bär på en smitta. F-kasssan tycker inte jag ska vara där men att det är arbetsgivarens beslut. Vad ska jag göra. Blir galen . Lämna gärna eran åsikt. Jag kanske är larvig och ska vara på jobbet.

  • Svar på tråden Snälla behöver era synpunkter, ovaccinerad gravid och jobbar med människor
  • Jemp

    Fhm har inga rekommendationer om att ovaccinerade och/eller gravida inte ska jobba. Man räknas som riskgrupp först från vecka 20 men även då kan man jobba.

    Så det verkar ju inte finnas mycket stöd för att du inte kan jobba.

    Då såklart inte medräknat detta medicinska skäl och om det ger en annan bedömning.

    Ovaccinerade bör dock undvika nära kontakt med riskgrupper.

  • FtS70

    Om man är ovaccinerad av medicinska skäl behöver man nog uppge vilka de skälen är, då tyvärr det blivit 2021 års vanligaste medicinska lögn. (2020 års var: jag tillhör riskgrupp.) Mitt råd är att be om en second opinion, kanske är det trots allt möjligt att vaccineras?

  • QAnon

    Ser inte att du behöver vara hemma. Bär munskydd. Sprita händerna mellan varje moment och kund. Stanna hemma vid minsta symtom.

  • hammarhajen