• thilda2004

    Snälla behöver era synpunkter, ovaccinerad gravid och jobbar med människor

    Som rubriken lyder. Behöver era synpunkter. Jag är ovaccinerad pga medicinska skäl och jag är gravid i v.9 och jag arbetar som medicinsk massage terapeut. Jag behandlar mellan 30- 45 personer i veckan. Jag tycker inte jag ska vara på jobbet då folkhälsomyndigheten gått ut och sagt att att ovaccinerade ska inte vara ute bland folk. Jag är livrädd att själv bli sjuk men även att jag skulle smitta mina kunder. Min chef dumförklara mig och säger bara att vi behandlar friska människor. Ha på dig munskydd. Hur kan hon veta att kunderna som kommer ej bär på en smitta. F-kasssan tycker inte jag ska vara där men att det är arbetsgivarens beslut. Vad ska jag göra. Blir galen . Lämna gärna eran åsikt. Jag kanske är larvig och ska vara på jobbet.

  • Svar på tråden Snälla behöver era synpunkter, ovaccinerad gravid och jobbar med människor
  • Jemp

    Fhm har inga rekommendationer om att ovaccinerade och/eller gravida inte ska jobba. Man räknas som riskgrupp först från vecka 20 men även då kan man jobba.

    Så det verkar ju inte finnas mycket stöd för att du inte kan jobba.

    Då såklart inte medräknat detta medicinska skäl och om det ger en annan bedömning.

    Ovaccinerade bör dock undvika nära kontakt med riskgrupper.

  • FtS70

    Om man är ovaccinerad av medicinska skäl behöver man nog uppge vilka de skälen är, då tyvärr det blivit 2021 års vanligaste medicinska lögn. (2020 års var: jag tillhör riskgrupp.) Mitt råd är att be om en second opinion, kanske är det trots allt möjligt att vaccineras?

  • QAnon

    Ser inte att du behöver vara hemma. Bär munskydd. Sprita händerna mellan varje moment och kund. Stanna hemma vid minsta symtom.

  • hammarhajen

    Väljer man att inte vaccinera sig så kan man inte räkna med extra ekonomiskt stöd, så vill man inte träffa människor i sitt arbete får man be om obetald tjänstledighet eller säga upp sig. Det valet har man ju alltid.

    Kan man verkligen inte vaccineras av medicinska skäl (väldigt ovanligt!) så kanske man ska fundera på sitt yrkesval ändå, eftersom det är så pass många som väljer bort vaccin och man är rätt oskyddad och utsatt om man möter många. Väldigt tråkigt, men så länge vi har vaccinmotståndare så kommer det vara riskabelt att leva för alla de som på riktigt inte kan vaccineras. 

  • broderbob
    hammarhajen skrev 2021-12-18 07:14:49 följande:

    Väljer man att inte vaccinera sig så kan man inte räkna med extra ekonomiskt stöd, så vill man inte träffa människor i sitt arbete får man be om obetald tjänstledighet eller säga upp sig. Det valet har man ju alltid.

    Kan man verkligen inte vaccineras av medicinska skäl (väldigt ovanligt!) så kanske man ska fundera på sitt yrkesval ändå, eftersom det är så pass många som väljer bort vaccin och man är rätt oskyddad och utsatt om man möter många. Väldigt tråkigt, men så länge vi har vaccinmotståndare så kommer det vara riskabelt att leva för alla de som på riktigt inte kan vaccineras. 


    Enormt bra inlägg ????????
  • thilda2004

    Villabrand tillägga att jag varit svårt sjuk och. Har fått tillåtelse att vaccinera mig om 5 veckor. Jag är inte emot vaccinet. Hela min familj är vaccinerade och vi väntar på att jag ska få göra det. Men har domsaga varit svårt sjuk och graviditeten var en överraskning få jag gått på preventivmedel så dessa påhopp gör bara ont

  • Mandelkanel

    Det är varken fk el arbetsgivaren som bestämmer om det finns medicinska skäl. Antingen får du skaffa ett läkarintyg att du inte ska jobba innan vaccination, då får arbetsgivaren i första hand ge dig andra arbetsuppgifter under den tiden. Kan arb givaren inte det får du skicka in läkarintyg till fk för förebyggande sjukskrivning. Tror dock inte det godkänns eftersom det inte finns en sådan restriktion. Men det beror på vad för sjukdom du har haft. Du måste prata med din läkare i första hand.

  • hammarhajen
    thilda2004 skrev 2021-12-18 18:13:16 följande:

    Villabrand tillägga att jag varit svårt sjuk och. Har fått tillåtelse att vaccinera mig om 5 veckor. Jag är inte emot vaccinet. Hela min familj är vaccinerade och vi väntar på att jag ska få göra det. Men har domsaga varit svårt sjuk och graviditeten var en överraskning få jag gått på preventivmedel så dessa påhopp gör bara ont


    Då kör du munskydd, är extra noga med hygien och håller avstånd så mycket det går. Fem veckor är inte så lång tid! En del av dessa dagar är du säkert ledig också, nu över jul och nyår.

    Har ni äldre människor som kunder så hör med kollegor och chefer om du kan undvika de äldsta några veckor nu innan du är vaccinerad. En vaccinerad yngre person har ju trots allt gott skydd mot allvarlig sjukdom. 
Svar på tråden Snälla behöver era synpunkter, ovaccinerad gravid och jobbar med människor