• kultur­enskal­eva
    Tue 21 Dec 2021 11:13
    15667 visningar
    98 svar
    98
    15667

    Förlorat vänner/familj m.m. pga bråk om vaccinering?

    Hela den här vaccingrejen har ju blivit så polariserad. Mainstreamnarrativet är ju att om man vaccinerar sig så tar man sitt ansvar för att bromsa smittan. Skiter man i att vaccinera sig är man dock ond och självisk och är en konspirationsteoretiker och antivaxxare. Även fast man bara skeptisk just mot detta vaccin.

    Har ni förlorat vänner eller familj m.m. för att ni själva vaccinerat er men inte de. Eller tvärtom att de inte vill respektera erat val? Varför fungerade det inte i erat fall att bara tänka att ok du har gjort ditt val och jag har gjort mitt val, vi håller inte med varandra i denna fråga men vi kan acceptera varandra ändå?
  • Svar på tråden Förlorat vänner/familj m.m. pga bråk om vaccinering?
  • Anonym (Postc­ovid)
    Thu 23 Dec 2021 22:32
    #82
    +1
    Anonym (Snögumman) skrev 2021-12-23 22:24:48 följande:

    Det finns alltså inte i Sverige.

    Jag väntar på samma vis att man ska börja kräva vaccinpass för influensa. Och sätta restriktioner på antal i affärer varje influensasäsong.


    Det gör inte jag. Säsongsinfluensan belastar inte vården eller IVA lika hårt som Covid19. Jag har haft både säsongsinfluensa (inte de senaste 10 åren) och Covid19. Säsongsinfluensa var förjävligt, men inget som krävde sjukhusvård. Covid19 hade dödat mig om jag haft tillgång till blodförtunnande

    höga doser kortison och högflödessyrgasgrimma. Tillräckligt många på sjukhus och tillgången till syrgas blir inte självklar.

    Säsongsinfluensa var en vindpust, covid19 var en orkan.
  • Anonym (Postc­ovid)
    Thu 23 Dec 2021 22:46
    #83
    Anonym (Postcovid) skrev 2021-12-23 22:32:41 följande:

    Det gör inte jag. Säsongsinfluensan belastar inte vården eller IVA lika hårt som Covid19. Jag har haft både säsongsinfluensa (inte de senaste 10 åren) och Covid19. Säsongsinfluensa var förjävligt, men inget som krävde sjukhusvård. Covid19 hade dödat mig om jag haft tillgång till blodförtunnande

    höga doser kortison och högflödessyrgasgrimma. Tillräckligt många på sjukhus och tillgången till syrgas blir inte självklar.

    Säsongsinfluensa var en vindpust, covid19 var en orkan.


    Ska stå "om jag inte hade haft".
  • Thu 23 Dec 2021 23:09
    #84
    Anonym (Luke) skrev 2021-12-23 19:20:12 följande:
    Det som du uppfattar som märkbart eller högsta prioritet är inte märkbart eller högsta prioritet för någon annan. I stort handlar detta om intressekonflikter. Ath kalla en vältränad person i 30-års åldern korkad för att han inte vaccinerar sig är ju bara löjligt och visar bara att vederbörande är oförmögen att se saker ur flera perspektiv.
    Det har jag väl inte sagt heller? Snarare skulle jag säga att hen bör göra det så att vi kan återgå till ett vanligt liv igen snart. De som inte har turen att vara unga och friska har nämligen inte bara inga såna val, utan de är också dömda till att isolera sig i säkert många år till. 
  • Thu 23 Dec 2021 23:17
    #85
    Anonym (Snögumman) skrev 2021-12-23 21:37:54 följande:
    Nej, det är inte senaste beskedet. I Sydafrika som var först ut med omikronspridning klingar det tydligen redan av och färre har behövt lång sjukhusvård. Man får såklart se vad slutresultatet är men att konstant skapa och upprätthålla restriktioner för något som inte är så samhällsfarligt i slutändan är inte direkt bra.

    Och sjukhusvården hade inte varit så ansträngd om den varit bättre innan covid. Men den har ?gått på knäna? i många år. Med otroligt stressad personal som inte får vila. Men kanske på andra avdelningar än IVA. Det är ett grundproblem. Men att sjukvården ropar högt på att resurserna är på bristningsgränsen är ju konstant nästan, inom olika delae av den (se bara mödravården i höstas nu).

    Mitt argument med Nordkorea är att man inte bara kan säga att något är okej för att nån annan är värre.
    Det är nog mindre viktigt vad som är det senaste. I alla fall är de inte riktigt säkra än att det verkligen är lindrigare. Det ser ut så, men det är inte helt säkert än. 

    Jag vet att vården är dålig. Men om man tittar på andra länder - t.ex. Tyskland har en jättebra vård (och ungefär lika stor andel vaccinerade), och ändå har det varit kaos nu. Sverige har inte riktigt fått lika hög smittspridning än, men det är på gång här också. Nu har sjukhusen i Stockholm gått till stabsläge. 

    Och man har INTE tidigare skjutit på viktiga operationer, cancer och så. Folk dör om de inte blir opererade i tid. Det läste jag här om dagen, att dit börjar vi komma nu. 
  • Anonym (Luke)
    Fri 24 Dec 2021 02:46
    #86
    AndreaBD skrev 2021-12-23 23:09:40 följande:

    Det har jag väl inte sagt heller? Snarare skulle jag säga att hen bör göra det så att vi kan återgå till ett vanligt liv igen snart. De som inte har turen att vara unga och friska har nämligen inte bara inga såna val, utan de är också dömda till att isolera sig i säkert många år till. 


    Det handlar oftast inte om tur utan är ett val. Vissa blir så lätt upprörda på aktiva och friska människor som väljer bort Covidvacvinet

    Samtidigt kan kraftigt överviktiga och rökare som belastar sjukvårdssystemet på regelbunden basis pga av sin livsstil helt undkomma ansvar. Trots att de sistnämnda grupperna belastar sjukvården och samhället i en utsträckning som de aktiva och friska som väljer bort vaccin inte ens är i närheten av.
  • Anonym (Snögu­mman)
    Fri 24 Dec 2021 07:04
    #87
    Anonym (Postcovid) skrev 2021-12-23 22:32:41 följande:

    Det gör inte jag. Säsongsinfluensan belastar inte vården eller IVA lika hårt som Covid19. Jag har haft både säsongsinfluensa (inte de senaste 10 åren) och Covid19. Säsongsinfluensa var förjävligt, men inget som krävde sjukhusvård. Covid19 hade dödat mig om jag haft tillgång till blodförtunnande

    höga doser kortison och högflödessyrgasgrimma. Tillräckligt många på sjukhus och tillgången till syrgas blir inte självklar.

    Säsongsinfluensa var en vindpust, covid19 var en orkan.


    Just nu belastar inte covid heller så mkt som det gjort. Det är enligt vad som stod i tidningen idag inte högre belastning från covid än från årets säsongsinfluensa nu. Om det är rätt - Varför skall vi då återinföra restriktioner för covid men inte för influensa? För att vi kan det pga pandemiagen? Då begränsar vi slltså en viss kategori människor (ovaccinerade mot covid) men inte andra (ovaccinerade mot influensa) trots en liknande påverkan. På vilket vis är det rimligt?

    Och det är mkt man dör av om man inte har tillgång till sjukhusvård. Men det är fortfarande en fråga om hur man ska begränsa ned ett samhälle pga ett visst virus som nu inte slår lika hårt mot samhället som för ett år sen. Att sjukvården måste ses över så den inte går på knäna hela tiden (som sjukvården sagt stt den gjort i åratal) är en annan fråga som bör genomlysas så åtgärder sätts in på rätt plats där.
  • Anonym (Snögu­mman)
    Fri 24 Dec 2021 07:12
    #88
    AndreaBD skrev 2021-12-23 23:17:16 följande:

    Det är nog mindre viktigt vad som är det senaste. I alla fall är de inte riktigt säkra än att det verkligen är lindrigare. Det ser ut så, men det är inte helt säkert än. 

    Jag vet att vården är dålig. Men om man tittar på andra länder - t.ex. Tyskland har en jättebra vård (och ungefär lika stor andel vaccinerade), och ändå har det varit kaos nu. Sverige har inte riktigt fått lika hög smittspridning än, men det är på gång här också. Nu har sjukhusen i Stockholm gått till stabsläge. 

    Och man har INTE tidigare skjutit på viktiga operationer, cancer och så. Folk dör om de inte blir opererade i tid. Det läste jag här om dagen, att dit börjar vi komma nu. 


    Sjukvården har också mycket att vinna på att skrika nu när folk lyssnar. Det är viktigt att tänka på. De har ropat i åratal utan att nån brytt sig. Nu bryr sig alla och folk, som du visar i hur du skriver här, är jätterädda för ett framtida problem- inte ens ett som nödvändigtvis finns nu.

    Sist jag hörde skjuts inte heller de viktigaste operationerna - men man varnar för det kan bli så. Det är inte alls samma sak. Tänk på det.

    Det är viktigt stt särskilja ett läge från ett scenario.

    Och vi kan inte fortsätta återinföra begränsningar bara för covid om nu de allvarliga fallen där sjunker som de gör. Bara att folk är rädda är inte argument nog.
  • Fri 24 Dec 2021 14:50
    #89
    Anonym (Snögumman) skrev 2021-12-24 07:12:29 följande:
    Sjukvården har också mycket att vinna på att skrika nu när folk lyssnar. Det är viktigt att tänka på. De har ropat i åratal utan att nån brytt sig. Nu bryr sig alla och folk, som du visar i hur du skriver här, är jätterädda för ett framtida problem- inte ens ett som nödvändigtvis finns nu.

    Sist jag hörde skjuts inte heller de viktigaste operationerna - men man varnar för det kan bli så. Det är inte alls samma sak. Tänk på det.

    Det är viktigt stt särskilja ett läge från ett scenario.

    Och vi kan inte fortsätta återinföra begränsningar bara för covid om nu de allvarliga fallen där sjunker som de gör. Bara att folk är rädda är inte argument nog.

    Jo, iofs så är det bra om de tar itu med det. Men jag är inte säker på att det är ett bra utgångsläge.

    Jo, kanske var det inte riktigt aktuellt med att skjuta upp dem värsta cancer-operationerna, men i motsats till andra länder har vi ju knappt haft smittspridningen. Den kommer ju NU. 


    Nej, vi ska förstås inte införa onödiga begränsningar. 

  • Anonym (Snögu­mman)
    Fri 24 Dec 2021 14:57
    #90
    AndreaBD skrev 2021-12-24 14:50:42 följande:

    Jo, iofs så är det bra om de tar itu med det. Men jag är inte säker på att det är ett bra utgångsläge.

    Jo, kanske var det inte riktigt aktuellt med att skjuta upp dem värsta cancer-operationerna, men i motsats till andra länder har vi ju knappt haft smittspridningen. Den kommer ju NU. 

    Nej, vi ska förstås inte införa onödiga begränsningar. 


    Men en smittspridning av något som inte skapar lika allvarlig sjukdom bör ju inte kräva restriktioner som är utöver några vi haft i Sverige före corona?

    Det är ju onödiga begränsningar.
  • Fri 24 Dec 2021 16:08
    #91

    Människor är korkade, min vän. Vi lever i en tid där människor på riktigt tror att de har en rätt till att inte få bli kränkta, samtidigt blir du demoniserad om du tror på A i stället för B. Finns få människor man kan diskutera med i dag som har åsikter helt olika en själv, som inte resulterar i dispyt, ilska eller irritation.

    Jag är inte vaccinerad och kommer inte bli det heller, mina föräldrar är det, även två av mina tre syskon. Vi har haft diskussioner och delade åsikter kring mycket som hör till vaccinet, vi förstår varandras logik och tankesätt trots att vi inte håller med varandra. Enklare än så är det inte. Människor i dag blir sårade och arga över minsta lilla sak.


    Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
  • Sat 25 Dec 2021 00:18
    #91
    Anonym (Snögumman) skrev 2021-12-24 14:57:57 följande:
    Men en smittspridning av något som inte skapar lika allvarlig sjukdom bör ju inte kräva restriktioner som är utöver några vi haft i Sverige före corona?

    Det är ju onödiga begränsningar.
    Ja, så var tanken. Men sedan kom delta och omikron.  Och kanske behöver vi också vara lite mera säkra på hur länge vi kan lita på att vi är skyddade. Det verkade ju plötsligt bli en del äldre människor där skyddet verkade avta.
  • Anonym (Snögu­mman)
    Sat 25 Dec 2021 16:59
    #92
    AndreaBD skrev 2021-12-25 00:18:59 följande:

    Ja, så var tanken. Men sedan kom delta och omikron.  Och kanske behöver vi också vara lite mera säkra på hur länge vi kan lita på att vi är skyddade. Det verkade ju plötsligt bli en del äldre människor där skyddet verkade avta.


    Man kan inte hålla fast begränsningar bara lite sådär för att vara på säkra sidan, just in case.

    Begränsningar ska vara motiverade av fakta. Inte av rädsla för att något hemskt annars kan hända. Tala om att lägga praxis för omotiverade begränsningar i framtiden av en regering, ?för allmänhetens bästa?.
  • Sat 25 Dec 2021 20:27
    #93
    Anonym (Snögumman) skrev 2021-12-25 16:59:57 följande:
    Man kan inte hålla fast begränsningar bara lite sådär för att vara på säkra sidan, just in case.

    Begränsningar ska vara motiverade av fakta. Inte av rädsla för att något hemskt annars kan hända. Tala om att lägga praxis för omotiverade begränsningar i framtiden av en regering, ?för allmänhetens bästa?.
    Det gör man ju inte heller. Utan man gör en bedömning vad som gäller smittspridning och vad som gäller risken för svår sjukdom (och den har ökat pga dem nya varianterna). Och risken av överbelastning av sjukvården. Och det är väl efter dessa faktorer som man har bestämt att det finns en risk. 
  • Anonym (Snögu­mman)
    Sat 25 Dec 2021 22:26
    #94
    AndreaBD skrev 2021-12-25 20:27:29 följande:

    Det gör man ju inte heller. Utan man gör en bedömning vad som gäller smittspridning och vad som gäller risken för svår sjukdom (och den har ökat pga dem nya varianterna). Och risken av överbelastning av sjukvården. Och det är väl efter dessa faktorer som man har bestämt att det finns en risk. 


    Det är fortfarande inte sant för omikronvarianten.

    Varför är du så för att begränsa ett helt samhälle? Varför behövs restriktionerna nu skärpas när vaccintäckningen är över 80% och antalet döda och allvarligt sjuka är lägre än i tidigare vågor? Var är rimligheten i det?

    Sjukvården är överlastad men de är inte de enda heller. Vi stänger ju inte ned för att polisen går på knäna?
  • Sat 25 Dec 2021 22:40
    #95
    Anonym (Snögumman) skrev 2021-12-25 22:26:41 följande:
    Det är fortfarande inte sant för omikronvarianten.

    Varför är du så för att begränsa ett helt samhälle? Varför behövs restriktionerna nu skärpas när vaccintäckningen är över 80% och antalet döda och allvarligt sjuka är lägre än i tidigare vågor? Var är rimligheten i det?

    Sjukvården är överlastad men de är inte de enda heller. Vi stänger ju inte ned för att polisen går på knäna?
    Vi ser i andra länder vad som händer. Eftersom vågen ganska mycket senare till oss så vet vi precis. Det är bara att titta hur det går! 
  • Anonym (Snögu­mman)
    Wed 5 Jan 2022 11:17
    #96
    AndreaBD skrev 2021-12-25 22:40:34 följande:

    Vi ser i andra länder vad som händer. Eftersom vågen ganska mycket senare till oss så vet vi precis. Det är bara att titta hur det går! 


    Och vi ser att Omikron ger mildare symptom, och smittar även vaccinerade.

    Åndå inför vi tydligen tuffare vaccinpass så ovaccinerade får access till färre delar. Trots att vaccinerade också smittad och sprider den varianten.

    Var är logiken mer än att man vill straffa de ovaccinerade?
  • Wed 5 Jan 2022 12:34
    #97
    Anonym (Snögumman) skrev 2022-01-05 11:17:01 följande:
    Och vi ser att Omikron ger mildare symptom, och smittar även vaccinerade.

    Åndå inför vi tydligen tuffare vaccinpass så ovaccinerade får access till färre delar. Trots att vaccinerade också smittad och sprider den varianten.

    Var är logiken mer än att man vill straffa de ovaccinerade?
    Man måste tänka långfristigt där. Och vi vet inte säkert om det bara kommer att bli omikron. Och trots omikron - då är ju vaccinet jättebra, det kommer att hjälpa tillräckligt så att folk inte dör. Även om det inte biter helt på det. 
  • Anonym (Snögu­mman)
    Wed 5 Jan 2022 14:31
    #98
    AndreaBD skrev 2022-01-05 12:34:28 följande:

    Man måste tänka långfristigt där. Och vi vet inte säkert om det bara kommer att bli omikron. Och trots omikron - då är ju vaccinet jättebra, det kommer att hjälpa tillräckligt så att folk inte dör. Även om det inte biter helt på det. 


    Vaccinet ja. Vaccinpass nej.
Svar på tråden Förlorat vänner/familj m.m. pga bråk om vaccinering?